(19.30 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)

Posledním bodem našeho dnešního jednacího dne je bod

 

104.
Návrh poslance Mariana Jurečky a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 605/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji tedy, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 605/1 a já poprosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl pan ministr Marian Jurečka. (Hluk v sále.)

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobrý večer, ještě chci tady na úvod tohoto tisku...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já vás ještě přeruším a poprosím kolegy a kolegyně, aby se utišili a případně přenesli své diskuse do předsálí. Děkuji a pane ministře, můžete pokračovat.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já chci ještě tady poděkovat za předchozí hlasování a za podporu předchozího tisku podle § 90 i kolegům z opozice. Vážím si toho a oceňuji konstruktivní přístup.

Nicméně nyní mé úvodní slovo k návrhu novely zákona, kterou spolupředkládám spolu s dalšími poslanci, novely zákona č. 108 o sociálních službách. Dovolil bych si říci, že cílem této novely, já říkám pracovně malá novela zákona o sociálních službách, je navázat už na úsilí, které tady se bohužel nepodařilo dokončit v rámci i minulého volebního období, kdy bylo několik změn v této novelizaci připraveno, které považuji za změny, které jsou ku prospěchu poskytovatelů sociálních služeb, které v mnoha oblastech jsou zpřesňujícími definicemi, někde mohou rozšiřovat spektrum fungování některých specifických služeb, a tak, jak jsme tuto novelu diskutovali i se zástupci například Asociace poskytovatelů sociálních služeb, zástupci krajů a podobně, u této novely nejsou nějaké sporné nebo konfrontační body.

Proto jsem si dovolil se skupinou poslanců navrhnout tento tisk ke schválení už podle § 90 jednacího řádu v rámci prvního čtení a dovolím si říct výčet podstatných změn, které tato novelizace do sociálních služeb přináší. Je to v prvé řadě důraz na upřednostnění poskytování sociálních služeb v přirozeném prostředí klienta, tedy daleko větší preference a důraz na to, abychom tam, kde to je ve prospěch klienta, kde je to možné, abychom se snažili nabízet jemu podporu a pomoc v rámci jeho přirozeného prostředí, v rámci jeho domova předtím, než případně takovýto klient je následně přemístěn do pobytového zařízení. Dále také se upravuje definice celostátních a nadregionálních služeb, takzvaná síť B, která v současném znění zákona vlastně není vůbec nikdo zakotvena, a spatřujeme v tom i na základě auditů jako věc, která není úplně dobrá, je potřeba to takto také upravit, aby i pro tuto síť tady byla jasná opora v zákoně o sociální službách.

Dále se upravuje definice pečující osoby, tedy osoba blízká, osoba dlouhodobě pečující, dlouhodobě poskytující péči a poskytování poradenství pečujícím osobám, což také do dnešních dnů nebylo v zákoně jasně řečeno - doplnění. A doplňují se další typy zařízení sociálních služeb, jako jsou odlehčovací služby, pracoviště pečovatelské služby, kontaktní centra tak, aby opravdu na tu praxi odpovídala i reálná terminologie v zákoně - doplnění nového typu činností, tedy pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí. Dále se opravuje časové vymezení poskytování odlehčovacích služeb na maximálně 180 hodin u jednoho poskytovatele. Lze to teoreticky u dalších 180 hodin u jednoho poskytovatele, ale pokud by to mělo být u stejného, potom je to otázka jiné formy.

Je zde také zavedení takzvaných mokrých azylových domů - není to povinnost, je to možnost u některých poskytovatelů. Pro některé klienty se ukazuje v praxi, že toto je cesta, která může být cestou, která může těmto lidem opravdu pomáhat na cestě se závislosti zbavit. V azylových domech jsou dále přidávány sociálně terapeutické činnosti, řešíme také úpravu definice bezúhonnosti sociálních pracovníků, upravujeme působnost obcí s rozšířenou působností při zajišťování poskytování sociálních služeb bez oprávnění a dále úpravu dalšího vzdělávání sociálních pracovníků, tedy nejméně 48 hodin za dva po osoby jdoucí kalendářní roky. V neposlední řadě také upravujeme výši pokut u přestupků, neplnění povinností, jako je oznamovací povinnost, lhůty, mlčenlivost, výběr vyšších úhrad od uživatelů, jak stanovuje vyhláška. Jsou to i kroky, které reagují například na nedávno mediálně propírané kauzy, které se tady v posledních měsících staly v praxi. To znamená, tyto věci v této novelizaci řešíme.

Děkuji vám za pozornost a pokud bude možné, budu samozřejmě i rád za podporu v rámci schválení zákona v prvním čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane vicepremiére, a nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Jiří Navrátil.

 

Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr v podstatě představil celý sněmovní tisk 605. Já bych jenom ještě doplnil a vyzvedl to, že vlastně dojde k takzvanému určení sítě sociálních služeb s celostátním a nadregionálním charakterem. Ti, kteří se pohybují v sociálních službách, vědí, že máme takzvaná áčka a béčka - áčka, která jsou hrazená takzvaně z rozpočtu kapitoly 313, ale prostřednictvím krajů, kdežto ty v béčku jsou hrazeny přímo ministerstvem.

Co se týká ještě doplnění, hovoříme taktéž o školení zaměstnanců, které se zvedá na 48 hodin v podstatě za dva po sobě jdoucí kalendářní roky. Jinak bylo zmíněno, kolik by se navýšily přestupky za poskytování, neoprávněné poskytování sociálních služeb. Hovořilo se o bezúhonnosti a samozřejmě taktéž o doplnění azylových domů, takzvaně mezi námi řečeno, takzvaných mokrých azylových domů. Opět je to navrženo k projednání v devadesátce a já bych poprosil taktéž kolegy, kdyby se nám to povedlo.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí paní poslankyni Pastuchová a pan poslanec Juchelka s přednostním právem za paní předsedkyni Schillerovou. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji, děkuji, pane místopředsedo. Já úplně na úvod, než řeknu, proč jsme vetovali tu devadesátku, budu tady tento zákon vetovat jménem dvou poslaneckých klubů, SPD a hnutí ANO, proto, aby se projednal... (Poslanci před řečnickým pultíkem hovoří z lavic.) - promiňte? jo - proto, aby se projednal v řádných čteních. Mám k tomu několik důvodů. Za prvé, vláda dala na tento návrh zákona neutrální stanovisko a Ministerstvo financí na něj dalo stanovisko negativní. Za druhé, je trošičku podivné, že se jedná o poslanecký návrh pana ministra Jurečky, který zasedá ve vládě, a nerozumíme tomu, proč tady tento návrh nepředložilo Ministerstvo práce a sociálních věcí, ale předkládá ho pan poslanec Jurečka.

Dále, co se týká té béčkové sítě, tam máme samozřejmě několik otázek, poněvadž to ustanovení je tam velmi vágní, to znamená, že naopak dle našeho názoru bude znejisťovat poskytovatele sociálních nadregionálních a celostátních služeb. Z dalších věcných připomínek se navyšují odlehčovací služby z 90 na 180 dní, ale víme prakticky, úplně prakticky, že nemáme kapacity na ty odlehčovačky. To znamená, že si můžeme do toho zákona dát cokoliv, ale musíme také trošičku reflektovat praxi. To znamená, že už v tuto chvíli například máme velký přetlak u odlehčovacích služeb právě na to, aby tam dávali pečující ty, o (které) je pečováno, a například 180 dní jsem vypočítal, že by stálo 144 000 - právě ty pečující - ročně.

Co se týká školení zaměstnanců, proč je to na 48 hodin, na to se budeme ptát taktéž. Jinak domnívám se ještě kromě základního poradenství, to znamená základního nějakého školení pro neformální pečující - ti pečující žádná školení nepotřebují, naopak ti sami by mohli díky své praxi školit. Já to znám ze své vlastní praxe a určitě jako neformální pečující bych potřeboval spíše peníze a navýšení příspěvku na péči než nějaké školení, které mě naopak od té péče zdržuje. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP