(18.00 hodin)
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo, dobrý večer. Protože mnohé bylo řečeno z naší strany a z našeho pohledu mými předřečníky Andrejem Babišem, Karlem Havlíčkem, předsedkyní našeho klubu Alenou Schillerovou, tak nebudu opakovat do detailu ty základní argumenty, abych nezdržoval, abych nezabíral zbytečně čas, ale v několika drobných momentech rozvedu. V mém vystoupení budou tři základní teze. Za prvé to, jak vy jako vláda, vládní koalice se zcela demagogicky, zbytečně a lživě vymezujete v rezortu dopravy vůči nám a vůči tomu, jaké a v dobrém slova smyslu dědictví a jak rozpracovanou práci jste po nás obdrželi, ve druhé části zmíním to, co vidím a slyším dnes a denně, opět v rezortu dopravy, od českých firem a českého průmyslu, jak na ně dopadají vaše rozhodnutí, rozhodnutí vašeho daňového balíčku, a ve třetí části velmi stručně odůvodním své dva pozměňovací návrhy. Dovolím si trochu využít i možná jistého luxusu nebo jisté výhody, a to v tom smyslu, že logicky v návaznosti na schválení státního rozpočtu se budeme věnovat i jednotlivým státním fondům. V případě mé problematiky, které se věnuji, tedy Státnímu fondu dopravní infrastruktury pod tiskem 563. Detaily k SFDI, ke Státnímu fondu dopravní infrastruktury, si nechám až na ten jeden samostatný bod.
Ale k rozpočtu jako celku právě z pohledu rezortu dopravy. Já jsem pro vaši zajímavost se dnes účastnil ve 13 hodin on-line zasedání představenstva Dopravního podniku města Pardubic, a to, co povím, je ilustrační příklad. Ten dopravní podnik při tvorbě finančního plánu na příští rok musí počítat s propadem tržeb, s propadem výnosů odhadem zhruba o 2,5 milionu korun, a tohoto 2,5 milionu korun jsou víte čím způsobeny? Vaším daňovým balíčkem, tím, že veřejnou dopravu přesouváte z té nízké nebo snížené sazby 10 % na sazbu 12procentní. Tak každý si může říct 2,5 milionu, co to je? Je to malá částka, téměř zanedbatelná. Ale já připomenu, že tuhle částku bychom si mohli dopočítat a násobit na všechny dopravní podniky v České republice, to už bude částka mnohem větší, a že bychom ji také mohli a měli dát do souvislosti s tím, jak daňový balíček dopadne na příjmy měst a obcí, které prostě budou nižší a dramaticky snížené. Takže vy opět další cestou, takovou nenápadnou, jiným způsobem, berete lidem peníze z kapes. Už proto, že například v Pardubicích logicky budeme stát někdy v půlce roku před rozhodnutím a možná těžkou politickou debatou, jestli ten výpadek nebude potřeba, nebude nutné promítnout do zvýšení cen základního jízdného.
Co se týká samotného Státního fondu dopravní infrastruktury, který je s tím státním rozpočtem úzce propojen, pevně propojen, je jeho součástí, tak tady jen budu avizovat v jedné větě to, o čem budu mluvit v tom dalším bodu Sněmovny. Pan ministr Kupka velmi zajímavě mlží v jedné položce, kde říká 4 miliardy úspora u investorských organizací ŘSD a Správa železnic. Žádnou takovou úsporu ve výši 4 miliardy, páni ministři Kupko a Stanjuro, nenajdete, neexistuje. Buď poškrtáte investice, nebo poškrtáte provozuschopnost, ale neušetříte 4 miliardy. To prostě není možné. Takže to je opět další z vašich lží a mlžení. Konkrétně u Správy železnic jakžtakž zachováte investice, ale v té základní takzvané provozuschopnosti, ono to možná nezní zajímavě - peníze na provozu, ty ušetříme, tam to někde bude lepší, ale na Správě železnic to takhle nefunguje. Provozuschopnost je částka nebo položka, která je úzce spjata s tím základním stavem železniční sítě, nejrozsáhlejší sítě nebo nejhustší sítě v rámci celé Evropy. Každá taková částka, kterou teď škrtnete, se projeví někde v budoucnu, takže zase vytváříte dluh. Bude docházet k trvalým omezením rychlosti, bude docházet ke zhoršení životnosti jednotlivých komponent železniční sítě a minimálně 2 až 3 miliardy by jenom na Správě železnic právě do provozuschopnosti sítě, její spolehlivosti, snižování zpoždění vlaků bylo potřeba dát, ale o tom až příště.
Ten první bod, který mi strašně, ale strašně vadí na veřejných vystoupeních - a on je snad ani nedělá ministr Kupka, ten tak občas se snaží být slušný, korektní a decentní, koneckonců byl kdysi tiskovým mluvčím Ministerstva dopravy a tiskoví mluvčí jsou vždycky pozitivní lidé - ale on to více šíří samotný premiér Fiala. Vážení, když vy se postavíte například na otevření obchvatu Loun, na projekt, který byl připraven možná deset, patnáct let zpátky, který byl dotažen a kompletně připraven do výstavby za předchozí vlády Andreje Babiše a hnutí ANO, a když řeknete větu "napravujeme chyby předchozí vlády", tak to je prostě chucpe, je to sprostá lež, demagogie a je to rétorika, kterou si snad ani my, ani vy nezasloužíme a nezasloužíte. Tak prosím aspoň mlčte, ale nehovořte o napravování chyb předchozích vlády.
Jak o tom hovořil Karel Havlíček, z 87 miliard rozpočtu SFDI v roce 2020 jsme to na konci předchozího volebního období vytáhli na 127 miliard. Letošní plán, respektive plán na příští rok, je vlastně nižší, je to 120 miliard a těch zbývajících necelých 30 si půjčujete u EIB. I o tom jsme svedli a ještě svedeme hodně debat a hodně diskusí, ale znovu a znovu vám budeme vracet a opakovat to vaše krásné české slovo, ten novotvar přepůjčka, z toho se prostě nevylžete. A přepůjčka, kde Ministerstvo financí přepůjčuje peníze Ministerstvu dopravy a tváří se tak, že to nevstupuje do státního dluhu, respektive do deficitu, to je prostě podvod na občany České republiky a na všechny ekonomy. Když jsem viděl teď svého kolegu z regionu z Pardubic, pana ministra Výborného, možná i panu ministru Výbornému poradím při tvorbě rozpočtu na další rok, zkuste taky zvážit tu přepůjčku, že by kolega Stanjura něco přepůjčil na zemědělství, a hned to bude s tím státním rozpočtem hezčí, krásnější a světlejší.
Tak ale zpátky vážně. Druhé téma, které velmi úzce zmíním, jsou dopady daňového balíčku, a budu velmi stručný, protože to je téma primárně zítřejší mimořádné schůze. Já sám jako člověk, který se věnuje dopravě, jsem v posledních dnech a týdnech se byl podívat ve firmách, které jsou s dopravou spojené. Každému z vás doporučuji, pokud jste tam nebyli, tam někdy zajeďte. Jsou to například Třinecké železárny, které vyrábějí kolejnice, komponenty přímo na to drážní železniční těleso. Je to Liberty Ostrava, která teď před malou chvíli vyšla zprávu, že vyhlašuje ochranu před věřiteli. Tak jen tyhle velké energeticky náročné firmy očekávají zvýšení nákladů na energiích, které jste na ně sprostě hodili, navíc proti vašim vlastním slibům a vašim vlastním prohlášením z předchozích měsíců, tak jen tyhle energetické firmy očekávají více než 600 milionů korun ročně na nákladech. Takto vypadá, dámy a pánové, vaše proinvestiční a prohospodářské rozpočtování a hospodaření České republiky. Nechme to ale jako téma na zítřek.
A to poslední, co tady chci zmínit, je stručné odůvodnění mých dvou pozměňovacích návrhů. Registroval jsem politické vyjádření ministra dopravy Martina Kupky, že jako koalice budete hlasovat jen pro ty, na kterých bude shoda v celé koalici, tak já vás o tu shodu zkusím požádat, a je to napříč vaším politickým spektrem. Pokud se hrdě hlásíte, kolegyně a kolegové, k investicím, k rozvoji našeho průmyslu, tak prosím, neberte Správě železnic a Ředitelství silnic a dálnic peníze, které potřebují do investic a i do té takzvané provozuschopnosti, která je trochu na pomezí oprav investic. Používá se i slovo reinvestice. Zkrátka 4 miliardy v těchto dvou organizacích není možné ušetřit, pokud si nepohrajete s plánem investic, s plánováním v čase jednotlivých investičních stavebních akcí. Takže jeden z mých pozměňovacích návrhů je plus 4 miliardy do Státního fondu dopravní infrastruktury, a myslím si, že pokud chcete být v souladu se svým programovým prohlášením vaší vlády, s vašimi vystoupeními jednotlivých stran, tak toto byste podpořit mohli a měli.
A druhý pozměňovací návrh, i tam se pokusím být optimistou, týká se slev na jízdné ve veřejné dopravě. Opět si pamatuji například vystoupení zástupců KDU-ČSL, kteří říkali: My jsme sociálním svědomím této vlády! Tak, kolegové z KDU-ČSL, pokud jste opravdu sociálním svědomím této vlády, tak prosím, pojďte podpořit pozměňovací návrh, který zajistí to, že slevy ve veřejné dopravy by se mohly vrátit z 50 % na 75. Vím, že budete argumentovat hospodařením, rozpočtem a tak dále. Bavíme se o částce 3 miliardy korun z rozpočtové rezervy. Zvažte sami, jestli se tam taková částka najde, nebo ne. ***