(9.20 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Dále se musím dotknout změny v systému rodičovského příspěvku. Musíme si uvědomit, že pro české rodiny jsou to spojené nádoby. Jde o peníze, a samozřejmě rodinné rozpočty v aktuální době počítají každou korunu. Současná vládní pětikoalice chce provést změny, které budou nespravedlivé vůči mladým rodičům. Pětikoalice opětovně rozděluje společnost, tentokrát však nejenom verbálně, ale i finančně. Děti, které v uvozovkách vydrží a narodí se po 1. 1. 2024, budou odměněné 50 tisíci. Rodiče dětí narozených dříve mají smůlu. Vůbec nechápu, a tady prosím, abyste zaznamenali ten kontext, aktuálně je ten problém u českých rodin. Proč nepomůžeme i zvýšením rodičovského příspěvku rodinám teď? My budeme pomáhat budoucím rodičům, ale tam přece všichni doufáme, že se situace začne stabilizovat. Proč nepomůžeme rodinám, které čelí obří inflaci teď, obřím cenám energií teď, ne za rok? Teď tomu čelí. Proto si myslím, že tento krok je velmi nedůstojný právě vůči podpoře mladých rodin, a měli bychom se všichni nad tímto zamyslet a přehodnotit, abychom vlastně pomáhali rodinám, kde už jim, doufejme, trošičku ta ekonomická situace v příštích letech nebude tak drastická jako v současné době. Prosím, pomozme mladým rodinám teď. I ten příspěvek na dítě může významně pomoci, minimálně by ale měl odrazit inflaci. 350 000, nebo navýšení o 50 000 je málo. Ty peníze se znehodnotily. A mě vždycky pobaví, když dám do kontextu dva články vlády, tak u poplatků za televizi a rozhlas, tam to prostě přijímáme, že to bylo znehodnoceno inflací a že ten poplatek už je v podstatě daleko minimální, a u těch rodin jako co? Za těch 300 000 si dneska nekoupí to, co si koupili před dvěma lety. Tam je znehodnocení minimálně o 75 000. A takto bychom měli tady uvažovat, abychom mladým lidem pomohli.

Když jsem se na začátku zmínila, a zase je potřeba to dát do kontextu, tak vlastně v té rodině ty generace jsou jak staří lidé, tam už všichni víme, jak se jim současná vláda pomstila na důchodech. Teď vlastně vidíme mladé rodiny, že vlastně nejsou schopny utáhnout svoje rozpočty, a do toho všeho bych takto nevystupovala, kdybych viděla alespoň nějakou snahu například u mladých rodin, které si nemohou požádat o příspěvek na bydlení, protože jsou vázány splátkou hypotéky a ta se do toho nezapočítává, takže tyto rodiny jsou dneska bity úplně nejvíc, a snaha vlády v oblasti hypoték je nula.

Já jsem tady navrhovala několik řešení. Dobře, zaznamenala jsem, že nesouhlasíte s víceletými hypotékami. Ale je tady například, já tomu říkám pracovně švýcarský model, sama jsem o tom mluvila s Českou bankovní asociací, se zástupcem České bankovní asociace, kde by například toto pro banky nebylo neřešitelné. A je to jenom o tom, že po dobu toho, když mladé rodině vypadne jeden příjem, protože ta žena je na mateřské dovolené nebo se stará o předškolní dítě, tak v rodině je jenom jeden příjem, a po dobu této péče by rodina mohla na hypotéce splácet pouze úroky, nikoli jistinu, tak jak je to běžné i v jiných západních zemích. Proč takto nemůžeme mladým rodinám pomoci? Víte, kolik by to byla úspora? Ten poměr mezi úrokem a jistinou je zhruba 45 vůči 55 %. Dovedete si představit, že splátka rodiny dneska na hypotéce je průměrně někde 23-24 tisíc, že by platili jenom půlku? Kolik tisíc korun by to pomohlo rozpočtu té rodiny v této těžké době? Ale bohužel vláda žádné takové kroky nedělá.

Když jsem mluvila o ženách, tak už tady o tom hovořili i mí kolegové, že my samozřejmě budeme nárokovat, nebo se snažit přijít s pozměňovacími návrhy, které sníží daňové sazby hygienických a menstruačních pomůcek. I vy jste dostali, všichni jsme dostali do mailu stanovisko odborné, že skutečně menstruační chudoba je realitou pro tisíce žen, a já nechápu, proč by měly být tyto pomůcky ve vyšší sazbě daně než například už několikrát zmiňované pornočasopisy.

Obdobně je to i s květinami. Já vím, že to vyvolá úsměv na vaší tváři, ale věřte mi, že já jako ministryně pro místní rozvoj jsem čelila tomu, že nám enormně narůstají takzvané sociální pohřby. Květina je spojená, a já nechci začít tím negativním, tím smutným, kde to je jenom u těch pohřbů, ale květina je přece spojená i s radostnými událostmi: svatby, křtiny, svátky, narozeniny, Mezinárodní den žen, Mezinárodní den matek, svátek zamilovaných. Doufám, že ještě všichni z nás tady víme, co to láska je. To všechno je symbol květiny. Květina je i symbol pro ženu jako takovou, a myslím si, že bychom se nad tímto měli zamyslet, že opravdu mnoho, mnoho drobných živnostníků na toto velmi doplatí, protože květina se stanem svým způsobem luxusem, ale to určitě není známka dobré zdravé společnosti.

Stejně tak se tady musím zastavit u toho, co vláda předvádí s obcemi. Já prostě nerozumím tomu, vždyť ve vašich řadách je tolik starostek, starostů, hejtmanů, primátorů a tak dále, zastupitelů. Nechala jsem si vyjet seznam, ale to bych tady četla dvě hodiny, kdo z nás všechno je tady členem nějaké samosprávy. Co se to děje? Jak je možné, že vláda se takto macešsky chová k svým obcím? Tak nejenom že se tedy úplně nepovedlo panu předsedovi Luklovi vyjednat s vládou to navýšení daně z nemovitosti výměnou za sdílené daně, za všechny sdílené daně, což samozřejmě bude mít pro obce obří dopad, nejenom těch 10 miliard, ale obří dopad, ale vedle toho vláda zrušila obcím - a já nevím, jestli si to všichni uvědomujete, protože ono to v tom balíčku je napsané dvěma větami. Ale státní rozpočet v podstatě nebude kofinancovat evropské projekty ze státního rozpočtu. Nebude. Prostě bude jenom Evropa a vlastně to kofinancování ze strany žadatele.

My máme tři kategorie regionů, takzvaně méně rozvinuté regiony, přechodové regiony a více rozvinuté regiony. U těch méně rozvinutých regionů bude 85 na 15, ale právě ta zmiňovaná metodika finančních toků zejména u školství pomáhala obcím v tom, že tam dávaly kofinancování 5 %. Největší tragédie to bude pro přechodové regiony, a tam je potřeba, aby tady zavnímali poslanci, zastupitelé z těchto regionů, týká se to kraje Plzeňského, Jihočeského, Kraje Vysočina, Jihomoravského a středních Čech, tyto regiony ztratí podporu ze státního rozpočtu, to znamená, jejich kofinancování bude 30 %, protože podíl evropských fondů je 70 na 30. To znamená, obce vlastně nedostanou ty příjmy ze sdílených daní. Nedostanou příspěvek státního rozpočtu na kofinancování projektů. Ministerstvo pro místní rozvoj čelí největšímu propadu rozpočtu. Bavíme se tady o 13,6 miliardy korun. To znamená, úplně zruší dotační tituly. Na co mělo Ministerstvo pro místní rozvoj ty tituly? No na rozvoj obcí. My jsme žádné podnikatele nikdy nepodporovali, jenom obce. To znamená, Ministerstvo pro místní rozvoj zruší dotační titul na místní komunikace, školky, sportoviště, domy s pečovatelskou službou, komunitní bydlení seniorů, technickou infrastrukturu, zainvestování pozemků pro následnou bytovou výstavbu a tak dále. Zároveň tento daňový balíček snižuje podíl na dani z hazardu pro obce. Prostě když si to takto sečtete, co všechno se obcím bere, tak si myslím, že by tady měli povstat všichni ti, co jsou zástupci v jednotlivých obcích, a říct: Není to už trošku moc? Nepřehnali jsme to? Vždyť obce jsou ti, kteří investují do infrastruktury pro zlepšení kvality života v našich obcích.

Pro mě je zcela nepředstavitelné, že tímto způsobem se vláda vydává. Nechápu takový ten princip sebezáchovy, že se aspoň nesnaží někde ubrat na plynu, že jejich cílem je asi naštvat úplně všechny a semknout společnost proti naší současné vládě. Nicméně my všichni jsme tady voleni lidmi, měli bychom myslet na jejich blahobyt a tak dál, a v kontextu toho, kdy se bavíme o tom, že v podstatě i změna DPH může mít třeba i neutrální dopad, když se bavíme o tom, že vláda má na letošní rok deficit 295 miliard, na příští rok 252 miliard, rozdíl je 43 miliard, a sama vláda řekla, že na výdajové straně státu představí úsporu ve výši 62,5 miliardy. Přátelé, myslím si, že počítat umíme všichni. Fakt potřebujeme daňový balíček, který je velmi nevýhodný pro české občany? Dokonce jsem četla články jako Podvod na českých občanech. Je absolutně alarmující pro obce a obce by se asi skutečně měly postavit proti tomuto daňovému balíčku. A otázkou je, zda ho vůbec potřebujeme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP