(12.50 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Pražák a připraví se pan poslanec Mašek. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec David Pražák: Dobré odpoledne. Já se přidám, přiběhl jsem na poslední chvíli. Pane ministře, já s vámi možná trošku v některých věcech souhlasím, ale prostě je potřeba si uvědomit, že ten nepořádek někde vznikl. Já jsem tady minule, když jsme tu řešili něco před měsícem, řekl, že to je bordel, a za tím si stojím. Slučování - ano, máte pravdu, akorát slučování vzniká z toho, že už ti zoufalí vedoucí na těch obvodních odděleních nevědí, co s tím mají dělat jiného, tak dělají slučování, aby mohl aspoň někdo sloužit. A u nás na obvodu v Semilech, když vám řeknu, že by mělo být číslo 32 a je jich tam 16, těch chlapů. Fakt ty služby nejsou schopni dávat ani dohromady. A určitě tomu nepřidá ani to, že teď se dověděli - já jsem to tady už říkal minule - že bohužel někdo vymyslel, já netvrdím, že jste to udělal vy, ale někdo vymyslel, buď na prezidiu nebo na ministerstvu - že z občanských zaměstnanců dělají policisty, papírově. Takže ty chlapy vy demotivujete v tom, že vůbec jim na tu ulici nikdo nepůjde pomoct. Ono jich sice bude papírově víc, ale furt jich na té ulici bude málo, a nikdo jiný tam prostě dělat tu práci nepůjde. Tak co po nich chceme?

A další, snažíme se jako samosprávy jim pomáhat v nějakých náborových věcech, které konají. Ono se občas povede, že třeba u nás pět, šest lidí přijde, to je super, akorát minus deset zase odejde, protože mají odslouženo a jdou do civilu, takže jsme minus čtyři. Takže plus šest, super, deset jich šlo ale do civilu a minus čtyři zůstává. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nyní je na řadě pan poslanec Mašek a připraví se pan poslanec Okamura. Prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Ano, děkuji. Pan ministr mi řekl, že musí nutně odejít, nicméně já musím zareagovat na jednu věc. My jsme tady citovali to, co vy jste nám dali v tabulkách, kapitola 314. Jestliže si tam namalujete, a je to tam, minus 900 korun pokles pro policistu v absolutní výplatě na jeden měsíc, minus 1 500 na hasiče, tak to tam prostě je a nemusíme to zamlžovat 40 nebo 46 tisíci, říkat, že to je dědictví po minulé vládě a podobně. A nepřítomný pane ministře, já vám to řeknu samozřejmě na výboru, tam bude hodně prostoru, ale reaguji na naše zkušené starosty, kolegyni Oulehlovou, na kolegu Pražáka, kteří to vidí reálně. Ono to slučování služeben je kvůli tomu, že je máme na třetinových nebo 50% nebo 60% stavech. My je musíme sloučit, aby vůbec zabezpečili 24hodinovou službu, a to je to umění. Říkat k tomu, že bude víc policistů v ulicích, to je prostě protimluv jak hrom. Takže my využijeme svůj prostor na výborech, ale tady to musí zaznít, aby občané věděli, jakým směrem to jde, protože z výborů žádné výstupy ven nebudou, to tak bývá. Ale co se řekne tady ve Sněmovně, o tom je možné diskutovat, a aspoň si udělají naši občané obrázek, jakým jdeme směrem v zajišťování vnitřní bezpečnosti pro naše občany.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Nyní je na řadě pan předseda Okamura s faktickou poznámkou. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, jak jsem již dnes avizoval, já jenom načtu návrh usnesení jménem SPD, o kterém se teď bude v souladu s jednacím řádem hlasovat ještě v prvním čtení. Usnesení zní: "Poslanecká sněmovna neschvaluje základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2024 a doporučuje vládě České republiky, aby rozpočet koncipovala tak, aby byly více zohledněny potřeby českých občanů a firem, a stanoví, že nejpozdější termín předložení nového návrhu zákona o státním rozpočtu je 21. den od doručení usnesení Sněmovny předsedovi vlády." Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Prosím o předání návrhu usnesení potom i zpravodaji a sem k nám, děkuji moc. A nyní s přednostním právem pan místopředseda Havlíček.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení páni poslanci, vážení páni ministři a ministryně, já jsem měl už svůj proslov na ráno. Vzhledem k tomu, že jsem řídil schůzi, tak se dostávám k tomu později. Můj pohled bude více shrnující ve smyslu hospodářském a k tomu je hned moje první poznámka.

Mě mrzí, že nepřišel tentokrát pan prezident. Bylo to zvykem v posledních letech. Já jsem zažil rozpočet, jeho projednávání, pětkrát. Vždycky jsem to vnímal jako zákon roku, bral jsem to jako důstojné projednávání, i když jsme se kolem toho velmi často pohádali, ale to k tomu patří. Ale přítomnost pana prezidenta tomu dávala určitou symboliku, přičemž méně šlo možná o to, co zde pan prezident vždycky řekl, protože vždycky někoho logicky trochu víc naštval, někoho trochu méně, ale ukázal tím význam rozpočtu. Naopak musím zase pozitivně zhodnotit to, že jednotliví ministři reagují, a že tedy schůze z mého pohledu má velmi slušnou úroveň.

V každém případě, abych se mohl dostat k meritu rozpočtu, tak to musím zasadit do hospodářského kontextu, protože rozpočet je samozřejmě součástí hospodářské politiky a já považuji hospodářskou politiku za možná nejslabší vůbec dnes článek této vlády. Ale začnu pozitivně, protože v rámci dosavadních výsledků vlády je třeba objektivně uznat, že jeden z ukazatelů hospodářských, a to je míra nezaměstnanosti, je výborný, je na úrovni 3,6 %, a dlouhodobě patříme mezi nejlepší v Evropské unii, buď jsme první, nebo jsme druzí, a bylo to jak za naší vlády, tak za této vlády, tak za předcházejících vlád. Tady ale výčet těch pozitivních hospodářských ukazatelů v zásadě končí.

Co se týká inflace, je vždycky dobré si to připomenout, ale i když teď se pochopitelně zlepšuje z mnoha objektivních důvodů, stále patříme mezi čtyři nejhorší země v celé Evropské unii a stále musím opakovat to, že na konci roku 2021 jsme byli na průměru Evropské unie, zatímco nyní se pohybujeme už více než rok, téměř rok a půl, na téměř dvojnásobku, je to necelý dvojnásobek průměru inflace Evropské unie. Beru to podle Eurostatu. Nepochybně je to důsledek jednoho z nejvyšších růstů cen energií, myslím tím v rámci Evropské unie. Můžeme se teď tady přetahovat různými analýzami a různými průzkumy, ale použiji jeden jediný, a to je OECD, z mého pohledu objektivní úhel pohledu, takzvaná energetická inflace - a beru tu poslední, kterou jsem měl možnost zhlédnout, bylo to za červenec 2023 - tak jsme třetí nejvyšší ze všech zemí OECD. Před námi je Kolumbie a Maďarsko.

Co se týká hrubého domácího produktu, rovněž klíčový hospodářský ukazatel, můžeme se na to dívat opět z mnoha různých úhlů pohledu, ale docela zajímavé je teď poslední srovnání Mezinárodního měnového fondu, který to porovnal od října 2019, čili těsně před covidem, až po říjen roku 2023, čili zhodnotil to za čtyři roky. A ten pohled je zajímavý v tom, že zhodnotil, jak se předpovídal růst hrubého národního produktu v následujících čtyřech letech, včetně covidové krize a včetně energetické krize, a jak to nakonec dopadlo. Tak tady je to tristní, Česká republika je nejhorší ze všech vyspělých zemí.

Co mi vadí ještě více, ať se nechytám jenom různých žebříčků, je struktura hrubého domácího produktu, která by měla být pro všechny z nás - a teď už se blížím k meritu věci, k tomu rozpočtu - varující, protože pakliže hrubý domácí produkt bude tvořen tím, že tahounem bude stát, ať už v podobě toho, že bude utrácet za investice do dopravní infrastruktury a podobně, anebo že bude utrácet ve smyslu spotřeby, tak je to prostě špatně. Tahounem musí být pochopitelně spotřebitel, který kupuje a investuje, ten musí někde vydělávat peníze, to mu zajistí privátní sektor a privátní sektor musí investovat, případně exportovat. To je zdravá struktura hrubého domácího produktu a nemělo by nikoho z nás, protože to přeroste do další vlády, nechat klidným to, jakým způsobem dnes struktura hrubého domácího produktu je a jak se vyvíjí.

A teď pojďme k tomu nejpodstatnějšímu a to jsou rozpočty, protože začnu v množném čísle a pak dojdu k rozpočtu na rok 2024. Není možné se na to nedívat z úhlu pohledu stávajících dvou let, případně tedy roku třetího této vlády, a není možné nepřipomenout to, že navzdory všem slibům tato vláda udělá v prvních třech letech svého působení vyšší rozpočtový schodek než naše vlády za osm let předtím, a to beru čistý schodek, to znamená, neberu do toho ještě ty triky s přihazováním peněz, respektive v tomto případě úvěru, na Státní fond dopravní infrastruktury. To je prostě realita. Ještě je třeba si připomenout to, že to přihazování na ten Státní fond dopravní infrastruktury, což mimo jiné odsoudila i Národní rozpočtová rada, nebo minimálně to zpochybnila, tak bude činit 24 miliard korun v tomto roce, takže to bychom správně k tomu měli ještě přičíst, schodek by byl skutečně vyšší o tuto částku, pohybovali bychom se tím pádem někde na úrovni 319 miliard za předpokladu, že dopadne ten plán tak, jak je plánován, čili 295. A na příští rok to bude minimálně 18 miliard korun. Říkám minimálně, otázka je ještě - já jsem to nedohledal, ale možná se mýlím - 19 miliard korun, které tam jsou navíc v příjmech a nejsou kryty. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP