(18.40 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)
Budeme pokračovat dál bodem číslo 6, a sice
6.
Vládní návrh zákona o trhu s nevýkonnými úvěry
/sněmovní tisk 472/ - druhé čtení
Z pověření vlády by předložený návrh zákona měl uvést pan ministr financí Zbyněk Stanjura, kterého nicméně nevidím v sále, tak se chci zeptat... Paní ministryně obrany zastoupí pana ministra financí... (Ministr financí vchází do sálu.) Už je tady. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Máme před sebou druhé čtení návrhu zákona o trhu s nevýkonnými úvěry. Tento návrh zákona implementuje směrnici Evropské unie o správcích úvěrů a o obchodnících s úvěry. Cílem této směrnice má být vytvoření jednotného evropského trhu s portfoliem bankovních úvěrů, které jsou klasifikovány jako takzvané nevýkonné, což je takový hezký popis úvěrů, které nejsou po určitou dobu spláceny nebo je jejich splácení určitým způsobem ohroženo.
Návrh zákona obsahuje veřejnoprávní regulaci správy nevýkonných úvěrů, které doposud podléhaly jen obecné občanskoprávní regulaci. Vytváří se nové subjekty na finančním trhu, kterými jsou obchodník s úvěry a správce nevýkonného úvěru. Pro získání povolení činnosti správce nevýkonného úvěru bude muset žadatel splnit stanovené požadavky, oproti tomu činnost obchodníka s úvěry specifické povolení od ČNB nevyžaduje. Obchodníkem s úvěry bude ta osoba, na kterou jsou v rámci její podnikatelské činnosti převáděny nevýkonné úvěry.
Návrh zákona dále upravuje přeshraniční správu nevýkonných úvěrů v rámci jednotného evropského trhu a pravidla pro jednání s dlužníkem. V souladu s požadavkem směrnice je účinnost zákona navržená 30. prosince letošního roku, což však v závislosti na průběhu legislativního procesu ne pravděpodobně, ale zcela jistě dozná změny. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisky 472/1 a 472/2 a já poprosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru, kterým je pan poslanec Libor Turek, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Já bych se omezil tedy na usnesení rozpočtového výboru. Ještě předtím bych chtěl říci, že rozpočtový výbor návrh zákona projednal 21. 9. 2023, přerušuje projednávání a potom 11. 10. 2023 doporučuje schválit. A teď k vlastnímu usnesení:
"Po úvodním slově zástupce Ministerstva financí pana Hradila, zpravodajské zprávě poslance Libora Turka a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby s vládním návrhem zákona o trhu s nevýkonnými úvěry, sněmovní tisk 472, vyslovila souhlas;
II. zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu."
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, za zprávu zpravodaje a otevírám obecnou rozpravu, do které se zatím nikdo nehlásí. Pan poslanec Nacher - prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, milá vládo, kolegyně, kolegové, trh s nevýkonnými úvěry. Pro ty, kteří nevědí, o co jde, tak jsou to vlastně úvěry v selhání, aby to bylo úplně jasné. Jakým způsobem to funguje? Tak, že potom třeba banka tu pohledávku prodá dotyčným, kteří to kupují jako svého druhu investici, ti to potom předají inkasní společnosti, která to začne vymáhat. Někdy to řeší banka přes inkasní společnost napřímo, někdy to řeší přímo ta banka.
Co já jsem upozorňoval už v rozpočtovém výboru a co mi tam chybí, je - ten, kdo zná trochu tu praxi - že to, jakým způsobem je to připraveno, je ta minimalistická varianta, to znamená, že se to týká těch případů, kdy banka jako finanční instituce přeprodá pohledávku nějakému investorovi a ten se obrátí na inkasní společnost. A tady je potřeba v uvozovkách ho jakoby regulovat a kontrolovat činnost inkasní společnosti, jak se chová k tomu dlužníkovi. Nicméně my tady na trhu máme celou řadu jiných případů, kdy se na inkasní společnost obrátí přímo banka nebo nějaký jiný věřitel - telekomunikace, energetické společnosti, leasingové společnosti a podobně, a těch se tahleta regulace týkat nebude. Já tady teď nemám čísla v rámci druhého čtení, já se o tom možná detailněji vyjádřím ve třetím čtení, ale to mi tam trochu chybí.
Já jsem o tom mluvil na rozpočtovém výboru úplně upřímně, nebudu tady fakt ingerovat úplně do všeho, za chvilku tam je ochrana spotřebitele, řešíme tady exekuce, hromadné žaloby a podobně, tak já jsem trochu rezignoval, že jsem ani nepřipravil pozměňovací návrh - on by po zkušenostech, které mám doposud s mými pozměňovacími návrhy, stejně asi neprošel, takže je to zbytečná práce. Nicméně na mikrofon si tady dovoluju říct, že při troše dobré vůle jsme v tomhletom případě mohli rozšířit tu harmonizaci a opravdu to udělat tak, aby to fungovalo na celý trh s těmi takzvaně nevýkonnými úvěry, nikoliv jenom na nějaký segment, který bratru já odhaduji na nějakých 15 % trhu - teď mě tady, pane ministře, nechytejte za slovo. To mně přijde škoda. To mně přijde škoda, že když už - a vy mě znáte, já jsem euroskeptik, já nejsem vždycky šťastný, že my tady jenom přijímáme normu, kde něco harmonizujeme, vždycky říkám, jako to říkám a budu to říkat u hromadných žalob, že to musíme přijmout kvůli nám, ne proto, že nám to někdo nařizuje - tak v tomhletom případě, když už tedy tady něco musíme přijímat, tak bychom to měli přijmout tak, aby to vyhovovalo českým podmínkám. A já vám tady jako člověk, který se v tom nějakým způsobem pohybuje nebo pohyboval mimo politiku, říkám, že když už se tedy tady bude nějakým způsobem zpřísňovat legislativa a regulovat fungování trhu s nevýkonnými - já nemám rád to slovo nevýkonnými - úvěry, s těmi úvěry v selhání, tak by se to mělo dít tam, kde se skutečně v České republice děje a kde ten byznys jde, protože jinak opravdu tady my postihneme jenom část toho trhu, budeme mít čárku, že jsme něco harmonizovali, ale dál se tady pojede močálem černým.
Tak to je spíš taková jenom poznámka. Upřímně, už jsem to tentokrát fakt vzdal a rezignoval a pozměňovací návrh jsem nepřipravil v tomto duchu, ale mluvil jsem o tom na rozpočtovém výboru, mluvím tady o tom teď a ve třetím čtení klidně udělám širší, hlubší rozbor a analýzu, aby i ti kolegové, kteří se tím nezabývají, věděli, o co jde a o čem potom budou hlasovat. Já vám děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Hlásí se někdo další do obecné rozpravy? Nikoho takového nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.
Ptám se, zda je zájem v této fázi o závěrečná slova? Není, dobrá.
Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Do podrobné rozpravy se hlásí pan zpravodaj, pan poslanec Turek. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo. Já bych si, pane předsedající, s ohledem na to, že ve druhém čtení nebyl do tohoto okamžiku k návrhu zákona předložen žádný pozměňovací návrh, tak bych si dovolil navrhnout, aby se garanční výbor před třetím čtením návrhem zákona podle § 94a odst. 4 již nezabýval. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Hlásí se někdo další do podrobné rozpravy? Není tomu tak, podrobnou rozpravu tedy končím.
Zájem o závěrečná slova, předpokládám, že není ani nyní.
A budeme hlasovat o jednom z návrhů. Zagonguji, aby mezitím mohli dorazit kolegové. ***