(16.10 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)
Nebylo to jednoduché na tripartitě, ale vždycky, vždycky jsme byli tady pro lidi a vždycky jsme mysleli na jejich dobrý život. Takže když se tam vrátíme - a ty dva roky rychle uplynou - můžete s námi počítat. Děkuju. (Velký potlesk poslanců ANO.)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nyní je na řadě s přednostním právem paní předsedkyně Schillerová. Jestli dovolí, jenom načtu zrušení omluvy pana poslance Hayata Okamury, a máte slovo, paní předsedkyně. Prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych načetla nový bod - a žádám o jeho zařazení dnes jako první bod dnešního jednacího dne - s názvem Nárůst provozních výdajů a neplnění závazků takzvaného ozdravného balíčku.
Včerejší stávce učitelů a dalších pracovníků ve školství by se dalo jednoduše zabránit tím, že by byl rozpočet Ministerstva školství posílen o částku ve výši zhruba aspoň 6 miliard korun. Když jsem se dnes ráno znovu dívala na stránky Ministerstva financí, na tiskovou zprávu popisující údajný konsolidační balíček, tak tam se uvádí, že na provozu státu vláda v roce 2024 ušetří 6,1 miliardy korun a na ostatních výdajích další 1 miliardu korun, což by požadavky škol zapojených do stávky naplnilo nejen v plném rozsahu, ale i s drobnou rezervou. Naprosto však, dámy a pánové, nechápu, že navzdory tomuto opakovanému slibu, že vláda na svém provozu ušetří, se v předloženém návrhu státního rozpočtu výdaje na vlastní provoz vlády zvyšují, tedy neklesají o slíbených 6,1 miliardy korun, ale o 2,8 miliardy korun rostou. Rozdíl mezi slibem a realitou je tak neuvěřitelných 9 miliard korun. Pokud se podíváme na srovnání provozních výdajů mezi léty 2021 a 2024, vidíme dokonce nárůst o neuvěřitelných 25 %.
Domnívám se, dámy a pánové, že je velmi nedůstojné takovýmto způsobem pošlapat nedávné, jasně vyřčené, jasně kvantifikované a jasně sepsané závazky. Je možné, že koaliční partneři ODS, jejichž ministr financí již dlouhodobě zcela rezignoval na jakoukoliv konzistenci mezi svými sliby a činy, který není schopen dostát nejzákladnějším slibům a za národní dotační byznys označuje výstavbu silnic, školek a domovů pro seniory, tak že tito koaliční partneři nemají přesné informace o tom, jak Zbyněk Stanjura základní vládní sliby ignoruje. A věřím, že kdyby se ho podařilo nasměrovat a přimět k plnění alespoň nejzákladnějších pracovních úkolů, čehož pan premiér Petr Fiala evidentně schopen není, podařilo by se nejen předejít stávkám učitelů, ale také připravit kvalitnější rozpočet, který nebude mít devastační účinky na český průmysl.
Z tohoto důvodu bych ráda zařadila bod, kde bychom si připomněli sliby, které tato vláda jako jeden muž na květnové konferenci, obklopena svými bankovními ekonomy, dala veřejnosti, a srovnala je s návrhem rozpočtu, který budeme zítra projednávat ve třetím čtení. A z tohoto důvodu mi dovolte požádat o zařazení tohoto mimořádného bodu, znova opakuji název: Nárůst provozních výdajů a neplnění závazků takzvaného ozdravného balíčku. A opakuji, jako první bod dnešního jednacího dne. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců ANO.)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, paní předsedkyně, a nyní je na řadě s přednostním právem pan místopředseda Havlíček. Ale pana místopředsedu v sále nevidím, byť tady před chviličkou byl, tak ho zařazuju na konec, a nyní tedy prosím pana předsedu Dufka. Prosím.
Poslanec Aleš Dufek: Dobrý den, vážení kolegové. Budu poměrně stručný. Dovolte mi, abych měl taky jeden návrh k dnešnímu programu. Navrhuji, aby na program dnešní schůze jako poslední bod byl zařazený sněmovní tisk číslo 483, a to je novela zákona o registrovaném partnerství, předkládám ji jménem celého našeho klubu KDU-ČSL.
Ty důvody jsou jednoduché. Asi si všichni pamatujeme konec června tohoto roku, kdy jsme prvním čtením propustili takzvané manželství pro všechny. My jsme tehdy jako klub KDU přišli s alternativou novely zákona o registrovaném partnerství, které stejnopohlavní páry dává právně na roveň párům heterosexuálním, vyjma možnosti adoptovat děti, a s tím, že by se jejich vztah nazýval partnerství. Čekali jsme, jakým způsobem dopadne projednávání manželství pro všechny na ústavně-právním výboru. Vzhledem k tomu, že ústavně-právní výbor z určitých, možná i formálních důvodů nedoporučil Sněmovně schválit žádnou z případných variant, které tam vznikly, si dovolujeme požádat Sněmovnu, aby propustila tento náš návrh do dalšího čtení a zařadila ho samozřejmě předtím na program, protože my skutečně rovněž jsme pro narovnání práv a rovněž bychom chtěli, aby tato věc byla upravena. Je to ostatně součástí vládního prohlášení, které náš klub podpořil, a byli bychom hrozně neradi, kdyby pak někdy se řeklo, že kvůli postoji klubu KDU-ČSL nedošlo k narovnání stejnopohlavních párů z hlediska jejich vztahu mezi nimi a narovnání vůči osobám heterosexuálním. Toť vše.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Nyní by měl být na řadě pan premiér Fiala, ale ten tu není, takže požádám pana místopředsedu Havlíčka... Také ne. Takže pokud nikdo z pánů nemá zájem o přednostní právo, na řadě je pan poslanec Nacher. (Poslanec Nacher: Už?) Už. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Paní místopředsedkyně, možná vás poprosím na začátku, já mám dva body, tak jestli je pět minut, jestli mi to můžete sečíst dohromady. Já to určitě nevyčerpám, protože budu stručný. Navíc jsem nečekal, že všechna přednostní práva přede mnou to odmítnou.
Já mám tady jeden klasický bod, kdy opakovaně se vás snažím přesvědčit, abyste mi to tady zařadili, protože jinou cestu nemám, a to je návrh o provedení kontroly NKÚ. To znamená, aby Poslanecká sněmovna přijala usnesení, kde předkládá podle § 17 odst. 3 zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, podnět k Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ke kontrole Pražského inovačního institutu v oblasti nakládání s účelovými dotacemi poskytnutými z rozpočtu hlavního města Prahy, Ministerstva školství - protože tady minule mi někdo říkal, že se to týká Prahy: ne, tam jsou i peníze daňových poplatníků na celostátní úrovni - a ze státního rozpočtu a hospodaření s prostředky poskytnutými České republice ze zahraničí a s prostředky, za něž převzal stát záruky a žádá o její provedení bez zbytečného odkladu.
Jak jsem řekl, Pražský inovační institut, kde proběhlo několik auditů, je tam několik trestních oznámení, ty problémy tam řešíme, a jediná šance, jak jsem pochopil z toho celého procesu, aby to zkontroloval Nejvyšší kontrolní úřad, je to, že se k tomu usnese nějaký orgán z Poslanecké sněmovny. Tím orgánem může být i samotné plénum. Takže pokud někdo skutečně máte zájem, aby se transparentně hospodařilo s penězi daňových poplatníků, tak už jsem tady asi popáté nebo pošesté s touto žádostí. Nechť to NKÚ zkontroluje. Je to bod na pět minut. My nic zdržovat nebudeme, v zásadě o nic jiného nejde. ***