(16.30 hodin)
(pokračuje Jana Černochová)
Velkým krokem pro modernizaci a budoucnost nejen českého letectva, ale celé armády na další desítky let je dojednání nákupu letounů páté generace, které Armádě České republiky umožní efektivně bránit naše i spojenecké území. Tady je trošku pro mě zarážející, s jakou kritikou opozice se tento projekt setkává. Slýchávám rady typu odložit nákup nadzvukových letounů o několik let a prakticky ve stejný moment zároveň slýchám kritiku, že nová letadla zde budou až za 10 a více let. Tak jak to tedy vlastně myslíte, kolegové? Opozice zároveň radí pořídit levnější letouny čtyřapůlté generace, které nám prý stačí, ale zároveň říká, že máme ještě počkat na generaci šestou nebo sedmou. To vše si nejenom protiřečí, ale bohužel tady musím říci, že je to kritika pro kritiku.
Projekt nákupu 24 letounů F-35 je důkladně promyšlenou akvizicí, která vychází z vojenského doporučení, které většinově vzniklo za minulé vlády a minulého ministra obrany. Dva roky se za úřadování pana ministra Metnara vojáci domlouvali, zjišťovali informace i z jiných zemí, aby vypracovali ke konci roku 2021 to vojenské doporučení. To nám bylo předloženo na jaře roku 2002. Víte, ty vojáky úplně ty volby tak nezajímají. Vojáci pořád dělají tu práci stejnou a je jim jedno, jestli na tom rezortu sedí Lubomír, Karla, Jana nebo někdo jiný. Oni prostě dokončili úkol, který jim zadal pan ministr Metnar, a ten úkol dokončili v termínu, ve kterém ten úkol měli dokončit. Kdyby jim někdo řekl, dokončete ten úkol o měsíc dřív nebo o půl roku později, určitě by tak učinili, ale plnili pouze to, co dostali za úkol od tehdejšího ministra obrany.
Určitě se většinou shodneme, že nechceme pro naši zemi pořizovat nic, co by v západním světě nebylo standardem. Zároveň jsme vytvořili realistický plán na rezortu Ministerstva obrany díky týmu paní vrchní ředitelky Cupákové, jak to lze všechno ufinancovat, pořídit, a hlavně tak, aniž by se obrana musela omezovat na jiných modernizačních projektech, protože i tohle byl ten zásadní úkol, který jsem svým kolegům na rezortu dala.
Jak jsem již opakovaně uvedla, s třicetpětkami bude ochrana našeho vzdušného prostoru stát každého občana až do roku 2069 700 korun ročně. Znova zopakuji, je to zhruba cena basy plzeňského piva či rodinného vstupného do zoo.
Jak už jsem zmínila, je zvláštní, že opozice navrhuje alternativní řešení ochranného vzdušného prostoru, ale ta opatření, která tady zaznívají, nejsou rozhodně dlouhodobě levnější, ani vlastně nezajišťují, že tady bude nějaký progres ohledně počtu uživatelů těch letounů, které stále ještě i Česká republika užívá, a v tuto chvíli je užíváme v rámci Evropy pouze my, Maďaři a Švédové. Podle vojenských expertů je letoun F-35 nejmodernější dostupný systém, který je připravený na bojiště budoucnosti a bude moci být provozován i po roce 2060, na rozdíl od letounů nižších generací. Po roce 2030 bude na světě sloužit celkem 3 457 strojů F-35, z toho 3 088 strojů v zemích NATO. Uživatelských zemí bude celkem 18. Díky těmto letadlům bude naše armáda schopná plně působit ve všech vojenských operačních doménách a zajišťovat efektivní obranu České republiky.
Pořizovací proces bude probíhat 11 let v rámci obranného rozpočtu. Peníze budou vydávány postupně a nebudou zásadní zátěží pro rozpočet armády, díky čemuž F-35 neohrozí - tady podtrhuji slovo neohrozí - další potřebné projekty. První letouny mají do České republiky dorazit na začátku příští dekády. Do té doby bude probíhat příprava podmínek pro provozování letounů. Stávající gripeny budou odvádět dál svoji skvělou práci až do roku 2035. Do té doby zajistíme postupně plný přechod na systém F-35. Ostatně nejinak tomu bylo, když se z migů přecházelo na gripeny. Také tam bylo nějaké období, než se vlastně komplet ta platforma tady uzpůsobila podmínkám České republiky, a nebylo to takhle ze dne na den.
Dovolím si ještě zmínit, že bezpečnost nejen ve vzduchu nebude zajišťovat jen nadzvukové letectvo, ale také vrtulníky. S vládou Spojených států amerických jsme se dohodli na mých jednáních s panem ministrem obrany Austinem jak ve Washingtonu, D.C., tak v Praze, že k těmto 12 americkým vrtulníkům systému H1 pořizovaným za vlády pana tehdejšího premiéra Babiše a pana ministra Metnara získáme darem dalších 8 těchto strojů od zástupců Spojených států.
Když zde hovořím o letectvu, tak určitě chci zmínit ještě jednu zcela novou a aktuální informaci, která také odpovídá našim strategickým plánům a dokumentům. Zahajujeme jednání s brazilskou společnosti Embraer o pořízení vojenského středního transportního letounu. Jde o techniku, kterou potřebujeme pro zvýšení schopností v oblasti letecké přepravy materiálu, nepotřebuje ho jenom armáda, pro zvýšení schopností v oblasti letecké přepravy materiálu, těžké vojenské techniky, ale i osob, tak abychom nemuseli spoléhat pouze a jenom na kapacity našich spojenců. Ostatně teď jsme si zažívali, jaké to je, když jeden velký letoun z toho systému vypadne a my ho musíme nahrazovat letouny, které nejsou úplně standardní pro přepravu osob. Každopádně si myslím, že pro těch 35 pasažérů to byl určitě výjimečný zážitek, protože vlastně s něčím takovým se mohou potkávat buďto zaměstnanci našeho rezortu, občas poslanci, senátoři, jako třeba když je přepravujeme na Dny NATO, anebo hlavně kdo nejvíc užívá tyto letouny, jsou samozřejmě naši výsadkáři.
Ještě zpátky k tomu Embraeru. V případě úspěšných jednání tento letoun bude dalším nástrojem pro zvládání situací, jako je například evakuace z těch krizových oblastí, a hlavně může sloužit také jako prostředek zdravotnického odsunu osob MEDEVAC a díky systému vzdušného hašení, to je taky důležitý moment, ho lze využít i v boji s rozsáhlými požáry.
Podotýkám, že tady opět je skvělé to, že pokud tento projekt bude realizován, a já pevně věřím, že ano, tak tento projekt bude znamenat obrovský přínos pro náš domácí průmysl, neboť již dneska můžeme říci, že vstupují v jednání právě s různými zeměmi, které tento letoun také kupují, a vlastně ten výrobce s nimi jedná v tom smyslu, že by Aero Vodochody mohlo dělat celou řadu komponentů. Takže to bude významná stopa na tomto letounu i České republiky. Myslím si, že je vždycky strašně důležité i to, abychom na to dbali, když už investujeme finanční prostředky do něčeho takového, tak aby se to v tom pozitivním smyslu slova ekonomických multiplikací promítlo do našeho rozpočtu. ***