(15.40 hodin)
Poslanec Radovan Vích: Děkuji. Já budu reagovat na vaše vystoupení, paní ministryně. Máte nepřesné informace. Já jsem nikdy ve Spojených státech nebyl, nebyl jsem tam ani služebně a nebyl jsem tam ani soukromě, ani tam jet nikdy nechci. To tady říkám na rovinu. Takže to jenom že tady uvádíte nepřesné věci.
Druhá věc, že co se týká interpretační doložky, předseda poslaneckého klubu Radim Fiala tady neřekl nic o interpretační doložce ze strany Maďarska. On tady řekl, že v těch dalších prováděcích předpisech nebo dohodách je smluvní ujednání o tom, že velitelem té základny bude Maďar. To není nic společného s interpretační doložkou.
A třetí, já už jsem to tady říkal včera. Přece nás - jednak já v roce 2015 jsem tady nebyl. A říkal jsem tady jasně, že v roce 2020 jsme hlasovali pro BMATT, hlasovali jsme pro těch 30 lidí, kteří tady budou po dobu pěti let, ale zároveň že jsme brali v úvahu to, že to je na základě formátu NATO, Evropská unie, Partnerství pro mír, v kterém je 52 států, s tím, že se jedná o instruktory a školení. A s tím my jsme v principu problém neměli. Přece nemůžete srovnávat tohleto na stejnou úroveň jako dohodu DCA! Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Paní ministryně s přednostním právem bude reagovat. Prosím.
Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Ne, já jenom chci reagovat na to, že vy jste hovořili o pobytu cizích vojáků. Vy jste tady nehovořil o DCA. Vy jste tady všichni jako jeden muž a některé ženy říkali, že SPD si nepřeje pobyt cizích vojáků. A já vám na to říkám, že vy jste pro něj hlasovali.
O té Americe. Pracoval jste ve strukturách, já přesně nevím, v jakých zemích jste se pohyboval, ale myslím si, že military discount není asi jenom výjimka ve Spojených státech pro vojáky, když se prokážou, že jsou tedy vojáky v rámci Severoatlantické aliance. Ale nevím tohle přesně, takže se s vámi o to nebudu přít.
Každopádně to Maďarsko tady pan kolega Fiala zmiňoval opravdu. Přehrajte si ten včerejší záznam, vezměte si steno. Zmiňoval Slovensko a zmiňoval Maďarsko.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Dalším přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Zlínský, připraví se pan poslanec Rudolf Salvetr. Prosím, máte slovo.
Poslanec Vladimír Zlínský: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážená paní ministryně, vážené dámy, vážení pánové, já bych vás rád seznámil taky se svým postojem k Dohodě mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými o spolupráci v oblasti obrany.
Já se přiznám, že nejsem odborník na vojenskou problematiku, nicméně mě tato problematika vždy zajímala. Nejsem ani odborník na mezinárodní smlouvy, ale nicméně už to tady bylo zmíněno, asi jste si toho všichni všimli, že dostáváme spoustu mailů a lidi se nás ptají na mnoho otázek. A já jsem se pokusil udělat takovou kompilaci těch nejdůležitějších dotazů a pokusím se citací z těch smluv a svým pohledem na tu citaci těm lidem nějakým způsobem odpovědět, protože možná mnoho z nich to sleduje, tady to jednání. A samozřejmě budu čekat, že protistrana, tedy hlavně paní ministryně, na to bude reagovat a nějakým způsobem to vysvětlí těm lidem.
Smlouva má umožnit působení Armády Spojených států amerických na území České republiky za několika účely. Jeden z nich je zajištění bezpečnosti České republiky. Ve veřejných sdělovacích prostředcích bylo avizováno prostřednictvím ředitele BIS, který o tom mluvil na semináři Vnitřní bezpečnost a odolnost státu v naší Sněmovně, že je podle něj nutné rozlišovat mezi běžnou politickou debatou, která patří k demokracii, a dezinformačními útoky proruských aktérů, které směřují proti dohodě nebo lidem, kteří za ní stojí. Toto lze analyzovat i tak, že bude BIS pečlivě sledováno, kteří poslanci budou vystupovat proti smlouvě a jakým způsobem budou argumentovat. Z mého pohledu je to nepřípustný nátlak BIS na poslance, kteří byli zvoleni jako zástupci nepřející si v současné době schválení - občanů, tedy - nepřející si v současné době schválení smlouvy z různých důvodů, aniž by kdokoliv měl cokoliv společného s Ruskou federací anebo byli jejími zástupci jakkoliv přímo ovlivňováni.
Dále by mne zajímalo, kde končí běžná politická debata a kde začínají dezinformační útoky proruských aktérů. Žádný návod, tedy naštěstí, k tomuto rozlišení, ani precedens (?) jsem nenašel. A to mne vede k myšlence retroaktivity posuzování této problematiky, a tím k možné obavě mnoha poslanců z otevřeného vyjádření svého názoru z důvodu jejich možné dehonestace jako ruské páté kolony. Takže jsem zvědavý, do které tedy kategorie spadnu já.
Tak budu pokračovat. Vždy při jakýchkoliv sporech je třeba zhodnotit každý krok, který může vést k eskalaci tím, že oponent reaguje dalším krokem, kterým přebije krok svého soka, což může vést k nebezpečné a exponenciální eskalaci s ničivým až katastrofickým dopadem na obě strany. Možné a velmi pravděpodobné rozmisťování jednotek americké armády blíže hranicím Ruské federace vytváří tlak na tento stát, který bude zajisté adekvátně reagovat, což povede k další eskalaci již tak velkého napětí nejenom v oblasti střední Evropy, ale i v celém euroasijském regionu a také ve světě.
Základní otázka, kterou si musíme položit, je také, jaké typy zbraňových systémů budou případně - já neříkám, že teď, ale případně dislokovány na území České republiky, aby se staly dostatečnou hrozbou pro Ruskou federaci. Nakolik tyto zbraně budou obranné, nakolik útočné, a to včetně jaderných zbraní a jejich nosičů. Je to jedna z těch obav, kterou mně občané posílají v těch mailech, tak proto to tady zmiňuji. Z toho vyplývá, že naše území se ocitne na seznamu primárních vojenských cílů Ruské federace. A ptám se, jestli tato realita zlepší, nebo zhorší naši bezpečnost v budoucnu, pokud se tak stane?
Já bych tady zmínil jeden precedens, který se udál v roce 1983, asi už tušíte, kam směřuji, kdy v roce 1983, kdy dle tehdejších informací u nás byly dislokovány raketové nosiče jaderných zbraní středního doletu SS-20, podle výzkumů historiků to byly rakety SS-12, nikoliv SS-20, sovětské provenience jako reakce na rozmístění výkonnostně podobných střel Pershing v západně Evropě. Do dnešní doby ale není jasné, či byly na našem území dislokovány jaderné nálože do těchto střel. Nicméně pokud tyto nálože byly na našem území dislokovány, tak byly s velkou pravděpodobností uloženy v prostorech, které měla na našem území pod kontrolou sovětská vojska. Tato situace potom vedla k mimořádné eskalaci napětí ve střední Evropě, kterou vyřešila až dohoda mezi vrcholnými zástupci Spojených států amerických a Sovětského svazu koncem osmdesátých let minulého století.
A já tedy nyní bych se podíval na tu smlouvu, na ty konkrétní citace, jestli bude možné bez přímé kontroly veřejnosti rozmisťovat na našem území jakékoliv útočné zbraně včetně zbraní hromadného ničení.
Vezměme článek 4 - umisťování obranného vybavení, zásob a materiálu. Při plném respektování suverenity a zákonů České republiky včetně jejích mezinárodních právních závazků mohou ozbrojené síly USA do dohodnutých zařízení a prostorů a do dalších míst podle vzájemného dohody přepravovat, umisťovat a tam skladovat - a je to pravda, je tady napsané obranné vybavení, to tu skutečně je, zásoby a materiál. Samozřejmě definice obranného vybavení jsem nenašel. Ozbrojené síly USA předem oznámí českému výkonnému orgánu typy, počty, rozvrhy dodávek takového umisťovaného materiálu, který ozbrojené síly USA hodlají přepravit či umístit na území České republiky, jakož i dodavatele USA a české dodavatele, kteří takové dodávky provádějí. Strany či její výkonné orgány budou podle potřeby konzultovat a koordinovat činnosti podle tohoto článku.
Takže jestli jsem to dobře pochopil, zástupci nebo orgán Spojených států amerických pouze oznámí, co bude přemisťovat, našemu orgánu. Ozbrojené síly USA budou mít výlučnou kontrolu nad přístupem, užíváním a nakládáním s tímto umístěným materiálem a budou mít neomezené právo kdykoliv odvézt tento umístěný materiál z území České republiky. ***