(15.10 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)
My jsme přesvědčeni, že návrh zákona je vyvážený, správný a potřebný, je v dobrém slova smyslu výsledkem politického kompromisu všech pěti vládních stran, a jménem vlády České republiky vás žádám, abyste propustili tento návrh zákona do druhého čtení. A těším se na debatu, která nás bude provázet celým legislativním procesem v dolní i v horní komoře Parlamentu České republiky. Děkuji za slovo. (Potlesk z koaličních lavic.)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jiří Havránek. Pane zpravodaji, prosím.
Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, odhlasovali jsme si, že nás dnes nečeká dlouhá noc, jak říkal pan ministr spravedlnosti, prostřednictvím paní předsedající, nicméně i tak nás čeká dlouhý den a já se pokusím být ve své zpravodajské zprávě i na základě poměrně široké zprávy pana předkladatele pana ministra co nejstručnější.
Máme před sebou vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony související s konsolidací veřejných rozpočtů, mediálně známo jako konsolidační balíček nebo ozdravný balíček, který je jedním z klíčových výstupů dohody stran vládní koalice, která byla veřejnosti finálně představena na tiskové konferenci již 11. května 2023. Poslanecké sněmovně vláda návrh předložila 30. 6. 2023, a to jako sněmovní tisk 488, a téhož dne byl tento návrh rozeslán nám jakožto poslancům.
Tento tisk tvoří nejvýznamnější část opatření směřující ke snižování strukturálního deficitu státního rozpočtu a konsolidaci veřejných financí, přičemž se soustředí na ta témata, která vyžadují legislativní řešení. Samozřejmě vy všichni, kteří jste viděli ať už tiskovou konferenci, či poslouchali další vyjádření, ať už pana ministra, či dalších představitelů vlády, víte, že následně jsou tam i opatření na straně výdajové, která naleznete i taktéž v důvodové zprávě tohoto daňového balíčku.
Myšlenkovým východiskem a základem řady z těch opatření, které naleznete, ať už v tomto tisku, nebo v celém ozdravném balíčku, byla diskuse, ať už s odborníky, nebo i s členy Národní ekonomické rady vlády. Formálním předkladatelem, člověkem, s nímž tedy strávím mnohé dny a večery v průběhu tohoto půl roku nebo několika následujících měsíců, je sice ministr financí, nicméně se jedná o soubor návrhů, na kterém se podílely i ostatní rezorty. Nalezneme zde zákonná opatření tematicky z rezortů samozřejmě financí, Ministerstva práce a sociálních věcí, průmyslu a obchodu, dopravy, Ministerstva spravedlnosti a Ministerstva vnitra. Celkově je v tomto návrhu obsažena novelizace 63 právních předpisů, a to na více než 700 stranách, včetně tedy důvodové zprávy. Dochází ke zrušení, jak jsme slyšeli, 21 daňových výjimek a omezení či úpravě jedné takovéto daňové výjimky, taktéž snížení počtu sazeb DPH na dvě se sazbami 12 a 21 %. Celkový finanční dopad konsolidačního balíčku jako celku je na rok 2024 97,7 miliardy korun, na rok 2025 53 miliardy korun, s tím, že příjmy, tedy to znamená to, co právě řešíme, zejména zde v tomto sněmovním tisku, v roce 2024 tvoří 35,2 miliardy a v roce 2025 37,1 miliardy korun.
Tolik tedy, jak jsem slíbil, má krátká stručná zpravodajská zpráva a těším se - věřím - na věcnou diskusi a debatu. Díky za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji panu zpravodaji.
Než otevřu obecnou rozpravu, načtu ještě omluvy. Omlouvá se pan poslanec Bžoch Jaroslav - ten bere zpět svoji omluvu a omlouvá se od 15 do 16 hodin pan poslanec Bžoch, pan poslanec Metnar od 14 hodin do 15 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Špičák od 16 hodin z rodinných důvodů a pan ministr Rakušan od 18 hodin z osobních důvodů.
Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeno několik přednostních práv, a jako prvního požádám pana místopředsedu Karla Havlíčka. Prosím, pane místopředsedo.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane ministře, včera jsem zhodnotil situaci, vzal jsem to trochu více politicky a pokusil jsem se i nastínit argumenty, proč jsem názoru, že váš balíček, já to tak beru, beru to po té stránce daňové i po té stránce úspor, nemůže fungovat. Dneska půjdu více do detailu, přesto jenom se k tomu ještě krátce vrátím, protože se domnívám, že je to celkem zásadní věc.
Udělat takhle zásadní, takhle důležité kroky znamená, že musíte strhnout veřejnost, musíte strhnout ty, kteří vám v tom mají pomoci. Aby vám v tom pomohli, znamená to, že vám musejí věřit, a vy jste bohužel v situaci, že vám dnes ti, po kterých to chcete, už nevěří. Můžeme se bavit o tom, proč tomu tak jest? Protože vám nevyšly rozpočty 2022, pravděpodobně nedopadne zcela podle očekávání rozpočet 2023, ale možná méně důležité než ta čísla je to, jakým způsobem se to připravuje, jakým způsobem se tam zachází s různými triky, švindly a tak dále. Prostě nebudíte u lidí v tomto důvěru. Současně po nich něco chcete - aby šetřili, ale sami příkladem nejdete, ať už je to tím, že máte o tři ministry více, že zde máte celou řadu nových politických náměstků a tak dále. Podle mého je otázka důvěry v tomto nesmírně důležitá.
Současně jsem zde včera i nastínil to, že z mého pohledu nemáte dostatek personálních kapacit, které by budily důvěru v to, že se vám tento, říkejme tomu restart hospodářství - protože i tak se to dá nazvat - podaří. Poradci budí spíše nedůvěru, a to není o tom, že by ti poradci byli špatní ve smyslu své kvalifikace. Je to o tom, že oni nemají zodpovědnost a oni se chtějí zejména zviditelnit, a vy se nesmírně opíráte celou řadu poradců. To, že nebudí vaši lidé důvěru, o tom svědčí například to, že zde projednáváme zcela zásadní hospodářskou záležitost, a ministr pro hospodářství, i když vím, že se to tak nejmenuje, ale můžeme říci, že to je do značné míry ministr průmyslu, obchodu, inovací, energetiky a tak dále, zde není. Popravdě, on zde není už delší dobu. Už minule jsem se zde ptal, jestli jste náhodou někdo neviděl pana ministra Síkelu? Určitě si vzpomínáte na film Hledá se Nemo. Můžeme říct: Hledá se Jožka. Pokud ho někdo z vás, prosím pěkně, uvidíte z koaličních poslanců, vyřiďte mu, že se zde probírá zcela zásadní hospodářská záležitost a že by neškodilo, kdyby se taky ukázal a například k oblasti průmyslu, energetiky, čehož se to nepochybně bude týkat, aby k tomu řekl pár svých slov nebo svůj pohled.
Dalším problémem je to, že vás je pět. To je realita. Vytváříte eintopf, naházíte do něj vše možné, jeden si prosadí víno výměnou za to, že bude 0 % DPH na knihy, a takto to dáváte dohromady. Ano, to je důsledek pětikoalice. To je realita.
A tím posledním problémem z mého pohledu je to, že nemáte jasnou a ucelenou vizi, za kterou byste šli, a ta nemusí být dlouhá. My tu vizi můžeme kritizovat, ale vy byste si ji měli obhájit, a nehledě na to, jestli ztratíte, či neztratíte voliče, byste za ní měli tvrdě jít. Já jsem žádnou vizi od vás neviděl. Vidím spousty nápadů, myšlenek, některé lepší, některé horší, ale opět si troufám tvrdit, že to je do značné míry daň za trošku chaotickou pětikoalici, myslím tím chaoticky poskládanou ve smyslu všech možných směrů.
Principiálně se neshodneme v jedné věci, a to je v tom, že restart hospodářství, aspoň tak já to vnímám, my vnímáme tak, že by se měl udělat prostřednictvím privátního sektoru, a to tak, že se bude motivovat, myslím tím firmy, živnostníky, zaměstnance. Současně jsme toho názoru, že se musí dělat přes úspory, ale zcela jasné, a nemůže se to nějak obcházet, současně že se to musí udělat tak, že se nezvýší daně až na absolutní výjimky, na kterých jsme schopni se domluvit - já k tomu dojdu. Mimo jiné, to jsme neudělali ani v době covidové, a velmi dobře to víte, že jsme daně snižovali, jakkoliv byla nepříznivá ekonomická situace. ***