(9.20 hodin)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní se vracíme do obecné rozpravy.

Než dám další slovo, které bude mít pan ministr Bartoš s přednostním právem, načtu došlé omluvy. Omlouvají se pan poslanec Dufek Aleš od 9.30 do 11.30 z pracovních důvodů, Foldyna Jaroslav od 12 hodin z pracovních důvodů, Jakob Jan od 10 do 11.30 z pracovních důvodů a Pošarová Marie do 12 hodin ze zdravotních důvodů.

Nyní tedy vystoupí pan ministr Bartoš, dále je přihlášen pan poslanec Štolpa. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, diváci - možná, paní předsedající, já jsem chtěl vystoupit už včera večer, neboť paní místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Klára Dostálová se snažila nějakým způsobem rámovat situaci s bydlením v České republice. Já bych k tomu chtěl možná říci několik důležitých faktů jednak ohledně současné situace, možná jenom trochu, jak jsme se do té situace dostali a naopak co už se na Ministerstvu pro místní rozvoj stalo. A byla zde i výhrada, že vláda tomu nevěnuje pozornost, nejenom Ministerstvo pro místní rozvoj, tak se i dotknout trochu otázky financování.

My od počátku nástupu na Ministerstvo na místní rozvoj s týmem, který jsem vytvořil speciálně pro otázku bydlení, pracujeme na celé škále nástrojů. Některé z nich už jsme zrealizovali, některé se budou realizovat tak, jak čekáme ještě na rozhodnutí Evropské komise ve věci notifikací, a je důležité si říci, a tady několikrát zazněly třeba programy SFPI, program Výstavba či nějaká dílčí opatření. Neexistuje jedno univerzální řešení, které by řešilo dostupnost bydlení v České republice. Není to jeden zákon, nemůže to být ani jeden program. Mě trošku zaráží, když člověk vystoupí do veřejného prostoru a nepopíše celý ten komplex, okamžitě všichni naskáčou k tomu jeho řešení, ale tohleto tu situaci nevyřeší. Ano, situaci na trhu s bydlením vyřeší série kroků, některé z nich jsou kroky, které můžou udělat municipality, některé kroky jsou, které může udělat stát, ale nesmíme opomíjet, a zmínil to tady i pan ministr Stanjura, vázání soukromého kapitálu, ale i soukromé investice do bydlení, do dostupnosti bydlení v České republice.

Velká část těch reforem, které připravujeme, a budu o nich jenom pak v krátkosti hovořit, my jsme to shrnuli pod jakýsi termín Bydlení pro život, protože to je to, co lidi zajímá, jestli ve svém mladém věku, když zakládají rodinu, když jdou studovat nebo končí studium na vysoké škole nebo když jsou ve věku produktivním či senioři, jestli mají kde bydlet, jestli si to mohou ekonomicky dovolit a jaké formy bydlení jsou pro ně vhodné.

Znovu jenom zopakuji, a to tady včera zaznělo několikrát velmi správně, jsou to obce a města, na jejichž území lidé bydlí. Proto musíme připravit takové podmínky a nástroje, aby obce a města tuto situaci mohly řešit, což není dáno pouze tím, že se bude jenom stavět, ale bude se renovovat, můžou se řešit další nástroje, které pomohou s dostupností bydlení.

Jenom když jsme zde hovořili o výchozí situaci, a tady jsme se mlátili po hlavě, kdo za to může, jestli tato vláda, která je přes rok a půl ve svých funkcích a řeší poměrně kritický souběh krizí, ať už postcovidový, či situaci související s válkou, tak situace, do které jsme se dostali, tady mokvala nebo trvala několik let. A já, když jsem se díval na ta data, já jsem to včera zmínil, tak za posledních deset let v České republice, mimo jiné i osm let předchozích dvou vlád, jichž opoziční ANO bylo součástí - ale nedávám mu to za vinu - v této oblasti, o které chci hovořit, vzrostly o více než 60 % reálné ceny, nikoliv nominální. Co to znamená? Ano, skutečně pro mladé lidi, seniory, ale i pro mnoho lidí, které označujeme za střední třídu, prostě pro lidi s běžnými příjmy, se tak bydlení stává nedostupné, a je třeba to řešit.

Jaké to má konsekvence? Ono se často hovoří o bytech ve velkých městech. Ona už to nejsou právě úplně jenom velká města, ale výsledkem je, že třeba i zcela běžný byt v krajském městě si nemůže dovolit ani slušně vydělávající rodina, neboť třeba měsíční splátka hypotéky je přes 24 000 korun v průměru za 3+kk, takže ten problém není jenom ve velkých městech, ale je všude v regionech.

Ceny nemovitostí rostly trvale mezi rokem 2013 až 2021. Já bych zmínil asi tři důvody. Je to otázka komerčního trhu s bydlením, a vlastně stát, který není banka, který nemůže nařídit výše hypoték a vlastně do této části příliš neingeruje, s tím až tak vlastně moc v této části komerčního bydlení, ať už vlastnického, či nájemního, prostě dělat nemohl, pokud nestavěl alternativu, a to je podpora výstavby dostupného nebo obecního bydlení, nájemního bydlení či významné podpory jiných forem bydlení, ať už je to družstevní bydlení či další.

Ty asi tři faktory, a můžete se podívat i na data, která to potvrzují, byly způsobeny nárůstem reálných příjmů domácností, což je dobrý fenomén, když si lidé vydělají více peněz. Dalších 20 procentních bodů na tom podílu však způsobila vyšší dostupnost hypoték - prostě byly k dispozici peníze, ať už pro ty, kteří si pořizovali vlastní nemovitost, ale i pro developery, kteří si vzali půjčku, rychle postavili, spousta bytů byla prodána ještě před dokončením samotné stavby, a prostě mohli jít investovat do dalších projektů, a zbytek tvoří samotná výstavba určená k bydlení.

Co to tedy ukazuje? Vzhledem k tomu, že tyto tři řekněme komerční aspekty byly naplněny, čistě výstavba nových bytů sama o sobě nestačí, protože komerční trh prostě logicky žene ceny nahoru, jak jsou lidé schopni či ochotni v danou chvíli jít do těch finančních produktů a bydlení si pořídit. A je fakt, že inflaci ani úroky hypoték na Ministerstvu pro místní rozvoj bohužel nesnížíme, nemáme k tomu žádné nástroje. Přesto bydlení lze učinit dostupné, my už jsme spoustu kroků udělali a v tomto roce a v dalším jich ještě spoustu uděláme.

Bydlení pro život má tři pilíře a některé tady i paní Klára Dostálová zmínila. První, co stát má ve svých rukou, jsou zákony - legislativa, která upravuje pravidla hry. Druhý jsou investiční nástroje pro obce a další subjekty. Tady bych odskočil možná k tomu, co tady včera zaznělo - a já si myslím, že to zaznělo správně: ministerstvo je partnerem obcí, měst a krajů. Pak když se jenom vrátím trošku k tomu, tudíž i třeba ve fondu SFPI či dalších ministerstvo není alternativa banky. Já bych chtěl, aby systémová podpora byla skutečně systémová, nikoliv abychom v nějakém způsobu se snažili, byť to může být ušlechtilé, konkurovat bankovnímu segmentu, že prostě nastavíme nějakou řekněme atraktivní nabídku, nebo tam třeba nebude příjmový strop, a aby ministerstvo řešilo individuální pobídky. Já se k tomu potom vrátím ještě v komentáři k SFPI a k tomu: Proč jste zrušili program, který umožňoval lidem lépe dosáhnout na hypotéku nebo pořídit si část družstevního podílu, neboť Ministerstvo pro místní rozvoj, a jeho partnerem jsou samosprávy, kraje a obce. A třetí věc, která je nesmírně důležitá, a je to vidět na rozvoji bydlení, ale i na jiných čerpáních, třeba evropských či národních dotací v republice, kompetence, know-how těch obcí jít do složitějších projektů nebo jít do projektů, které daleko přesahují rámec, který dává rozpočet obce, obec s 15 miliony - teď jsem byl ve Víru - obec s 15 miliony ročního rozpočtu, když chce stavět projekt, který bude ve finále stát půl miliardy, kdyby chtěli postavit novou školu v této obci, bude to stát miliardu, prostě nemůže jít do rizika. Tady startuji nějaký projekt, jehož příprava mě bude stát třeba i vyšší desítky milionů, neboť pouze ta příprava přesahuje jejich rozpočtové možnosti. Takže jsou to zákony, které upravují pravidla hry, investiční nástroje, kterými lze saturovat tu potřebu výstavby, která je nákladná, a know how a podpora obcí tak, aby mohly svoji bytovou situaci řešit.

Já jsem rád, a znovu to zdůrazním - byli jsme velkými odpůrci toho návrhu, který prošel v minulém volebním období, ale společnými silami se Senátem, s odbornou veřejností, s opozicí za to děkuju, se nám podařilo novelizovat rekodifikovaný stavební zákon a ty věci, které byly vnímány jako problematické, ať už je to ping-pong, ať už to jsou doby, které jsou na vyřízení žádostí dány pro jednoduché stavby, klasifikace staveb, zjednodušení toho řízení, toto je jedna část, která tedy úspěšně je za námi. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP