(12.40 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Já bych chtěla říct, že jsme se svými kolegy, když to nemáte v tom komplexním pozměňovacím návrhu, připravili náš pozměňovací návrh, aby se tato daňová výjimka na dary pro politické strany zrušila, respektive i pro politická hnutí i pro evropské politické strany. Takže já si myslím, že na základě toho, co tady předkládáte, je přece absolutně nepřijatelné, aby takováto daňová výjimka zůstala. Jsem opravdu zvědavá, a myslím si, že i moji kolegové z opozice, jak se k tomuto pozměňovacímu návrhu postavíte, a byla bych moc ráda, pane ministře, protože já už ten pozměňovací návrh mám od včerejška v systému, vy určitě jako ministr financí máte řadu náměstků a poradců, tak určitě máte informace, zda byste mi již dnes mohl po mém vystoupení říci, jak na zrušení této daňové výjimky nahlížíte a zda bude mít z vaší strany podporu.

A nyní bych se ráda věnovala dani z nemovitostí. Všichni víte, že daň z nemovitostí, když se i podíváte na různé průzkumy, analýzy, tak je to v rámci toho konsolidačního daňového balíčku věc, která lidi trápí nejvíce. To, že se pak v médiích objevilo, že daň z nemovitostí celá zůstane obcím, tak se tam neobjevilo to B, a to je, že i když by to zůstalo obcím, tak všem občanům se to o 100 % navýší. To znamená, že když dneska někdo platil daň z nemovitosti 2 000 korun, tak od 1. ledna roku 2024 podle návrhu této vlády bude platit 4 000 korun. Mohl by platit i více, pokud by ještě obce zvedly své místní koeficienty. Pan ministr financí také říká, že máme jednu z nejnižších daní z nemovitostí. Ale o dani z nemovitostí se rozhodují města a obce a ony mohou daň z nemovitostí navýšit až o 500 %. Takže to, co říká, není pravda. Daň z nemovitostí byla vždy v rámci rozpočtu výlučným příjmem měst a obcí a města a obce si rozhodovaly o její výši

My jsme se následně dozvěděli, že František Lukl, předseda Svazu měst a obcí, a Eliška Olšáková, předsedkyně Sdružení místních samospráv, oba za Starosty a nezávislé, šli na panem ministrem financí dohodli s ním, aby daň z nemovitostí navýšená zůstala městům a obcím a že za to by se městům a obcím pokrátilo rozpočtové určení daní, ale pouze daň z příjmů fyzických a právnických osob. Když jsme tady o tom hovořili s panem ministrem financí v rámci prvního čtení a já jsem mu pokládala otázky, jakým způsobem ta daň z nemovitostí je daná, to znamená, 10 miliard dostanou města a obce, ale když to chcete vzít z toho rozpočtového určení daní, tak je to velmi těžko predikovatelné, protože výběr daní nemůžete nikdy předvídat na 100 %. Pan ministr financí mi tady řekl: Ale já jsem s tím návrhem nepřišel, s tím přišel Svaz měst a obcí a Sdružení místních samospráv. No a jaký je závěr? Nebude se sahat obcím pouze na daň z příjmů právnických a fyzických osob, ale bude se jim sahat i na dépéháčko, daň, která je největším příjmem měst a obcí.

A v tuto chvíli by mě zajímalo, pane ministře, protože já registruji, a já jsem se svou kolegyní Renatou Oulehlovou udělala v našem Karlovarském kraji setkání se starosty, a jaký byl výstup starostů? Starostové nechtějí, abyste jim sahali na rozpočtové určení daní, chtějí zachovat to, co mají dnes, to je 25,84. A jasně říkají: Nesahejte ani na tu daň z nemovitostí, vždyť my si ji můžeme zvýšit sami. My k tomu dáme místní koeficient a my ho můžeme navýšit až na pětinásobek. To znamená, my si to můžeme navýšit o 500 %. A takový je závěr, který zní ze všech krajů a od většiny starostů: nerozhodujte o nás bez nás.

Já nechci tady připomínat, že před rokem 2013, když za vlády samozřejmě pana Kalouska se rozpočtové určení daní dostalo městům a obcím na 19,9 % a dlouhá léta trvalo, než se jim to vrátilo na těch 21,4 - a byli jste to vy, když se schvaloval kompenzační bonus, a já vám za to děkuji, že jste za ty obce a kraje bojovali a že se to navýšilo a mají 25,84. Ale proč jim to nenecháte? Protože mají hodně na účtech? Protože dobře hospodaří? Ale ony jsou nejblíže lidem, starostové mají také největší popularitu a oni řeší ty konkrétní problémy těch lidí a oni na to také potřebují finanční prostředky. A oni mají dneska dostat - za to, že dobře hospodaří, tak jim budeme brát!

Na základě toho, co se děje a co se dozvídáme teď od starostů a primátorů, tak my předkládáme následující pozměňující návrh: Nenavyšujte daň z nemovitostí, to znamená, nechte daň z nemovitostí tak, jak je dnes, popřípadě - budu se opakovat - ať si ji starostové navýší místními koeficienty, ale v žádném případě nesahejte městům a obcím na rozpočtové určení daní. A to je návrh hnutí ANO, řady poslanců a kolegů, je jich tam podepsáno nespočet, aby městům a obcím rozpočtové určení daní zůstalo na hodnotě 25,84.

Mohu vám říct, že budu velmi bedlivě sledovat každého starostu z vládní koalice, jak bude pro tento návrh hlasovat. Je jasné, že se musí ale i schválit samozřejmě to, že se nebude navyšovat daň z nemovitostí. Vůbec nechápu, jak mohlo dojít a jak Svaz měst a obcí a Sdružení místních samospráv, když jsem se s některými starosty bavila, tak prakticky o té skutečnosti nevěděli a v žádném případě s ní nesouhlasí.

No, a teď bych se ještě chtěla věnovat rozpočtovému určení daní krajů. V návrhu konsolidačního balíčku je, že se o 2 % zvedne daň z příjmů právnických osob. To se sice zvedne - z 19 na 21 % - ale nárok na to města, obce a kraje mít nemají. Takže my jsme teď samozřejmě s hrůzou zjistili, že nejenom že se snižuje RUD obcí, ale on se snižuje i RUD krajů. Takže náš další návrh je - protože ještě v tom návrhu je to nastaveno prosím tak, že se to má příští rok o něco snížit a ten další rok ještě o mnoho více. Takže například u těch krajů se to má snížit z 9,78 na 9,76 a pak v dalším roce na 9,45. Takovýto podobný návrh je samozřejmě u obcí a měst, ale tam v tom předkládaném návrhu se promítá ta daň z nemovitostí. Takže další návrh, který hnutí ANO předkládá, je, aby bylo zachováno i rozpočtové určení daní krajů. Také bych chtěla podotknout, že za naší vlády se vybojovalo, že se rozpočtové určení daní navyšovalo. Pravdou je, že za naší vlády jsme velmi bojovali, aby v tom byly zahrnuty i opravy silnic druhých a třetích tříd, ale zase za naší vlády se teprve ty finanční prostředky na opravy silnic začaly krajům dávat. Před rokem 2013 kraje nedostaly ani korunu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP