(15.30 hodin)
(pokračuje Tomáš Kohoutek)
Tuto dohodu jsem nejenom já, ale i moji kolegové navrhovali k zařazení na program jednání Sněmovny, ovšem vždy byl tento pokus zablokován poslanci vládní koalice. Moje otázky tedy zní: Je pro vládu České republiky rozvoj vodní dopravy prioritou a považujete ho za strategicky významný? Pokud ano, budete se vy osobně zajímat a zasazovat o postup ve věci výstavby plavebního stupně Děčín? Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Na vaši interpelaci bude podána odpověď prostřednictvím pana premiéra Petra Fialy. Prosím, máte slovo, pane premiére.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Vážený pane poslanče, i za tuto otázku děkuji, protože bavit se o tom, jak rozvíjet dopravní infrastrukturu a které její aspekty jsou klíčové, je důležité, a to, že jsem mluvil ve svém projevu o vizi Česka, restart Česka, především o dopravní infrastruktuře ve smyslu dálnic, silnic a dopravních a vysokorychlostních tratí, vůbec neznamená, že podceňujeme důležitost vodních cest. Z hlediska České republiky je určitě klíčová Labská vodní cesta, naopak plavební kanál Dunaj-Odra-Labe byl projekt nerealistický, a proto naše vláda jej vypustila ze všech strategických materiálů.
Bohužel, k Labské vodní cestě neexistuje v tuto chvíli z hlediska mezinárodního práva žádný závazný dokument, který by řešil otázky mezinárodního statusu, a přitom je ta cesta zařazena do transevropské dopravní sítě a přitom na všech ostatních vodních cestách mezinárodního významu existují mezi příslušnými státy mezinárodní smlouvy - Dunaj, Rýn, Sáva, Mosela a tak dál. Dohoda o Labi, která má v České republice charakter mezinárodní smlouvy prezidentské kategorie, byla podepsána. Byla podepsána ministrem dopravy a České republiky a Německa v Praze a Berlíně v červenci roku 2021 a nyní probíhá proces ratifikace v parlamentu. Ten už je částečně úspěšný, protože v loňském roce byla ta dohoda doporučena Senátem k ratifikaci. Tady byla doporučena v květnu 2022 k ratifikaci podvýborem pro dopravu, tady u nás v Poslanecké sněmovně, a teď ten proces musí pokračovat dál.
Na české straně mají být zajištěny na úseku Labe od Ústí nad Labem až ke státním hranicím mezi Českou republikou a Německem parametry plavební dráhy, které vyplývají z platných koncepčních dokumentů v oblasti vnitrozemské plavby. V návazném úseku mezi Ústí nad Labem a Týncem nad Labem budou zajištěny stávající parametry vodní cesty s plavební hloubkou 230 centimetrů a současně v úseku mezi Týncem nad Labem a Pardubicemi opatření s cílem umožnit plavební hloubku 230 centimetrů až do cílového přístavbu v Pardubicích.
Na německém úseku Labe je základem parametrů plavební dráhy dokument Strategický koncept pro rozvoj německého vnitrozemského Labe a jeho niv. Dohoda o Labi dále ustanovuje smíšenou komisi, která bude zřízena za účelem dohledu nad dodržováním obsahu dohody o Labi, a to se určitě stane poté, co ta dohoda mezistátní bude ratifikována.
Pokud jde o plavební stupeň Děčín, pro Ministerstvo dopravy, a tím odpovídám na vaši podotázku, je realizace plavebního stupně Děčín zásadním projektem, a je zásadní, protože umožní potřebnou celoroční splavnost Labe a efektivní napojení Labské vodní cesty ve vazbě na celoevropskou síť vodních cest nebo vnitrozemských vodních cest od přístavu Hamburk až po vnitrozemí České republiky, a sledováno je samozřejmě i potřebné napojení na železniční a silniční koridory, kterých je Labská vodní cesta součástí. Jedná se tedy o klíčový záměr, který má význam pro dopravu, ale má to i sekundárně význam nebo přínos sportovní, rekreační plavba a tak dál. V letošním roce probíhají aktivní jednání rezortu dopravy a životního prostředí. Poslední jednání na úrovni ministrů se uskutečnilo v květnu tohoto roku. Následně proběhlo další jednání v srpnu na úrovni příslušných náměstků a vrchních ředitelů, a to zejména ve vztahu k procesu posouzení vlivu tohoto záměru na životní prostředí, tedy EIA, a podle rezortu životního prostředí mají být pro zadání zpracování EIA, které se aktuálně připravuje, odsouhlasena některá kompenzační opatření. Celé by to mělo probíhat tak, podle toho programu, harmonogramu, že by realizace plavebního stupně Děčín (Předsedající: Čas.) se měla uskutečnit v letech 2028 až 2030.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pan poslanec Kohoutek má zájem o doplňující otázku. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomáš Kohoutek: Pane premiére, já vám velice děkuji za vaši odpověď. Je skutečně pravdou, že tato smlouva, respektive mezivládní dohoda, která je ve Sněmovně vedena pod číslem tisku 88, byla Senátem schválena již začátkem loňského roku. Já bych tedy chtěl slyšet závazné slovo od vás jako premiéra a hlavy pětikoaliční vlády, že skutečně podpoříte zařazení projednání tohoto tisku na program například příští schůze Poslanecké sněmovny, protože skutečně si myslím, že aby ta smlouva byla ve Sněmovně zaparkována více než dva roky, nehledě na to, že se jedná o smlouvu s naším největším obchodním i strategickým partnerem, tedy Německou spolkovou republikou, tak bych byl konečně rád, kdyby veřejnost i tímto prostřednictvím mohla slyšet, že pětikoalice a vláda zařazení a projednání tohoto tisku konečně přestane blokovat na půdě Poslanecké sněmovny. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji. Slovo má nyní pan premiér. Prosím.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Ano, tam se skutečně dotýkáte toho, že někteří poslanci mají problémy s tou smlouvou, které souvisejí právě s Děčínem, a myslím si, že je vhodné to napřed vyřešit, než tady tu smlouvu budeme ratifikovat, protože i kdybychom to tady nějakou silou hlasů prosadili, tak ty problémy nezmizí a budou se opakovat při nějakých jiných řízeních. Takže postupně odstraňujeme ty překážky. Jak říká Ministerstvo dopravy, považuje dopravní stupeň, plavební stupeň Děčín, za jednu z priorit a budeme se snažit o to, aby se jak ratifikovala ta smlouva, tak se pokračovalo v těch opatřeních nebo v harmonogramu tak, jak jsem ho tady naznačil.
A jak vidíte, probíhají dál přípravné práce EIA a všechno, co je potřeba, abychom to mohli realizovat. Ten harmonogram by měl vypadat tak, že v roce 2024 budou stanovena kompenzační opatření, bude zpracována dokumentace EIA, to myslím urychlit vůbec nejde. Pak bude proces EIA ukončen a v roce 2025 by mělo proběhnout mezinárodní posouzení, což je také v tomto případě nutné. V roce 2026 by se měla realizovat kompenzační opatření, což taky je nezbytná věc, a v roce 2027 je realistické očekávat, že dojde ke sloučenému povolení, k záměru výstavby plavebního stupně Děčín. A to by pak mohlo vést k tomu, že v roce 2028 až 2030 se bude plavební stupeň Děčín skutečně stavět a bude realizován.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová, která byla vylosována jako osmá v pořadí, a připraví se pan poslanec Novák. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová: Vážený pane premiére, vážení kolegové, kolegyně, já bych navázala na svého kolegu z hnutí pana Ferance a ráda bych se zastavila u Izraele, u té tragické události, kterou jsme mohli sledovat v přímém přenosu v sobotu, ten bezprecedentní teroristický útok na neozbrojené a nepřipravené obyvatelstvo Izraele. Pane premiére, já s vámi výjimečně, výjimečně budu souznít, s vaším Twitterem nebo s Xkem, který jste zveřejnil včera, a dovolím si z něj vycházet a formulovat otázky směrem k vám. Vy jste včera uvedl, že ani cent z evropských peněz nesmí jít na podporu terorismu. Já s tím naprosto souhlasím. Píšete, že jste přesvědčen, že evropské programy pro pomoc Palestině musíme zastavit do doby, dokud neprojdou důkladnou revizí. S tím také souhlasím. A chci se vás zeptat, je tento postoj jednotný v celé vládě? Na to stačí stručná odpověď. ***