(9.20 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

Takže je třeba si korektně říct, na jaké skupiny zákazníků to dopadne. Pokud se na tomhle neshodneme, tak nenajdeme žádné řešení a budeme to marketingově hrát každý na svoji stranu. Já kdybych byl skutečně v tomhle nekorektní, tak se budu bavit jen o té skupině, kde to poroste nejvíc. Když vy budete nekorektní, pane premiére, budete se zase bavit o té první skupině a tvrdit, že to vlastně není žádný nárůst. Není to tak. Je to někde mezi a pojďme to korektně, korektně přiznat. Ten větší problém, víme všichni, že bude u firem. Byť je třeba objektivně zase říct, že ta regulovaná složka u těch firem je menší, než je ta neregulovaná složka. Ale určitě vám to chodí taky, obrovské množství firem nyní už píše a ukazuje, co jim přišlo za výměr na příští rok. A já záměrně teď neukážu ty firmy velké, o těch nepochybně víte.

Například Třinec nebo Liberty, tam to bude více jak 556, 600 milionů korun za rok v rámci obnovitelných zdrojů. Ale ukážu vám jednu menší firmu, nebudu říkat její jméno, ale klidně vám ho potom řeknu, jedná o středočeský malý pivovar, který platil za obnovitelné zdroje v roce 2023 51 463 korun a bude platit v roce 2024 za obnovitelné zdroje 368 280 korun. To už je výměr, který je hotový. Tak vidíte, že to není bagatelní záležitost. Je to pěti-, šestinásobek. Ano, v té celkové ceně to potom samozřejmě nebude takovýhle nárůst, tam záleží na tom, jakou budou mít spotřebu, a bude záležet na tom, u koho samozřejmě jsou. Já tím jenom chci říct, že u těch firem to skutečně může být poměrně zásadní nárůst.

A teď si ještě pojďme říct, jakým způsobem se vyvíjí cena tepla, protože teď jsme se bavili o ceně elektřiny. (Odmlčuje se kvůli hluku v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane předsedo, rozumím. Poprosím kolegy a kolegyně, aby se zklidnili, případně pokud chtějí pokračovat v rozhovoru, aby tak učinili v předsálí, abyste mohl v klidu pokračovat. Děkuji pěkně.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. U toho tepla to bude rozdílné, ale v každém případě věřím, pane ministře Síkelo, že už dneska Ministerstvo průmyslu a obchodu - a nemám to ověřené, to teď fakt jako střílím - má už přehled o tom, jak se budou k cenám tepla stavět jednotlivé teplárny. Já bych byl rád, abyste to zde ukázal. Abyste řekl ano, zatím jsme si zmonitorovali trh třeba ze 70 %, z 50, já to nevím. A vypadá to, že tyto, tyto, tyto regiony poroste cena tepla o 10, o 20, o 30 %. Všichni víme, že to začínají v tuhletu chvíli nejenom signalizovat, ale někteří už skutečně ty výměry mají. Já jsem to zaregistroval v opatovické elektrárně, viděl jsem to... tím pádem by to mělo dopad na východní Čechy, zejména tady Hradec Králové, Pardubice, zaregistroval jsem to v Plzni, tuším, že to byl Jablonec, teď to říkám z hlavy, nemám to všechno před sebou. Ale ty cenové nárůsty tam budou někde mezi 10, 20, 30 %. Včera jsem zaregistroval, ještě jsem se s nimi nespojil, se Sokolovskou uhelnou, tam jedou na uhlí, že ten nárůst bude okolo 30 %.

Samozřejmě ty důvody jsou různé. Uvědomme si, že teplárny, centrální vytápění ,jsou založeny z 50 % na uhlí. Tam lze předpokládat, že to může růst ze dvou důvodů. Za prvé ten, že roste cena emisních povolenek nebo že je extrémně vysoká, ony to začnou promítat do nákladů. Druhá věc je ta, že musí dekarbonizovat, to znamená mají vyšší náklady a zřejmě se tomu nevyhneme. Tak je třeba, abychom si tohleto korektně řekli. Co se týká toho plynu, tak tam už se nevyhneme tomu, že i když nepochybně bude... nebo nepochybně, já tomu chci věřit a vypadá to tak, že bude klesat cena plynu na trzích, s tím souhlasím, ale pozor, zase nám do toho vstoupí ta regulovaná část ceny plynu, která je sice menší než ta neregulovaná, zásadním způsobem menší, je to jiné než u té elektřiny, ale víme, že tam máme už ty nové věci typu nákup infrastruktury a tak dále. To znamená, to teď nevyčítám, já prostě to beru už jako hotovou věc a já jenom říkám, že prostě to se v tom projeví... (Obrací se na ministru Síkelu, který reaguje z lavice.) Kdyžtak to potom řekněte, pane ministře, víte, že vás nenapadám, jo. Samozřejmě že vím, že i kdybyste do toho nevstoupili, tak že by se to muselo zvýšit, ta cena. To já vím. Já to neříkám teď vám jako výtku. Já jenom říkám, že tím, a kdyžtak mě opravte, že NET4GAS, ať už ho vlastní kdokoliv, tak pravděpodobně nebude tranzitovat, bude vlastně žít jenom z toho, co bude v rámci přenosu v České republice, a nebude mu to prostě stačit. To znamená, muselo by se to zvýšit. A teď se nebavím o tom, jak to bude, až se třeba budou splácet ty dluhopisy, to bude ještě za nějakou dobu. Teď se bavíme o tom, že jsme v nějaké situaci, kdy se to bude muset zvyšovat, ať už z důvodu provozu toho NET4GASu, nebo možná i z důvodu toho, že ten ČEPS to nakoupil a jsou tam teď třeba jednotky miliard korun. Není to zásadní částka, ať si rozumíme. Já jenom říkám, že to jsou nějaké vlivy, které nám to prostě zvýší. Mám ten pocit, ale kdyžtak mě opravte, že z těch 64 miliard jsou to asi 2 miliardy korun.

V každém případě ale to důležitější, co lidi zajímá, není možná ta příčina, co za tím je, to už je hotovo, je to, kde to tedy poroste, ta cena toho tepla. A nebagatelizujme to, protože to se jedná o lidi, kteří jsou připojeni na centrální vytápění, jsou to hodně lidé v panelácích a tam se asi shodneme na tom, že to jsou lidé spíše se středními nebo nižšími příjmy. A jestliže mu dneska poroste cena elektřiny, někomu o jednotky procent, někomu třeba o 10 %, někomu třeba ještě o něco víc, ten kdo měl 21, ještě víc, zafixováno, a k tomu mu ještě stoupne cena tepla, tak to nemusí být pro něj vůbec, vůbec jednoduché. Takže to je ten důvod, proč to tady otevírám, a nad tím bychom si měli něco říct.

A teď co s tím. Mně na tom vadí jedna věc. Stát v roce 2024 rovněž vybere podobně jako 2023 díky vysokým cenám energií nemalé částky. Klidně si to tady rozdiskutujme. Já jsem tady říkal, nevím, jestli tady už byl pan ministr financí, teď ho tady vidím, že v tom roce 2023 jsem dopočítal, možná to je špatně, že na windfall tax vyberete 46 miliard korun, ale jsou to banky i energetické společnosti, nadměrné ceny energií 18,5 miliardy, dividendu z ČEZu 54 miliardy, ale ať jsem korektní, něco by tam byla i ta normální, kdyby nebyly samozřejmě zvýšené ceny, a na emisních povolenkách 38 miliard korun na Ministerstvo financí. Ale to byl rok 2023. Nemám ten detail, jak to bude v roce 2024, a doporučoval bych, abychom tady toto otevřeli, abychom si řekli, kolik vybereme na dividendě ČEZ v roce 2024. A ať jsme korektní, kolik vybereme více, než jak se vybíralo v minulosti. To znamená, mně jde o tu délku, jestli si rozumíme, toho mimořádného stavu. Protože to, že ČEZ vydělává dneska mimořádně, není dáno jen podnikatelskou dovedností, ale tím, že se veze na vysokých cenách energií. A pojďme si říct, kolik stát vybere navíc vůči tomu, co by vybral za normální situace. To si myslím, že je fér.

Druhá věc je, kolik si vybere na windfall tax. A já chci zase teď hrát fér. Protože windfall tax, něco půjde z banky, něco půjde z energetických společností, něco, já nevím, z rafinérek a tak dál. Pojďme si říct, kolik v roce 2024 bude výběr na windfall tax jenom z těch energetických činností. A pak si pojďme říct, byť to dávám pod čáru nebo někde stranou, kolik stát vybere z emisních povolenek. A teď nechávám stranou Modernizační fond. Pojďme se bavit jenom o tom, pan ministr mi to vysvětloval, jedná se o ten žlutý balíček, nebo to je jedno, jak to nazveme, to jsou ty zdroje, které jsou ve výši z roku 2023 38 miliard korun, ale určitě v příštím roce z mého úhlu pohledu budou třeba podobné na Ministerstvu financí. Jakkoliv rozumím tomu, že tam s tím můžeme pracovat omezeně, ale k tomu ještě dojdu. To podle mého názoru jsou jasné čitelné zdroje, které stát vybírá díky tomu, že jsou vyšší ceny energií. Na tom se shodneme.

A teď si pojďme připomenout, proč vybírá tyhlety peníze. No protože, jak už jsem říkal, jste šli v roce 2022 jinou cestou, než kterou jsme navrhovali. Nešlo se tedy na zastropování cen u výrobců, šlo se cestou tržní s tím, že se vybere navíc a to, co se vybere, se zpátky pustí spotřebitelům, firmám a tak dále. A v roce 2023 jste to plus minus udělali. Teď bychom se mohli bavit o tom, jaké ty příjmy z toho byly a jaké byly výdaje a co jsme všechno do těch mimořádných příjmů mohli zahrnout.

Ale já už nechci řešit rok 2023, já chci řešit rok 2024. Tak. Já tím jenom chci říct, že ty energetické firmy to neviděly díky svojí šikovnosti, ale díky mimořádné situaci. A nepochybně v roce 2024 ještě díky mimořádné situaci budou vydělávat a vy jakožto stát z toho budete mít tyto zdroje. A férová nabídka - to není nabídka, ale myslím si, že férový čin je takový, že bych tyhlety zdroje zpátky pustil do té podpory. Jenom to, co vyberu navíc. Já myslím, že to je korektní. Protože to nejsou při všem respektu peníze vaše. To jsou přece peníze těch, kteří za to zaplatili. Spotřebitelé a firmy. Ti to protrpěli, byli naštvaní, že třeba někde to bylo za jiné peníze, ale šli jste touto cestou. Dobře, tak teď jim to vraťme tak jako v roce 2023 v roce 2024. Neříkám ve stejné výši, to ne, protože to určitě bude menší. A to je to, o co mi jde. Já se stále vracím k tomu, že z těch 110 miliard, které jste dali v tom roce 2023, teď chcete dát pouze 9 miliard. To je velký rozdíl. A já jsem přesvědčen, že vyberete výrazně víc, než je těch 9 miliard. Takže myslím, že to je snad logické. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP