(14.50 hodin)

 

Poslankyně Monika Oborná: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane premiére, kolegyně, kolegové, v těchto dnech se v médiích objevily zprávy, že německý Volkswagen hodlá postavit továrnu na baterie do elektromobilů, takzvanou gigafactory, v Polsku. Podle dalších informací se však jedná o továrnu na výrobu čistě katoidního materiálu, a ne o výrobu samotných baterií. Média údajně informaci chybně zpracovala tak, že se jedná o projekt, o kterém se nyní jedná v rámci strategického podnikatelského plánu parku Líně. Stavbu gigafactory za 120 miliard korun považuje vláda podle vlastních slov za klíčovou pro tuzemský automobilový průmysl. Volkswagen se prý zatím stále rozhoduje mezi Českou republikou, Polskem, Maďarskem a rozhodnutí by mělo padnout do konce tohoto roku.

Pane premiére, můžete, prosím, vyslat jasný signál, že výstavbou uvedené továrny v Polsku skutečně nepadá projekt gigafactory v České republice? Máte tuto skutečnost ověřenou u vedení společnosti Volkswagen, nebo jen chlácholíte veřejnost, jak už je tomu vaším zvykem ve vaší vládě? Můžete nám také, prosím, říci, co konkrétně vaše vláda dělá, aby v konkurenci s Polskem, které je nyní minimálně ve výhodě, česká nabídka uspěla? Děkuji vám za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Slovo má předseda vlády Petr Fiala. Prosím, pane premiére, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Vážená paní poslankyně, děkuji za otázku, která je skutečně důležitá, myslím, že je potřeba se touto věcí zabývat. To, co se děje v Polsku a co se má stavět v Polsku, to není žádná gigafactory a skutečně mohu říct, že tento projekt žádným způsobem neohrožuje projekt gigafactory v Plzni-Líně. Dokonce bych řekl, že pokud Volkswagen se rozhodne stavět nějakou gigafactory v Evropě, tak to bude České republice.

Vy jste se mě ptala, jak česká vláda nebo český stát obecně postupuje, pokud jde o přípravu této investice, a zda děláme všechny kroky pro to, abychom v mezinárodní konkurenci, která je skutečně silná, obstáli. Tak já tady se pokusím shrnout některé věci, které jsme udělali.

Jednání o gigafactory stále probíhá a probíhá samozřejmě se všemi zúčastněnými stranami, jak s firmou Volkswagen, tak také s vládou, ministerstvy, agenturou CzechInvest, krajem, obcemi, spolky, a tak bych mohl pokračovat. Má to klíčový význam pro transformaci českého automobilového průmyslu, ale nesoustředíme se jenom na tento projekt, rozvíjíme nebo rozpracováváme i další možnosti od dalších investorů na výrobu baterií v České republice. Samozřejmě tento projekt by byl největší soukromou strategickou investicí v historii České republiky, a proto na něm taky intenzivně pracujeme. V současné době je v běhu proces změny zásad územního rozvoje na základě širší společenské diskuse. Obsahuje to jakýsi konsenzus, jsou tam splněny požadavky obcí na omezení maximální velikosti podnikatelského parku a další a další věci.

My jsme také slíbili, že v případě výstavby gigafactory v lokalitě letiště Plzeň-Líně je také potřeba najít nové umístění letecké záchranné služby tak, aby její provoz mohl být v Plzeňském kraji zachován. Aktuálně probíhají jednání, která by měla vést k zajištění náhrady pro provoz letiště i letecké záchranné služby podle podmínek Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva obrany. Kromě bližšího představení projektu strategického podnikatelského parku v Líních byla nově představena i varianta vybudovat zázemí pro leteckou záchrannou službu v katastru obce na pozemcích vlastněných městem Plzeň, které je už přislíbilo pro tento projekt poskytnout. Běží také tvorba dopadové studie.

V neposlední řadě ministerstvo průmyslu a obchodu spolu se státní agenturou CzechInvest připravuje posouzení vlivu na životní prostředí EIA, aby ten podnikatelský park splňoval náročná ekologická kritéria, která vyplývají i z nejnovější evropské legislativy.

My aktuálně čekáme na... nebo čekáme, připravuje se další vrcholové jednání se zástupci koncernu Volkswagen a současně jednáme o dalších podobných projektech s jinými investory. Já myslím, že o tom se tady asi nemusíme přesvědčovat, že kdybychom dokázali v České republice mít celý ten řetězec od těžby lithia přes výrobu baterií až po koncový produkt, což jsou automobily, že by nám to velmi pomohlo a zvýšilo to naši konkurenceschopnost nejenom v regionu, ale i v Evropě, a vlastně globálně. My jsme udělali spoustu kroků, které nebyly jednoduché: jednání s kraji, s obcemi, se všemi dotčenými subjekty. Stát ze své strany odvedl tu práci, kterou bylo potřeba odvést. A investor, zamýšlený investor to ví. Ale je taky potřeba říct, že to není pro nás jednoduché a že o tom, zda tímto způsobem bude využito nebo nevyužito letiště Líně, musí být rozhodnuto poměrně brzy. A to říkám zcela jasně - nemyslím to ani jako nějakou hrozbu, ale prostě je potřeba, abychom už znali rozhodnutí Volkswagenu v dohledné době. Pokud by to tak nebylo, tak by se Česká republika (Předsedající: Čas.) skutečně musela začít soustředit na jiné projekty.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Paní poslankyně nemá zájem o doplňující otázku. Nyní tedy dávám slovo panu poslanci Rozvoralovi, který byl vylosován jako čtvrtý v pořadí, a připraví se pan poslanec Milan Feranec. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane premiére, můj dotaz vychází z průzkumu veřejného mínění realizovaného Centrem pro výzkum veřejného mínění sociologického ústavu Akademie věd, ze kterého jasně vyplývá, že vaší vládě plně důvěřují pouze dva lidé ze sta, opakuji, dva lidé ze sta. Zcela to odráží nálady občanů v České republice, kdy většina z nich už dospěla k tomu, že pětikoaliční vláda pod vaším vedením nehájí jejich zájmy a nečiní zásadní kroky vedoucí k tomu, aby se lidem v naší zemi dobře žilo a zvyšovala se kvalita jejich života. Současná vláda se nachází v polovině svého funkčního období a její vizitkou je to, že stále více občanů v ni ztrácí důvěru, neboť pociťují nejen propad životní úrovně.

Z toho vyplývá i moje otázka: Vnímáte, že už vám dlouhodobě nedůvěřuje drtivá většina obyvatel, a nezvažujete proto v zájmu občanů České republiky podat demisi, aby voliči opět rozdali nové karty tak, jak se to stalo například na Slovensku?

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Slovo má nyní pan premiér Petr Fiala. Prosím, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Vážený pane poslanče, politika není postavena na průzkumech veřejného mínění, a to vy víte taky dobře. Vždycky se vytahují jenom ty průzkumy veřejného mínění, které někomu vyhovují. Dva občané ze sta - no, tak když se tady podívám po tomto sále, kde určitě není sto lidí, tak tady to neplatí, protože ti, kteří věří vládě, jsou tady mnohem silněji zastoupeni a neodpovídá to tomu číslu, které říkáte. To je takový průzkum mezi vybraným vzorkem poslanců dělaný metodou vizualizace, taky by určitě obstál podle některých kritérií. Samozřejmě já vím, že není ani reprezentativní, ani já nemám v úmyslu se jím řídit, ale vážně, omlouvám se, snad mi odpustíte tuto nadsázku.

Chápeme obavy občanů a nijak tu situaci nepodceňujeme. Poslední roky žijeme v docela turbulentních časech. Čelili jsme hned několika krizím, a to ještě doznívání covidu, energetické, uprchlické krizi v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině. Se vším tím se vláda úspěšně vyrovnala. Já jsem si jist, že občané výsledky naší práce brzy uvidí a brzy je i pocítí. Ale úplně chápu, že lidé jsou po těch letech unavení, znejistění, netrpěliví a že rostou obavy lidí i skepse vůči voleným zástupcům. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP