(19.20 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Druhá věc je, a to je úplně neuvěřitelné, tady mám ještě titulek z novin - Stavba obchvatu Českých Budějovice na D3 se prodraží až o miliardu. Vaše dílo. Vaše dílo. A já pevně věřím tomu, že když budete otevírat tu dálnici do konce roku 2025, jak jsme to měli v plánu, na hranici s Rakouskem směr Linz, tak zase budete vykládat, že vy všechno jste to udělali. Tak víte, jak dlouho v minulosti se připravovaly dálnice a stavěly? Deset let příprava a tři roky se stavěly. Takže my jsme to teď zkrátili na šest plus tři. Ale v podstatě je absolutně vyloučeno, abyste měli nějaký podíl na tom, co se teď otevírá.

Tady je taková tabulka - financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v letech 2001 až 2022. (Ukazuje.) A představte si, že ta křivka je úplně stejná jak výdaje na obranu. Takže nejvíc v roce 2009 a potom to všechno klesá až do roku 2014. Vy jste brali peníze na investice, vy jste nedali peníze na investice, stejně jak na obranu. A za nás to stoupá: rok 2015 například my jsme rekordně čerpali fondy a já jsem dal příkaz Ťokovi, že musí otevřít dálnici D8 na Ústí, která se stavěla 32 let. Třicet dva let! My jsme ji otevřeli, a tím jsme zásadně pomohli Ústeckému kraji.

A teď ten Přerov. To je úplně neskutečné. Já nevím, to vám dělají naschvál snad ti poradci nebo kdo to dělá. Kdo to dělá, když se chlubíte, že jste přispěli k obchvatu Přerova? Tak já vám to povyprávím, ten příběh obchvatu Přerova, kterému jsem se osobně, osobně věnoval. Ano. Tady se to dá všechno zdokumentovat, ano? Tehdy jsem zorganizoval historické jednání s těmi škůdci Dětmi Země. Tady je fotka. (Ukazuje.) To jsou ti fanatici, kteří nechtějí, abychom stavěli. Toto je ředitel ŘSD, to jsem já, Úřad vlády 29. října 2018. To bylo to jednání. A my jsme je přesvědčili, aby zkrátka nedělali problémy. A potom jsem zjistil, že zkrátka tu dálnici, ten obchvat Přerova, nakreslili přes obec Dluhonice, ano? 21. června 2018 jsem navštívil Olomoucký kraj a zabýval jsem se otázkami dopravy a kůrovcovou kalamitou. A tady říkám 21. června 2018: Dopravní infrastruktura je hlavní problém, hlavně obchvat Přerova. "Bylo by velice nešťastné, kdybychom příští rok otevřeli ten kus dálnice a ještě více zkomplikovali život obyvatelům Přerova," uvedl Babiš tady. Ano? A řešil jsem ten problém v těch Dluhonicích. A já jsem přijel do Dluhonic. Přijel jsem tam 6. listopadu 2018. Byl plný kulturák. Plný kulturák. Přišli občané z obce a já jsem je přesvědčoval, aby zkrátka odsouhlasili ten obchvat, který někdo nakreslil přes rodinné domky a přes sportoviště. Ano. Takže jsem dělal ten mikromanagement. Ano, protože jsem urputný, a nakonec jsem to dotáhl. A vy se tím dneska chlubíte? A víte, jak jsme to dotáhli? Že jsme uvolnili z rozpočtu na SFDI částku 132 milionů korun a od roku 2020 město Přerov čerpá peníze na kompenzace pro místní část Přerova Dluhonice, které byly přiznány za horších životních podmínek souvisejících s výstavbou dálnice D1. Olomoucký kraj obdržel od státu úhrnem 132 milionů. To se všechno dá dohledat. A vy si dáte do svého projevu, že jste vyřešili obchvat Přerova! Vždyť všichni v Přerově to vědí! Nemáte s tím nic společného. Pro dopravní infrastrukturu jste neudělali vůbec nic!

A teď se vraťme do historie ODS. Je škoda, že jste se nedistancoval od ODS, od její minulosti, kdy jste se stal předsedou ODS myslím v lednu 2014. Ale my si to všechno pamatujeme. My si to pamatujeme, jak se stal ministrem dopravy Aleš Řebíček, Monte Argentario. To byly časy, když stála dálnice 500 milionů a když kluci nosili cash v taškách do garáží! To byly časy! A já si pamatuji, jak za mnou přišel jeden člověk a říká, že mi chce představit nějakého Řebíčka. Já říkám proč? Že to má být ministr dopravy. Já říkám, proč Řebíček? Bendl tam je napsaný! Ne, Bendl! A představte si, že se stal pan Řebíček ministrem dopravy. S firmou Viamont. Firma Viamont.

Takže, pane premiére, to je historie ODS. Víte, kolik získal Řebíček zakázky, když byl jako ministr dopravy? 10,4 miliardy. Deset celé čtyři miliardy! To je neuvěřitelné. Neuvěřitelné! A co ještě bylo za Řebíčka? Ten tunel Kapsch. Supertunel Kapsch. Já nevím, kolik stran se tam dělilo na tom, že to bylo bez soutěže, že to bylo zmanipulováno. A my jsme ještě za platnosti toho kontraktu s Kapschem to zlevnili o 500 milionů ročně, a když byl nový tendr, tak jsme ušetřili miliardy. Miliardy, ano? Takže to bylo za vás, pane premiére. Za vás! Takže vy byste vůbec neměl o dopravní infrastruktuře mluvit. A měl jste jenom poděkovat našemu hnutí, které připravilo pro vás to, co je připraveno - 280 kilometrů, rozestavěných kilometrů. Ano. Takže vy to všechno budete otevírat. Takže to je jedna věc a je to (nesrozumitelné).

Vy ještě mluvíte v tom vašem projektu, nebo to je v těch 70 úspěších, o PPP. Fakt, jo? Tak jediné PPP udělal Karel Havlíček, to je strakonická dálnice. To minulé PPP, tam také byla nějaká šmelina, proto z Olomouce jdou de facto dvě dálnice do Ostravy, ne? To je ta, já nevím, jak se to řekne, zvonková dráha. To stále opravují. Tam naházeli nějaké odpadky. To je historie tradičních stran, abychom věděli, o co jde. Takže je neuvěřitelné, jak vy se chováte.

Další oblast je energetika. Já si pamatuji, jak jsem jako premiér na Úřadu vlády opakovaně předsedal komisi ohledně Dukovan. A tam normálně seděl pan Stanjura, byli tam všichni opoziční lídři - ne lídři, zástupci, Piráti tam byli. A teď? Teď s námi nikdo nemluví, jenom se lže.

Takže kdybych byl jak pan premiér postižen selektivní ztrátou paměti a zapomněl na dobu, tak jako ministr v Nečasově vládě v roce 2013 chtěl, aby o se dostavbu Temelína ucházel ruský Rosatom. Tehdy jste neprotestovali. Vždyť jste tam seděli v té vládě, pane premiére. Seděl jste tam, ne? Takže jak to bylo s tím Temelínem? V červenci 2012 ČEZ otevřel nabídky na dostavbu Jaderné elektrárny Temelín. Nabídky podaly přímo oslovené firmy. V říjnu 2012 byla ze soutěže vyloučena francouzská firma Areva. A já se ptám, pane premiére, vy jste byl ministr školství ve vládě, proč jste vyloučili Francouze a nechali tam ruský Atomstrojexport? Proč, když dneska tady přednášíte o nějaké globální politice? Takže ještě jednou. Proč stále pomlouváte a lžete o Havlíčkovi? Proč lžete, že to nebylo připraveno? Vždyť rok jste obstruovali, hlavně Piráti, jste obstruovali soutěž na Dukovany, ne? Za mnou potom přišel, když jsem se stal ministrem financí, francouzský velvyslanec a stěžoval si, že vlastně Francouzi byli vyloučeni bez toho, aby jim někdo něco řekl. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP