(11.20 hodin)
Poslanec František Petrtýl: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, dovolte, abych se také vyjádřil k daňovému balíčku. I když toho bylo už řečeno mnoho, těch příspěvků bylo mnoho, tak já jsem skutečně svůj příspěvek velice zkrátil, abych se zbytečně všude neopakoval. Chtěl bych jenom upozornit na některé dopady daňového balíčku.
V podstatě žádná skupina obyvatel si nemůže být jistá kroky vládnoucí pětikoalice a vlastně stát neušetřil ani mladé lidi. Je zřejmé, že vláda svou deklarovanou fiskální konsolidaci založila a povýšila jen na zdražování a rušení výhod těm občanům, které si vybrala. Vláda ihned v prvém roce svého působení snížila slevu na jízdné pro studenty. Původně se jednalo o slevu 75 %, ta byla ponížena na 50 % z plné ceny. Vláda nepomáhá příliš studentům ani na vysokých školách, kde se zdražuje logicky život na kolejích, ruší se jim slevy na dani. Pokud to takto bude pokračovat, tak se to projeví ve sníženém zájmu našich mladých studovat. Přitom podíl vysokoškolsky vzdělaných v populaci 25 až 34 let, což jsou vlastně ti, kteří skončili vysokoškolské vzdělání, je v České republice jeden z nejnižších v celé Evropské unii.
Další dopad tohoto balíčku je na DPH. Koaliční strany před volbami slibovaly, že rozhodně nezvýší daně. A jaká je skutečnost? Sliby se rozplynuly jako pára nad hrncem. Co nás tedy čeká? Dojde ke zrušení systému tří sazeb DPH. Dvě snížené sazby, které byly dosud ve výši 10 a 15 %, splynou do jedné snížené sazby 12 %. Základní sazba ve výši 21 % zůstává v platnosti. Výjimku budou tvořit knihy, u nichž je nulové DPH. Služby a zboží, které dosud podléhaly 10% dani, podraží o 2 procentní body. Bude se jednat například o dodávku tepla, vodné a stočné, stravovací služby, léky a některé farmaceutické výrobky, ubytovací služby, vstupné do divadel, kin, časopisy, dopravu a tak dále. Z 10 % poskočí o 11 procentních bodů do základní sazby úklidové, kadeřnické a holičské služby, opravy obuvi, kol a kožených výrobků, ostatní tiskoviny, noviny a dříve tolik diskutované čepované pivo.
Skok o 6 % z 15 do té 21% zaznamenají nápoje bez ohledu na to, jestli se jedná o nápoj alkoholický, nebo nealkoholický. Dále tam budou řezané květiny, palivové dřevo a práce související s nakládáním s komunálním odpadem. Za poznámku stojí přeřazení novin a nápojů do základní skupiny, kdy tady už několikrát zmiňované, že například pornografické časopisy budou zatíženy menší sazbou nežli noviny, které to štěstí nemají. 21 % DPH budou zatíženy též veškeré nápoje včetně neochucených vod. I když původní záměr znevýhodnit nezdravé slazené nápoje se tedy poněkud vytratil.
Dalším dopadem bude sociální a zdravotní pojištění živnostníků, kdy povinný vyměřovací základ osob samostatně výdělečných činných by se měl z 25 % průměrné mzdy navýšit až na 40 %, přičemž by v prvních třech letech podnikání měl zůstat snížený základ. Zatímco nyní je minimální pojistné zhruba 2 900, po úpravách to bude 4 000, zhruba 4 700 korun.
Co mě však velice mrzí, je zvýšení daně z nemovitých věcí. Vlastně jedná se o dvojnásobné navýšení a pravidelná valorizace. Zvýšení daně z nemovitosti na zhruba dvojnásobek se dotkne drtivé většiny českých domácností, protože struktura vlastnického bydlení v České republice je odlišná od zahraničí. V České republice bydlí ve vlastnickém bydlení zhruba 80 % populace. Proto nelze porovnávat daně z nemovitých věcí mezi jednotlivými zeměmi Evropské unie. Nelze ani akceptovat argument, že jde o navýšení jenom o stovky. Na jedné straně to nemusí být pravda. Jsou lokality, kde to může být výrazně více. Ale je nevyhnutné brát toto navýšení nemovitých věcí v kontextu celého daňového balíčku. Česká republika má velký propad reálných cen ve své historii a tím se dostáváme i tím navyšování věcí (?) daně z nemovitých věcí určitě tomu nepřispívá.
Velkým problémem jsou ceny nemovitostí v České republice. Nacházíme se v krizi bydlení. V poslední době obrovsky narostly ceny nemovitostí. Já jako člověk, který dělám celý život ve stavebnictví, tak skutečně někdy až se z toho zatočila hlava, protože ty ceny vyrostly do úplně neuvěřitelných a nesmyslných výšin. Ale naštěstí v poslední době se to skutečně stabilizuje. Přesto si myslím, že zvyšování daně z nemovitých věcí je cesta špatným směrem. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí paní poslankyně Mračková Vildumetzová, připraví se pan poslanec... (Hlásí se poslanec Brázdil.) Nemám vaši přihlášku, pane poslanče. Hlásil jste se s faktickou poznámkou? V tom případě, prosím, máte slovo.
Poslanec Milan Brázdil: Kolegyně, kolegové, já bych chtěl zareagovat na dotaz Miloše Janulíka, který tady položil otázku, proč to tedy děláme. Ne my tedy, ale proč to pětikoalice dělá. Shrnu. Pan předseda Fiala říká: Máme katastrofální stav financí! Pan Stanjura neřekl, že nemáme katastrofální, on řekl, že nejsme v takovéto vyhrocené situaci. Necituji ho úplně přesně. Pan Fiala říká: Děláme to pro lidi! Stanjura říká stejně: Děláme to pro budoucnost lidí. Pan Fiala říká: Jsou to nepopulární věci. Pan Stanjura říká: Jsou to nepopulární opatření. Oba dva se shodnou na tom, že to jsou, že to je, že vlastně tu zátěž ponesou lidi. Děláme to tedy pro lidi, oni to všechno ponesou.
Byli jsme šestí nejlepší, teď jsme osmí v tom zadlužení v Evropě. A co tedy na to říkají lidi? Já reaguji proto, že Miloš se zeptal, nikdo na to nereagoval. Co tedy na to říkají lidi? No lidi říkají, my nevěříme vládě. Nebo abych nebyl úplně, my věříme jenom, 32 % lidí věří vládě. A tedy odpověď zní: Proč to tedy děláme? Odpovídám, jako bych konstruoval za tu vládu. Já vám to řeknu: No protože my nemáme rádi lidi. To je ten závěr.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Tak vaše faktická poznámka. Nyní tedy řádně přihlášená paní poslankyně Mračková, Vildumetzová, připraví se pan poslanec Jan Kubík, Oldřich Černý a další. Prosím.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, i já bych ráda v obecné rozpravě vystoupila ke konsolidačnímu daňovému balíčku, který tady je, a v úvodu musím říct, že pan ministr financí včera říkal, jestli je nutné konsolidovat veřejné finance. A myslím si, že jsme se spolu shodli, že ano. Ale já bych své vystoupení právě rozdělila, že mně vadí, že to, co se tady předkládá, tak se především dotýká těch daní a daně z nemovitosti, daně z příjmu právnických osob, navýšení daní u různých věcí, jako jsou kadeřnické, holičské služby a tak dále, ale prakticky v tom materiálu nejsou ty výdaje. Ty teprv přijdou, ty budou až v návrhu rozpočtu na příští rok. A proto zatím to působí... a proto říkáme, že to je konsolidační daňový balíček.
A já jsem včera tady vystupovala, jasně jsem říkala, že když pan ministr financí říkal - a co vám tedy vadí? Já to musím znovu zopakovat. Nám především vadí to, že vláda a celá pětikoalice nezačíná u sebe. Já když se bavím s lidmi, tak řada lidí to i chápe. A jestli tady sedíte v těch poslaneckých lavicích, tak běžte do těch měst a obcí a zeptejte se těch lidí. Opravdu jim vadí, že dneska vláda má nejvíce ministrů. Já to pořád opakuju, nevejdou se ani do těch lavic. Máme nespočet politických náměstků. Schválili jste si nový služební zákon. Od 1. ledna přibylo na rezortech 40 politických náměstků.
Pan ministr financí tady včera obhajoval ty své lidi, které má na svém rezortu. Já jsem si včera dala tu práci a prošla jsem si ty jednotlivé rezorty a opravdu jsem musela úplně s údivem se pozastavit nad tím, že máme ministra pro legislativu a jeho náměstkem, budu korektní, je samozřejmě člen České pirátské strany, který nemá ani vysokoškolské vzdělání, nemá ani právní vzdělání, ale je náměstek pro legislativu. ***