(15.10 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)
Vláda Petra Fialy není schopna anebo ochotna, což je v tomto případě prašť jako uhoď, přijít s vlastním legislativním návrhem na pomoc těmto občanům. Doprojednat konkrétní návrh hnutí SPD soustavně blokuje již téměř dva a půl roku a naše zdravotně postižené spoluobčany, jejichž životní a sociální situace je více než kritická, si bere jako rukojmí svých stranicko-politických her. Jde přitom o jednu ze sociálně nejohroženějších skupin našich spoluobčanů, ne-li o tu vůbec nejohroženější, tedy o tu, která se není schopna sama bránit, která tomu není schopna sama čelit právě z důvodu svých zdravotních handicapů.
Vláda tedy příspěvek na péči těmto občanům zvýšit dlouhodobě odmítá, ale co naopak zvýšila velice rychle,
jsou ceny veškerých sociálních, terénních, pečovatelských a asistenčních služeb pro tyto osoby. Stalo se tak naposledy v loňském roce zvýšením limitů takzvané vládní úhradové vyhlášky. To vede pouze k dalšímu zhoršení dostupnosti těchto služeb pro zdravotně postižené občany a tím i ke zhoršení kvality jejich životů, k dalšímu propadu jejich životní úrovně, a co je nejhorší, i ke zhoršování jejich zdravotního stavu.
Například příspěvek na péči pro zdravotně postižené dospělé osoby nad 18 let věku v I. stupni závislosti, tedy pro osoby, které nejsou schopny vykonávat až čtyři základní životní potřeby, je to směšných 880 korun měsíčně. To je přece naprosto nedůstojné a neudržitelné a je nezbytné to urgentně a urychleně změnit.
Ještě je třeba na tomto místě připomenout, že v prosinci roku 2022 poslanci vládní koalice zabránili projednání našeho návrhu na zvýšení příspěvku na péči pro zdravotně postižené občany v prvním čtení zvlášť zavrženíhodným způsobem. Jelikož neměli odvahu podat návrh na jeho zamítnutí, a dát tedy veřejně najevo to, co je nabíledni, to, co se tady dnes s velkou pravděpodobností odehraje, tedy že příspěvky na péči asociálně odmítají zvýšit, odhlásili se ze svých hlasovacích zařízení, ačkoliv byli v sále Sněmovny fyzicky přítomni, tím učinili Sněmovnu neusnášeníschopnou a její jednání, a tedy i projednávání tohoto bodu, muselo být ukončeno. Kdyby tak tehdy neučinili, mohl náš návrh projít do druhého čtení a dnes by byl již dávno platný a účinný. Jedná se o mimořádné pokrytectví, zbabělost a pohrdání voliči a nejvíce zranitelnými občany.
Je tedy naprosto evidentní, že této asociální vládě je osud desítek tisíc našich zdravotně postižených občanů, propadajících se stále hlouběji do vážných existenčních problémů a do příjmové chudoby zcela lhostejný. Je to přece naprostá hanebnost! V SPD ovšem boj za práva těchto osob, jakožto i boj za důstojné životy všech slušných a pracujících lidí nevzdáváme a i v roce 2024 jej povedeme s vysokou intenzitou.
Shrnuto a podtrženo - zdravotně postiženým osobám závislým na pomoci jiných osob v I. a II. stupni závislosti byl příslušný příspěvek na péči naposledy zvýšen v roce 2016, a to tehdy cirka o 10 %. Od té doby vzrostla průměrná inflace o 40 % a zdražení základních životních potřeb přesáhlo výrazně 100 %, u potravin a energií je tento růst ještě daleko, daleko výraznější. Ve III. a IV. stupni závislosti byl v posledních letech tento příspěvek zvyšován častěji, což je dobře pro ty lidi, ale i toto zvýšení je vzhledem k poslednímu inflačnímu vývoji nedostatečné, ale situace osob v I. a II. stupni závislosti je ještě mnohem, mnohem horší. Nárok na příspěvek na péči v I. stupni závislosti mají ve věku do 18 let ty osoby, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu nejsou schopny zvládat tři základní životní potřeby, a ve druhém stupni závislosti jde potom o osoby, které nezvládají čtyři až pět základních životních potřeb. Ve věku nad 18 let mají nárok na příspěvek na péči v I. stupni závislosti ty osoby, které nejsou schopny zvládat tři až čtyři základní životní potřeby a ve II. stupni pak jde o osoby, které nezvládají pět až šest základních životních potřeb, čili jedná se o osoby s velmi vážnými zdravotními handicapy a životními omezeními. Posuzuje se zde schopnost zvládat těchto deset základních životních potřeb, a to mobilita, orientace, komunikace, stravování, oblékání, obouvání, tělesná hygiena, výkon fyziologické potřeby, péče o zdraví, osobní aktivity, péče o domácnost u osob nad 18 let. Všichni asi vidíte, že jde opravdu o faktický základ existence člověka.
Současná výše příspěvku na péči pro osoby do 18 let věku činí za jeden kalendářní měsíc 3 300 korun, jde-li o stupeň I, 6 600 korun měsíčně, jde-li o stupeň II. Výše příspěvku na péči pro handicapované osoby starší 18 let pak aktuálně činí za kalendářní měsíc pouhopouhých 880 korun, jde-li o stupeň I, jde přitom o osoby, které nezvládají až čtyři základní potřeby, a 4 400 korun je výše příspěvku v této věkové kategorii, jde-li o stupeň závislosti II.
U dětí se zdravotním postižením a jejich příspěvku na péči je celková situace specifická ještě tím, že jeden z rodičů, aby o ně mohl pečovat, přichází dlouhodobě o možnost standardního pracovního příjmu. Je to logické, protože se o ty děti musí starat. Pokud se jedná o rodiče samoživitele, což není v těchto případech žádná výjimka, je situace těchto rodin doslova tragická, tedy žádný příjem. Současná výše příspěvku na péči u zdravotně postižených osob v I. stupni závislosti je už absolutně nedostatečná, doslova podobná tomu, jako kdyby nedostávali vůbec nic - zkrátka nemůže těmto osobám zajistit pořízení odpovídající a potřebné péče, pomoci či asistence.
Proto jsme navrhli zvýšit příspěvek na péči u osob do 18 let věku o 50 % v prvním stupni závislosti z 3 300 korun měsíčně na 4 950 korun, to znamená, je to zvýšení o 1 600 korun, a v druhém stupni závislosti z 6 600 korun na 9 900 korun, a to je zvýšení o 3 300 korun. Dále jsme navrhli zvýšit příspěvek na péči u osob v I. stupni závislosti nad 18 let věku ze současných 880 korun na 2 640 korun měsíčně, tedy o 200 %. U osob starších 18 let ve II. stupni závislosti navrhujeme zvýšení příspěvku opět o 50 % ze současných 4 400 korun na 6 600 korun měsíčně. Ale vzhledem k tomu, že od podání našeho návrhu uplynuly už více než dva roky, za které inflace stoupla o dalších zhruba 25 %, jsme připraveni formou pozměňovacích návrhů tyto částky ještě zvýšit, a to ve všech čtyřech stupních závislosti.
Rozpočtové dopady našeho návrhu se i tak pohybují maximálně v řádu nižších jednotek miliard korun ročně, což v kontextu veškerých rozpočtových výdajů není nikterak závratná suma, a už vůbec to není závratná suma ve srovnání s tím, co stát vydává za absolutně zbytné agendy, které neslouží českým občanům. Jde navíc o sumu, jejíž vynaložení je zcela jistě ve veřejném zájmu a která alespoň částečně pomůže našim zdravotně postiženým spoluobčanům, jejichž osudy jsou už i tak dosti složité a těžké, žít o něco důstojněji, bez obav z každého dalšího dne a z každé další platby či složenky. ***