(11.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: A teď tu mám ještě další faktické, takže pan ministr bude muset ještě chvíli vydržet. Paní předsedkyně Schillerová a poté ještě jednou pan poslanec Kolovratník.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji. My jsme tu debatu vedli na rozpočtovém výboru, takže naprosto je legitimní, tam to zaznívalo. Ta moje otázka ale nebyla o tom. Nezpochybňuji to, že v daný okamžik ta tranše je o nějakých pár desetinek výhodnější, protože by nikdo nechtěl riskovat trestní stíhání. To je logické a z toho nikoho nepodezírám. Já si jenom prostě myslím, že to je zástupný argument, že hlavní důvod je ten, aby se opticky snížil schodek státního rozpočtu. A já jsem chtěla slyšet, a nedostala jsem tu odpověď, co se bude dít, když ta tranše příští rok - a to je velmi pravděpodobné - už výhodná nebude, nepřistoupí se k ní, tak je tam díra 18 miliard. Tak jsem chtěla prostě slyšet, jak se to vyřeší, ale to jsem od pana ministra neslyšela. No, řekl to velmi podivně, protože já jsem chtěla přesně technicky vysvětlit - bude se to muset platit ze státního dluhu, tím pádem vlastně tam vzniká další deficit a on tedy řekl to své okřídlené - máte pravdu, pane předsedo, prostřednictvím pana místopředsedy - on řekl to svoje okřídlené: to je jenom 18 miliard, s tím si rozpočet poradí. To jsem slyšela u důchodů taky vloni, to je jenom nějakých 20 miliard, co to je, v těch výdajích, a jak to dopadlo, jsme všichni viděli. Dělalo se tady způsobem za nás protiústavním, prostě rychlá změna zákona o důchodovém pojištění, aby ušetřili aspoň těch 20 miliard. (Potlesk vlevo.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Ať jsme v té debatě věcní a korektní, moje předchozí vystoupení bylo samozřejmě nadsázka a ironie. Teď opravdu věcně. V tom jsme, pane předsedo, přece ve shodě, ušetří to 200 miliard, 250, 300, jakoukoli částku, vždycky to podpoříme. Pokud bychom my u vlády byli, nebo až jednou budeme - věříme, že ano - budeme postupovat stejně, to je přece jasné a v tom se shodneme. Já jsem tady i říkal v tom vystoupení dnes dopoledne a už někdy před půl rokem, i my jsme s EIB pracovali, měli jsme s nimi podepsané memorandum, bylo to dokonce na 100 miliard korun v nějakém časovém období - bylo to za ministra Ťoka na železniční konferenci, kterou jsme pořádali v Pardubicích. Takže fakt tady žádný spor nemáme, vlastně navazujete na logiku, kterou už my jsme rozpracovávali. EIB navíc právě železnici, která je ekologická, zelená veřejná doprava, je opravdu skvělý nástroj, o tom žádná a nejsme v žádném sporu. Ale prostě vždycky budeme opakovat a vracet ten češtinářský novotvar, to slovo přepůjčka, kde vy jste to zkrátka z toho deficitu schovali. Tak to je a nemáte to tam ukázané. To je jediné, na co poukazujeme, budeme poukazovat a budeme to stále opakovat. To je vše.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vzhledem k tomu, že není žádná další faktická, poprosím nyní tedy už s reakcí pana ministra kultury. Máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, milé kolegyně, milí kolegové, tak jak si myslím, že to patří k prvnímu čtení návrhu státního rozpočtu na rok 2024, dovolím si tady obsáhlejší komentář k vystoupení paní kolegyně Pokorné Jermanové i k dodatku, který zde dodal pan kolega Brož.

Možná začnu z nezvyklé strany s tím, že paní poslankyně, prostřednictvím pana místopředsedy, nebo pan kolega Brož zde zmínil to, že nepodporujeme velkou kulturní infrastrukturu. Ještě dřív, než jsem to stačil sdělit panu primátorovi Ostravy, tu veřejně chci říct, že jsem dnes podepsal rozhodnutí o tom, že se na koncertní sál v Ostravě poskytuje ze státního rozpočtu 600 milionů korun. Jsou to peníze, které jsme tam na základě dohody s panem ministrem Stanjurou alokovali v loňském roce. Město Ostrava se rozhodlo podle mě zcela správně v tom projektu pokračovat poté, co se změnila osoba primátora města. My jsme vyhlásili řádné investiční dotační řízení, do kterého se město Ostrava přihlásilo, splnilo veškeré podmínky tohoto dotačního řízení. Ta žádost byla velmi dobře připravená, je z toho vidět tedy odhodlání města Ostravy tento projekt uskutečnit, takže 600 milionů korun, což v té celkové částce není rozhodně zanedbatelná suma, půjde na realizaci koncertního sálu v Ostravě, kde, pokud mám dobré zprávy, nemýlím-li se, už běží výběrové řízení na zhotovitele.

Stejně tak jsme připraveni podporovat další kulturní infrastrukturu. Já jsem po dohodě s panem primátorem Svobodou zřídil mezirezortní pracovní skupinu Ministerstvo kultury - hlavní město Praha, kde se budeme zabývat přípravou projektu Vltavské filharmonie. To určitě nebude finanční náklad v tomto volebním období, ale byl bych rád, abychom připravili podmínky, na základě kterých může stát participovat na tomto velkorysém projektu, který je velmi důležitý pro českou kulturu jako takovou.

A teď obecně. Zcela jednoznačně - a využívám k tomu půdu Poslanecké sněmovny a toto své vystoupení - chci deklarovat, že kultura ani nezanikne, ani neutichne. Záměrně si vypůjčuji slova z jedné z veřejných kampaní, které v současné době, v minulých týdnech se objevily ve veřejném prostoru. Znovu říkám, návrh státního rozpočtu mého ministerstva, kapitola Ministerstvo kultury, není takový, abychom mohli hovořit o zániku nebo omezení kultury. Kultura bude pokračovat i v těchto, řeknu-li takto zjednodušeně, tedy kultura bude pokračovat v těchto komplikovaných podmínkách, které v současné době panují, a návrh rozpočtu jde tomuto naproti. Takto to chci jednoznačně říci. Je to návrh, který ano, v letošním roce neznamená, že bychom se přiblížili nebo naplnili ten vládní závazek směřování k 1 % výdajů státního rozpočtu, ale letošní rok přinesl historicky nejvyšší rozpočet Ministerstva kultury. Návrh rozpočtu na rok 2024 znamená také nějaký dopad úsporných opatření, ale rozhodně nikoliv dopad zásadně omezující, a už vůbec ne likvidační.

Nechci zcela vědomě používat historickou argumentaci ve smyslu toho, co bylo v minulosti, v dobách bezprecedentní státní prosperity. Sice Ministerstvo kultury neřídil nikdo, kdo by byl přímo nominantem hnutí ANO, ale bylo to v koaličních vládách za pana premiéra Babiše a předtím za pana premiéra Sobotky, kde hnutí ANO bylo koaličním partnerem, kdy podle mého názoru nebyl takřka žádný problém, aby se rozpočet Ministerstva kultury navýšil na 1 %. Jenom chci připomenout, že v porovnání s tehdejšími výdaji státního rozpočtu jako celku, které byly téměř poloviční oproti té sumě, která je v současné době - jenom připomínám, že mé ministerstvo mělo v těch letech rozpočtové výdaje 0,7, 0,71, 0,72, ale za rozpočtových výdajů, které byly třeba 1,4 bilionu. V současné době jsme na sumě 0,71, 0,65, podle toho, co do toho zahrnujeme, ale při státních výdajích převyšujících 2 biliony korun. To je ten jednoduchý matematický výpočet, který mimo jiné dokazuje to, že 1 % samozřejmě je součástí všech kulturních politik po roce 1989 a seriózně míněných programů, ale jeho limitem je prostě to, že základna, ke které se vztahuje, je dramaticky odlišná. Počítáme-li 1 % z 1,4 bilionu a počítáme-li 1 % z 2,2 bilionu, tak se jedná o dramaticky odlišné sumy, a z tohoto hlediska hájím návrh rozpočtu Ministerstva kultury na rok 2024. Je to návrh vládní, ale i já sám - je to návrh, který odpovídá současným obtížným podmínkám. A znovu říkám, neznamená nějaké utichnutí české kultury.

A nyní si dovolím, řekl bych po blocích, reakci na základní komentáře, které tady paní poslankyně Pokorná Jermanová a pan poslanec Brož zmínili.

Nejvýznamnějším faktorem, který se podílí na poklesu rozpočtu Ministerstva kultury mezi roky 2023 a 2024 - a teď chci použít slovo optickém poklesu, protože když se podíváte na ty dvě sumy, ta částka je téměř 2 miliardy korun, řekněme zjednodušeně 2 miliardy korun - tak zdaleka nejvyšší část tvoří to, nebo je způsobena tím, že úspěšně čerpáme Národní plán obnovy. Byl velký úspěch, že se podařilo zařadit kulturu do Národního plánu obnovy. To jsem vždy oceňoval a říkal jsem to svému předchůdci ve funkci ministra kultury, ale kriticky k tomu dodávám, že doba mezi vyjednáním té částky, která bude připadat do Národního plánu obnovy, a dobou, kdy se změnila vláda, nebyla úplně krátká. Za tu dobu se dal podle mého názoru připravit jednoduchý systém čerpání Národního plánu obnovy. Mezitím Ministerstvo kultury přišlo ještě o další 2 miliardy, které prostě byly sebrány z té původní alokace ještě v době vlády Andreje Babiše. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP