(10.50 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní paní poslankyně Klára Dostálová, připraví se paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji moc za slovo. Tak vzhledem k tomu, že koalice dala pevné hlasování dnes na 11. hodinu a nemůžeme samozřejmě vést tu debatu, tak bych chtěla moc poprosit pana ministra, jestli by se mohl vyjádřit k tomu, co mě před chviličkou přistálo do mého mobilního telefonu, a to že snižujeme spotřební daň pro tabák do dýmek. Já bych se chtěla zeptat, jestli to je myšleno vážně? Protože z aktuální daně 3 000 korun na kilo půjdeme na 594 korun na kilo od 1. 3. 2024. Takže my dámské hygienické vložky máme v 21% sazbě, kojeneckou vodu v 21% sazbě, ale tabák, spotřební daň na tabák do dýmek, budeme snižovat? Je toto opravdu myšleno vážně? Děkuju. (Potlesk z lavic opozice.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní paní poslankyně Berenika Peštová. Připraví se paní poslankyně Helena Válková. Obě faktické poznámky. Prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Já děkuji za slovo, pane předsedající. Já jsem chtěla reagovat tady na pana zpravodaje Havránka, prostřednictvím pana předsedajícího. Já tedy nevím, kdo ten nešvar tady zavedl, ale v každém případě přijímat pozměňovací návrhy k pozměňovacímu návrhu je šílenost. Prostě přijde do Sněmovny sněmovní tisk, ke kterému mají být přijímány pozměňovací návrhy. Pak se tady vymyslel nějaký komplexní pozměňovací návrh k tomuto sněmovnímu tisku a všichni hromadně začali přijímat pozměňovací návrhy ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu. Proboha, co to legislativně je?! Já vím, že jsme tady už měli přestřelku s panem ministrem Šalomounem, ale v každém případě i normální člověk vidí, že to je totální nesmysl. Chápu, že to tady bylo někdy zavedeno, zřejmě to asi vzniklo stavebním zákonem, ale v každém případě prostě i právník se musí zamyslet nad tím, jak můžeme přijímat něco k něčemu, když to něco ještě vůbec nebylo schváleno touto Sněmovnou. Jako prostě je to opravdu zhovadilost! A já rozumím tomu, že jste prostě najednou zjistili, že tam musíte něco změnit. Ale jak můžou být přijímány pozměňovací návrhy k něčemu, co bude přijato až poté, co budou přijaty pozměňovací návrhy k něčemu? No, to je šílený! Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Helena Válková. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Helena Válková: Tak i já jsem, pane místopředsedo, dokladem toho, že vlastně trhám ten svůj projev, na který očividně nedojde, do faktických poznámek, a proto tedy se omlouvám, že to je někdy i hůře srozumitelné.
Já tady chci v téhle souvislosti opravdu znovu upozornit na to, co by po projevu pana poslance Michálka, vaším prostřednictvím, mohlo některé zmást. Protože on říká, že pokud sáhneme na platy soudců a státních zástupců, tak se vlastně nic nestane, uspoříme a musí tady být nějaký princip solidarity. Navíc jejich platy jsou více než adekvátní, jak jsem zaznamenala z toho jeho projevu. No, tak ono to tak není.
Já si myslím, že nikdo z nás nemá právo tady posuzovat adekvátnost platů, to je trošku složitější otázka. Ale určitě každý z nás, hlavně z nás právníků, by se měl seznámit s tou judikaturou. Judikaturou, která je sice starší, ale je kontinuální. A já jsem tady ve svém projevu chtěla rozebrat nález Ústavního soudu z 3. května 2012 Pl. ÚS 33/11. Ty hlavní argumenty stále platí. Chtěla jsem se vrátit k té minulosti, kdy opravdu hrozí škody v podobě úspěšných žalob soudců a státních zástupců. Chtěla jsem upozornit na to evropské rozhodnutí Evropského soudu, který říká ano - když se na ně portugalští soudci obrátili - máte pravdu, nesmí se sahat na platy soudních představitelů, ale jedině v případě, kdy dojde k ohrožení veřejných rozpočtů a všem takzvaným služebníkům státem placeným z veřejných rozpočtů se sníží. Tohle taky, tahle podmínka není dodržená.
Čili ještě jednou si to rozmyslete, až budeme hlasovat ten návrh, že škody způsobené tou nepodstatnou úsporou jsou mnohem vyšší, mnohem tedy vyšší, než kdybychom zvedli pro ten pozměňovací návrh (Předsedající upozorňuje na čas), který tam bude citovaný, ruku a nechali konečně už (Váš čas.) tyto soudní funkcionáře na pokoji, jak tady řekl i můj poslanec, kolega Vondráček.
Děkuji, pane místopředsedo, za trpělivost. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní s přednostním právem pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím. A jinak vás požádám, kolegyně a kolegové, o ztišení v sále, aby bylo rozumět, co bude pan ministr říkat. Prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuju za slovo. Více než 60 hodin debatujeme ve třech čteních o tomto návrhu zákona. Logicky většinu toho času mluvili poslanci z opozice, aby měli dostatečný prostor vysvětlit svůj pohled, případně své názory. Kromě racionálních vystoupení jsme bohužel byli svědky mnoha osobních útoků, urážek, zesměšňování. Nemůžeme se smát, nemůžeme se tvářit vážně, nemůžeme se dívat do mobilu, protože zrovna někdo hovoří z opozičních poslanců. Já jsem se dočetl v holdingovém tisku, že vrchní stín Karel Havlíček zavedl tabulku pro ostatní stíny, kolik mají sociálních výstupů, jak jsou aktivní na sociálních sítích, tak se občas na to podívám. A bohužel to jsou desítky hejtů denně, ale žádné řešení tam není.
Já řeknu jenom pár čísel a jedno přirovnání. Od roku 2019 se řítíme vysokou rychlostí do zdi, která se jmenuje dluhová brzda. Od roku 2019 do konce prvního kvartálu letošního roku to bylo plus 14,5 %, z toho první dva roky plus 12 %. Mám tady tabulku všech členských států. Jenom jedna země za těchto 13 kvartálů zvýšila své zadlužení rychleji, a to Francie o 15 %. My 14,5.
My jsme slíbili, že dáme do pořádku veřejné finance, a ubrali jsme plyn. Z těch 14,5 % 12 % za roky 2019 a 2020 - 2,5 %. Ale to nestačí. Mnozí z nás řídí. Tak si sami řekněme, co je lepší, když se řítím proti nějaké překážce. Zda ubírat postupně plyn, přeřadit na nižší rychlost a potom pomalu přerušovaně brzdit? Anebo tři metry před nárazem do zdi zatáhnout ruční brzdu? My jsme zvolili variantu číslo jedna od roku 2022. Ten balíček tedy snižuje tempo zadlužování v příštím roce o 97 miliard a v roce 2025 až o 150 miliard. Vlastně plní tři základní principy. Zlevňujeme stát, zjednodušujeme stát, zachováváme investiční aktivitu státu a udržujeme sociální smír.
Mnohokrát jsme tady slyšeli, jaká katastrofa se stane od 1. ledna příštího roku. Nestane. Nestane. Jsou to ti samí, kteří tady prognózovali jiné černé scénáře o ceně benzinu, o tom, jak zmrzneme v zimě, a podobně. Jsou to ti samí, kteří tady padesátkrát řekli, že budeme muset novelizovat rozpočet roku 2023. A já už jsem tehdy říkal, čas nás rozsoudí. Měli jsme pravdu v prvním případě, měli jsme pravdu v druhém případě a máme pravdu i v této chvíli. Otáčíme trendy. Po mnoha letech se snižují celkové výdaje státu a snižuje se celkový počet státních zaměstnanců. Co jsme slíbili, to jsme taky splnili.
Když se podívám na mezinárodní srovnání výdajů za rok 2021, protože za rok 2022 bude až příští rok, tak jenom připomenu, že v mnoha oblastech jsou naše veřejné výdaje vyšší, než je průměr Evropské unie. Nepřekvapivě v dotacích. Máme vyšší výdaje veřejné vůči HDP, než je průměr EU. Veřejné výdaje do zdravotnictví jsou druhé nejvyšší v rámci EU. Veřejné výdaje do dopravy jsou druhé nejvyšší. Veřejné výdaje do školství jsou nad průměrem EU. Veřejné výdaje do vědy, výzkumu, inovací jsou nad průměrem EU. Já myslím, že si to musíme opakovat, abychom věděli, co děláme s penězi daňových poplatníků. ***