(18.40 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)
Takže když se podíváme konkrétně na ty další částky, státní sociální podpora a pěstounská péče má o půl miliardy minus de facto, kdy ve státním rozpočtu za rok 2023 je rozpočtováno nějakých 61 369 000 000 korun, v roce 2024 je to úplně stejná částka, ale očekávaná skutečnost v roce 2023 je o půl miliardy vyšší, tam je 61 896 000 000 a nějaké další drobné. V tuto chvíli se tedy k nám blíží novela o sociálně-právní ochraně dětí, to znamená ohledně pěstounské péče, ohledně doprovodných organizací, a ta nám říká, že od roku 2024 by měly dostat doprovodné organizace navýšený příspěvek na jednu doprovázenou rodinu a nevidím, že by to v tom rozpočtu bylo nějakým způsobem zohledněno. Taktéž tady samozřejmě nevidím další věci, jako je například příspěvek na bydlení u státní sociální podpory, který dle mého názoru by měl být vyšší, protože konsolidační balíček logicky povede některé lidi do sociálního systému, protože nebudou moci ufinancovat své zvýšené - já nevím - ceny za energie, když tady máme obnovitelné zdroje energie, které spadly zpátky do těch faktur, kdy vidíme to navýšení energií z měsíce na měsíc, a lidé to pocítí právě od ledna roku 2024, ale na státní sociální podporu a na pěstounskou péči tady máme úplně stejnou částku jako v roce 2023, a dokonce o půl miliardy nižší, než je skutečnost, kterou predikuje Ministerstvo financí za rok 2023.
Víme samozřejmě, že nám celá řada lidí spadla díky energetické krizi, díky ruské agresi na Ukrajině, do státní sociální podpory, například na příspěvek na bydlení, ale vidíme tady taktéž samozřejmě zvýšené náklady u rodin kvůli konsolidačnímu balíčku na daň z nemovitosti, která se kvůli tomu navýší, tím pádem samozřejmě se navýší i třeba pronájmy. Vidíme v tuto chvíli, a to už jsem říkal, poplatky Ose a ceny energií.
Další, co tady máme, jsou dávky pomoci v hmotné nouzi. Tady tomu skutečně nerozumím a poprosím o vysvětlení, poněvadž v roce 2023 bylo rozpočtováno 10 miliard korun na dávky v hmotné nouzi. Skutečnost predikovaná Ministerstvem financí je 16 770 000 000 korun, ale na rok 2024 vidíme v rozpočtu, že na dávky v hmotné nouzi je 7,5 miliardy. To znamená, že to je minus 2,5 miliardy právě tady v této položce, která dle mého názoru je velmi důležitá právě - například, já nevím - u mimořádné okamžité pomoci a tak dále, právě v rámci toho konsolidačního balíčku, že tam lidé na Úřad práce půjdou třeba tady o toto žádat.
To jsou mé dotazy právě, které jsem vyčetl z tohoto rozpočtu. Další, co mě opravdu zaráží a velmi mě to mrzí, já jsem opravdu, a jsem velikánským kritikem Ministerstva práce a sociálních věcí, u příspěvku na péči v sociálních službách. V tuto chvíli vidíme, že ten rozdíl mezi rokem 2024 a 2023 je 400 milionů korun. Já tomu rozumím, ale tady mi dovolte, abych se u toho trošičku zastavil. Zajímá mě, a to je další otázka, jak vláda plánuje v roce 2024 financovat nadregionální sociální služby, to znamená tu béčkovou síť, a jak se to promítá do rozpočtu ministerstva, zdali to tedy zůstane tak, jak to bylo, anebo zdali ta béčková síť skutečně spadne do krajské sítě, do těch krajských sítí, a zdali s tím rozpočet počítá, ale nevím, jaká je právě vize ministerstva. Vím jen, že nadregionální síť B je v mnoha komplikacích, že si tam ti, kteří provozují sociální služby, velmi stěžují na to, že jsou řekl bych v takovém nebezpečí do budoucna toho, že nevědí, jak to bude financováno, zdali spadnou do krajské sítě, budou si třeba muset, protože z 80 % tu službu hradí kraj, z 20 % se mají domlouvat s obcemi na dofinancování, tak zdali budou skutečně dělat třeba sto smluv, místo aby to bylo prostě financováno právě přímo z béčkové sítě, z Ministerstva práce a sociálních věcí.
Taktéž dneska byla taková demonstrace, kdy pracovníci v sociálních službách si stěžovali na podhodnocení, kdy průměrná mzda v sociálních službách je 36 000 korun, ale například v Olomouckém kraji je skutečně něco přes 20 000 korun. Je tam velikánská fluktuace a ti pracovníci v sociálních službách jsou skutečně podhodnoceni, což je ale - a je třeba to říct férově - dlouhodobá věc. Takže u příspěvku na péči mě mrzí jedna věc. Vláda v minulém roce zvýšila úhradovou vyhlášku ze 135 na 155 korun. Sociální služby si tedy můžou v maximu fakturovat 155 korun na hodinu péče z příspěvku na péči těch, kteří ho pobírají. To je první věc.To znamená, že vláda jim v minulém roce zdražila hodinu péče, tím pádem si všichni zdravotně postižení budou moci dovolit méně péče během měsíce.
Co se dále stalo u všech těch zdravotně postižených. Vláda jim vzala konsolidačním balíčkem - a neakceptovala ani můj pozměňovací návrh, taková malost, která prostě mě opravdu vytáčí velmi mnoho - tak jim vzala slevu na manžela a manželku pro ty, kteří třeba mají partnera handicapovaného, anebo se dokonce starají o děti, které jsou nemocné, a jsou těmi neformálně pečujícími doma nad čtyři roky věku. To je nějakých 24 000 korun ročně, které si mohli odepsat, a vláda jim to vzala a opět jim zdražila jejich život. To nemluvím samozřejmě o všech těch kojeneckých vodách, které jsou ve vyšší sazbě DPH, nemluvím o celém zdražení potravin a tak dále. Já vím, že vám se to nelíbí, ale já se dostanu k meritu věci. Takže máme tady slevu na partnera i přesto, že se stará 24/7 jako neformální pečující o někoho v rodině, to jim tato vláda vzala. Zdražila jim úhradovou vyhlášku, zdražila jim kvůli konsolidačnímu balíčku celý jejich život, ale nenavýšila jim příspěvek na péči. Nechala je prostě v tom. Ten, který například pracuje na půlúvazek, má nějaký stupeň postižení a partner si na něj uplatňoval slevu, tak to možné není, protože asi tato vláda říká těm lidem: můžete pracovat ještě víc, najděte si druhé zaměstnání. Já tomu skutečně nerozumím a říkám, že tato vláda je opravdu asociální, protože minimálně, i kdyby chtěla navýšit příspěvek na péči, tak se jí to míjí v čase plus minus 6 měsíců, protože říká: My zvýšíme příspěvek na péči, ale v tuto chvíli nevíme vůbec, o kolik, nemáme žádný návrh, nemáme to vůbec v systému, nebylo to ještě ani na vládě, ale zvýšíme ho v polovině příštího roku, kdy už ti lidé budou šest měsíců platit zvýšené náklady na potraviny, energie, nemají na zvýšené úhrady v rámci úhradové vyhlášky a nemají samozřejmě ani slevu na partnera v rámci svého pečování. ***