(13.10 hodin)
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych se ráda vyjádřila k novele zákona o obcích, novele zákona o krajích a novele zákona o hlavním městě Praze. Víte, že jsem vystupovala v rámci prvního i druhého čtení, kde jsem nějakým způsobem podporovala a budu vždy podporovat ty automatické valorizace, které jsou v tuto chvíli v návrhu zákona, že nějakým způsobem se upravuje, aby bylo možné se přihlásit na zastupitelstvo online formou. Tam já pořád kritizuji, že Ministerstvo vnitra nedalo ty mantinely. To znamená, že oni si to pak udělají svým jednacím řádem. Pořád vnímám, že pokud je zasedání zastupitelstva, měl by se primárně zastupitel zúčastnit prezenčně. Pokud k tomu má závažné důvody, zdravotní důvody, tak je jasné, že pak by měl dostat možnost být přihlášen online. Ale podle mého názoru není možné, aby byl přihlášen někdo na dálku z důvodu toho, že nemá závažné důvody. Nebudu říkat, že je někde, mohu uvést příklad, třeba na dovolené a přihlásí se popřípadě jenom na ten jeden bod, kde chybí ten jeden hlas a prakticky řekne jenom "jsem pro návrh".
Budu věřit, že toto v těch jednotlivých krajích nenastane, ale chápu, že Ministerstvo vnitra v tuto chvíli přichází především s tím, aby to v zákoně bylo, protože do současné chvíle to tam nebylo obsaženo, tudíž v době covidové, když k těm případům docházelo, tak jak se říká, kde není žalobce, není soudce. V některých případech se děla ta zastupitelstva, nebo mohl být ten zastupitel takto přihlášen, ale nebylo to zákonem ošetřené.
Dále bych se ráda vyjádřila k návrhu zákona ve věci meziobecní spolupráce. Tam probíhal mnoho let projekt v rámci Svazu měst a obcí, pilotní projekt, který probíhal v jednotlivých městech, krajích. Je určitě dobře, že tedy dojde k té úpravě institutu společenství obcí, kdy budeme věřit, že řada těch obcí se bude tedy snažit nějakým způsobem domluvit a budou mít nějakého společného létajícího tajemníka, úředníka, který bude vykonávat ty případné agendy pro více těch obcí. S čím nemohu a nebudu v žádném případě v návrhu tohoto zákona souhlasit, a vůbec se divím, protože já to považuju za jakoby přílepek k tomuto zákonu, že ministr vnitra přichází v tuto chvíli s navýšením limitů na dary a na individuální dotace na ten pětinásobek. O tom, o čem tady hovořil můj kolega Patrik Nacher, to samé je u krajů. U krajů se navyšuje limit na finanční dary ze 100 000 na 500 000 a u dotací z 200 000 na milion korun.
To samé, zastupitelstvo je nejvyšším orgánem. Jestliže v tuto chvíli dáte dotace a individuální dotace, o kterých bude rozhodovat zastupitelstvo až nad milion korun, tak prakticky o žádné takové dotaci již zastupitelstvo rozhodovat nebude. Bude o ní rozhodovat rada, bude rozhodovat za zavřenými dveřmi, bez jakýchkoliv argumentů veřejnosti. To navýšení je u měst i obcí. Ale chci říct, a jsem o tom přesvědčena, že ta kontrola občanů v rámci měst a obcí je daleko důkladnější, než je u krajů. Hlavní město Praha je samozřejmě obec v postavení kraje a má svůj zákon.
Já jsem to tady otevírala v prvním čtení, žádala jsem, prosila, pana ministra... Vidíte, že částka - jestliže dneska u obcí o darech rozhoduje rada do 20 000 a navyšujete to pětinásobně, tak se to navýší na 100 000. Můžeme se bavit o tom, že cenová hladina díky inflaci, všechno jde nahoru. Ale z 20 000 na 100 000 a z 200 000 u krajů na milion je obrovský rozdíl. Můžete mně říct, kdo sedíte v krajském zastupitelstvu, kdy dáváte milionovou dotaci nebo dotaci větší jak milion? To znamená, že o těchto finančních prostředcích, které se dávají sportovním klubům, které se dávají lidem, kteří opravují památky, pořádají kulturní akce, všechny dotační tituly již budou pouze v rozhodnutí rady. Pan ministr mi tady určitě řekne, ale paní kolegyně, zastupitelstvo si to může vyhradit, to znamená, že zastupitelstvo může požádat o to, že ta částka bude nižší. No ale je jasné, pane primátore, že pokud vy máte většinu v tom zastupitelstvu, tak je otázka, jestli takovýto návrh podpoříte. Mohu vám garantovat, že budu první, pokud tento sněmovní tisk projde, který podle mého názoru není transparentní... Já jsem si všimla, jak pan ministr vnitra a především Rekonstrukce státu v tuto chvíli reagovali, že o voličský průkaz budeme moct požádat na kterékoliv obci. Skvělé. Ale že se ta Rekonstrukce státu nevyjadřuje k těmto limitům, které se navyšují v rámci rozhodnutí rady a zastupitelstva. Pro mě je to absolutně nepochopitelné!
Já jsem férově přišla s návrhem, byť si myslím, že také není úplně správný, navýšit to na ten trojnásobek. Pan ministr vnitra tady prakticky řekl, vůbec neexistuje, bude to pětinásobek, vůbec se o tom nebudeme bavit. Patrik Nacher z hlavního města Prahy vám tady dneska řekl, o jaké částky se to bude navyšovat v rámci hlavního města Prahy. Jestliže tam bylo 5 milionů, tak se to navýší na 25 milionů.
Znovu opakuji, zastupitelstvo je nejvyšším orgánem. Tak změňte zákon a dejte do zákona, že rada je nejvyšším orgánem města, obce a kraje. Protože vy to tímto vlastně přeměňujete.
Pan ministr se samozřejmě posmívá. Ano. Nevím, čemu se, pane ministře, v tuhle chvíli smějete. Já tady s vámi racionálně hovořím o tom, že ten váš návrh prostě není dobrý a není transparentní. Občané mají přece právo přijít na to zastupitelstvo a vyjádřit se. U kraje je ta kontrola... Víte, u koho je kontrola na kraji? Pouze u té opozice. U toho města jsem přesvědčena o tom, že tomu tak není. Na krajské zastupitelstvo vám v minimální míře přijde občan, přijde vám tam maximálně nějaká organizace.
Ale nechápu, z jakého důvodu se od 1. ledna roku 2024 navyšují limity na finanční dary u krajů ze 100 000 na 500 000 a na individuální dotace se to navyšuje z 200 000 na milion. Proč tomu tak je od 1. ledna roku 2024? Proč k tomu nemohla proběhnout nějaká diskuse? A proč, když jsme to tady kritizovali v rámci prvního čtení, tedy nedošlo k nějakému jednání? Když jsem tady předložila ten návrh v rámci druhého čtení, tak pan ministr vnitra k tomu jasně řekl, že nebude tento pozměňovací návrh v žádném případě podporovat.
Jsem přesvědčena o tom, že byste ho měl podporovat. Měl byste ho popřípadě podporovat především u krajů a u hlavního města Prahy. U těch obcí si opravdu myslím, že z 20 000 na 100 000 ten nárůst není tak obrovský, ale u těch ostatních si myslím, že ten nárůst velký je a že ten zákon jasně říká, že kontrola nakládání s těmi veřejnými prostředky je důležitá. Vím, že budete argumentovat tím, že zastupitelstvo může pak popřípadě namítnout nebo může říci, že třeba ta rada o něčem rozhodla, může se vyjádřit. Ale znovu říkám, nám se třeba i na Zastupitelstvu Karlovarského kraje stalo, že mnoho věcí, které byly v rámci individuálních dotací právě nad 200 000, tak se nám třeba podařilo, že v tu chvíli se tento materiál stáhl, našli jsme tam řadu nedostatků, popřípadě nějaké další věci, a třeba se takováto individuální dotace na základě našich podnětů nepřidělila. ***