(11.40 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Takže věřím, že pokud bude zájem opozice, můžeme si na to sednout, popovídat si o tom mimo výbory, zkusit, jestli nějaký průnik najdeme, abychom usnadnili lidem v zahraničí hlasovat poštou a aby skutečně byla jistota, že nedochází k žádným nekalostem během voleb a že tam nejsou skulinky. Myslím si, že to by bylo jedině dobře.
Druhou pozitivní věc k panu kolegovi Kolovratníkovi prostřednictvím předsedajícího: Zazněl tady nápad, že bychom mohli zrealizovat to tajné hlasování ve Sněmovně elektronicky. My tedy jako Piráti jsme spíše pro veřejnou volbu u volených zástupců, tajně by měli hlasovat občané, ale u volených zástupců by to mělo být vidět. Pojďme si na to sednout, my máme připravený nějaký model, jak to udělat elektronicky a bezpečně, a třeba se nám podaří to vyzkoušet tady ve Sněmovně. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Volný.
Poslanec Jan Volný: Děkuji, pane předsedající. Já bych chtěl vaším prostřednictvím se zeptat pana kolegy Haase: Kde jste vzal tu odvahu, a teď nechci říct slovo drzost, peskovat mého kolegu Kolovratníka, že tady zmínil pana Bendu a pana Stanjuru, kteří nejsou v sále, když hodinu předtím váš spolubojovník z pětikoalice řekne, že jediný usvědčený lhář je Andrej Babiš?. Viděl jste ho tady sedět? Neviděl. Proč jste se neohradil? A proč jste radil (nesrozumitelné) vašemu kolegovi, že to nemá říkat!
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím paní poslankyni Válkovou.
Poslankyně Helena Válková: Já jsem měla ještě jeden dotaz, respektive spíše takovou řečnickou otázku, protože v minulém volebním období jsme velmi úzce se sociální demokracií a právě s Piráty pracovali na zákonu o celostátním referendu, to je návrh ústavního zákona, má také ten ústavní rámec, tak když tady pan poslanec Michálek slibuje spolupráci na tomto tisku, což jsem strašně ráda a doufám, že se mu podaří to v pětikoalici prosadit, tak doufám, že si vzpomene i na naši spolupráci na návrhu, který budeme dneska projednávat na mimořádné schůzi a který má ty parametry, které tehdejší poslanec Vojtěch Pikal, může to potvrdit, pokud byste se ho zeptali, v podstatě navrhoval, a my jsme je do toho návrhu zapracovali.
Takže uvidíme, jestli ta dobře míněná slova, která beru, a beru ho tedy za slovo, že na tom budeme společně spolupracovat, tak jestli se projeví i dneska odpoledne, až budeme projednávat ten návrh ústavního zákona o celostátním referendu. Protože Piráti jsou známi svou otevřeností, já jsem známa tím, že jsem od začátku vždycky byla pro celostátní referendum ,a jsem moc ráda, že teď to hnutí ANO podává jako svůj návrh ústavního zákona.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vzhledem k tomu, že není faktická, tak poprosím pana poslance Zlínského. Než přijde k pultíku, tak přečtu omluvenky. Pan poslanec Bělobrádek od 12 do 12.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Lacina od 17 z pracovních důvodů, paní poslankyně Levko od 16.40 do 19 z pracovních důvodů. Ruším omluvy paní poslankyně Jaroslavy Pokorné Jermanové.
Máte slovo.
Poslanec Vladimír Zlínský: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, já tady budu servírovat už známou krmi, ale pokusím se ji opepřit několika výživnými přísadami. Doufám, že se mi to podaří.
Jaký je zájem na tom, aby byly zavedeny korespondenční volby pro naše občany žijící a pobývající v zahraničí? Jde jenom o to, aby tito naši občané měli větší komfort bez problému hlasovat, bez nutnosti složitě a dlouze cestovat na patřičné ambasády v jednotlivých zemích, kde pobývají či žijí, nebo je důvod jiný? Občanská společnost v České republice je názorově dlouhodobě rozdělena přibližně na dvě stejné poloviny. Pouze menší část našich občanů, která hlasuje pro strany a hnutí, jejichž hlasy propadnou či nepropadnou z důvodu volebních pravidel či z důvodu změny těchto pravidel, mohou rozhodnout o výsledku voleb. Nakonec jsme toho byli svědky i při posledních parlamentních volbách v České republice.
Na základě těchto skutečností lze předpokládat, že korespondenční hlasy našich krajanů žijících v zahraničí zásadním způsobem změní rovnováhu politických sil v České republice na tak dlouho, aby podporovatelé těchto opatření mohli postupně salámovou metodou přidávat další opatření, která mají k dispozici a která jim zajistí dlouhodobý zvýšený podíl dalších hlasů jejich příznivců v následujících volbách.
Prostředky této salámové metody by mohly být tyto: korespondenční hlasování pro všechny obyvatele České republiky, snížení věku hlasovacího práva na 16 a méně let. Již jsem slyšel na jedné konferenci jednoho pana profesora z Velké Británie otevřít Overtonovo okno, že by bylo vhodné, aby mohly hlasovat i děti, nezmínil od kolika let, a že je to vlastně logické, protože děti by měly ovlivňovat svoji budoucnost. Další možnost - hlasování s pomocí digitálních technologií, to bylo zmíněno před chvílí, a nakonec hlasovací právo pro osoby jiných států u nás pobývající. Já jsem tady zmínil, že případně i nepobývající, ale to byla samozřejmě nadsázka. Doufám, že tak daleko to nedojde.
Je neuvěřitelné, že zastánci těchto navrhovaných zákonných změn neslyší na argumenty protistrany, že z principu tohoto systému voleb dochází k porušování základních pravidel volebního systému, kdy volby mají být tajné a zároveň zabráněno možnosti jakýchkoliv zásadních podvodů, pokud nejsou vznik a trasa informace o hlasování kryty patřičnou kontrolou, a z toho důvodu mohou být manipulovatelné.
Nechci zde již opakovat dobře známé informace o zrušených prezidentských volbách v Rakousku a mnoha nejasnostech ohledně průběhu posledních prezidentských voleb ve Spojených státech amerických, což vedlo k velké eskalaci rozdělení těchto společností. To, že v USA soudy nepotvrdily masové volební podvody, neznamená, že k nim nedocházelo. Musíme si uvědomit základní fakt, že dochází k mnohému protiprávnímu jednání, ale ne vždy se podaří takové jednání prokázat nashromážděním důvěryhodných a pro soud akceptovatelných důkazů. Obzvláště těžko se dokazuje protiprávní jednání při masivním sběru dat krytém anonymitou. A právě tato skutečnost v případě podezření ohledně volebních podvodů může být zdrojem katastrofální frustrace podstatné části společnosti. Jakékoliv zkomplikování volební procedury a nainstalování pochodů, které nejsou zpětně jednoznačně kontrolovatelné, může vést právě k této situaci.
Měli bychom se poučit z těchto skutečností a neeskalovat rozdělení naší společnosti, které může vyústit ve frustraci možná i lehce nadpoloviční části naší společnosti, vedoucí přímou cestou k jejich nespokojenosti, případně k rozpadu společenské smlouvy, k hospodářskému úpadku a v nejhorším případě nelze vyloučit i vyústění - o, co říkám, si nepřeji - v násilné nepokoje, diktaturu či jiné nepredikovatelné konce. Tato skutečnost je velmi alarmující a vede k vážném podezření z účelového jednání těch politických uskupení, která tyto změny navrhují. Výsledkem bude vznik masivní nedůvěry oponentní názorové skupiny k demokratickému zřízení a k volbám jako jeho základnímu atributu. Volební systém je založen na důvěře občanů v legitimní vládu a korespondenční volba tuto důvěru bezpochyby oslabí. Proto jsem přesvědčen, že zařazení projednávání tohoto zákona na pořad schůze v době, kdy se Česko zmítá ve společenské, ekonomické a energetické krizi, je fatální chyba, která ještě více rozdělí naši společnost a prohloubí frustraci více jak jedné poloviny obyvatel České republiky, pokud volby budou rozhodnuty menšinou občanů žijících v zahraničí. ***