(14.50 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

A do toho všeho v migračním paktu je v rámci toho nařízení search and rescue operace - neboli najdi mě a zachraň - napsáno, že kdo bude zachráněn na moři, tak bude prioritně odbaven do Evropské unie. Já také tomu nerozumím. Také rozumím, že mnoho z vás musí kroutit hlavou nad tím, co vlastně připustila vláda Petra Fialy.

My se samozřejmě dostáváme i do těch situací, kde pan ministr Rakušan, a tady to nemohu nazvat jinak, protože jsem si opravdu dvě jeho vyjádření našla, to nelze nazvat jinak než v podstatě dezinformacemi. Já nechci použít to úplné slovo lež, ale prostě dezinformacemi pana ministra Rakušana, který říkal: pakt obsahuje pro nás výjimku kvůli vysokému počtu běženců z Ukrajiny na našem území. Dokonce musím říci, že pan poslanec Lochman, vaším prostřednictvím, si myslel, jak mě územní, když mně v jedné televizní debatě přinesl papír, kde je to napsáno. Tak jsem ho okamžitě konfrontovala, protože samozřejmě ten papír dobře znám, ať mně tam ukáže slovo Česká republika nebo Ukrajina. Nic. Jedna velká nula. To se totiž skutečně týká toho, že pokud ten nápor bude velký, ty země mohou požádat Evropskou komisi na základě 27 kritérií, která Komise vyhodnotí, zda ty země budou mít nějaké ústupky. A dodneška jsem nedostala od pana ministra Rakušana odpověď na to, jak se tedy popasoval s Ukrajinou v rámci vyhlášky Ministerstva vnitra, která určuje takzvané bezpečné země, protože tam Ukrajina byla napsána, což by znamenalo, že se žádné azylové řízení s Ukrajinou nepovede. A do toho všeho se Ukrajina stala vlastně kandidátskou zemí do Evropské unie. Takže to, že my se vyviníme s Ukrajinou, kdy vlastně i ten dočasný rámec pro Ukrajinu nám tady končí v březnu příštího roku, tak na to můžeme zapomenout. Takže žádná Ukrajina, byť tady opravdu klobouk dolů před českými spoluobčany, jak jsme byli velkorysí a solidární a o Ukrajince jsme se postarali, a je to správně, ale rozhodně to nebude mít vliv na ten migrační pakt. Prostě normálně budeme muset podle toho migrační paktu se buď vyplatit, nebo ty uprchlíky přijmout.

Druhá věc je, nebylo možné podpořit konečnou podobu paktu, jelikož negarantuje efektivní ochranu hranic, řekl pan ministr Rakušan. Pane ministře, znova - já zkusím mluvit pomalu: Efektivní ochranu hranic Evropské unie pakt nikdy neobsahoval, negarantoval a ani nebude. Ani ta podoba návrhu, kterou pan ministr Rakušan pomohl vyjednat a schválil v Lucemburku, nic takového neobsahovala. Konečné znění pak v oblasti povinné solidarity je zcela totožné s tím, co pan ministr Rakušan dojednal a schválil. Jedinou změnou je, že po jednání státu s parlamentem se do návrhu dostalo zřízení nové pozice na evropské úrovni, takzvaný koordinátor solidarity.

Takže situace se má tak, že skutečně jsme schválili, česká vláda, vláda Petra Fialy, pan ministr Rakušan schválil něco, co je skutečnou, opravdu skutečnou hrozbou a ohrožením pro Českou republiku. Nemáme žádné plány, jak se s tím vypořádat. Pravděpodobně díky velkým investicím, a ty jsou v pořádku, jak nám samozřejmě vláda neustále říká, to znamená jádro, F-35, všechny tyto záležitosti, vysokorychlostní tratě a tak dále a tak dále, budeme platit desítky, možná stovky milionů ročně, takže pravděpodobně na ty uprchlíky vláda mít peníze nebude, aby to výpalné platila. Pak se na ty uprchlíky ale, milá vládo, budeme muset připravit.

A do toho všeho mě opravdu zaráží, když si řekneme, co bude dál, jak to budeme stavět, tak do toho všeho, když jsem tady včera poslouchala tu debatu, jak jsme byli nařknuti z toho, že nerespektujeme, nebo že dokonce zpochybňujeme státní úřady. Tak já bych chtěla zejména Pirátskou stranu vyzvat k tomu, aby opravdu tentokrát držela jazyk za zuby. To snad ani nemůžete myslet vážně! A já se tady budu muset tedy znovu zabývat článkem, který vyšel, už tady byl dneska jednou citován, z pera pana Tomáše Pfeffera, a ten titulek zní: "MMR unesla parta šílenců, zakázky v troskách, personálie v rozvratu a reforma ÚOHS jako nedomyšlený experiment." A tady se dotýkám toho státního úřadu, který má dohled nad hospodářskou soutěží v České republice, nad zadáváním veřejných zakázek, ale samozřejmě panu ministrovi Bartošovi tento úřad zkřížil cestu. A pan ministr hledá cestu, jak v podstatě omezit aktivity ÚOHSu, to znamená, aby si tady skutečně řádil jak na Klondiku místo toho, aby se zamyslel nad tím, jak má celé stavební řízení, digitalizaci, elektronizaci a tak dále v podstatě v plenkách.

A teď mi dovolte jenom pár citací z tohoto článku: Ministerstvo pro místní rozvoj sundalo rukavice a definitivně překročilo červenou linii. Při zadávání svých vlastních zakázek ztratilo jakékoliv zábrany a jde takříkajíc přes mrtvoly. V naprostém kontrapunktu ke svému postavení, ve kterém by mělo zadávat po bezpečné straně a být ostatním příkladem. Personální politika sekce veřejného investování zvedá obočí mnohých, a to nemluvím o masovém (masivním?) vyvádění, takzvaném outsourcingu, strategických a legislativních činností na externisty. A podivnou reformu dozoru se evidentně rozhodli protlačit na sílu jako obskurní experiment proti vůli všech, kteří vědí, o co jde.

Z toho titulku asi tušíte, že už mnohým došla trpělivost, a v článku se detailně popisuje proč. Ministerstvu pro místní rozvoj se nedaří vysoutěžit velké ICT projekty, zakázky. Častěji ty, kteří porůznu experimentují nebo se snaží protlačit své svérázné podmínky. A ti, kteří jsou pak u utírání rozlitého mléka zabednění a přesvědčení o své jediné pravdě, pak prochází tím nejhorším, co dohled nad veřejnými zakázkami svým aktérům nabízí. A přesně do tohohle stavu Pirát Ivan Bartoš dokormidloval nejenom tendr na digitální stavební řízení, ale jak se ukázalo v tomto týdnu, i soutěž na zajištění národního geoportálu územního plánování. Ve finále obou těch tendrů se však odehrálo něco bezprecedentního, něco extrémně nebezpečného, co zaslouží hlasité a adresné pojmenování. MMR totiž uzavřelo s jejich neoficiálními vítězi, a to napřímo bez výběrového řízení, soutěž. Využilo k tomu postup na základě takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění. V prvním případě šlo o opakovanou zakázku na DSŘ - na digitalizaci stavebního řízení - kterou mělo MMR zorganizovat po nezdaru té předchozí.

Já vás tady tím nechci opravdu dlouze zdržovat, ale to je tak nebezpečný precedent pro všechny ostatní, pro veřejný sektor jako takový. Myslíte si, milá vládo, že starostové, starostky, primátoři, primátorky nečelí stejným problémům ve veřejných zakázkách? Ale prostě drží se zákonů. A co dělá tato vláda? Ta úplně natvrdo, prostě natvrdo porušuje zákony České republiky, upozorní je na to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a v podstatě výsměchem na tu samou aktivitu, kde ÚOHS zakázal uzavřít smlouvu, to uzavře pan ministr v jednacím řízení bez uveřejnění? Kdyby to aspoň udělal jenom jednou, ale ono se to zopakovalo u národního geoportálu, a v podstatě tady máme za rohem spuštění 1. 7. 2024 celého nového stavebního zákona, včetně té digitalizace. A já se ptám: Kde je pan premiér Fiala? Že mlčí? A není to trochu už přes čáru, že v takovýchto věcech se neozve pan premiér a nedá skutečně za vyučenou panu ministru Bartošovi, nevyslechne tu odbornou veřejnost? Koneckonců všechny kraje, obce, které neustále vyzývají k tomu, ať vezme někdo rozum do hrsti a skutečně se to začne připravovat legitimně podle českých zákonů. Mě samotnou zaráží to, že si tady Piráti svolají tuto schůzi, a sami tady hlásají o transparentnosti a morálce, a přitom v tom podpalubí na těch jednotlivých ministerstvech páchají takováto zvěrstva. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP