(11.10 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)

Stát by si měl říci prostě určité podmínky, za kterých cizinci tady chtějí pobývat, a jestliže tam musí splnit a, b, c, d, e, a jedna z těch věcí je také zdravotní pojištění, tak toto bychom měli touto formou vyžadovat. To znamená žádná neviditelná ruka trhu, žádné otevření prostředí pro různé pofidérní pojišťovny, ale prostě tak, jak je to stanoveno v současné době, tak by to mělo zůstat zachováno.

Proto také naše stanovisko klubu hnutí ANO je, že budeme buď hlasovat pro zamítnutí toho zákona, a v případě, že neprojde - víme také, co je 108 proti 92 - tak ty pozměňovací návrhy, které jsou tam postupně načteny, tak aspoň zmírňují to, co se znova otevře. Já se domnívám, že se otevře částečně Pandořina skříňka, začnou opět problémy a můžeme se opravdu dočkat toho, že za dva, za tři, čtyři roky, možná za dva roky, tady budeme řešit obdobný problém, kdy opět nebudou finanční prostředky na pokrytí té zdravotní péče cizinců. Stát v současné době to má vyřešeno. Cizinec, který tady chce legálně pobývat a chce být legálně pojištěn, tak prostě má nějaké nároky, má nějaké jistoty, že když se mu něco stane, že bude řádně ošetřen, že všechny ty úhrady budou vypořádány. A o to nám asi všem jde.

Takže já opravdu nerozumím té snaze senátorů toto vrátit. Jsou tady takové různé zákulisní informace, že je to samozřejmě velký byznys. V dnešní době, kdy máme celou řadu jiných, podle mě velice důležitějších problémů, tak znova toto otevírat, znova toto otevřít a takto to jaksi znova znejistět, ten segment toho cizineckého zákona, toho trhu, je podle mě špatně. To je asi všechno, co bych chtěl k tomu říci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky v tuto chvíli. Pan poslanec Mašek a připraví se paní poslankyně Ivana Mádlová. Máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, ve věci právě zdravotního pojištění jsme skutečně v minulosti zažívali problémy. Řada zdravotnických zařízení, nemocnic, ale i záchranná služba, na které jsem pracoval, měla zkušenosti s nedobytnými pohledávkami. A jestliže teď otevíráme v rámci novely o pobytu cizinců otázku toho pojištění znovu, chtěl bych připomenout, že Česká republika patří v rámci poskytování zdravotní péče k těm, které poskytují zdravotní péči bez ohledu na to, aby se zabývaly hned od prvopočátku tím, jak je ten pacient pojištěn. Já si myslím, že od tohoto bychom ustupovat neměli. Na západ od nás dost často dochází k tomu, že ten pacient dostane základní péči, to znamená, zajistí se mu dýchání, doplní se mu krevní oběh a čeká se na to, jak je ten pacient pojištěn, a podle toho postupují další úkony. Některé se odkládají. Toho bych se tady nerad dočkal. Myslím si, že za každou cenu v rámci konkurenceschopnosti tohle pustit je tady špatně a že je dobré to dosavadní řešení, které máme. Ale pokud budeme nuceni z Evropské unie k tomu, aby se do toho nějaká konkurence pustila, tak jsou zde některé pozměňovací návrhy, které jsou tak na půl cesty, ale které by nám jistě umožnily postupovat tak, jak jsme tady v České republice zvyklí, a nesvazovaly by nám zdravotníkům ruce. Protože ekonomika těch zdravotnických zařízení, kdy potom nabíhají až milionové dluhy, může být skutečně pro zdravotnictví likvidační. Takže tady bych opravdu poprosil, abyste to zvážili a eventuálně podpořili třeba smysluplné pozměňovací návrhy, které tam jsou.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další faktická, zatím poslední, paní poslankyně Mádlová.

 

Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, já bych chtěla doplnit jenom svoje kolegy, protože se v rezortu zdravotnictví pohybuji více než třicet let a samozřejmě i o těchto nedobytných pohledávkách vím také ze svého pracovního angažmá.

Pane senátore, vy přece musíte vědět, že ty pohledávky jsou nedobytné a jsou často ve vysokých částkách. Je to třeba za nedonošené děti na neonatologickém oddělení nebo za jednotky intenzivní péče. To znamená, že jsou to opravdu vysoké pohledávky, které těm nemocnicím, i fakultním nemocnicím, kde poskytují superspecializovanou péči, tak jim prostě chybí. A pokud jste jako senátor, nebo jako bývalý ředitel velké nemocnice tyto pohledávky neměl, tak jste měl velké štěstí. Možná jste byli jedna z mála nemocnic. Ale jinak prostě ty pohledávky byly. A dneska je zdravotnické právo nastaveno tak, že skutečně lékaři a zdravotničtí pracovníci musí poskytnout péči, která je daná legislativou, a nemohou si vybírat, jestli zrovna když to pojištění to nepokryje, tak tu péči neposkytne. To prostě nejde, protože se vystavuje trestnímu stíhání.

Takže i já bych se přimlouvala, aby ty rozumné pozměňovací návrhy byly odsouhlaseny. Děkuji. A nezavírejme před tím oči.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Ještě v rámci rozpravy chtěl vystoupit pan senátor Kraus.

 

Senátor Roman Kraus: Ještě poznámka. Právě proto byl ve zdravotním výboru Poslanecké sněmovny přijat, a já ho podpořím, pozměňovací návrh, který ten dolní limit jedné pojistné události zvedá dokonce na 400 000 eur, takže to je naprosto jasná jistota pro poskytovatele a samozřejmě pro klienty. A navíc v souladu s azylovým zákonem tento pozměňovací návrh zakotvuje to, že za děti do 18 let platí pojištění do systému veřejného zdravotního pojištění - nikoli do soukromého, ale veřejného - jejich rodiče nebo zákonní zástupci, a to ve výši, kde vyměřovacím základem je minimální mzda. Takže tento pozměňovací návrh ještě posílí to, co jsme chtěli.

Samozřejmě také jsme měli nedobytné pohledávky a vždy to bylo po těch pacientech, kteří nebyli vůbec pojištěni. Tento zákon, tento náš návrh jasně říká - povinnost každého cizince, který pobývá na území České republiky a je ze zemí mimo EU a pobývá zde déle než 90 dní, tak se pojistit. Proto je tam ten registr, aby i cizinecká policie a samozřejmě ti další, co jsem říkal, věděli, zda je pojištěn.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. V rámci rozpravy měl ještě zájem vystoupit pan zpravodaj.

 

Poslanec Jan Kuchař: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení kolegové, dovolte mi, abych se vyjádřil k tomu, co tady probíhalo v prvním, druhém čtení a samozřejmě několikrát na zdravotním výboru.

Odstraňujeme monopol. Odstraňujeme monopol společnosti PVZP, na který si stěžovala Asociace pojišťoven České republiky, a v současné době probíhá dotazování Evropské komise na stav, jakým máme vedeno cestovní zdravotní pojištění v České republice. Chtěl bych jenom upozornit, že ta stížnost je na cestovní zdravotní pojištění. A je třeba si říct, co je v zákoně o pojištění cizinců pobývajících nad 90 dnů v České republice. Jedna věc je, že stížnost je, že omezujeme trh s cestovním zdravotním pojištěním, což není tak docela pravda, protože cestovní zdravotní pojištění může poskytnout jakákoliv pojišťovna v České republice, ale i v Evropské unii, případně i mimo Evropskou unii, a to základní cestovní pojištění, které se týká opravdu cestování, tak je v podstatě neodkladná péče a v případě smrti repatriace. Ale my se tady bavíme o pojištění nad těch 60 dnů pobývajících v České republice. A tady je důležité si říct, že toto cestovní zdravotní pojištění, jak je to stále nazýváno, je už uzavíráno v režimu komplexní zdravotní péče. To je ten problém, který rezonuje samozřejmě mezi lékaři, mezi odborníky, jestli je dobře, abychom komplexní zdravotní péči předali do pojištění soukromým pojišťovnám, nebo řešili tuto záležitost v rámci veřejných zdravotních pojišťoven, kterých máme na trhu v České republice sedm.

Já bych poprosil, protože jeden z mých pozměňovacích návrhů pod písmenem C1 se týká změny otevření trhu, to znamená odstranění monopolu způsobem, aby pojištění v České republice pro cizince pobývající dlouhodobě v České republice poskytovaly a bylo umožněno i zřízení dceřiných společností právě veřejným zdravotním pojišťovnám, abychom veřejné zdravotní pojištění neotevřeli pro komerční pojišťovny a zároveň odstranili ten monopol.***




Přihlásit/registrovat se do ISP