(14.40 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Nejvyšší soud upozorňuje, že limity pro restrikce platů soudců jsou upraveny též zákony Evropské unie, je to například rozhodnutí Evropského soudu C 64/16, a jejich dodržování může být přezkoumáno Soudním dvorem. S ohledem na velmi krátkou lhůtu pro připomínky nemůže Nejvyšší soud poskytnout hlubší rozbor řešené materie. Nicméně pro stručnost lze konstatovat, že postačí, bude-li politická reprezentace, to je moc výkonná a zákonodárná, respektovat ústavní pořádek, jak jej vymezil Ústavní soud například v již zmíněném nálezu spisová značka 28/13. Pouhé přečtení tohoto nálezu by mělo předkladatele vést k tomu, že od záměru opětovně zasahovat do platové základny soudců upustí. Tuto připomínku hodnotíme jako zásadní. Konec citátu vyjádření Nejvyššího soudu.

Vy všichni to znáte, ten starý příběh. Tady už víc jak rok leží návrh poslance Andreje Babiše na zmrazení platů ústavních činitelů. Ten se týkal jenom platů ústavních činitelů. Ale aby to nebylo takové, jak to navrhoval Andrej Babiš, aby to vypadalo trochu jinak, přichází se s jiným koeficientem, s jinou základnou pro výpočet, aby to bylo trochu něco jiného, ale fakticky to znamená zpomalení růstu či zmrazení platů nejen poslanců a senátorů, ale i soudců, a to navzdory tomu, že zde byla v minulosti určitá gentlemanská dohoda, že se už na tyto platy nebude sahat. Vzpomínáte si, že za ministryně Heleny Válkové došlo k nějakému narovnání a že se soudci vzdali svých nároků, které se, teď vám neřeknu přesně, v jaké výši pohybovaly, ale zkrátka nepožadovali dorovnání ve svých příjmech s tím, že už je to naposled, co se tato materie vůbec řeší a projednává. A uplynul nějaký rok a už to zase tady leží na stole a zase se tím musíme zabývat. Považuju to za úplně zbytečné. Považuju za nevhodné to zapojovat tady do konsolidace veřejných rozpočtů. A samozřejmě říkám tady s veškerou vážností od mikrofonu, že ve výsledku se nakonec dočkáme přezkumu Ústavním soudem a že nakonec ty prostředky s velkou pravděpodobností budou muset být dorovnány.

Takže o co nám zase jde? Zase jenom trošku vylepšit výsledek, aby ten schodek lépe vypadal v tomto roce, a po nás ať přijde potopa. Já myslím, že tímto způsobem by skutečně předkladatel neměl postupovat. Je to také důvod, a říkám to tady dopředu, proč budu navrhovat v té správné chvíli, aby i tento tisk byl přikázán ústavně-právnímu výboru. Nemám ambici na ústavně-právním výboru projednávat všechny aspekty daňového balíčku, ale prosím vás, toto je věc, která opravdu patří materiálně do ústavně-právního výboru, a já doufám, že můj návrh bude podpořen. Tak to máme justici.

Za druhé tady máme včelaře. Už to tady zaznělo v rámci rozpravy z několika úst. V balíčku se navrhuje sjednocení limitů pro osvobození ostatních příjmů v § 10 zákona o daních z příjmů na 50 000 a zrušení úpravy příjmů z chovu včel § 10 odst. 3 písm. a) zákona o daních z příjmů. Když to probíráte se včelaři, tak většinou vám řeknou jednu větu: že to opravdu není dobrý nápad. Protože ta oblast je natolik specifická, velká část včelařů, a je to nějakých 65 000 registrovaných včelařů - a já jsem jeden z nich a říkám tady rovnou, já nemám střet zájmů, já mám devět včelstev, takže na mě se to určitě vztahovat nebude a já určitě včelařením nevydělávám, ale všem je jasné, že to v konečném důsledku může vést akorát k tomu, že se ta včelstva nebudou hlásit, že se tím může zhoršit nákazová situace, že se bude léčit všelijak, bude se léčit svépomocí. Není to vůbec šťastný nápad. Vy víte, že Česká republika je včelařská velmoc, my máme možná největší hustotu včelstev nejen v Evropě, ale na světě; že to není vůbec jednoduché hospodaření. Vždycky se s nadsázkou říká: celé vaše hospodářství lítá někde ve vzduchu. Mohou přijít nemoci, může přijít špatné počasí, které nedokážete ovlivnit. A třeba jenom letos na jaře opravdu uhynulo velké množství včelstev a ta situace není jednoduchá. A teď přichází tady toto.

Jenom v rámci nějakého osvěžení bych vám chtěl říct, že už 8. dubna 1775 vydala Marie Terezie svůj včelařský patent pro Dolní Rakousy a Moravu, ve kterém - počkejte, já si to najdu (hledá příslušný text) - ve kterém vyloženě tedy napsala, že: "včelařství jest ku většímu povzbuzení včelařství na věčné časy osvobozeno od veškerého desátku, kde doposud panství nevybíralo a touto dávkou nebylo odškodněno. Jestliže však některé panství řečených dvou zemí s tímto požitkem v rektifikatoriu skutečně bylo zapsáno, má se u příslušné zemské vlády ohlásiti, aby po podaném dobrozdání dle tohoto nařízení požitek ten se odepsal nebo jiným způsobem nahradil, kdyby se samo nerozhodlo, že se tohoto nepatrného výtěžku z lásky k všeobecnému dobru zříká." Já tedy říkám z lásky k všeobecnému dobru, že včelařství, a máme tady včelařů hodně, opravdu není jenom o nějakém výdělku. Je to prostě záležitost, která má velký dopad na krajinu, vůbec na hospodářství. Všichni víme, že tam, kde jsou včely, tam se lépe daří i zemědělcům. Ty výtěžky - a já tady mám nějaké vyjádření včelařského svazu, které vám ještě přečtu - jsou potom relativně směšné. Bude to znamenat obrovskou administrativní zátěž, kdyby nějakých 50 000 včelařů mělo podávat daňové přiznání a potom platit daň třeba 1 500 korun, tak jestli to opravdu má smysl. Říkám, že jedna třetina včelařů jsou důchodci. Kdyby oni měli vést nějaké papírování, tak to prostě zabalí a skončí. A já vám nemusím snad tady nikomu říkat, že to včelaření opravdu, kdybychom se takto výrazně posunuli a kdyby došlo k úbytku toho včelstva, tak to pocítíme všichni. Pocítíme to na zemědělské produkci, lesní produkci, zkrátka na všem.

Jenom tady ocituji kousek z toho vyjádření včelařského svazu. Oni tady píšou, že včelařství v České republice je založeno na zájmových včelařích a jejich chovech. Podle oficiálních údajů Českomoravského svazu chovatelů, který vede ústřední evidenci včelstev, je v České republice 65 000 chovatelů včel. Naše právní předpisy neupravují definici zájmového včelaře s odkazem na počet včelstev, v tom se řídíme pravidlem Evropské unie, která označuje za komerčního včelaře toho chovatele, kterých chová více jak 150 včelstev. U nás je takovýchto chovatelů 150. Dotace těmto chovatelům pak podléhají specifikům bez ohledu na to, jestli se jedná o zemědělského podnikatele, nebo ne. Jestliže je včelař profesionálním včelařem, pak je registrován jako zemědělský podnikatel podle zákona o zemědělství a to není vázáno na počet chovaných včelstev, ale na vůli chovatele se touto činností živit. Všichni ostatní jsou zájmoví včelaři, prodávají své přebytky v rámci ostatních příjmů. Proto včelaři nechápou tvrzení, že profesionální včelaři využívají jakousi výjimku fiktivní výše příjmů a formálně rozepisují včelstva na členy rodiny. Včelařství je u nás tradiční společenskoprospěšnou činností založenou na rodinné tradici. Většina našich nových včelařů je právě z rodinného prostředí, ve kterém se tento koníček dědí, aby se práci se včelami syn, vnuk, dnes i dcera, vnučka naučili, předávají se jim včelstva. A tady od zeleného stolu z ministerstva se šíří něco, že jsou snad podvodníci. Cítíme zde rétoriku některých profesionálních včelařů, kteří možná mají problém obstát v tržním hospodářství a vinu svalují na drobné včelaře. Včelařský svaz proto protestuje proti obviňování drtivé většiny poctivých včelařů z podvodu.

Vážený pane předkladateli - on tady pan ministr není. Já bych ho chtěl poprosit z důvodu vyššího dobra, aby navázal na tradice Marie Terezie a abychom tady nezdaňovali včelaře, což se tady prostě nestalo po stovky let. Ten patent víceméně platil až do začátku dvacátého století. Proč teď přichází s tímhle nápadem tato vláda? A vracím se k té svojí úvodní otázce: Mohl by nám pan ministr říct, koho to napadlo, kdo s tím vlastně přišel a kde je ta původní myšlenka, proč to vlastně dělají? Nepřinese to zhola nic. Jenom se pokoušíte zlikvidovat bohulibou činnost lidí, kteří mají blízko k přírodě a kteří tím určitě nedosahují žádných raketových výdělků.***




Přihlásit/registrovat se do ISP