(9.40 hodin)
Poslankyně Helena Válková: Tím, že byl přijat tento návrh, je nehlasovatelný návrh C4, který sice směřoval ke stejnému cíli, ale nikoli tak elegantní cestou legislativní. Budeme hlasovat nyní návrh B2. Návrh B2 se týká vypuštění úpravy kárné odpovědnosti náměstka vedoucího státního zastupitelství. Je to návrh pana poslance Blažka. Ústavně-právní výbor má doporučující stanovisko.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko pana ministra? (Ministr: Souhlas.) Děkuji pěkně.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 39 se účastnilo 156 hlasujících, pro 155, proti 0. I tento návrh byl přijat. Prosím.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Pak jsou to návrhy spojené, C1 a C2, a ty se týkají právě prodloužení toho přechodného ustanovení, respektive přechodné ustanovení návrhu na prodloužení funkčních období vrchních a krajských a okresních státních zástupců tak, aby mohla proběhnout řádně výběrová řízení, a současně s tím i návrh prodloužení účinnosti tohoto zákona až k 1. lednu 2025. Jsou to návrhy C1 a C2. Ústavně-právní výbor navrhuje - a my jsme schválili tu proceduru - hlasovat jedním hlasováním. Jeho stanovisko je nedoporučující.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko pana ministra? (Ministr: Nesouhlas.) Děkuji.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 40, hlasovalo 156 poslankyň a poslanců, pro 1, proti 83, návrh nebyl přijat. Prosím.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Nikoli překvapující výsledek.
A potom poslední věcný pozměňovací návrh je návrh C3. Ten se týká právě toho prodloužení funkčního období nejvyššího státního zástupce ze 7 let na 9 roků. I v tomto případě ústavně-právní výbor zaujal nedoporučující stanovisko.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A pan ministr? (Ministr: Nesouhlas.) Děkuji.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 41 se účastnilo 156 hlasujících, pro 1, proti 86. Návrh nebyl přijat.
Paní zpravodajko, tímto jsme se vypořádali se všemi hlasovatelnými pozměňovacími návrhy.
Poslankyně Helena Válková: Ano, paní místopředsedkyně, přesně to říkáte. Budeme hlasovat teď už jenom návrh zákona jako celek. Ústavně-právní výbor doporučuje přijmout návrh jako celek.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Přednesu tedy návrh usnesení. Zní takto: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 463, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování číslo 42 se účastnilo 156 hlasujících, pro 156, proti 0. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji panu ministrovi a paní zpravodajce. Dávám vám slovo, pane ministře. Prosím.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Chci jenom zahájit dnešní svou sérii děkovných projevů. Já mám dnes několik zákonů, kde se ukázalo, že když se chce ze všech možných stran, tak se dá i spolupracovat na dobrých věcech. Toto byl příklad zákona, jehož vznik nebyl vůbec jednoduchý, neboť je tematika státního zastupitelství opředena mnoha mediálními mýty, tlaky a podobně. Já chci speciálně poděkovat všem předsedům koaličních klubů a opozici, kde budu konkrétně jmenovat paní profesorku Válkovou, a to z toho důvodu, že jsme přes některé odlišné názory dokázali konstruktivně přistoupit ke vzniku toho návrhu zákona. Další děkovný projev si nechám na další bod. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně, a já tímto tento bod tedy končím a otevírám bod následující. Je jím bod číslo
18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 616/ - prvé čtení
Opět z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Prosím, ujměte se slova.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Podruhé dobrý den. Děkuji za slovo.
Novela trestního zákoníku, která je předmětem projednávání, byla opakovaně diskutována na politické úrovni s koaličními i opozičními poslaneckými kluby. Nedošlo ke shodě ohledně hlavních koncepčních otázek, které by novela měla řešit. V souladu s těmito dohodami přicházíme s takzvanou redefinicí trestného činu znásilnění, to jest měníme trestný čin znásilnění tak, aby odpovídal modernímu pojetí, které opouští koncept znásilnění jako silou vynuceného pohlavního styku, a nahrazujeme ji konceptem nesouhlasného pohlavního styku, to jest za znásilnění bude považována každá soulož, anální nebo orální styk či jiná srovnatelně závažná sexuální praktika, například opakované vsunování prstu nebo předmětu do vagíny, s nímž jeden z účastníků nebude souhlasit a tento nesouhlas jakkoli srozumitelně projeví navenek. Já se omlouvám, nedá se to říci jinými slovy, vím, že jsme poránu, že není po desáté jako v televizi, jak je takový ten zákaz, ale jinak se to říci nedá. Jde o takzvaný koncept "ne znamená ne", to znamená čin je spáchán proti seznatelné vůli oběti. Vychází se z toho, že pokud je toho oběť schopna, má, a to jakkoli, projevit svůj nesouhlas se sexuálním aktem. To jest, má se za to, že normální člověk standardně dokáže dát jakkoli nesouhlas najevo, ať již verbálně, nebo neverbálně, tedy gestem, standardně dokáže dát jakýkoli souhlas najevo. Z pohledu trestního práva je myslím zdravější, neboť nezakotvuje trestní postih toho, kdo si aktivně nezjišťoval postoj oběti k sexuálnímu jednání. Model založený na absenci souhlasu "ano znamená ano" lze v oblasti trestního práva považovat za přísný. "Ano znamená ano" má být primárně předmětem výchovy a osvěty....
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pane ministře, omlouvám se, ale je tady opravdu značný hluk v sále. Kolegyně, kolegové, projednáváme závažnou věc, umožněme důstojné projednání. Děkuji.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Model, založený na absenci souhlasu "ano znamená ano" lze v oblasti trestního práva považovat za přísný. "Ano znamená ano" má být primárně předmětem výchovy a osvěty, ale nejde o koncept vhodný pro oblast trestního práva, kde se uplatňuje zásada ultima ratio. Trestání v situaci, kdy není jasné, že druhá osoba se sexem nesouhlasí, lze považovat v současné době za přepínání trestní represe.
Ke změně definice znásilnění směrem ke konceptu nesouhlasného pohlavního styku v posledních letech přistoupila celá řada evropských států. Jako znásilnění bude dále použitelný, stejně jako dnes, i případ, kdy pachatel zneužije bezbrannost oběti, což zahrnuje případy, kdy oběť není schopna z určitého objektivního důvodu, například nemoc, duševní porucha, spánek, silná opilost, zdravotní handicap, spoutání, nízký nebo vysoký věk a jiné, utvářet svou vůli nebo ji projevit, případně je tato schopnost podstatně snížena. Výslovně se jako důvod bezbrannosti uvádí silný ochromující stres, který vyjadřuje velmi časté stavy, kdy oběť takzvaně zamrzne a není schopna se jakkoliv bránit. ***