(10.40 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)
Poslední návrh, který bych zde rád zmínil, je pozměňovací návrh pana poslance Michálka týkající se rady Energetického regulačního úřadu, ačkoli k němu dalo Ministerstvo průmyslu a obchodu neutrální stanovisko. Z diskuse na garančním výboru jsem zavnímal, že taková změna vyžaduje strukturovanější diskusi a je třeba potřebné změny ve vedení Energetického regulačního úřadu blíže vysvětlit a diskutovat. Z mé dosavadní zkušenosti z fungování rady ERÚ mám za to, že dostačují tři členové namísto pěti. Dle našeho názoru je třeba diskutovat dvě možné varianty, a to tříčlenná rada, to znamená předseda a dva místopředsedové, nebo varianta předseda a místopředsedové, jak tomu bylo v minulosti. Jedná se o důležitou koncepční změnu a jsme připraveni ji předložit k další diskusi v rámci další novely energetického zákona lex OZE III. Stanovisko MPO k podaným pozměňovacím návrhům uvedu při hlasování o těchto pozměňovacích návrzích.
Na závěr mi prosím dovolte zdůraznit, že novela energetického zákona umožní občanům, obcím a malým podnikatelům zapojit se do komunitní energetiky, snížit svou závislost na fosilních palivech prostřednictvím lokální výroby energie a jejího sdílení. Umožní nám nejen posílit energetickou nezávislost každého z nás a tím i celé společnosti, ale také nám současně pomůže snížit výdaje za energie. Děkuji vám za spolupráci a děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji, pane ministře. Přeji hezké dopoledne.
Než otevřu rozpravu, ještě načtu dvě omluvy. Omlouvá se paní předsedkyně Pekarová Adamová od 10 do 11 hodin z pracovních důvodů a paní místopředsedkyně Richterová od 10.15 ze zdravotních důvodů.
Otevírám rozpravu, do které mám přihlášenou paní poslankyni Olšákovou. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Eliška Olšáková: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych ráda stáhla pozměňovací návrh, který je pod písmenem J a který byl nahrán pod číslem sněmovního dokumentu 3648, a týkal se stanovení plátce daně z elektřiny u sdílení. Tento pozměňovací návrh stahuji z toho důvodu, že dle výkladového stanoviska Ministerstva financí dospěli k tomu, že podle stávajícího znění zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů má být plátcem daně z elektřiny výrobce, který elektřinu sdílel, nikoli konečný spotřebitel, tudíž pozměňovací návrh není nutný. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Dále vnímám přihlášku z místa pana poslance Kotta. Prosím.
Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, milí kolegové, milé kolegyně, vážení kolegové, já jenom krátkou reakci na to, co zde říkal pan ministr. Jestli je to koncepční nebo nekoncepční, to skutečně nedokážu posoudit. Já jsem pragmaticky vycházel ze skutečnosti, že ve chvíli, kdy jsme podporovali bioplynové stanice na teplo do 0,5 megawatt, tak nevznikla ani jedna. To znamená, že tyto malé bioplynové stanice, které skutečně dle analýz - nebo nevychází jim to nebo není to vlastně vhodné pro výrobu biometanu, tak to je skutečnost. A podle analýz, které zde jsou, tak máme nějakých 800 farem, kde by bylo možné ty bioplynové stanice postavit, 400 z nich jsou malé bioplynové stanice, které v podstatě neřeší tu koncepci, kterou má za mě vláda nastavenou, a je nastavena na základě nějakých požadavků a je nastavena dobře, ale fakt si musíme uvědomit jednu skutečnost, že ty bioplynové stanice, které jsou malé, tak jim to nevychází a biometan prostě řešit nebudou. To znamená, že tuhletu koncepci, o které hovoří pan ministr, budou řešit velké bioplynové stanice, které jsou na to připraveny, kterým to bude vycházet a pro které to bude mít smysl.
Nakonec řeknu jenom jednu záležitost, že mě mrzí, že jsme včas nezačali diskutovat s ministerstvem, protože si myslím, že Agrární komora i Asociace soukromého zemědělství má k dispozici dostatek informací o tom, aby ta diskuse mohla být vedena skutečně efektivně. Jak zde řekl pan ministr, jsou připraveni řešit to v budoucnosti, ale já jsem vycházel z toho, že tento zákon tady je připraven a že jsme schopni se na tomto domluvit, protože jestliže někdo bude chtít do svého portfolia zařadit výstavbu bioplynové stanice z jakéhokoli důvodu - a znovu říkám, ty malé bioplynové stanice jsou skutečně zemědělské bioplynové stanice, kde vlastně se bude likvidovat i bioodpad z měst a obcí - ty bioplynové stanice prostě takto tu koncepci nastavenou mají, kde jsem měl možnost o tom hovořit, tak z toho důvodu jsem si dovolil vlastně to načíst tak, jak jsem to udělal. Takže jestli to je koncepční nebo nekoncepční, skutečně nevím, ale vedly mě k tomu záležitosti, o kterých jsem tady hovořil. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. Je zde přihláška faktická pana poslance Kučery. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já bych tady chtěl trošku podpořit tu úvahu, kterou tady řekl pan poslanec Kott, protože je skutečně pravda, že tak, jak to bude dnes nastaveno, tak to bude pro některé, zejména ty malé bioplynové stanice likvidační, konec podpory výroby elektrické energie. Ne každá skutečně má možnost z technických důvodů přejít na výrobu biometanu a my si musíme říct, zda ten trend, který nastane, to znamená pravděpodobně koncentrace bioplynových stanic do těch větších center, zda je pro Českou republiku, respektive nejenom pro českou energetiku, ale řekněme si pro české zemědělství, protože ty bioplynové stanice často pomáhají zlepšit ekonomiku zemědělského podniku, a samozřejmě i dejme tomu obce, na kterou jsou navázány třeba dodávkami tepla a tak dále.
To znamená, že já jsem tady zavnímal, že pan ministr průmyslu chce tu situaci do budoucna řešit, že tímto nekončíme, a pokud chceme mít - a myslím, že trend je správný - že ty bioplynové stanice, zejména ty malé bioplynové stanice, by byly rovnoměrně rozmístěny po území České republiky, což si myslím, že je správné, tak to mohou být jedině tehdy, když nějakým způsobem tam bude současně i zahrnuta výroba elektrické energie. Chápu, že to teď nebylo možné řešit nebo to nebylo řešeno v této novele zákona, ale do budoucna je třeba se s tím skutečně vypořádat, protože důsledek bude ten, že se budou koncentrovat větší bioplynové stanice k větším centrům, tam, kde mají zdroje, malé bioplynové stanice v zemědělských podnicích budou pomalu končit.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Zeptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení? Prosím, pan zpravodaj.
Poslanec Ivan Adamec: Vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, já budu už stručný, debata tady proběhla. Já bych chtěl pana ministra uklidnit. U té C6 poslance Havlíčka, který ji bohužel nestáhl, stáhl jiné pozměňovací návrhy, došlo podle mě k pochybení v rámci nepozornosti, protože těch pozměňováků bylo strašně moc. Bylo jich strašně moc a po skončení výboru jsme se shodli, že tohle se fakt nedá provádět v zákoně, že to musí být podzákonný předpis, protože to musí být variabilní a to zákon neumí. On by dokonce blokoval to dobré využití, takže proto.
Jinak největší debata proběhla paradoxně o propanbutanových lahvích, které dneska máme taky jako součást pozměňovacích návrhů, protože ony se tam dostaly kdysi při předešlé novele.
Co se týká ERÚ, tam jsme vlastně říkali, že si dovedeme představit jiný výkon od regulačního úřadu, dovedeme si představit jinou konstrukci vedení tohoto úřadu, ale že je potřeba to projednat klasickým standardním způsobem, a já věřím, že do budoucna se k tomu nějak dopracujeme. Ale pozměňovací návrh kolegy Michálka v tuto chvíli byl velmi nevhodný.
To je všechno. Já bych poprosil, abychom se vrhli na pozměňovací návrhy. Procedura není úplně jednoduchá. ***