(18.50 hodin)
Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych ve stručnosti uvedl vládní návrh novely zákona o církvích a náboženských společnostech. Jeho cílem je celkové zjednodušení a zpřehlednění předmětné právní úpravy v řešení některých aplikačních potíží přizpůsobení se postupující digitalizaci a snížení administrativní zátěže, a to jak na straně adresátů právní úpravy, tak i na straně státu.
Předmětem tohoto návrhu zákona jsou zejména některé změny v právní úpravě právnických osob zakládaných registrovanými církvemi a náboženskými společnostmi a evidovanými podle tohoto zákona, ale také změny týkající se takzvaných zvláštních práv církví a náboženských společností. Rád bych, určitě bude potom příležitost během projednání ve výborech, o těchto bodech komunikovat detailněji. Chtěl bych zdůraznit, že v průběhu přípravy tohoto návrhu moje ministerstvo projednalo tento návrh se všemi registrovanými církvemi a náboženskými společnostmi a navrhuji, aby Poslanecká sněmovna tento návrh propustila do druhého čtení.
Nad rámec svého úvodního slova jenom, dámy a pánové, chci dodat jednu věc. Jedná se o otevření církevního zákona po velmi dlouhé době. Já si velice vážím už teď avizovaného zájmu některých z vás o diskusi nad tímto návrhem, jsem na něj opravdu připraven, a co považuji za důležité je to, že pokud se nám podaří tento návrh zákona schválit a nabyde později účinnosti, tak to bude významná pomoc a podpora těm, kterých se týká, to znamená primárně tedy církví a náboženských společností. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Matěj Ondřej Havel. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi tedy jenom stručně navázat na pana ministra. To zásadní asi vypíchl, já bych tedy jenom pro Sněmovnu shrnul, že zákon má ambici zjednodušit systém evidence evidovaných právnických osob, zajistit další možnosti získat elektronicky úředně ověřený výpis z církevních rejstříků, tedy dálkovým přístupem. A co bych možná vypíchl, co je dosti zásadní, tak je to úprav ručení církví a náboženských společností tak, aby odpovídala ručení u obdobných právnických osob v českém právním řádu, a samozřejmě další věci, navazující změny, které je nutné promítnout do zákona o správních poplatcích. Zbytek už tady charakterizoval pan ministr, tak v zájmu urychlení projednávání se omezím takto. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí paní poslankyně Hanzlíková. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom velmi stručně se vyjádřím a řeknu tady stanovisko klubu hnutí ANO. Chci říci, že podpoříme tento projednávaný tisk, podpoříme jeho posunutí do dalšího čtení. Nebudu tady opakovat znovu, o co se jedná, vezmu to velmi krátce. My určitě kvitujeme to, že se jedná o zjednodušení o podporu digitalizace a sjednocení terminologie, takže jak jsem řekla, podpoříme do dalšího čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, končím tedy obecnou rozpravu.
Nezazněl návrh na vrácení nebo zamítnutí, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování.
Přečtu usnesení - kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako garančnímu výboru?
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 32, bylo přihlášeno 136 poslanců, pro hlasovalo 116, proti 1. Konstatuji, že jsme tento návrh přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Nikoho nevidím, není tomu tak. Konstatuji, že tím jsme se vypořádali s tímto tiskem a já končím projednávání tohoto bodu.
Dalším bodem našeho jednání je bod číslo
107.
Návrh poslanců Marka Bendy, Markéty Pekarové Adamové, Aleše Dufka,
Ondřeje Lochmana, Jakuba Michálka, Josefa Kotta a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 606/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je tedy navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Stanovisko vlády jste obdrželi jako sněmovní tisk 606/1 a já poprosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Marek Benda. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, pokusím se být maximálně stručný, i když pan ministr kultury má tady napsaný důkladný podklad. Jedná se o návrh zákona, kterým se má rozšířit - doposud platí v památkovém zákoně, že Ministerstvo kultury může dávat na věci zapůjčené ze zahraničí takzvanou imunitu, že v okamžiku, kdy je to v držení nějaké zahraniční instituce, případné soudy musí probíhat na území té které země, a ne že když sem někdo něco půjčí z Britského muzea, tak že může Káhira žalovat před českými soudy, aby se to nevrátilo Británii, ale vrátilo se to Egyptu.
Toto fungovalo, ale zjistili jsme, že tam zůstává jeden problém, a to jsme zjistili při své cestě na Tchaj-wan a při domluvách, které tam probíhaly na téma zápůjčky z Národního palácového muzea a výstavy tady v Národním muzeu - že pokud si nejsme jistí, jestli se jedná, nebo nejedná o stát, že pak vzniká problém, jestli jsme schopni takovou garanci dát. Proto jsme v dohodě s Ministerstvem kultury a napříč poslaneckými kluby připravili návrh novely, která by měla tuto imunitu rozšiřovat na předměty, nikoliv na to, kdo je jejich vlastníkem. Myslíme si, že do budoucna by to mohlo samozřejmě ulehčit i zapůjčování z různých soukromých sbírek a dalších věcí. Samozřejmě tu garanci na to bude muset vždycky dát Ministerstvo kultury, není to automat.
Tím bych se vypořádal i s tou jedinou námitkou, která zazněla, v jinak souhlasném stanovisku vlády, které upozornilo, zda nejsme v rozporu s evropskou směrnicí 2019/880, ale protože tam musí vždy Ministerstvo kultury vystavit, tak se samozřejmě nemůže jednat o předměty, které se na území České republiky dostaly nějakým pokoutním způsobem, ať už jsou někde ukradené, nebo pašované nebo něco podobného. Ministerstvo kultury vždycky by muselo vystavit ten glejt.
Protože bychom rádi, aby se výstava z Národního palácového muzea uskutečnila již v příštím roce a toho papírování kolem toho je poměrně hodně, navrhli jsme, aby bylo schváleno v režimu § 90, protože se jedná o jednoduchou normu a zákon o památkové péči je otevřen v jiném bodě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Pavel Svoboda. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Svoboda: Vážený pane předsedající, budu velice stručný. Sněmovní tisk 606 řeší zejména, jak už bylo řečeno, rozšíření imunity vůči zabavování. Vzhledem k tomu, že máme asi tři minuty, děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já vám také děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec. Prosím.
Poslanec Ivan Jáč: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych chtěl jenom podpořit řekněme tu argumentaci pana kolegy Bendy, který vlastně řekl všechny podstatné věci. Já si myslím, že i jako opoziční představitel mohu s ním souhlasit, protože je to návrh univerzální. To, že se bude týkat asi nejdříve té výstavy z Tchaj-wanu, je víceméně časová náhoda, a potom to bude možné samozřejmě aplikovat na další výstavy a další akce. Proto se domnívám, abychom to podpořili v prvním čtení a schválili tak, aby mohl co nejdříve tento zákon fungovat. Děkuji za pozornost. ***