(12.40 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)
No promiňte, to mě nadzvedlo ze židle. Říkám si, podívám se na zákony, se kterými jsem kdysi v praxi pracovala. Když chce cizinec u nás například řidičské oprávnění, to je § 92, zákon č. 361/2000 Sb., doklad prokazující obvyklé bydliště žadatele, který nemá na území České republiky trvalý pobyt, nebo návrh jiného důkazního prostředku jeho prokázání a tak dál. Jsou to zejména: osvědčení o registraci podle zákona o pobytu cizinců na území České republiky. Za druhé, výpis z Katastru nemovitostí, prokazující vlastnická práva k nemovitosti. Za třetí, nájemní smlouva k nemovitosti. Za čtvrté, potvrzení o zaměstnání. Za páté, výpis z Živnostenského rejstříku. Takže když chce tady někdo řidičák, nemá tady trvalý pobyt, musí opravdu prokázat, že se zdržuje na území České republiky. Ovšem pro volby v zahraničí zjevně je považováno (za) dostatečné české prohlášení - já jsem tady. Promiňte mi, kolegové a (kolegyně), proč už rovnou nenapíšete výsledky voleb? Proč se vůbec musí hlasovat? (Pobavení v sále, potlesk.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Nyní vystoupí paní poslankyně Ivana Mádlová, připraví se pan poslanec Jiří Mašek. Prosím.
Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně, za slovo. Já bych navázala taky na svého kolegu Radka Vondráčka, který se hodně zmiňoval o tajnosti voleb, a tady zdá se, že obě strany tuto tajnost vnímáme jinak, že předkladatelé uvádí, že je to tajnost před státem. My zase si myslíme - a i tedy podle našich právníků - že ta tajnost je, že za plentou svobodně dáme hlasovací lístek a svobodně, bez jakéhokoli přihlížení, ho dáme do volební urny.
A já jsem se tedy chtěla zeptat předkladatelů, co tím míní, že to je tajnost před státem, protože stát může být vnímán jinak. Může to být forma organizace, politický útvar. Co se týče vzniku toho slova, tak je to řád, čili je to všechno neživotné nebo je to určitá mocenská jednotka, politická organizace. Čili co tím vlastně myslíte, protože při korespondenční volbě je dlouhá cesta od vložení do obálky do hlasovací schránky, protože do té hlasovací schránky to vlastně dává podle vašeho návrhu neživotná volební komise. Dobře, když si pod tím představím, že je to někdo z členů, tak ale z koho je složena ta volební komise? Jsou to zaměstnanci zastupitelského úřadu? Čili jsou to zástupci státu, pravděpodobně, jsou to zaměstnanci státu. Takže co tím myslíte, že vlastně váš důvod je, že je to tajné před státem? Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní pan poslanec Jiří Mašek, připraví se paní poslankyně Karla Maříková, poté pan poslanec Michal Kučera. Prosím.
Poslanec Jiří Mašek: Vážená paní předsedající, vážení ministři, kolegyně, kolegové, také navazuji na podnětný příspěvek svého kolegy Vondráčka.
K několika bodům. Účelovost - účelovost z toho opravdu čiší. Poklesly pětikoalici preference, možná je někde 400, 500 tisíc voličů - připomínám, volilo 13 tisíc. Takže uvidíme, jaký ten výsledek bude a to očekávání. Podezřelé je i souběžné projednávání zákona o českém občanství, kde se přemýšlí o čtvrté generaci. Čili účelovost tam prostě, to podezření, samozřejmě je.
Zákonnost - bavíme se o tom, že je to v současné době v rozporu s ústavou, a to zejména v otázce tajnosti voleb, v otázce osobnostního provedení voleb nebo osobního provedení. My se k tomu chceme nějakým způsobem přiblížit, dáme pozměňovací návrhy.
Dostupnost už je dneska, čili apelovat na dostupnost, že zajistíme dostupnost pro všechny volit nad 18 let, jak tady říkal pan Jakob ve svém projevu včera, to samozřejmě už je dneska plně dostupné, čili dostupnost už máme. Ale chtěl bych se zmínit o tom, že právě z hlediska toho osobnostního provedení tady máme jednu možnost, a to požadovat, aby člověk, co volí a bude posílat poštou lístky, aby je doprovodil formulářem s uznaným podpisem - což by znamenal ten osobnostní prvek, který by tam on vložil, a zároveň to odevzdat. To by se mohlo potom samozřejmě za přísných kautel skladovat na zastupitelských úřadech.
Další věc je potom už tady zmíněné rozdělení volebních výsledků do jednotlivých krajů podle počtu oprávněných voličů.
A chtěl jsem k panu Šalomounovi, měl tady takovou kupu předpisů. On je zodpovědný za legislativu (Předsedající: Čas.) a on měl spíš vést k tomu, aby to bylo vládním návrhem (Předsedající: Čas, prosím.), a ne to zdůvodňovat. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A ještě zrekapituluji - než vám předám slovo, paní poslankyně, tak aby bylo jasno - bude tady celá řada faktických poznámek. Takže přečtu pořadí, abyste měli představu. Nyní bude vystupovat paní poslankyně Maříková, pan poslanec Kučera, potom pan ministr Lipavský v rámci faktických, paní poslankyně Berenika Peštová, Věra Adámková, poté pan poslanec Jiří Kobza, Vladimíra Lesenská, Zuzana Ožanová, Radek Koten, Ivana Mádlová, čili zatím tam máme pořadí 12 faktických. Poté se stanoviskem klubu je přihlášena paní poslankyně Potůčková, s přednostním právem je přihlášen následně pan ministr Rakušan. Máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pan poslanec Vondráček tady řekl, že pokud se to zavede v zahraničí, tak se to zavede i tady, ale ono je to více jak jasné. Já jsem byla před Vánocemi v Partii s panem europoslancem Pospíšilem a on to tam jasně řekl, že nejdřív si to vyzkoušíme na volbě ze zahraničí a pak to zavedeme tady. Ta účelovost z toho vyloženě čiší. TOP 09 se pohybuje na hranici života a smrti a proto, aby sehnala hlasy, udělá cokoliv, prostě půjde klidně proti ústavě. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní pan poslanec Michal Kučera. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové, děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já jsem taky poslouchal projev pana poslance Vondráčka a musím říct, že je velmi zajímavý. Tam byla celá řada zajímavých věcí, jenom mě trochu překvapilo to srovnávání systému komunálních voleb na Slovensku s prezidentskými volbami v Rakousku a volbami do krajů v Polsku, tam jsou samozřejmě úplně odlišné systémy, a to srovnání možná úplně nechtěně, neříkám, že to pan Vondráček dělal úmyslně, ale tak, jak to bylo v jednom odstavci, tak to možná některé posluchače mohlo trochu zmást.
Co ovšem mě zaujalo, byla ta pasáž, kdy pan poslanec Vondráček se vlastně vyslovil, že je dobře, že čeští občané v zahraničí nehlasují ve větší míře, že volební výsledky nebo počty hlasů tam jsou poměrně malé, protože pokud by chodili ve větší míře volit, tak by ovlivnili volby. To mě jako zaujalo, tahleta myšlenka, že kdyby chodili více volit naši čeští občané, že by ovlivnili volby. Já jsem myslel, že právě to je jejich ústavní právo, že je ústavní právo českého občana jít volit, a naší povinností je českým občanům tuto volbu co nejvíce zjednodušit a usnadnit.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní vystoupí pan ministr Lipavský v rámci faktických, poté paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím.
Ministr zahraničních věcí ČR Jan Lipavský: Vážené dámy, vážení pánové, já bych si dovolil fakticky zareagovat na jednu část projevu pana poslance Vondráčka, který tedy navrhl, že by český stát mohl zřizovat konzulární jednatelství za účelem toho, aby volby proběhly skrze nějaké ad hoc umístěné volební komise tak, aby tedy i ti lidé, kteří jsou daleko od zastupitelských úřadů nebo generálních konzulátů, mohli provést volbu fyzicky, takové malé volební místnosti by vznikly.
Problém tohoto návrhu je, že i s tím konzulárním jednatelstvím musí souhlasit přijímající země, to znamená, že my bychom pro každou z těchto místností po celém světě museli vyžadovat souhlasy přijímající států, a je otázka, jestli bychom to vůbec dokázali zajistit. To znamená, i kromě té logistiky a cenovky, která by bezpochyby byla poměrně vysoká, by ještě přijímající státy de facto měly i právo veta vůči takovémuto postupu. Proto je zcela nevhodný, neekonomický a vlastně nedává smysl.
Ještě se dovolím ve zbytku své faktické poznámky vyjádřit k druhému bodu, který zazněl ve stejném projevu, a to byla otázka, jestli to zastupitelské úřady zvládnou, jestli zvládnou zpracovat zvláštní volební seznam, registrovat zápisy. Tak bych chtěl ujistit pana poslance, že samozřejmě Ministerstvo zahraničních věcí je připraveno, i zastupitelské úřady jsou připraveny to zvládnout. Je vhodné, aby se voliči, pokud tedy zákon bude přijat, registrovali tímto způsobem dopředu, budou na to upozorněni, a kolegové to i deklarují, že v případě přijetí zákona Ministerstvo zahraničních věcí korespondenční volbu zvládne. Děkuju. **