(20.00 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

To znamená, navrhuji zánik mandátu ve dvou případech: Když je někdo ve vězení nebo úmyslně páchá trestný čin v souvislosti s výkonem funkce. To je vše.

Ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím potom v podrobné rozpravě, připomínám, je to 3250.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jako další je přihlášená paní poslankyně Eliška Olšáková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Eliška Olšáková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se ráda tady v této rozpravě vyjádřila k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán jako sněmovní dokument 3254 a týká se sněmovního tisku 499, který je projednáván.

První část tohoto pozměňovacího návrhu se týká stanovení odměny pro neuvolněné starosty. Současné znění zákona říká, že odměna neuvolněného starosty je navržena v rozmezí od 0,3 do 0,6násobku odměny uvolněného starosty. Podle vládního návrhu bude maximální hranice nově vycházet přímo ze zákona a určí se jako součin základny pro výpočet odměny a koeficientu stanoveného v příloze k zákonu. Stanovení horní hranice limitu odměny neuvolněného člena zastupitelstva je tak již nadbytečné, ponechává se tedy pouze stanovení dolní hranice limitu ve výši 0,3násobku výše odměny, která by náležela uvolněnému členovi zastupitelstva, který vykonává funkci starosty. Obdobná změna se provádí i v zákoně o krajích a v zákoně o hlavním městě Praze.

Další část tohoto pozměňovacího návrhu se týká zvýšení koeficientu pro určení maximální odměny u neuvolněného člena rady, a to na 0,3násobek odměny uvolněného člena rady. Tím je sledována možnost - samozřejmě možnost, ne povinnost - aby zastupitelstva územních samosprávných celků adekvátně zohlednila náročnost výkonu funkce neuvolněného člena rady. Touto změnou automaticky nedochází k navýšení odměn pro neuvolněné členy rady, ale jen k možnosti stanovit jim vyšší odměnu při zohlednění náročnosti výkonu funkce člena rady podle místních podmínek a aktuálních úkonů. O této změně by vždy rozhodovala zastupitelstva obcí a krajů.

Další pozměňovací návrh, který je nahrán v systému pod sněmovním dokumentem 3255, se týká navržení zvýšení koeficientu pro určení odměny zastupitelů ve velikostních kategoriích obcí, městských částí nebo obvodů a městských částí hlavního města Prahy od 601 obyvatel do 1 000 a od 1 001 obyvatel do 3 000 obyvatel s trvalým pobytem na dotčeném území. Tady to navýšení činí asi 3,2 % oproti vládnímu návrhu a cílem tohoto pozměňovacího návrhu je zvýšit v uvedených velikostních kategoriích výši odměn uvolněným a maximální výši neuvolněným členům zastupitelstev. Podle těchto kategorií jsou to vesměs obce, které nemají tajemníka, ze své pozice vykonávají výkon státní správy, často zřizují příspěvkové organizace, mají stavební úřad, matriční úřad a domníváme se, že tady tato samospráva hodně vykonává na úseku přenesené působnosti. Takže z toho důvodu je tady tento pozměňovací návrh nahrán.

K oběma pozměňovacím návrhům se ještě přihlásím v rámci podrobné rozpravy. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Přesně tak, já vám děkuji.

A jen se pro pořádek chci zeptat: vy máte, paní poslankyně, faktickou poznámku a současně jste přihlášená.

(K poslankyni Mračkové Vildumetzové.) Faktickou poznámku bych zrušil a udělím vám normálně slovo v rozpravě. Mám tady zaznamenanou faktickou poznámku. (Poslankyně Mračková Vildumetzová mimo mikrofon: Chci reagovat na vystoupení paní Olšákové.) Ano, samozřejmě reagujte, ale jste současně přihlášená už teď rovnou do rozpravy. Jen říkám, že bych vám neměřil dvě minuty a že můžete volně navázat svým vystoupením. Prosím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane místopředsedo, já jsem viděla, že je ještě přede mnou přihlášená jedna řečnice. Já musím reagovat na to, co tady teď řekla paní Olšáková.

Já jsem v naprostém šoku, paní předsedkyně Sdružení místních samospráv, že tady předložíte návrh, že dojde k navýšení odměn starostů a dalších jenom u obcí do 600 a 1 000 obyvatel a 1 000 až 3 000 obyvatel. Vy to tady zdůvodňujete, že nemají tajemníky a že mají výkon státní správy, ale ta revize v rámci výkonu státní správy, ta už se nedělala mnoho let, a když pojedete po České republice, dneska najdete město, které má 10 až 15 tisíc obyvatel a nemá třeba vůbec žádný výkon státní správy, a pak najdete město, které má 5 000 obyvatel a má stavební úřad a má mnoho výkonu státní správy. Já bych od vás považovala jako od předsedkyně Sdružení místních samospráv jako férové, že pokud to chcete navýšit, byť je to o málo, tak že to navýšíte všem (Předsedající: Jenom poprosím prostřednictvím.), prostřednictvím pana předsedajícího. Takže myslím si, že především určitě by bylo fér - protože tady vidím našeho předsedu výboru pro veřejnou správu, tak jak jsem měla možnost se od nich dozvědět, tak na výboru byl ten sněmovní tisk prakticky projednán bez jakýkoliv připomínek, asi jste tam neřekla, že takovýto pozměňovací návrh přinesete, já jsem ho dneska našla v systému, takže jsem ho začala velmi bedlivě sledovat, a velmi mě překvapilo, že prakticky vy tady teď v tuto chvíli stojíte a říkáte: Ano, navýšíme to, ale jenom starostům, místostarostům od 600 do 3 000 obyvatel. Ale já si myslím, že záslužnou práci dělají i starostové, místostarostové v městě s 5 000 obyvatel, ale i hlavního města Prahy a větších obcí a měst. Takže to považuju za velmi neférové.

A to druhé, s čím přicházíte: já jsem nejdřív přemýšlela, proč tam dáváte ten návrh. Dneska u neuvolněného starosty, hejtmana, primátora bylo rozmezí 0,3 až 0,6. Vy moc dobře víte, že já jsem byla ta, která jsem tady prosazovala a prosadila zákon o kumulaci odměn, to znamená, že když vy jste dneska poslankyně a zároveň třeba starostka, tak jako starostka od té doby, co jste poslankyně, berete 0,4násobek. Já vím, že se vám to nelíbilo, že jste to chtěli nějak obejít, proto jste vymysleli tento návrh. Víte, jak to bude vypadat v praxi? V praxi to bude vypadat tak, že podle toho vašeho návrhu všichni budou neuvolnění a schválí si celý ten plat, takže bude to tam, kde jsme v uvozovkách byli. Ano, tam je minimálně 0,3. Možná mi to vysvětlíte, bylo tam rozmezí 0,3 až 0,6. A vy v tuto chvíli navrhujete, že neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, starosta, hejtman, primátor a tak dále, se ruší to rozmezí 0,3 až 0,6 a dáváte tam návrh, že tam bude minimálně 0,3, takže se může schválit 0,8 a může se schválit 1,0. Takže v praxi to bude vypadat tak, že ten, kdo je dneska uvolněný starosta a zároveň poslanec, tak se schválí neuvolněným starostou a nechá si tím zastupitelstvem schválit 1,0. Já tomu vůbec nerozumím a myslím si, že určitě takováto věc měla být předem prodiskutována. Možná máte stanovisko Sdružení místních samospráv, já určitě se zeptám na stanovisko Svazu měst a obcí, ale znovu říkám, že pokud by mělo dojít k případnému nějakému navýšení v rámci komunálních politiků, tak bych k tomu přistupovala tak, aby to dostali všichni, považuju to za férové a spravedlivé.

A u toho druhého návrhu opravdu mně to připadá, protože já jsem byla s nějakým vaším kolegou v nějaké debatě, kde mně říkal, že to je úplný nesmysl, těch 40 %, že se to musí změnit, takže já tam z toho čtu, že z toho důvodu to předkládáte. Pak tam samozřejmě navrhujete, aby neuvolnění členové rady dostali navýšení, je tam skoro navýšení o 100 %. Já můžu s tím asi souhlasit, protože pravdou je, že rozdíly mezi místostarosty a tak dále, i to tam zdůvodňujete, že pak řada těch zastupitelů si schvaluje více těch místostarostů, a je to právě z toho důvodu, že je tam ta odměna daleko vyšší. Ale otázkou je, jestli pak nebudeme mít hodně těch neuvolněných členů rady. To navýšení je tam z vaší strany zhruba o 100 %. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP