(11.10 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)
Vzpomeňte si, že to byl pan premiér Fiala, kdo před volbami do Sněmovny sliboval, že nedopustí zákaz spalovacích motorů nebo bude bojovat proti emisním povolenkám. Během českého předsednictví Evropské unie, kdy na to měl vliv, udělal pravý opak - protlačil zákaz klasických aut od roku 2035 a uvalil emisní povolenky na domácnosti a osobní auta. Ale to sem teď nepatří.
Pojďme k detailům Fialova a Rakušanova migračního paktu. Nechme promluvit fakta. Jak jsem již říkal, migrační pakt neřeší to nejzásadnější, proč je Evropa pod náporem migrantů, a chybí v něm efektivní ochrana vnější hranice Evropské unie, účinná návratová politika pro ty, kteří nemají nárok na pobyt v Evropské unii, boj proti pašeráckým organizacím, které profitují z migrace, a posílení spolupráce s třetími zeměmi, které by měly bránit migrantům, ilegálním migrantům, v odchodu. Tyto body nikdy nebyly součástí migračního paktu, takže ospravedlnění Fialovy vlády, že se hlasování zdržela, protože tam chybí tato opatření, je úplně absurdní. Je zvláštní, že pro pakt pan Fiala zvedl ruku loni, i když tam například ochrana vnější hranice a boj proti pašerákům také nebyly.
Je tedy nepochybné, že pakt neřeší příčiny migrace, ale pouze její následky. Jinými slovy, jeho cílem na rozdíl od toho, co se snaží pánové Fiala s Rakušanem namluvit, není boj proti ilegální migraci, ale opatření, co dělat s migranty v momentě, když jsou již v Evropské unii. I když pánové Fiala s Rakušanem manipulují, slovíčkaří a lakují pak narůžovo, dohoda nikdy nic nemohla změnit na náporu migrantů z Blízkého východu a Afriky, kteří se snaží neustále dostat do Evropy. Výmluvy pětikoalice jsou tak naprosto dětinské a je jasné, že jediným důvodem k otočce jsou volby do Evropského parlamentu. Strany jako ODS nebo KDU-ČSL totiž nechtějí vypadat v očích veřejnosti jako úplní eurohujeři, ale i ostatní probruselské strany - STAN, TOP 09 a Piráti - moc dobře vědí, že naši občané tady migranty z Blízkého východu a Afriky prostě nechtějí. Ve skutečnosti ale jde jen o další lež a přetvářku v podání pětikoalice, protože vítačství spolu s ekofanatismem a poklonkováním Bruselu mají v krvi. Ti by prodali Bruselu i vlastní babičku.
A teď k meritu věci, tedy co si tento pakt, schválený a prosazovaný Fialovou vládou, představuje, že máme s nelegálními migranty dělat. Celý dokument je postaven na takzvané povinné solidaritě, což je jen bruselský žargon, za kterým se skrývají uprchlické kvóty a miliardové výdaje na migraci. Nejvíce se k povinné solidaritě dojednalo v průběhu českého předsednictví v druhé polovině roku 2022, což přiznává jak Fialova vláda a za což byla opakovaně chválena Bruselem.
V kostce. Migrační pakt Evropské unie počítá s relokací minimálně 30 000 blízkovýchodných a afrických migrantů ročně a za každého odmítnutého migranta stanovuje pokutu minimálně 20 000 eur, tedy asi půl milionu korun - také ročně. Horní limit neexistuje ani u počtu přijatých, ani u výše výpalného, v uvozovkách. Jde tedy o minimální čísla, která se budou každý rok revidovat a která se každý rok mohou změnit. Opakuji, jde o minimální možné částky. Maximální hranice může být klidně desetinásobná. A jak znám taky Brusel, tak je to začátek salámové metody a hned se tato částka změní. Jinými slovy, kvůli pánům Fialovi s Rakušanem Česká republika za pár let bude dost možná ročně muset přijímat tisíce afrických a blízkovýchodných migrantů nebo bude platit Bruselu jako mourovatá.
Naopak zásadní opatření, které mělo umožňovat členským zemím se zapojit s pomocí při návratech, pánové Fiala s Rakušanem neprosazovali a ani se nepokoušeli pro takovou možnost dojednat podporu. Místo toho se chlubí nějakou pofidérní možností, že se členské země budou moci ještě vyplatit - v uvozovkách - takzvanou technickou pomocí, například vysláním policistů, poskytnutím výpočetní techniky nebo jiných zařízení, ale jen v případě, kdy to členské země budou chtít. A ty - mám na mysli hlavně Řecko, které dostalo na migranty 4 miliardy eur, nebo Itálie, dostali víc než miliardu, a Španělsko - se hlavně chtějí zbavit migrantů.
Česká republika by se při tomto nastavení musela rozhodovat, jestli přijme 900 migrantů, nebo zaplatí odpustek ve výši 450 milionů korun ročně. A znovu, bavíme se o nejnižší možné částce. Za rok, dva to mohou být tisíce migrantů a miliardové pokuty. Je nepochybné, že migrační pakt uprchlické kvóty obsahuje, i když skrytě a pod mnoha vrstvami bruselského newspeaku. Jsou záměrně zamotány do složité právní řeči a nejsou na první pohled patrné, aby si jich nikdo nevšiml dřív, než bude pozdě. Jde o úplně stejnou taktiku, jakou různí šmejdi zavazují důchodce k nakupování předražených hrnců nebo nevýhodným dodávkám elektřiny. Tolik k transparentnosti Evropské unie.
Na první pohled se tedy skutečně zdá, že státy budou mít možnost se rozhodnout mezi přemisťováním migrantů a placením výpalného za každého odmítnutého migranta. Je tu ale jedno velké ale, a to zní, že členské státy si budou moci vybírat za podmínky, že všechny státy Evropské unie dohromady přislíbí a skutečně převezmou alespoň 60 % migrantů, kolik stanoví každoročně schvalovaná kvóta pro celou Evropskou unii. Dnes to je 30 000 migrantů, ale příští rok to klidně může být 300 000 uprchlíků. Na každý členský stát pak připadne určitý podíl z kvóty navržené Evropskou komisí, pro Českou republiku to vychází 3 %, takže, jak jsem říkal, 900 migrantů z 30 000.
Uprchlickou kvótu mají každoročně navrhovat úředníci z Evropské komise - nikým nevolení, ti rozhodují o všem - a posuzovat ji budou ministerští úředníci členských států. Členské země budou dávat přísliby, kolik migrantů k sobě přestěhují a za kolik z nich se vyplatí - zatím 20 000 eury ročně - a co dalšího udělají pro státy, které čelí náporu ilegálů. Návrhy pak budou schvalovat zástupci členských zemí, například ministři vnitra. A pak se začnou dovážet migranti, nebo platit.
V případě 900 migrantů určených pro Českou republiku, kdybychom se chtěli vyplatit, tak je to každoročně výdaj 18 milionů eur, tedy skoro půl miliardy korun. A když kvóta nebude naplněna, třeba proto, že členské státy se budou chtít jen vyplácet a nebudou chtít přijímat migranty, tak co se stane? Svolá se další a další zasedání států Evropské unie, dokud se nenajde nějaké řešení, které se odhlasuje kvalifikovanou většinou. Na právo veta zapomeňte. Mimochodem, některé strany pětikoalice chtějí zrušit právo veta - to nejdůležitější, co máme v Evropské unii. A třeba i takové řešení, že státy uprchlíky přebrat musejí a dojde na povinné přerozdělování bez jakékoliv možnosti vykoupit se finanční pokutou. A můžeme si být jisti, že kvóta na přerozdělení uprchlíků nebude naplněna.
Během uprchlické krize v roce 2015-2016, kdy do Evropy připlouvalo zhruba tolik migrantů jako v posledních letech, se Evropská unie snažila rozdělit celkem 160 000 migrantů z Řecka a Itálie, což dopadlo naprostým fiaskem. Bylo rozděleno méně než 28 000 osob, tedy za dva roky ještě méně než roční kvóta 30 000, se kterými počítá tento migrační pakt. Mimochodem do České republiky měly tehdy podle návrhu Evropské komise zamířit téměř 3 000 migrantů. Jak to tady se syrskými uprchlíky dopadlo, dobře víte. I přes snahy KDU-ČSL a europoslankyně Šojdrové, aby běženci k nám chodili, se to naštěstí nepovedlo.
Takže když nyní nebude relokováno alespoň 60 % uprchlíků určených kvótou, která je nyní těch 30 000, může dojít na povinné přerozdělení. Aby to vypadalo na veřejnosti dobře, tak si Brusel vymyslel, že se oficiálně nemají přerozdělovat ilegální migranti, ale bude se na státy převádět takzvaná příslušnost k azylovému řízení. Takže když Česká republika dostane příkazem vyřídit azylové řízení pro Eritrejce, který na gumovém člunu přeplul do Řecka, tak to prakticky může znamenat jeho přestěhování k nám, aby migrant byl v průběhu řízení přítomen v tom členském státě, který jeho žádost řeší. ***