(12.30 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
A protože je jasné, že tento zákon nemůže být přijat do konce letošního roku, to znamená, bude přijat v průběhu příštího roku s účinností od 1. 1. 2025, kdy nám naběhne ten Sociální klimatický fond, takže ty peníze, které teď aktuálně má Ministerstvo financí ve svém rozpočtu, 38 miliard, nic nebrání tomu, aby tyto peníze byly poskytnuty domácnostem, malým a středním podnikům na to, aby se nějakým způsobem vyrovnaly s tou tíživou zátěží v oblasti cen energií. A samozřejmě pan ministr může vystoupit a říct ano, ale pokud Česká republika nebude dodržovat ty směrnice, ale znovu říkám, tam to musí nejdříve se promítnout do českého právního řádu, tak může Evropská komise poslat takzvaný infringement neboli varování pro členskou zemi, že by měla nějakým způsobem postupovat. Ale předpokládám, že tady pan ministr se vůbec nedostává do těžké situace, protože on Evropské komisi řekne ano, my chystáme změnu zákona, je tam mnoho připomínek, musíme je vypořádat, bude to tedy platné od 1. 1. 2025. A tím si otevře ten prostor. Ale pak musí přijít otázka: Chce vláda tento prostor pro české domácnosti, malé podniky a firmy, nebo nechce? A co za tím je? Jak tedy utratila těch 38 miliard, které tam legitimně z těch emisních povolenek má? Takže toto jsou zásadní věci. Já sama za sebe můžu říci, že samozřejmě v době covidu jsme také byli mnohokrát na hraně s nařízeními Evropské komise, přišly i infringementy, ale tam je dost velký časový prostor na to to narovnat. Takže tady to je opravdu jenom o vůli nebo nevůli české vlády českým občanům pomoci.
Abych tedy dojela vlastně, co tedy to může přinášet, tak ještě jenom k tomu sociálnímu fondu pro klimatická opatření. Tam skutečně půjde o konkrétní prostředky, které jsou k řešení energetické chudoby, chudoby v oblasti mobility, a to jak v krátkém, tak v dlouhodobém horizontu. Možná by stálo ještě za to, než se vlastně dostanu - jsou k tomu i různé infografiky (ukazuje), můžete si to najít samozřejmě na webových stránkách, takže vlastně tady u toho Sociálního klimatického fondu, tam je vysloveně napsáno, že to jsou opatření, která poskytují dočasnou a omezenou přímou podporu příjmů. Takže o tom není žádných debat. Ten Sociální klimatický fond bude platit od roku 2025. Do tohoto roku bychom tedy měli přijmout tu legislativu, ale do té doby platí stávající stav. To znamená, že ty emisní povolenky, neboli výnosy z emisních povolenek, které má k dispozici Ministerstvo financí, může použít dle vlastní vůle. A ptejme se všichni, vážení občané, proč ta vůle není pomoci českým domácnostem?
Druhý problém, a nevidím tady tedy pana ministra Síkelu, ale docela ráda bych se na to zeptala. Narazila jsem na článek v médiích a teď budu doslova citovat: Mezi experty na energetiku vybuchla atomovka. Přední vědec z univerzity ve Spojených státech v analýze konstatoval, že LNG je pro zemi kvůli úniku metanu emisně horší než spalování uhlí. Evropská unie včetně Česka přitom na LNG hodně vsadila. Ten článek je - když tak mohu odkázat na web Seznam Médium. A dokonce se do toho velmi pustil jeden newyorský list ,The New Yorker, protože administrativa prezidenta Baracka Obamy toto vlastně zlehčovala, neupozorňovala na to. Musím říci, že i z toho článku vyplývá, že tedy zasedlo mnoho jiných vědců a že si americká vláda vyžádala nová data získaná z přeletů nad frakovacími poli, hlídek městských plynovodů a nejnověji i ze satelitních měření v posledních letech a tyto varovné údaje potvrdila. To znamená, že míra úniku metanu byla natolik vysoká, že zemní plyn byl nepřirozeně nebezpečný. Do roku 2016 zveřejnil harvardský tým satelitní data, podle nichž emise metanu ve Spojených státech od roku 2002 vzrostly o 30 %, což je období, které se téměř dokonale shoduje s nástupem frakování a produkce LNG.
Takže my si tady hrajeme na to, že vlastně kupujeme terminály, budeme vozit LNG, abychom ve finále zjistili, že co se týká emisí metanu a tak dále, to bude ještě horší než uhlí? A proto tedy zavřeme uhelné elektrárny do roku 2035?
Takže vážení kolegové z vlády, vážení páni ministři, paní ministryně a hlavně pane premiére, buďte od té lásky, otevřete debatu dneska, protože si myslím, že u obrazovek je mnoho českých občanů, kteří chtějí znát odpovědi. A pokud je neznáme ani my v Poslanecké sněmovně, tak je nemohou znát nejenom naši voliči, ale i vaši voliči. A já myslím, že byste se měli umět jim podívat do tváře a přiznat, jak ty věci jsou. Děkuji. (Potlesk v levé části jednacího sálu.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Dále v pořadí s přednostními právy je přihlášen pan ministr Hladík. Připraví se paní místopředsedkyně Richterová.
Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, krásné dobré odpoledne. Já možná začnu tím, že zareaguji na některé nepravdy, polopravdy, mýty i lži, které tady ze strany mých předřečníků zazněly. Možná začnu vysvětlením toho, proč je úplně lživé, že by vláda z výnosu z emisních povolenek kupovala letadla. To tady zaznělo a je mi velmi líto, že v této debatě zaznívají takovéto nepravdy.
Emisní povolenky jsou určeny na modernizaci české energetiky, modernizaci průmyslu, modernizaci dopravy, prostě toho, abychom se dokázali dostat na špičku v celé řadě odvětví, protože jsme zemí technologickou, jsme zemí průmyslovou, takovou zemí chceme zůstat. Ale proto potřebujeme investovat do modernizace, investovat tak - řekněme vyřešit celou řadu problémů, se kterými se tady prostě léta nic nedělalo. Emisní povolenky jsou součástí Modernizačního fondu, do kterého je vložila vláda Andrea Babiše v roce 2019 a na 10 let je zafixovala. Musím říct, že správně. Musím říct, že správně pro investice. Potom tady neustále čteme lži o tom, že tento Modernizační fond máme využít právě na provoz. My nechceme nic projídat, my budeme investovat. Investujeme do celé řady modernizace odvětví, která jsem řekl, včetně zásadních změn a včetně úspor energií do zateplování, zateplování rodinných, bytových domů, zateplování veřejných budov a snižování energetické náročnosti průmyslu.
Teď ty druhé emisní povolenky, které jsou příjmem státního rozpočtu. Tak všechny výnosy z emisních povolenek, a je jich 40 miliard, ne 38, jak tady zaznělo od mé předřečnice, tak jsou součástí státního rozpočtu. Jsou zapojeny do státního rozpočtu. Jsou na stránce příjmové, na stránce výdajové. Tady se vytváří jakási chiméra, že tady je nějaký další zdroj, který vláda může použít. Není tomu tak. Kromě toho, že bychom zvýšili zase dluh pro naše budoucí generace. A na co se ty emisní povolenky používají? Tak používají se právě na to, abychom pomohli občanům České republiky. Používají se na příspěvek na bydlení. Díky naší vládě, díky ministrovi Jurečkovi, díky vládě Petra Fialy jsme nástroj, který tady dlouho nebyl používán, nástroj příspěvku na bydlení rozšířili pro každého, kdo potřebuje, pro každého, jehož výdaj na nájem a energie je větší než 30 % příjmů. Používáme ty emisní povolenky také na celou řadu opatření, to, abychom snížili lidem výdaje například v dopravě, a používáme tyto emisní povolenky, abychom dokázali snížit výdaje díky instalaci obnovitelných zdrojů, díky zateplování.***