(17.30 hodin)
(pokračuje Jana Berkovcová)

Za náš klub podáváme čtyři pozměňovací návrhy k rozpočtu kapitoly Ministerstva školství. Podrobně jsem je zdůvodnila a načetla ve druhém čtení. O dvou pozměňovacích návrzích týkajících se navýšení kapitoly vysokých škol a ONIV hovořil už můj kolega Karel Rais.

Připomenu náš další pozměňovací návrh, který řeší právě chybějící finance pro 17 000 nepedagogických pracovníků. Tento pozměňovací návrh má za cíl vrátit do rozpočtu škrtnuté finanční prostředky ve výši 6,8 miliard korun určených na platy nepedagogických pracovníků ve školství, aby nemuselo docházet v roce 2024 k jejich propouštění nebo ke zrušení těchto míst či razantnímu snižování jejich platů.

Další náš pozměňovací návrh vrací zpět do rozpočtu částku 20,5 milionu korun, o kterou byly sníženy dotace na podporu činnosti v oblasti mládeže oproti letošnímu roku. Takto vysoký škrt by měl negativní dopad na činnost organizací, které pracují s dětmi. Z této rozpočtové položky jsou financovány volnočasové mimoškolní aktivity organizací jako Junák - český skaut nebo Pionýr. Volnočasové aktivity těchto organizací jsou často jedinými možnými zájmovými kroužky, které si mohou rodiče pro své děti dovolit.

Svou podporu našim pozměňovacím návrhům vyjádřily i školské odbory, a to jak k pozměňovacím návrhům na zvýšení ONIV, tak k pozměňovacímu návrhu ohledně platů nepedagogů. Ráda bych vás proto také požádala o vaši podporu našich pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí pan poslanec Kettner, následuje pan poslanec Volný. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, já budu výrazně stručnější. Čas mi ušetřila kolegyně, pod jejíž slova se podepíši s plnou vážností. Tím pádem bych nerad opakoval to, co tady bylo řečeno v tak krátkém časovém sledu, což si myslím, že ani nechce nikdo z nás. Jenom bych tam upřesnil pár věcí, co se týká mých pozměňovacích návrhů. Nejsou nijak megalomanské, nejsou nijak přehnané. Rád bych upozornil, že se jedná o přesuny v rámci celkové výše rozpočtu, čili nebude se jednat v žádném případě o navýšení dluhu České republiky.

Rád bych upozornil na jednu věc. Myslím si, že asi nejvíce vypovídajícím parametrem, co se týká školství, jsou školské výdaje na hrubý domácí produkt. Do roku 2017 jsme se drželi pod průměrem Evropské unie. Budu nás srovnávat s vyspělými státy, mezi které předpokládám, že všichni považujeme, že Česká republika patří. Takže do roku 2017 to bylo 3,5 % HDP na školské výdaje. My jsme se postupně v roce 2021 propracovali na 4,3 %, což je přesně ten průměr, ten střed v Evropské unii, a v školství se začalo blýskat, jak se říká, na lepší časy. Nebyli jsme žádní lídři, že bychom byli první, druzí, co se týká výdajů, byli jsme skutečně na tom středu.

Když se koukneme na tento návrh, v roce 2024 poklesneme, opět se dostaneme pod průměr, dostaneme se na nějakých 3,9 % HDP na školské výdaje. Když se kouknete na to procento, není to nijak enormní číslo, abychom mohli říct, že školství ruinuje celý rozpočet a že nebudeme mít ani na suchý chleba.

Čili apeluji především na svoje kolegy ze školského prostředí v rámci pětikoalice. Mé návrhy opravdu nenavyšují celkový dluh našeho státního rozpočtu a vlastně jsou snahou udržet nějaký sociální smír v školství a udržet nějakou jeho, myslím si, kvalitní úroveň. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Volný, připraví se paní poslankyně Pošarová. Jinak vám přeji hezký večer. Vystřídali jsme se v řízení schůze. Budeme pokračovat v obecné rozpravě.

 

Poslanec Jan Volný: Přeji vám hezký večer, kolegové, kolegyně. Budu velice stručný, krátký, i když začnu neplánovaně, to jsem neměl v plánu.

Začnu reakcí na svého kolegu, předsedu rozpočtového výboru, který mě trošičku rozhodil tím, co tady řekl. On řekl - byla to reakce na mého ctěného kolegu pana Patrika Nachera - že bylo nutno udělat daňový ozdravný balíček proto, že mezi lety 2019 až 2022 narostly výdaje státu o více než 200 miliard. Je to pravda, je to tak? Nějak tak to bylo řečeno.

Považuji toto za pohádku ovčí babičky, což je tady termín našeho pana ministra financí, a jako velkou nepravdu. Byla by to pravda, pane předsedo, prostřednictvím pana předsedajícího, kdyby ten váš ozdravný balíček, který jste museli nutně udělat, byl o tom, že těch 200 miliard, nebo vy jste říkal dokonce 300 miliard, o které jste navýšili, a proto že jste museli udělat ten balíček, kdybyste o tuto částku snížili výdaje státu. Pak bych řekl: Ano, to, co říká pan předseda rozpočtového výboru, má logiku. Tak to ale není. Vy jste totiž nesnížili výdaje státu ani o to, co jste slibovali.

To je už to, co jsem tady chtěl říct. Když se projednával balíček, tak jsem samozřejmě napadl předkladatele a pana zpravodaje Havránka, kde že jsou ty úspory státu a proč nejsou v tom balíčku, o kterém budeme hlasovat. On mi přišel s tímhletím grafem, s tímhletím kolečkem, a říká. No, to bude v rozpočtu. To bude v rozpočtu a těchto 54 000 000 ušetříme v rámci rozpočtu státních výdajů. Ale jak to dopadlo, kolegové? Z toho skoro o 27 miliard se sice kvazi snížil výdaj státu, ale nechali jsme to zase zaplatit prosté občany, lidi a firmy, to znamená, zase další kvazi daňové zatížení. To znamená, k tomu, co se schválilo v daňovém balíčku, se přičte ještě toto a na vlastní úsporu státu, kde stát by měl uspořit těch 300 miliard, o kterých mluvil pan předseda rozpočtového výboru, není ani vzdechu. V podstatě nejsou peníze na stavbu bytů, na stavbu škol, na investice a na další věci, na které by bylo naprosto nutné reagovat.

Proto vidím tento rozpočet jako velice nekorektní. V podstatě to, co se stalo s tou částí daňového balíčku nebo ozdravného balíčku, která se měla projevit v rozpočtu, je to takový podvod na pana kolegu Havránka, kterého si vážím, když mi přišel s tím: Pane kolego, tady to uvidíte v rozpočtu. Je to podvod na všechny poslance nebo na většinu poslanců, a hlavně na občany této země.

Jako poslední poznámku bych se chtěl se vrátit k tomu, co tady včera říkala moje kolegyně Jana Mračková Vildumetzová. Je to o tom, proč se neprojednával rozpočet před třetím čtením jako každý zákon. Ano, je pravda, že legislativa to neukládá, nebo respektive že to je zvláštní proces schvalování tohoto tisku, a protože to nemá určený garanční výbor, proto se to chová takto. On to zmínil pan ministr Stanjura v jedné své připomínce, v jedné své reakci, a sám řekl, že by bylo asi dobře toto napravit a že se to musí napravit v rámci jednání o jednacím řádu. Já se k tomu moc přimlouvám, protože je to opravdu nejdůležitější zákon roku. Je to zákon, kterým vlastně vláda vyjadřuje svoji politickou vůli na další rok. Je to zákon, který jde mimo Senát, rovnou k prezidentovi a myslím si, že by se tomu mělo v Parlamentu věnovat více času. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP