(16.40 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)
A to nemluvím ani o tom, že podle policie měla být kampaň STAN financována penězi z korupce. Posloucháme se tu vůbec? Financována penězi z korupce! Jak je vůbec možné, že se k tomu nejen Vít Rakušan, ale ani premiér vůbec nevyjádřili? Jediný, koho jsem slyšela, byl předseda pirátského klubu Michálek, který v České televizi mluvil o mafii a že to celé musí být prošetřeno, ale u toho to také skončilo.
V tuto chvíli je Česká republika vystavena podezření, že orgány činné v trestním řízení mohou být ovlivněny ministrem vnitra Vítem Rakušanem, aby se s plnou naléhavostí nevěnovaly vyšetřování kontaktu ministra vnitra se zločineckou skupinou, mimo jiné prostřednictvím šifrovaného telefonu. Neexistuje jistota, že nová větev kauzy Dozimetr sahající až do nejvyšších pater státní moci může být standardním způsobem řešena a vyřešena. Vnitřní bezpečnost České republiky se otřásá v základech. Mafie dost možná prorostla do nejvyšších pater politiky a já se ptám, zda premiér Petr Fiala chce opravdu dělat, že toto riziko nevidí, a držením Víta Rakušana ve funkci si raději bude jistit koalici, aby se mu náhodou nerozpadla? Nebo se premiér Petr Fiala postaví k podezření na napojení ministra vnitra na organizovaný zločin čelem a odvoláním Víta Rakušana umožní řádné vyšetření jeho kontaktů a vazeb na zločineckou organizaci fungující uvnitř vládního hnutí STAN?
Z tohoto důvodu, pane místopředsedo, prosím o zařazení mimořádného bodu s názvem Prorůstání organizovaného zločinu do nejvyšších pater vlády Petra Fialy. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Píšu si - do nejvyšších pater vlády... A já bych poprosil dalšího, kdo je přihlášený, a to je pan předseda Okamura - kterého zde nevidím. Poté tedy paní místopředsedkyně Dostálová, kterou taky nevidím... akorát vchází, tak máte slovo, a poté je přihlášen pan ministr Síkela. To by bylo zatím z přednostních vše, poté by už přišli na řadu další poslanci. Máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji moc za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, moc mě mrzí, že tady není přítomen pan ministr Bartoš, protože já jsem původně dneska vůbec nechtěla vystoupit, chtěla jsem vystoupit v rozpravě k daňovému balíčku, ale musím říci, že dnešní tisková konference Pirátů mě opravdu zvedla ze židle. Vzkaz pro pana ministra Bartoše, že někdy je opravdu lepší držet se pravidla "mlčeti zlato".
Pan ministr hned po nástupu do úřadu překopal celý nový stavební zákon, který získal titul Zákon roku. Bohužel, těmito kroky jsme zcela rezignovali na vymahatelnost lhůt, zastupitelnost úředníků a jednotné metodické prostředí. Na čem jsme se ale shodli, byla plná digitalizace stavebního řízení. Pan ministr ho díky těm změnám, které učinil, musel upravit. Jeho první kroky tedy byly zrušit již rozběhlá výběrová řízení, která se realizovala formou otevřených soutěžních dialogů.
Na Ministerstvu pro místní rozvoj byl připraven celý tým pro digitalizaci, dokonce fungovalo takzvané grémium ministryně, členem tohoto grémia byl i pan Profant za Piráty, zástupci ICT Unie a další. Jak pan ministr dobře ví, zmiňovaného pana Šteffla, který se mu teď tak hodí do krámu, já vůbec neznám. To nebyl žádný poradce ministryně, nebyl ani členem grémia, byl to poradce sekce IT, to znamená v pravomoci odborného náměstka, který měl tu pravomoc mít i externí spolupracovníky - a náměstek si takové lidi vybírá sám. Celý systém digitalizace stavebního řízení byl koncipován jako robustní s cílem ho mít realizovaný v jednotlivých etapách, které se potom budou realizovat. Pokud by se nerealizovaly, musí se změnit zákon. Znova opakuji, pokud je pan ministr nebude realizovat, musí změnit zákon.
Projekt digitalizace stavebního řízení a územního plánování je nedílnou součástí zrychlení celého procesu. Základ projektu digitalizace stavebního řízení a územního plánování byl uveden novelou zákona o zeměměřičství a stavebního zákona provedenou zákonem č. 47/2020 Sb. Plné zakotvení digitalizace stavebního řízení do legislativy je realizováno prostřednictvím nového stavebního zákona. Původně měla digitalizace naběhnout k 1. 7. 2023, to byl plán naší vlády. Pan ministr ho změnil a měl by tedy naběhnout k 1. 7. 2024. Odložil digitalizaci o rok.
Cílem projektu digitalizace stavebního řízení a územního plánování je vybudování efektivního a funkčního digitálního systému, který usnadní proces všem účastníkům stavebního řízení. Možná pro vaše připomenutí: projekt digitalizace stavebního řízení a územního plánování se skládá z informačních systémů, jako je Integrační platforma stavebního řízení a Portál stavebníka, Informační systém evidence stavebních postupů, Informační systém evidence elektronických dokumentací, Informační systém územního plánování, Národní geoportál územního plánování a Informační systém stavebního řízení.
Portál stavebníka je alfa a omega celé digitalizace. Jedná se o centrální informační systém, který zajišťuje integraci jednotlivých komponent a rovněž napojení na již existující informační systémy veřejné správy, ať už provozované centrálně, nebo lokálně na stavebních úřadech, takzvané agendové informační systémy stavebních úřadů. Kromě integrační funkce bude v rámci tohoto informačního systému fungovat několik subsystémů. Portál stavebníka je základní komunikační platformou - takzvaným frontendem pro stavebníka a zúčastněnou veřejnost - která propojuje jednotlivé komponenty navrhovaného řešení do funkčního celku, jenž umožní zrychlení a zefektivnění všech dílčích aktivit a procesů v oblasti stavební agendy.
Dále máme Informační systém evidence stavebních postupů, ten zajistí centrální evidenci údajů o probíhajících povolovacích řízeních stavebních úřadů, úkonů v něm učiněných, vydání rozhodnutí a opatření a tak dále. Pak je Evidence elektronických dokumentací jako takových. Přece jsme si říkali, že už není v 21. století možné, abychom jezdili s avií na stavební úřad s několika pare projektových dokumentací. Právě tento informační systém by měl sloužit k ukládání projektové a obdobné dokumentace v elektronické podobě jak ve formátu PDF, tak ve strojově čitelném formátu, včetně možnosti ukládat ve standardu BIM. Stavebník díky evidenci získá prostor pro ukládání projektové dokumentace již v přípravné fázi stavebního záměru.
Dále máme informační systém územního plánování - Národní geoportál územního plánování. Tam by měly být na jednom místě a v jednom datovém standardu zveřejněny výstupy z územněplánovacích činností orgánů územního plánování a rovněž zajištěn přístup k nim.
Posledním z těch systémů je Informační systém stavebního řízení. Ten by měl sloužit pro práci úředníků na stavebních úřadech, kteří budou v tomto systému řešit běžnou agendu stavebního úřadu. Tento systém bude propojen s ostatními systémy digitalizace stavebního řízení a územního plánování tak, aby umožnil zjednodušenou práci všem úředníkům v oblasti stavebního řízení.
Jak měl být tento systém financován? Většina předpokládaných finančních nákladů, projekty digitalizace stavebního řízení a územního plánování, měla být financována z evropských strukturálních a investičních fondů, z Integrovaného regionálního programu, do jehož výzev za mého vedení rezortu byly podány dvě žádosti o podporu v celkové hodnotě necelé 1 miliardy korun. Řídící orgán vydal právní akty, pan ministr Bartoš nechal tyto projekty zrušit. Nechal je zrušit - to znamená, na tu samotnou digitalizaci stavebního řízení nejsou připraveny evropské fondy z takzvané kohezní politiky. ***