(11.10 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Absolutně nechápu, že chcete zrušit daňovou slevu na studenta, ale nedáváte kladné stanovisko ke zrušení daňové výjimky na dary pro politické strany. Tohle když řeknete lidem, tak ti lidé si řeknou, že to snad není ani možné. My nechceme zrušit daňovou výjimku na dary pro politické strany, ale chceme zrušit daňovou výjimku na slevy na studenta. Já tomu vůbec nerozumím. Samozřejmě jsem bedlivě poslouchala na rozpočtovém výboru - a děkuji, že pan ministr financí tam byl. Ale jeho důvody, že politické strany jsou základem demokratického systému a z tohoto důvodu tuto daňovou slevu nezrušíme? Já nevím. Myslíte si, že to je dostatečný důvod? Takže my budeme rušit ty daňové výjimky těm, kteří to opravdu potřebují, a myslím si, že to dává i smysl, například u té daňové výjimky slevy na studenta - ale pak tady máme protiklad, že tuto daňovou výjimku necháme, která by měla příjem - zdůrazňuji - do státního rozpočtu. To znamená, že třeba by se tím pokrylo i to, že bychom mohli nechat i tu slevu na studenta, a těm studentům by to určitě velmi pomohlo a hlavně by měli určitě i větší motivaci k tomu při studiu pracovat. Řada z nich samozřejmě nemá ani jinou možnost, takže musí pracovat, ale nemůže si pak udělat ten odečet.

Pan ministr financí na tom rozpočtovém výboru také vystoupil a řekl, že ten náš pozměňovací návrh, který jsme předložili, je pouze pro fyzické osoby, není pro právnické osoby. Samozřejmě já jsem volala té osobě, která nám zpracovávala ten pozměňovací návrh, a opravdu je to pro fyzické osoby. A pane ministře, chtěla bych vám říct, že už mám zpracovanou legislativně technickou změnu k tomuto návrhu, aby to bylo i pro právnické osoby. Je to jenom o tom, abyste řekl ano, my dáme kladné stanovisko ke zrušení daňové výjimky na dary pro politické strany. Já jsem v tuto chvíli ještě neslyšela pádný důvod pro to, proč by se tato daňová výjimka neměla zrušit. Když například vystupuje pan Jakob, předseda poslaneckého klubu TOP 09, který říká, že naše pozměňovací návrhy nebudou mít "ten úsporný efekt", nebudou mít příjem do státního rozpočtu, tak já musím říct, že v žádném případě neříká pravdu, protože tento pozměňovací návrh - a myslím si, že je tam řada dalších pozměňovacích návrhů mých kolegů - bude mít příjem do státního rozpočtu.

Pravdou je, že po tom rozpočtovém výboru ještě pan ministr financí říkal, že je možné, že ještě budou nějaké změny. To znamená, že v rámci těch pozměňovacích návrhů je možné, že ještě některý podpoří. Možná to bude zrušení té daňové výjimky na dary pro politické strany a hnutí. Takže možná pan ministr zareaguje a možná se k tomu ještě vyjádří. Legislativně technickou změnu, pane ministře, budu dávat dnes do systému, a pokud s tím budete souhlasit, tak to může platit jak pro fyzické, tak pro právnické, osoby.

No, a nyní bych se věnovala té druhé skupině a ta se dotýká měst, obcí a krajů. Před chvílí tady vystupoval předseda hnutí SPD, který tady hovořil o výzvě 20 primátorů. Máme 27 statutárních měst a 20 primátorů poslalo výzvu prezidentovi České republiky, předsedovi Senátu, poslali to všem poslancům a píší jim, že vládní balíček je likvidační. Myslím si, že to je obrovská skupina primátorů. S největší pravděpodobností se nepřipojili primátoři... Ale v těch 20 jsou i primátoři ze současné pětikoalice. Já přečtu, která města tuto výzvu poslala. Poslali to samozřejmě i panu premiérovi. Město Děčín, Frýdek-Místek, Havířov, Hradec Králové, Chomutov, Karlovy Vary, Karviná, Kladno, Liberec, Most, Olomouc, Opava, Pardubice, Plzeň, Prostějov, Přerov, Teplice, Třinec, Ústí nad Labem, Zlín. Takže těchto 20 měst poslalo a jasně deklarovalo, že je tento vládní balíček likvidační, a zároveň žádají, aby vládní balíček nezasahoval do financování měst a obcí. To především v rámci daně z nemovitosti, aby ji stát nezvyšoval, protože daň z nemovitosti byla vždycky výlučným příjmem měst a obcí. Když se tady dnes hovoří o tom, že máme jednu z nejnižších daní z nemovitosti, tak to není pravda, protože daň z nemovitosti můžou zvýšit města a obce až o 500 %. Mohla to udělat a některá města toho využila a zvýšila ty místní koeficienty.

Zároveň tady taky těch 20 primátorů - napříč politickým spektrem, zdůrazním - píše: nezasahujte nám do rozpočtového určení daní. Včera jsme tady s panem kolegou vedli velkou diskusi ohledně zákona o obcích a já jsem zvědavá, jestli popřípadě podpoří pozměňovací návrh, aby rozpočtové určení daní, měst a obcí zůstalo na výši 25,84. Protože jsme dlouhé roky za to bojovali, aby města a obce měly takovou výši rozpočtového určení daní.

Pamatuji si, když tady byl covid, když tady byl kompenzační bonus, když tady byla superhrubá mzda, která měla zasahovat do rozpočtového určení daní, tak to byli právě poslanci pětikoalice, kteří říkali, musí se to promítnout v rozpočtovém určení daní. Proto se to navýšilo na tuto hodnotu, kterou v tuto chvíli chcete městům a obcím vzít. Ale zároveň jim chcete v příštím roce vzít 5 % na výkon státní správy, na příspěvek na výkon státní správy, kdy dneska města a obce už doplácejí ze svých rozpočtů 10 miliard korun. To se také změnilo. Protože když ještě tady vládl ministr financí pan Kalousek, tak příspěvek na výkon státní správy se velmi zmrazil, dokonce došlo k jeho snížení, a teď za těch posledních osm let se to zvyšovalo a každý rok se tam přidávalo těch 5 %. A ejhle, co bude v roce dva 2024? Nejenom že se nepřidá 5 %, ale ještě se 5 % ubere. Považuji to za velmi nefér, protože ty povinnosti na ty města a obce se neustále přenášejí v rámci výkonu státní správy.

Mohu uvést teď například jeden konkrétní příklad. Od 1. ledna se bude muset spustit registr ukrajinských vozidel na všech obcích s rozšířenou působností. Všechny ty registry budou muset mít oerpéčka připravená, budou je muset spustit, budou je muset obsluhovat, a další s tím povinnosti. Takových příkladů bych mohla uvést daleko více. A za to dostanou tyto obce s rozšířenou působností, kterých máme 205 v České republice, tak za to jim vezmeme 5 %. V rámci příspěvku na výkon státní správy.

Chodí tady za mnou někteří kolegové, kteří jsou úplně nešťastní, protože rozpočet se bude projednávat dneska na vládě, a říkají, jak to bude s tím příspěvkem? Protože samozřejmě řada těch měst a obcí se velmi bojí, protože v návrhu státního rozpočtu jsou ještě další věci, jako škrtnutí nepedagogických pracovníků, a že by se to mohlo přenést na města a obce. To znamená, že by si museli hradit školníky, kuchařky, nepedagogické asistenty a tak dále. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP