(12.50 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)
A na to je právě zapotřebí nějaká ta analýza, kde máme naše občany a v jakém počtu. To znamená, mělo by se vycházet, kde máme komunity, které mají české občanství a mohou volit, kde studují naši občané, kde převážně pracují. Znovu připomínám, že se bavíme nejvíce o západní Evropě, která je pokryta zastupitelskými úřady, a jestli bychom zřídili nějaké dočasné pro zvýšení komfortu, bavíme se o jednotkách, a ty místnosti mohou poskytnout krajanské spolky, honorární konzulové a tak dále. Neexistuje žádná analýza, ale nebylo by to tak drahé, jak se nám tady snaží namluvit koalice. Koalice chce korespondenční volbu. Koalice nechce, aby volili krajané.
Zjevně jde jen o několik rozlehlejších států světa, jako jsou USA, Kanada, Austrálie a některé rozlehlejší státy v Evropě, jako je Francie, a možná za úvahu by stála volební místnost na severu Německa, protože máme v Německu ještě dva generální konzuláty, na kterých se volí. Proto jsem také požádal písemnou interpelací Ministerstvo zahraničních věcí, aby mi sdělilo, ze kterých částí světa eviduje žádosti o úpravu voleb, zda v minulosti Ministerstvo zahraničních věcí někdy iniciovalo změnu nebo třeba rozšíření sítě volebních místností a tak dále. Má interpelace byla písemná, nicméně jak vám tady říkal pan poslanec Babka včera večer, poslední interpelace jsme měli v říjnu 2023.
Všemi potřebnými zákonnými dispozicemi k volbám zastupitelský úřad v té či oné konkrétní zemi již zákonem disponuje. Zastupitelský úřad v rámci svého územního obvodu, a teď cituji dle platného zákona:
a) zajišťuje organizačně a technicky přípravu, průběh a provedení voleb do Poslanecké sněmovny;
b) vede zvláštní seznam podle § 6 odst. 5, ze kterého vyplývá, kdo kde bydlí, a lze z něho odhadnout aspoň zhruba, kde by mělo další místnost v zemi smysl zřídit;
c) je oprávněn ověřit pro účely vedení zvláštního seznamu údaje v rozsahu a za podmínek podle § 12 odst. 5-9 zákona. Vydává voličské průkazy podle § 6a odst. 1 zákona, provádí školení členů zvláštních okrskových volebních komisí.
K tomu bych doplnil, že oceňuji debatu, která tady byla v průběhu těch šesti dnů, nebo kolika, že jsme se bavili o nějakém rovnoměrném zastoupení veřejnosti na těchto komisích, a jenom znovu říkám, to školení nebude zase nic tak zásadního, protože dneska se všechno dělá i on-line, videokonferenčně. V té komisi musí být vždycky jeden profesionál a pak může být doplněn českými občany. Musí to být čeští občané. Ale také by se volilo v místě, kde tedy nějaké ty krajany máme. A to, že by se obsadila ta komise, to je přece jenom minimální projev toho, že tam existují lidé, kteří mají zájem o Českou republiku a o volby.
Dále zajišťuje podle zvláštních podmínek informování voličů o době a místě konání voleb, o možnosti zápisu do zvláštního seznamu, § 15 odst. 3, a o způsobu hlasování, a to případně i v příslušném cizím jazyce. - Mimochodem, řešili jsme tu otázku více generací českých občanů, kteří někdy už neumí česky. Myslím si, že součástí debaty v druhém čtení by mělo být i to, v jakém jazyce budou ty dokumenty k dispozici, jakým jazykem a co bude uvedeno na té úřední obálce, na té doručující.
Dále. V případě zaslání hlasovacích lístků přenosovou technikou zajišťuje tisk nebo rozmnožení hlasovacích lístků - už dnes zastupitelský úřad - zajišťuje pro zvláštní okrskovou volební komisi volební místnost, pomocné prostředky a potřebné pracovní síly. Zvláštní okrskovou volební komisi jmenuje vedoucí zastupitelského úřadu 30 dnů přede dnem voleb do Poslanecké sněmovny, předsedu a nejméně dva členy zvláštní volební komise, kteří jsou státními občany České republiky, v den složení slibu dosáhli věku nejméně 18 let a ovládají český jazyk. V případě, kdy počet členů zvláštní okrskové volební komise poklesne pod tři v průběhu voleb, jmenuje na neobsazená místa vedoucí zastupitelského úřadu další členy zvláštní okrskové volební komise. První zasedání zvláštní okrskové volební komise svolá vedoucí zastupitelského úřadu tak, aby se uskutečnilo nejpozději 21 dnů přede dnem voleb. Nepodaří-li se jmenovat tu tříčlennou zvláštní okrskovou volební komisi, tak zajistí její úkoly vedoucí zastupitelského úřadu a zapisovatel, kterého jmenuje a odvolává vedoucí zastupitelského úřadu, a to nejpozději 18 dnů před prvním zasedáním zvláštní okrskové volební komise. Vedoucí zastupitelského úřadu má při plnění těchto úkolů postavení starosty. Členové zvláštní okrskové volební komise se ujímají funkce složením slibu.
Zvláštní komisi může vést někdo z velvyslanectví, jak jsem už řekl, a dva občany České republiky jako členy je jednoduché najít. Vyškolit tento minitým není nic těžkého. Zde se opět vracím k tomu Lógaru v Afghánistánu, kde proběhly volby bezchybně. Jedná se o dvě tři videokonference a možná nějakou zkušební proceduru, aby byli všichni v pohodě a aby se vyloučila nebo maximálně snížila chybovost.
Zvláštní okrsková volební komise zajišťuje průběh hlasování ve zvláštním volebním okrsku, zejména dozírá na správné odevzdání hlasovacích lístků a dbá o pořádek ve volební místnosti, sčítá hlasy a vyhotovuje zápis o průběhu a výsledku hlasování ve zvláštním volebním okrsku, odevzdá volební dokumentaci zastupitelskému úřadu, který ji odešle prostřednictvím Ministerstva zahraničních věcí Úřadu městské části Praha 1. To je vše.
Samozřejmě pokud je dobrá příprava, dobře by se vytipovala vhodná místa, třeba v krajanské kanceláři, ale může to být opravdu i v hotelu pronajatá místnost nebo s municipalitou města domluvený vhodný a důstojný prostor. Sehnat urnu, plentu a vlajku. Je to skvělá věc. Můžete si i promluvit s krajany v odlehlých oblastech a diplomat nebo konzul může vykonat návštěvu tam, kam by z hlavního města málokdy zavítal, prostě si předem ještě domluví setkání a úkoly, které by jinak vyřizoval na dálku. Udělá kus poctivé práce, když se zvedne ze své kanceláře a seznámí se s lidmi odjinud než z metropole. Tolik ta část týkající se volby v zahraničí.
Já jsem zmiňoval v předchozích faktických poznámkách tady tu studii Výzkumného centra prevence kriminality. Je to americká studie a je poměrně rozsáhlá. A téměř, řekl bych ve většině zemí, kde je zavedena nějaká korespondenční volba, tak už se v minulosti nějaké pochybnosti o manipulacích vyskytly. Já bych třeba rád tady vybral kousíček týkající se volební reformy, kterou tenkrát zaváděla komise, které předsedal Jimmy Carter, tehdejší prezident, a bývalý ministr zahraničí James Baker III., a ta zpráva v této souvislosti uvádí: Obavy z kupčení s hlasy mají v USA dlouhou historii a přispěly k přechodu na tajné hlasování, které státy USA zavedly v letech 1888-1950. Tajné hlasování ztížilo kupcům hlasů sledování, pro které kandidáty prodávající skutečně hlasovali. Kupování hlasů bylo velmi rozšířené, po přijetí tajného hlasování ve Státech klesla volební účast přibližně o 8-12 %, protože lidé již nebyli placeni za to, aby volili.
Hlavní obavy komise, o které jsem mluvil, se týkaly zastrašování a kupování hlasů. A cituji: Občané, kteří volí doma, v domovech důchodců, na pracovišti nebo v kostele, jsou náchylnější k nátlaku zjevnému i nenápadnému nebo k zastrašování. Schémata kupování hlasů je mnohem obtížnější odhalit, pokud občané hlasují poštou. Konec citátu. ***