(19.00 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)

Když se podíváme na dávky pomoci v hmotné nouzi, které tady zmiňoval předřečník kolega Juchelka, a ptal se, proč tady je pokles, tak tady ho chci ubezpečit, že kdyby si pozorně přečetl rozpočtový sešit kapitoly 313, je to tam dokonce uvedeno pod tou tabulkou s odkazem na to, že vlastně v těch výdajích v letech 2022, 2023 do výdajů byly zahrnuty i výdaje za humanitární dávku a tam dochází k výraznému poklesu. Proto ten pokles a na příští rok počítáme s tím výdajem maximálně ve výši 1 miliardy korun, a to právě především díky tomu, že nám výrazně každý měsíc, každý týden narůstá počet pracujících lidí s dočasnou ochranou. Mohu říct, že k tomuto týdnu, k tomuto pondělku, jsme překročili víc jak 120 000 ukrajinských pracujících, kteří mají dočasnou ochranu, tedy ti, kteří přišli nově za poslední rok a půl. Neberu do tohoto počtu vůbec množinu lidí, kteří tady pracovali a měli pracovní povolení před začátkem války. Z těchto 120, víc jak 120 tisíc lidí už jejich odvod do státního rozpočtu na zdravotní, na sociální a základní daňová povinnost je už dneska víc jak 18 miliard korun ročně, které odvedou do české populace. Takže tolik na vysvětlení, proč dochází k poklesu u rozpočtované dávky pomoci v hmotné nouzi.

Pak, když se podívám dále, máme tady nárůst výdajů v rámci náhradního výživného zhruba o 50 milionů korun. Když se podíváme na příspěvek na péči, tady v tento okamžik je zahrnutý nárůst 400 milionů korun, který zatím nereaguje, to říkám na rovinu, nereaguje na očekávané zvýšení příspěvku na péči, se kterým v příštím roce počítám, že ho uskutečníme, a počítám s tím, že ta dohoda by měla být opravdu velmi brzy.

Tady chci říci, že systémovější podpora těchto osob je přes zvýšení příspěvku na péči, protože zmiňovaná daňová sleva se zdaleka nemusí týkat všech osob, které by tuto formu pomoci potřebovaly. Takže opravdu pro mě je na prvním místě to, aby byla systémová podpora zajištěna zvýšením příspěvku na péči. Mě se tady pan kolega Juchelka ptal řečnicky, co jsme udělali pro osoby se zdravotním postižením. Tak chci jenom připomenout, že jsme v loňském roce zvýšili příspěvek na mobilitu včetně doplnění příspěvku na mobilitu přímo o podporu přístrojů v domácnosti, které jsou náročné na spotřebu, na elektřinu, takže toto zvýšení tady kromě mobility, kde se řekněme oceňuje nějaká fixní částka, která v minulosti vznikla na určitý objem pohonných hmot, tak došlo k tomuto zvýšení. A v letošním roce jsme po letech, kdy - na rovinu, třicet let se to nikdy neudělalo - tak jsme v letošním roce zavedli mimořádný dotační titul na podporu osobní asistence u lidí, kteří potřebují opravdu asistenci v daleko větším rozsahu. Tím jsme reagovali i na to, co vy jste tady, pane kolego, prostřednictvím paní předsedající, zmiňoval, že ti lidé potřebují větší rozsah péče. To jsme udělali. Beru to jako dočasné řešení, ale po letech, kdy tito lidé - ani za vaší, ani za předchozích vlád, ať jsme korektní - neměli větší podporu a v zásadě byli odkázáni případně pouze na pomoc nadací, tak my dneska jsme schopni přes ten dotační titul proplatit 12 hodin péče.

To je první krok, který jsme udělali, a pracujeme na tom, abychom systémově dotáhli řešení v podobě takzvaného pátého stupně, aby u lidí, u kterých je nějaká aktivizace možná, abychom byli schopni pokrývat opravdu až režim 24/7. Takže na tom se pracuje a už došlo po dlouhých letech, kdy se v zásadě nic nedělo, ten člověk si zaplatil zhruba do 4 hodin osobní asistence a pak už navíc neměl nárok, tak tady jsme to výrazně posunuli. Ano, vím, že jsou tady nedostatky, že dneska nejsou poskytovány tyto služby na celém území České republiky, víme, že tady nemáme dostatek těchto osobních asistentů. To všechno je potřeba společně řešit, ale říkám, dvacet pět, třicet let se na oblast osobní asistence u těchto lidí vůbec nemyslelo.

Pak je tady úprava, která se týká aktivní politiky zaměstnanosti. Tady naopak výdaje snižujeme, protože jsou tady důvody k snížení. Jednak dlouhodobě se ukazuje, že máme nejnižší nezaměstnanost v Evropské unii, a zároveň tady intenzivně zapojujeme peníze z evropského rozpočtu, z operačního programu Zaměstnanost plus a z Národního plánu obnovy, kde jsme schopni smysluplně, efektivně a s daleko většími zdroji financovat rekvalifikace, podporu osob, které přicházejí na trh práce z různých ohrožených skupin. Takže proto tady naopak výdaj ze státního rozpočtu v objemu 1,3 miliardy korun snižujeme, a zároveň počítám, že v příštím roce se také projeví zpřísnění podpor lidí na podpoře v zaměstnanosti, kterou máme obsaženu v ozdravném balíčku, takže i tady ve finále dokážeme snížit výdaje.

Pak je tady třeba nárůst příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením o půl miliardy korun. To je takový základní, rychlý přehled, kde dochází v rozpočtové kapitole k nárůstům výdajů, které jsou směřovány přímo ke konkrétním lidem a osobám v České republice.

Já si dovolím ještě okomentovat právě i dávky nemocenského pojištění. Přímo na straně 11 je jasně deklarováno, že odhad je založen na určité stabilizaci intenzity dočasné pracovní neschopnosti. Dávky pomoci v hmotné nouzi, ty jsem tady komentoval, včetně výrazného poklesu na humanitární dávku. Tady chci jednoznačně říci, že tady je vidět, že došlo opravdu k výraznému snížení žadatelů o humanitární dávku po 1. 7, po 1. červenci tohoto roku. Došlo i k výraznému snížení lidí, kteří čerpají finanční podporu v rámci takzvaného nouzového ubytování, takže i tady výrazně snižujeme výdaje ze státního rozpočtu.

Když se podíváme na další oblasti, tak pokud jde o příspěvek na péči, tady nárůst je v této položce na 38 miliard korun plus zmíněný dotační titul, o kterém jsem tady hovořil. My zároveň počítáme také ještě se zapojením nespotřebovaných nároků - a tady počítáme s tím, že se zvýší i podpora rodinných a mateřských center jakožto důležitých nástrojů, které v území opravdu pomáhají s poradenstvím, s podporou v rámci manželských, partnerských poraden. Takže když jste se ptal, co děláme v rámci prorodinné politiky, tak třeba z důležitého momentu prevence je to posílení financování této sítě a za každý rok, kdy já působím na MPSV, se snažím, abychom - byť bych si představoval podporu ještě větší - ale vždycky rozpočet v této položce navyšujeme. A tady to jasně říkám, budeme určitě zapojovat nespotřebované nároky a to je třeba i pro mě osobně důležité. Myslím si, že i vy znáte ve svém kraji - třeba pana kolegu Zajíčka a další, kteří dělají opravdu skvělou práci v této oblasti a mnoho dalších po České republice a tak dále.

Když se potom podívám na ostatní věci, které vy jste tady zmiňoval, tak říkat, že jsme tady někoho okradli, byť vy jste to přímo neřekl, vy jste řekl, že jsme jim - někomu - sebrali, mluvil jste tady o důchodcích. Já myslím, že to fakt je něco, co neodpovídá skutečnosti. Když se podíváme na poslední dva roky této vlády, nárůst průměrné výše důchodů je plus 30 %, v nominální hodnotě je to 5 000 korun nárůst, dostali jsme se absolutně na nejvyšší hodnoty průměrných důchodů a průměrný důchod, vedli jsme tady o tom opakovaně polemiku, má i hodnotu velmi blízko mediánu. To znamená, v České republice - na rozdíl třeba od Rakouska nebo Německa - je velmi vyvážená struktura výše důchodů, to znamená, zhruba 80 % důchodů v České republice má výši mezi 17 až 22 tisíci korunami, takže tady došlo opravdu k výraznému posunu. K tomu velmi přispělo i zavedení výchovného od 1. ledna tohoto roku, které výrazně snížilo rozdíl ve výši důchodů mezi muži a ženami, a je to položka, se kterou se počítá. Co chci tady zdůraznit, my jsme jako vláda, přestože děláme tady konsolidaci veřejných financí, přestože tady je celý ozdravný balíček, nesáhli na sociální oblast. Na rozdíl od mnoha předchozích vlád, které tady dělaly tato rozpočtová, konsolidační opatření, jsme do sociální oblasti, vědomi si toho, jaká je dneska složitá situace, nesáhli a žádné škrty, které by se týkaly státní sociální podpory, hmotné nouze, příspěvku na péči, důchodů, se na rozdíl třeba i od vlád, které tady vedli premiéři sociální demokracie, nic z toho se nestalo. A nikdy bychom to nedopustili.

Naopak když se podíváme na změny, které se staly v letošním, ale i v loňském roce, já jenom shrnu pár podstatných věcí. Když jste se tady zmiňoval, pane poslanče Juchelko, prostřednictvím paní předsedající, o tom, jaké nástroje rodinné politiky a podpory tady vláda realizuje, tak když se podíváme na to konkrétní, co tady dneska je, jako zvýšení a rozšíření podpory rodin, tak začnu věcmi, které jsou hodně důležité a mladí lidé to velmi často uvádějí, a to je oblast podpory bydlení a sladění rodinného a pracovního života.

Roky, roky se tady čekalo na zavedení částečných úvazků. Dneska 100 000 lidí využívá institut částečných úvazků. Přes 24 000 firem nabízí částečné úvazky. Vzniklo tím víc jak 8 000 úplně nových míst, kdy tito lidé přišli úplně nově na pracovní trh, kde v předchozích dvanácti měsících vůbec nebyli - velmi ceněný nástroj pro lepší sladění rodinného, osobního a pracovního života. Běží teď tady naplno velmi masivní výzva na budování předškolních kapacit v rámci vzdělávání u dětských skupin. Další, velmi poptávaná věc ze strany mladých rodičů - potřebujeme slaďovat rodinný a pracovní život a zároveň také mít kapacity, kde můžeme dítě bezpečně umístit. V tom je taky další poměrně výrazný posun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP