(20.30 hodin)

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Já bych tedy chtěla jako zpravodajka klubu reagovat na vládní návrh zákona, ale podotýkám, že mám připraven svůj materiál na návrh zákona, tak jak byl předložen. Netýká se tedy toho pozměňovacího návrhu, který byl nahrán v 17.12 hodin a o kterém bohužel přesně nevíme, co obsahuje.

Novelou zákona dojde k rozšíření místní příslušnosti nově zaváděných územních správ sociálního zabezpečení. Kromě současných okresních správ sociálního zabezpečení, které se stanou kontaktními pracovišti územní správy sociálního zabezpečení, budou pro klienty místně příslušné i všechna další kontaktní pracoviště v rámci správního obvodu příslušné územní správy sociálního zabezpečení.

Předkládaná novela přináší změnu, má však některé diskutabilní body. Primárně v důvodové zprávě není dostatečně konkretizováno, jaké konkrétní problémy, aktuální podoba a počet okresních správ sociálního zabezpečení reálně přináší. Takto to připomínkovala i Českomoravská konfederace odborových svazů. Stejně tak v důvodové zprávě zcela absentuje, jakým způsobem bude nahrazena práce regionálních pracovišť, ze kterých se mají stát právě územní správy. Vyvstává i otázka ohledně snižování počtu systematizovaných míst a slučování oddělení nebo pracovišť. V tomto ohledu v dlouhodobé správě chybí konkrétní ekonomické rozvahy nebo předpokládané dopady dané regulace, stejně tak personální zabezpečení nebo situace. Důvodová zpráva hovoří pouze v obecných floskulích o synergiích a efektivním využívání personálních zdrojů namísto precizní analýzy a popisu konkrétních transformačních kroků. Orgány sociálního zabezpečení jsou strategickými státními úřady pro občany a mají být pro ně co nejvíce otevřené a dostupné. Česká správa sociálního zabezpečení a okresní správy sociálního zabezpečení čelí v poslední době značné kritice ohledně nevyřizování žádostí v zákonných lhůtách.

A nyní tedy vládní návrh zákona, jak nám byl předložen, na který jako zpravodajka klubu hnutí reaguji, i přes některé nejasnosti chtělo hnutí ANO podpořit. Já nyní opravdu nevím, jak se k tomu mám jako zpravodajka postavit, protože jak říkám, jak tady bylo vlastně řečeno i mými kolegy, v 17.12 byl nahrán pozměňovací návrh, takže prosím, aby toto bylo zaznamenáno. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji. Nyní pan poslanec Vít Kaňkovský. Prosím.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, milé kolegyně, kolegové, já se budu snažit už nebýt příliš dlouhý a krátce se zmíním o dvou pozměňovacích návrzích, ke kterým se potom přihlásím v podrobné rozpravě.

Začnu tím jednodušším, který je pod s číslem sněmovního dokumentu 3353. Tady jde v uvozovkách pouze - ale ono je to důležité - o změnu pojmosloví v souvislosti s organizačními změnami ve struktuře České správy sociálního zabezpečení, a to nejenom v tomto zákoně, ale i v zákonech souvisejících.

A potom se zmíním trošičku podrobněji, ale více pak budu odkazovat na písemné odůvodnění ke sněmovnímu dokumentu 3351, což je ten rozsáhlý nebo poměrně rozsáhlý pozměňovací návrh, který jsme zaslali členům sociálního výboru 15. 9. a který z důvodů, které jsem už uváděl ve faktické poznámce, nakonec nebyl načten na jednání sociálního výboru, nicméně všichni členové sociálního výboru s ním seznámeni byli.

Tento pozměňovací návrh reagoval ještě na další projednávání organizačních a strukturálních změn v České správě sociálního zabezpečení. Já jsem rád, že tady paní vážená kolegyně Renata Oulehlová, prostřednictvím paní předsedající, zmínila, že i hnutí ANO aspoň minimálně část těch změn bere jako důležité a potřebné. V souvislosti s tím, že dlouhodobě řešíme, a to už se týkalo i minulého volebního období, velmi závažnou situaci v lékařské posudkové službě, která se tak cyklicky vrací, a v minulém volebním období bylo nutné dělat i některá operativní opatření, aby se posudky z lékařské posudkové služby nebo vydávání rozhodnutí, které se opožďovalo o mnoho měsíců, tak aby se s tím alespoň něco stalo, tak tady byla přijímána některá opatření, která to načas zlepšila, nicméně jednak věkový průměr posudkových lékařů a celkově jejich nedostatek velí k tomu, abychom v tom následujícím období udělali hlubší změny jak v systému posuzování, tak ve struktuře lékařské posudkové služby. A to je tím důvodem, proč jedním z hlavních bodů toho našeho pozměňovacího návrhu je zřízení institutu posuzování zdravotního stavu. My avizujeme, a hovořili jsme o tom i s paní kolegyní Pastuchovou a s dalšími, v tuto chvíli Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje hlubší změny v posuzování zdravotního stavu a vlastně ve fungování lékařské posudkové služby. Tato změna, kterou přinášíme tím pozměňovacím návrhem, je vlastně prvním krokem k tomu, aby došlo k určité reformě v činnosti lékařské posudkové služby.

Jsem velmi rád, že se nám v tomto volebním období podařilo schválit to, co tady vlastně chválila i paní kolegyně Pastuchová, a to je zřízení nelékařských pozicí v činnosti lékařské posudkové služby. Máme už v tuto chvíli nějaké signály z praxe. Já se s pracovníky lékařské posudkové služby poměrně často potkávám a skutečně ti nelékařští zdravotní pracovníci, kteří se podílejí dneska už na té posudkové činnosti, byli podle mě dobrým tahem. Neříkám to proto, že jsme tenhle návrh chystali v minulém volebním období s kolegou Jiřím Běhounkem, ale říkám to proto, že to činnosti lékařské posudkové služby skutečně pomohlo. Ale samo o sobě to stačit nebude, takže budeme muset udělat více změn, a zřízení toho Institutu, ať se to může líbit, nebo ne, je prvním krokem.

Samozřejmě jsou tam některé další změny, které souvisí s reorganizací České správy sociálního zabezpečení, také s pokračující digitalizací, elektronizací procesů, které také si myslím, že snad nikdo nebude rozporovat, že je potřebujeme. Potřebujeme je jednak z důvodu toho, aby to pro klienty bylo přívětivější, ale také kvůli tomu, abychom zefektivnili činnost České správy sociálního zabezpečí a jejích územních pracovišť. Víme, že dneska agenda v rámci jednotlivých regionů není úplně stejně rozvrstvena. Máme některé kraje, některé regiony, kde je vytíženost větší, někde menší, a potřebujeme organizačními změnami dosáhnout toho, a i v rámci elektronizace, aby pracovníci v jednotlivých krajích mohli přebírat agendu z přetíženějších krajů a ta činnost byla efektivnější.

Za sebe říkám to, že určitě pravidelné předkládání rozsáhlejších pozměňovacích návrhů k jakýmkoliv tiskům a v jakýchkoliv výborech nebo v jakékoliv agendě nepovažuji za zcela správné, ale tady jsme cílili na to, abychom v reorganizaci České správy sociálního zabezpečí postoupili o něco dále, než bylo původně zamýšleno, a skutečně jsme směrem k opozici nechystali žádnou skrčku, nechystali jsme nějaké překvapení, kterým bychom je chtěli dostat do úzkých. Legislativní proces je nastaven tak, že ve druhém čtení je možné podat pozměňovací návrh i rozsáhlejšího typu, byť říkám, že to nepovažuji za úplně ideální, ale opozice samozřejmě má právo se k tomu vyjádřit jednak v hlasování na garančním výboru a pak i ve třetím čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou se hlásí ještě pan poslanec Milan Brázdil a hlásím, že pak už nemám nikoho dalšího do obecné rozpravy. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Milan Brázdil: Já budu velmi rychlý, ale přece jenom to je téma, které mělo jít do zdravotního výboru. Měli jsme se k tomu vyjádřit, lékaři a zdravotníci.

Ale já bych to trošku odlehčil. Tato vláda prý to blbě vymyslela, a že ty procesy nejsou dobré? Ne, udělali to dobře! Poslouchejte. Odpovídám kolegům, kteří je kritizují. Odlehčuji to. Tato vláda šalamounsky vymyslela a našla pana Šalomouna - nic proti vám, pane - nedala mu ministerstvo, protože on tu bude sedět, protože jinak bychom bez něho často ani nemohli fungovat! Takhle to on měl. My taky musíme potom příště někoho najít, aby tu seděl a vláda mohla fungovat, protože oni sem vůbec nechodí často. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP