(13.40 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

Tak pojďme kopírovat ten cenový vývoj odposledka, zjistěme, kolik to je. Ale nevím, jestli byla 500% inflace za tu dobu? To asi těžko, že jo? To tady asi nemůžete takhle hájit na mikrofon. Tak řekněte, kolik byla, a o toto to znásobte. Protože jinak všechny ostatní argumenty jdou proti. Když budeme srovnávat jednání zastupitelstva před dvaceti lety a dnes, tak díky technologiím teď je to přece snadnější a lepší než předtím. To znamená, neplatí ty teze, že je potřeba z tohohle úhlu pohledu zvýšení finančních limitů zefektivnit.

Pokud jde o ty mimořádné události, na to já už jsem odpovídal. To tahle změna neřeší. Když jsme měli mimořádné události s Ukrajinou nebo s covidem a byli jsme tam u toho, tak zastupitelstvo nic nezdržovalo (Předsedající: Čas.), rada rozhodovala (Předsedající: Čas prosím.) velmi rychle.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní paní poslankyně Mračková Vildumetzová, následně s faktickou... Dobře. Jste zatím poslední v řadě faktických.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuju, paní místopředsedkyně. Já bych v tuto chvíli ráda reagovala na paní poslankyni Potůčkovou, paní starostku, prostřednictvím paní předsedající. Já doufám, že můj projev velmi bedlivě slyšela a poslouchala, protože já jsem tady jasně říkala, že mně navýšení těch limitů především vadí u krajů a u hlavního města Prahy. Já jsem tady několikrát zdůrazňovala, že jsem přesvědčena o tom, že ta kontrola u měst a obcí je daleko větší, než je tomu u krajů a u hlavního města Prahy. A jestliže dneska někdo na Ministerstvu vnitra řekl, navýšíme to všechno pětinásobně, takže to, co bylo 20 000, tak se navyšuje na 100 000, a to, co bylo 5 milionů, tak se navyšuje na 25 milionů... To přece nemůžete myslet vážně, že s tímto přichází Ministerstvo vnitra. Ano? Můžeme si vzít, že tedy došlo k nějakému nárůstu, ale není přece možné, když dneska rada rozhodovala o dotacích na kraji do 200 000, tak bude rozhodovat do milionu.

Z druhé strany bych to ještě vzala do paradoxu, že krajům, městům a obcím se berou v uvozovkách finanční prostředky a všichni jsme v té roli opozice a koalice. A pan Kučera tady z TOP 09, prostřednictvím paní předsedající, jasně řekl, že bude sledovat - on tam někdo za prvé musí, pane kolego, dát ten návrh na to, aby došlo popřípadě k tomu... (Poslanec Kučera ukazuje z místa na poslankyni Mračkovou Vildumetzovou.) Vždyť já jsem říkala, že já budu první, která popřípadě ten návrh dám, a že jsem sama zvědavá, jak se k tomu to zastupitelstvo postaví. Znovu říkám, já jsem přesvědčená o tom, že ten návrh není dobrý, není transparentní (Předsedající: Čas.), a myslím si, že měl být daleko (Předsedající: Čas prosím.) více prodiskutován. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji. A my se vracíme do obecné rozpravy, do které je přihlášená paní poslankyně Marie Pošarová, a z místa se poté hlásí pan poslanec Okleštěk. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Já bych se chtěla vrátit k zákonu o obcích, protože teď jsme tady celou dobu řešili jenom jednotlivé pozměňovací návrhy.

Takže hlavním cílem společenství je samozřejmě sdílení personálních a administrativních kapacit potřebných k zajištění kvalitního a efektivního výkonu veřejné správy, a tudíž administrativní odlehčení malých obcí, které v České republice převažují, prostřednictvím zaměstnance společenství obcí, takzvaného létajícího úředníka, kde může obec, která je členem tohoto společenství, vykonávat správní činnosti. Zákon o obcích upravuje možnost spolupráce obcí na bázi dobrovolného svazku obcí pouze při výkonu samostatné působnosti. Z praxe přitom vyplývá, že by bylo žádoucí umožnit obcím v rozšířené míře spolupracovat i při výkonu přenesené působnosti a poskytnout jim k tomuto sdílený personální aparát v podobě odborníka na danou věcnou oblast spadající do státní správy v situacích, kdy obce nemají v úmyslu sjednat na výkon přenesené působnosti veřejnoprávní smlouvu.

Cílem navrhované úpravy je též modernizace jednání zastupitelstva obce a rady obce tak, aby jednání těchto orgánů nebyla paralyzována v případě, že se jednotliví členové těchto orgánů nebudou moci jednání fyzicky zúčastnit. Je proto navrhovaná výslovná 39. úprava takzvané distanční účasti členů zastupitelstva obce, kraje či hlavního města Prahy na jednání zastupitelstva a členů rady obce, kraje či hlavního města Prahy na schůzi rady a možnosti distanční účasti veřejnosti na jednání zastupitelstev. Návrh možnost využití distanční účasti podmiňuje tím, že jej připouští jednací řád příslušného orgánu.

Návrh také reaguje na aktuální vývoj ve společnosti a s tím související změny hodnoty peněz či potřebu flexibilního rozhodování za obec při nastalých živelních pohromách. Je proto navrhované zvýšení finančních limitů pro majetkoprávní jednání vyhrazená zastupitelstvům územních samosprávných celků tak, aby zastupitelstva rozhodovala o majetkových dispozicích majících v současném ekonomickém kontextu zásadní dopad do rozpočtu územního samosprávného celku.

Dále se zákon o obcích doplňuje o speciální pravomoc starosty obce přijmout rozhodnutí v záležitostech zbytkových pravomocí rady obce, je-li to nezbytné k operativnímu řešení určité mimořádné situace. Kromě toho se upravuje i činnost dosavadních orgánů v době ode dne voleb do zastupitelstva do ustanovení nových orgánů. Platná právní úprava nevylučuje, aby v obcích, v nichž je volena rada obce, došlo ke zvolení nového starosty či místostarosty, avšak bez současného zvolení nové rady jako celku. V praxi tak vedle sebe může působit nový starosta a dosavadní rada obce, což může vést k určitým obtížím při vzájemné komunikaci. K jejich zamezení se navrhuje změnit právní úpravu tak, že nově zvolené orgány se ujímají svých pravomocí současně, tedy až v okamžiku, kdy je zvolen nový starosta a zároveň nová rada. Současně se výslovně stanoví, že podmínka zvolení nové rady je splněna i v situaci, kdy je zvolena nadpoloviční většina jejích členů při současném zvolení starosty nebo alespoň místostarosty, obdobně pak i ve vztahu k zákonu o krajích a zákonu o hlavním městě Praze.

Dále bych se chtěla vyjádřit k limitům pro rozhodování o darech, dotacích a návratných finančních výpomocech. Já chápu, že tenhle vládní návrh tak samozřejmě reaguje na poptávku zástupců samospráv, ale myslím si, že navýšení na pětinásobek je zbytečně vysoké. Myslím si, že trojnásobek kolegyně Vildumetzové by mohl stačit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji. To byla paní poslankyně Marie Pošarová. A nyní máme závěrečný příspěvek, o kterém vím, že je přihlášen do obecné rozpravy, pana poslance Oklešťka. Prosím.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, páni ministři, já mám legislativně technickou změnu podle § 95 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Konzultoval jsem to i s legislativou, že technicky to možné je. Jedná se o změnu k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a zákon 435/2004 Sb.,o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.

A to jediné, co je - já to nebudu tady natahovat, abyste nemysleli, že něco blokuji - že se v účinnosti doplňuje, že tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2024, s výjimkou ustanovení článku II bod 2, článku IV a článku VI bod 2, která nabývají účinnosti dnem následujícím po dni jeho vyhlášení, a já doplňuji: "a s výjimkou ustanovení článku III bodů 6, 7, 44 a 46, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2025." Je to účinnost ve vztahu k navýšení objemů prostředků zasedání rady, která jsou u krajů. Netýká se to v žádném případě obcí, tam si myslím, že bychom udělali hodně komplikací. Ale chtěl bych, aby byl dostatečný prostor pro implementaci dotačních titulů, dotačních programů a zahrnutí těchto změn do tohoto tématu.

To je z mé strany všechno a po konzultaci s legislativou jsem dostal návrh, abych předložil zpravodaji doporučení jako první bod před pozměňovacími návrhy, abychom věděli, o čem vlastně hlasujeme. Děkuji moc. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP