(16.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře za dodržení času. Paní poslankyně bude ještě reagovat? Ano, děkuji.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážený pane ministře, děkuji za odpověď. Jsem si vědoma toho, že to vyžaduje řešení opravdu napříč všemi rezorty, a v tomhletom směru my se samozřejmě i v komunální politice snažíme na úrovni třeba obcí s rozšířenou působností mít volnější kapacity psychologů, mít je třeba v neziskových organizacích, aby ti rodiče neměli dlouhé čekací lhůty, protože u dětí je to opravdu záležitost aktuální. Tam si myslím, že čekací lhůta dva, tři měsíce je prostě katastrofa, že je potřeba se dostat k tomu, aby prvotní řešení bylo daleko řeknu rychlejší a pružnější. Jestli můžete ještě na tohle reagovat? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr zareaguje ještě.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Máte naprosto pravdu a já, vaším prostřednictvím, s paní poslankyní samozřejmě souhlasím. Tady je obrovská pomoc a role municipalit, ať už jsou to města, nebo kraje, které se velmi významně podílí na vzniku center duševního zdraví. Počet těch center narůstá, objevují se nová. V současné době jich je, pokud se nemýlím, osmatřicet, ale nerad bych říkal nepřesné číslo. Oddělme dvě věci; to, co se dá udělat rychle, a to, co vyžaduje, aby ti lidé získali vzdělání. Abych byl lékař, který se věnuje oboru dětská psychiatrie, prostě musím z toho oboru odatestovat, a pokud nám posledních deset, dvanáct let téměř neatestovali lékaři v tomto oboru, tak je tam obrovské vakuum, které se nedá žádným trikem doplnit, protože pořád se musí chystat k té atestaci pět let. Nic s tím nevymyslíte. Neuděláte z lékaře bez atestace za měsíc dětského psychiatra.

Co ale můžeme změnit a změnili jsme: psychoterapie má návrh na třístupňový model v psychoterapii ve zdravotnictví, kterým se do terapie zapojí vedle psychologů a psychiatrů i sestry a adiktologové a nyní je návrh úpravy zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, k potřebné změně indikuje tento typ péče. A tento zákon v příštím roce dávám do Sněmovny.

Druhá věc, která bude ještě rychlejší, je psychoterapeutické poradenství, které se toho týká, kdy je připraven s Ministerstvem průmyslu a obchodu návrh na vázanou živnost, která definuje tady tuto živnost tak, jak doporučili kliničtí psychologové a dohodli se s těmi ostatními stakeholdery, a budeme diskutovat dále v rámci pracovní skupiny pro reformu psychiatrické péče možnost nastavení kvalifikace pro tyto obory a pro tuto vázanou živnost. To jsou dva kroky, které jdou provést velmi rychle a které by mohly přivést rychle nějaké plody i do terénu. Ten druhý rychleji, ten první až v příštím roce, pokud ten zákon bude Poslaneckou sněmovnou schválen. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím další interpelující, paní poslankyni Ivanu Mádlovou, která bude interpelovat pana vicepremiéra Válka. Máte slovo.

 

Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení páni ministři, vážené kolegyně a kolegové, pane ministře, já bych se chtěla zeptat na hygienickou vyhlášku pro školy a školská zařízení. Podotýkám, že jsem si vědoma, že vyhlášky jsou v gesci jednotlivých ministerstev, nicméně hygienická vyhláška přece jenom v určitých oblastech zasahuje do bezpečnosti a ochrany zdraví našich školáků, a proto také byla otevřena na posledním zdravotním výboru. Poměrně bohatě se tam diskutovalo k oblastem, které představují jistá rizika od nižších až po ta vysoká. My jsme předložili usnesení, která se týkala zachování plochy na jednoho školáka, potom zachování plotu u mateřských škol, zachování minimálního počtu sanitárních zařízení a zachování oddělených toalet pro chlapce a dívky. Z těchto čtyř usneseních byla přijata dvě usnesení.

Musím podotknout, že jsem velmi ráda, že na zdravotním výboru k tomu proběhla poměrně bohatá diskuse, která byla věcná a konstruktivní, kde tam zazněly jasné argumenty, proč by tato usnesení měla být přijata a proč by se dále v té vyhlášce měla vyskytovat. Mně se jedná konkrétně o toalety oddělené, to znamená, jakým způsobem budete dál zacházet s těmi doporučeními ze zdravotního výboru, zda v hygienické vyhlášce budete akceptovat přijetí toho, že zůstanou oddělené toalety a zachovány ploty u mateřských škol. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím pana ministra. Máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Paní poslankyně, vaším prostřednictvím, ví stejně jako já, že tady ta debata probíhala bouřlivě i na školském výboru, nejenom na zdravotnickém výboru, a že se k němu vyjadřuje řada poslanců i odborníků a Ministerstva zdravotnictví se týká především z pohledu hygieny, to je vcelku jasné. Ten návrh nové vyhlášky - bylo mimo jiné zrušeno dělení toalet a já jsem slíbil, že nepodepíšu žádnou vyhlášku, pokud nebudu přesvědčený o tom, že jsme dospěli k nějakému konsenzu, čímž odpovídám na váš dotaz. Ty připomínky budu brát velmi vážně. Zatím jsem žádnou vyhlášku nepodepsal ani neplánuji v dohledné době její podpis, dál o tom budeme debatovat.

To dělení toalet podle pohlaví v návaznosti na společenské změny 21. století a dále - byly zrušeny bezpečnostní ukazatele, které jsou upraveny právními předpisy jiných rezortů. Principiálně dělení toalet je něco, co v řadě zemí je a co v řadě zemí není a je to jakýsi trend, kterým ty změny postupují, a jsou to změny, které nejdou podle zemí - například na Západě ano, na východě ne, na severu ano, na jihu ne. Dá se vysledovat určitá strategie, určitý postup. Je nutné o tomto velmi intenzivně diskutovat a já bych musel být velmi silně přesvědčen, abych v tomto znění, jak to teď je, tu vyhlášku podepsal. Zatím takhle silně přesvědčen nejsem. Velmi vážně beru, co se týče toalet, to doporučení zdravotního výboru. Jakmile ho budu mít k dispozici, zatím jsem ho asi fyzicky neviděl, jakmile ho budu mít k dispozici, budu na zdravotním výboru o tom diskutovat. V každém případě ta diskuse nekončí.

Jiná věc je oplocení, kde z logiky věci ze závěrů 101. usnesení výboru pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny z 28. schůze ze dne 20. 9., by měly být tyto věci promítnuty do vyhlášky. Jejím gestorem je Ministerstvo pro místní rozvoj - vyhlášky o požadavcích na výstavbu, kde by měla být právě ta informace o oplocení nejenom školek, ale obecně. To znamená, pokud tato vyhláška nebude platná, těžko můžu vydat svoji vyhlášku, protože bychom měli pak vakuum, kdy v mé vyhlášce by oplocení nebylo a ještě by nebylo v té vyhlášce Ministerstva pro místní rozvoj. Myslím, že jsme oba dva v dostatečném detailu, abychom si rozuměli. Omlouvám se, že neoslovuji přes pana předsedajícího. Tady bude potřeba velmi vážně diskutovat, jak tedy postupovat, protože zase není úplně šťastné, aby to stejné bylo ve dvou vyhláškách. To pak samozřejmě situaci komplikuje. Již při prováděcím právním předpisu k novému stavebnímu zákonu je v gesci stavební a technické úpravy pro stavbu škol a školských zařízení právě v gesci Ministerstva pro místní rozvoj a právě v této vyhlášce. To znamená, my se s kolegy na té odborné úrovni scházíme, zástupci ministerstva, zástupci tohoto rezortu, a budeme muset dospět k nějakému společnému stanovisku. Dokud nenalezneme konsenzus a dokud zdravotní výbor a v podstatě školský nebude souhlasit, jak jsem to slíbil, žádnou vyhlášku podepisovat nepůjdu. Tady je potřeba ji nachystat dobře a kvalitně i kvůli tomu, že je to vyhláška Ministerstva zdravotnictví, a de facto se dá vydat jakákoliv vyhláška, kterou schválí ministerstvo a projde připomínkovým řízením. Ale v tomto případě chci, aby měla velmi silné slovo Poslanecká sněmovna a oba výbory. Požadavek na oplocení pozemků upravuje v souladu s výkladem Ministerstva pro místní rozvoj vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území.

A teď je potřeba si jasně říct, jestli ta formulace v této vyhlášce je takhle jasná a tak srozumitelná, aby nemohlo docházet k nějakým více možným výkladům. Já jsem byl opakovaně ubezpečen o tom, že ano, ale chci být ubezpečen ještě tím způsobem, že o tom bude přesvědčen jak zdravotní, tak školský výbor. Jedná se o samozřejmě citlivou vyhlášku, protože jakákoliv vyhláška, která se týká bezpečnosti dětí, hygieny dětí, která se týká provozu v dětských zařízeních, mateřských školách, je velmi citlivá a musí být velmi pečlivě diskutována, zvažována. A ano, znovu říkám, je to vyhláška, je to jenom vyhláška. Ale vyhláškou se dá udělat spousta dobrých věcí a napáchat spousta škod. A věřte mi, že můj zájem, minimálně proto, že mám také už vnuka, napáchat jakoukoliv škodu, co se týká školek, co se týká školských zařízení, je nulový. Chci zjednodušit život školským zařízením, chci, aby byl zjednodušen život dětem, proto například ne umyvadla ve třídě, protože už dneska houbu nepoužíváme. Chci, abychom měli moderní hygienické předpisy, které směřují všechno k veřejnému zdraví. V podstatě je to něco, na čem jsme se dlouhodobě shodovali, a teď je potřeba, abychom se vyvarovali drobných chyb, které by pak zbytečně mohly celou tu snahu devalvovat. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP