(12.40 hodin)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuju pěkně. Dostáváme se k faktické poznámce pana poslance Nachera a poté pan poslanec Brázdil. Ještě načtu omluvu, co došla. Omlouvá se pan místopředseda Jan Bartošek od 12 do 13 hodin z pracovních důvodů, odůvodňuje zákon v Senátu, a paní poslankyně Renáta Zajíčková od 13.30 do 16 hodin z pracovních důvodů.
Pane poslanče, vaše dvě minuty. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Tak já naposled, už to nebudu dále zdržovat. Ale já to řeknu ještě jinak. Mě to napadlo. Já věřím kolegovi Dufkovi, nesporně i kolegům z ODS, že oni nechtějí, a říkají to veřejně, korespondenční volbu v České republice. Ono by to totiž popřelo ten hlavní důvod. Jedu někam tisíc kilometrů. Tady, jak jsme řekli, jdete tak pět set metrů do nejbližší školy. Jenom tvrdím, že vaši kolegové z koalice to chtějí. A tohleto je první krok. A vy si neuvědomujete, že tímhle schválením a tím, že někdo podá potom nějakou žalobu nebo stížnost pro nerovnost podmínek, zejména třeba v pohraničí, Čecha žijícího v Německu a Čecha žijícího v Česku, v České republice, tak najednou se bude reálně říkat, ale to je nerovnost a my ji musíme tady, my to musíme narovnat - ne tím, že něco zrušíme, ale tím, že něco přidáme. To je jakoby jedna poznámka.
A druhá ke kolegovi, ctěnému kolegovi Horákovi. Já tomu rozumím všemu. To je všechno v pořádku. Proto jsem tady na začátku toho položil základní otázku: jde nám o to, abychom usnadnili možnost lidem v zahraničí volit, nebo nám jde čistě jenom technicky o korespondenční volbu? To je ta základní otázka. Kdyby šlo o to první, tak bychom udělali - tak byste udělali, svolali byste opozici, nějak bychom se dohodli, byly by nějaké základní teze, jakým způsobem to udělat, pak by se to prohnalo jako vládní návrh přes všechna připomínková místa. Pak to tady bude a můžeme s tím souhlasit, nesouhlasit. To je politický souboj. Ale ta teze, ten základní směr by byl dán. Ale to se teď nestalo. Teď se prostě vezme korespondenční volba, na nic se nehledí, vynechají se připomínková místa a tady se to začne hrnout. To nám vadí.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, děkuji pěkně. Nyní pan poslanec Milan Brázdil. A vnímám stále přihlášku pana předsedy Dufka. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Milan Brázdil: Dobrý den, kolegyně, kolegové. Nechci žádný procedurální návrh navrhovat, ale přece jenom je na vás, na koalici, jestli byste teď nezvážili, asi víte, že ve 13 hodin bude Ústavní soud vynášet svůj verdikt o ústavnosti valorizace penzí. A bylo by asi blbé, abych to teď řekl a vy jste řekli, že to je obstrukce. Ale jinak to bude vyznívat od vás, kdybyste si třeba od těch 13 hodin vzali pauzu, pak bude pokračovat čtrnáctá, to je další ještě hodina. Asi by to nikomu neublížilo. Možná by se vám to i líbilo, sledovat to v televizi. Dávám to do jakési vaší úvahy, jestli by někdo z vás nepřišel a nenavrhl to. Tak to byla má faktická poznámka. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. To bylo skutečně ke zvážení. A nyní pan předseda Dufek - s přednostním právem, předpokládám. (Ano.) Prosím.
Poslanec Aleš Dufek: Domnívám se, že od 14 hodin bude zasedat organizační výbor, že ta pauza bude od 14 hodin do 15. Já si myslím, že kdokoliv z nás je schopný na internetu, na mobilu sledovat v přímém přenosu tohle vyhlašování, případně si tady třeba vyjít před sál. To si nemyslím, že je šťastný nápad. Já si myslím, že to odůvodňování bude pokračovat dlouho, podle mě bude i po té čtrnácté hodině. Takže to jako si myslím, že na to se asi všichni budou dívat.
Trochu jsem zapomněl na to, co jsem tady vlastně chtěl říct. Hlavně jsem chtěl reagovat tady asi na, prostřednictvím paní místopředsedkyně, na kolegu Nachera. My jsme se dohodli v rámci pěti stran na nějakém kompromisu a teď těchto pět stran za ten kompromis tady v jednom šiku bojuje. Ano, je pravda, že je důležité říct na mikrofon, co je vlastně smyslem tohoto zákona. Smyslem tohoto zákona je umožnit volit i těm občanům České republiky, kteří pobývají v zahraničí a za velmi ztížených podmínek či téměř nemožně by se nemohli zúčastnit voleb. Toto je smyslem tohoto zákona. Jedná se třeba o lidi, co tam pracují v zahraničí, případně o ty, co tam i třeba studují. Tečka.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji pěkné odpoledne. Vystřídali jsme se v řízení schůze. Na vystoupení předsedy klubu KDU-ČSL následuje faktická poznámka paní poslankyně Karly Maříkové. Prosím.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane poslanče Dufku, prostřednictvím pana předsedajícího, pan kolega Nacher vám tím chtěl říct, že ty vaše úmysly, vy jste KDU-ČSL, jsou zcela jistě asi čisté. Dohodli jste se v rámci koalice, že to bude platit pro občany žijící v zahraničí. Ale na druhou stranu vás chtěl upozornit na to, že asi ty úmysly kolegů z TOP 09 budou postranní a očekávají, že tím se to prolomí a bude zavedena volba korespondenční i pro občany žijící tady, protože bude narušena ta rovnost. A plyne to i z vyjádření třeba právě pana europoslance Pospíšila.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Vzhledem k tomu, že neeviduji žádnou faktickou poznámku, dostává slovo řádně přihlášený pan poslanec Radek Rozvoral, po něm je pan poslanec Igor Hendrych, Jiří Kobza a další. Máte slovo.
Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, ve svém vystoupení bych se rád vyjádřil k projednávanému návrhu zákona, kterým se mění zákon o správě voleb a některé další zákony.
Hned v úvodu mi dovolte otázku, na kterou zná odpověď celá vládní pětikoalice ve složení ODS, TOP 09, KDU-ČSL, STAN a Pirátů, ale nikdo ze zde přítomných nenajde odvahu říci, proč se snaží tento návrh zákona tak rychle protlačit, když chtějí docílit, aby začal co nejdříve platit. Už v návrhu zákona je v části osmé pod názvem účinnost článku IX uvedeno: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2026 s výjimkou ustanovení a) čl. VI a VII, která nabývají účinnosti dnem 31. prosince 2024, a b) čl. VIII, které nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2025."
Tuto výjimku následně navrhovatelé zákona podrobně popisují v důvodové zprávě, konkrétně ve zvláštní části článku IX. Cituji: "Nabytí účinnosti čl. VI a VII je navrženo dnem 31. prosince 2024, neboť se touto změnou má dotčené ustanovení zákona o volbách do Parlamentu aktivovat již k 1. lednu 2025, a tedy je z legislativně technických důvodů třeba, aby úprava změnového zákona nabyla účinnosti dříve. Účinnost čl. VIII se navrhuje již k 1. lednu 2025, aby bylo možné korespondenční hlasování využít ještě pro volby před nabytím účinnosti zákona o správě voleb. Fakticky jde jen o volby do Poslanecké sněmovny na podzim 2025, případně předčasné volby do Poslanecké sněmovny nebo volbu prezidenta republiky, pokud by se musela konat nová volba před uplynutím funkčního období stávajícího prezidenta." Konec citátu.
Nesouhlasíme s celým návrhem zákona. Ale když už se zmiňuji o konkrétním návrhu jeho účinností, zcela odmítáme odůvodnění k účinnosti uvedené v důvodové zprávě tohoto zákona. Cituji: "Hlavním smyslem předkládaného zákona je úprava zákona o správě voleb, který bude hlavním organizačně-technickým volebním zákonem. Zavedení korespondenční volby je tak primárně vkládáno do zákona o správě voleb. Avšak s ohledem na to, že zákon o správě voleb nabude účinnost až v roce 2026, jeví se jako vhodné zavést korespondenční volbu jako alternativní formu hlasování i pro volby, u kterých je možno hlasovat zahraničí, už pro dřívější období. K tomuto účelu zákon obsahuje část sedmou, která umožní provést korespondenční volbu při volbách do Poslanecké sněmovny, které se mají konat na podzim roku 2025. Ustanovení jsou však koncipována tak, aby se podle nich mohlo postupovat i v případě, že do nabytí účinnosti zákona o správě voleb by bylo vedle voleb do Poslanecké sněmovny třeba zorganizovat volbu prezidenta republiky." Konec citátu. ***