(10.20 hodin)
(pokračuje Vojtěch Munzar)

Ale třetí poznámka, která je pro mě daleko důležitější. My prostě, a já to říkám tady u mnoha zákonů, řeknu to i u toho vašeho projevu - my prostě zákony nemůžeme nahrazovat osobní odpovědnost každého jednotlivce. Nemůžeme. Nemůžeme neustále regulacemi zpřísňovat a určovat lidem, jak mají žít. Já chápu, že tady upozorňujete a říkala jste tady čísla té nebezpečnosti, na druhou stranu je to skutečně osobní odpovědností každého jednotlivce. A proto říkám sám za sebe, já když vyrazím s rodinou někam na kolo, helmu vždycky mám, když využiju městské kolo, tak ji také někdy nemám, protože ji s sebou zkrátka neustále nenosím v podpaží a nečekám, jestli se najednou rozhodnu využít to městské kolo. Pojďme vyvažovat v těch návrzích osobní odpovědnost jednotlivce a nechtějme ji nahrazovat neustále dalšími, přísnějšími regulacemi. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji za dodržení času. A jako další vystoupí pan poslanec Milan Brázdil se svou faktickou. Prosím.

 

Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. Já bych zas teď chtěl ba naopak podpořit helmu. Vy jste řekl, jedete na kolo, pane poslanče, prostřednictvím, že to je dobře, já taky rád jezdím na kole a hodně a přilba prostě, to je nedílná součást. Proč ti lidi umírají? Víte, když si podvrtnete nohu po pádu, máte nějaké krvácení do svalu, popřípadě si něco zlomíte z kostí, to je všechno spravitelné a neudělá to, že byste umřeli. Nicméně jakmile krvácíte do schránky lební, kde v podstatě není kam ten hematom, aby uhnul, tak vy jste skoro, bych řekl, do hodiny v bezvědomí, po hodině a půl přestáváte dýchat a vlastně jediná záchrana toho člověka je, že mu navrtají lebku a udělá se do ní díra a tou dírou se ten hematom odsaje. A přitom toto nemuselo být. Stačilo, kdyby ten člověk... Z 90 % by pomohla ta helma, ta přilba. Jasně, tak přilbu, když jedete z bodu A do bodu B v Praze a vidíte to kolo, které si chcete půjčit, tak ji nenosíme, ale i existují helmy, přilby, které jsou takové, pamatujete, jak sportovci kdysi, když na kolech jezdili, měli takové jenom kožené. I toto může zachránit lidský život. Dobře, říkáte, nabouráváte se do osobních svobod. No jo, ale ten člověk teda v tom případě, když si to navodí, tak potom by si tu péči zdravotní měl zaplatit? To je jeho osobní svoboda, on se rozhodl udělat práci neurochirurgovi a záchrance a možná dalším lidem problémy.

Všechno končí, někde začíná, ale myslím, že bychom se mohli posunout v tom, že přilby jsou dneska sofistikované, lehké, příjemné, možná někomu nepasují, to je taky argument, já chci vypadat krásně. Jsem pro přilby. Je to dobrý prvek, který zachraňuje lidské životy.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Opět děkuji za dodržení času. A opět chce reagovat paní poslankyně Zuzana Ožanová, dále se připraví pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji vám, paní místopředsedkyně. Já budu na kolegu Munzara, vaším prostřednictvím, reagovat krátce, já už jsem to uvedla ve své řeči. Bezpečnostní pásy ve vozidle. To také není o osobní odpovědnosti, je to o povinnosti. Tato povinnost je v zákoně. Pro většinu z nás je běžné se pásat a je to povinnost ze zákona. Proč? Může být naše zodpovědnost, že vyletíme předním oknem nebo i bočním okýnkem v případě nárazu, že nás odstředivá síla vyrazí přes okno, u toho se zabijeme. To taky může být o naší odpovědnosti. Dále taky berte technickou způsobilost vozidel, v současné době už skoro ani nekoupíte vozidlo bez velkých bezpečnostních prvků. A proč? Proč by se nemohla vyrábět vozidla, která nemají tolik bezpečnostních prvků? Vždyť je to na osobní odpovědnosti vozidel? Tvary karosérií jsou vlastně v současnosti dělány tak, aby při případném střetu vozidla s chodcem došlo k co nejmenšímu následku na zdraví pro ty chodce a podobně. I to jsou bezpečnostní prvky, které se třeba projevují schvalováním technické způsobilosti vozidel. Ale nejlepší přirovnání jsou pásy, povinné pásy - jsou také v zákoně. Domnívám se, že tak jako jsou povinné pásy, měly by být povinné přilby. Opravdu pro mě je to číslo... Já vím, že se neshodneme. (Poslanec Munzar kýve z lavice nesouhlasně hlavou.) Já vím, že se neshodneme, ale 37 % je opravdu moc.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Opět děkuji za dodržení času. A se svou faktickou, se svou věcnou reakcí vystoupí pan poslanec Martin Kolovratník, připraví se pan poslanec Jiří Horák. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý den, děkuji za slovo. Já ty dvě minuty ani nevyužiju. Ale k těm přilbám povím, že paradoxně, nebo překvapivě, ale tady je mé vidění světa odlišné od té stranické příslušnosti a ten můj postoj bude stejný jako pana poslance Munzara. Se Zuzanou Ožanovou jsme si to už vysvětlovali.

Je pravda, že ty statistiky jsou neúprosné, že ta čísla nejsou nijak veselá, dobrá nebo příjemná, ale asi tady opravdu platí, aspoň pro mě osobně, právě ta osobní odpovědnost každého z nás. A možná bych to přirovnal třeba k debatě v téhle Sněmovně v tomto období o té přípustnosti alkoholu u vodáků, kde jsme si také říkali: tak přece pokud někdo se něčeho dopouští, má nějaké konání nebo chování, ale ohrožuje pouze sám sebe, tak by ho stát neměl regulovat, vše mu nařizovat a hlídat ho. A možná i z nějakého praktického pohledu na ten běžný život na venkově, na vesnicích, starší paní, teta, babička, která si jede někde 100, 200 metrů do konzumu, do obchodu pro pečivo ráno, abychom ji nutili povinně mít helmu, tak si asi všichni dovedeme představit, že snad takhle lidem do toho života zasahovat nechceme.

A co asi bylo pro mě nejdůležitější v tom rozhodování, v tom pohledu na věc, byl i postoj těch cyklistických asociací, spolku AutoMat a dalších, tedy té cyklistické veřejnosti, která sama prosila, ať tohle do zákona nedáváme, že bychom tu mobilitu, tu cyklistiku lidem spíše znepříjemnili a že bychom je možná i mohli z těch kol vyhnat, což si myslím, že by byla škoda. Takže ač stranický kolega Zuzky Ožanové, tady ten návrh já podporovat nebudu. A rozumím kolegům záchranářům, kteří ta zranění vidí, a věřím, že většina Sněmovny tedy zrovna v tomto případě bude proti. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. A máme tam ještě faktickou pana zpravodaje jako poslední, který je posléze přihlášen s přednostním právem. Takže faktickou. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji. Pěkné dopoledne, vážené kolegyně, vážená předsedající, vážení kolegové. Omezím to pouze na faktickou, abych toho tolik nezneužíval. Chtěl jsem jenom reagovat na to, že z hlediska těch sdílených zón my jsme to diskutovali v tom výboru, je tam souhlasné stanovisko garančního výboru a já mám za to, že když jsme se dívali na tu metodiku, která je připravená, je to tam vydiskutované a je tam také souhlasné stanovisko Policie České republiky, tak to může dobře fungovat. Já bych chtěl jenom upozornit na už dneska takový paradox, když se například v městech vytváří zóny, které jsou pěší nebo jsou to různé úpravy náměstí, tak často nemohou využít to nařízení, které by jim přesně sedělo. Takže třeba jedete na náměstí, máte tam značku obytné zóny. Pokud si všichni vzpomeneme, co je na obytné zóně, tak je tam nejspíše myšlen tatínek, který si hraje fotbal s chlapcem, což samozřejmě nesedí na náměstí. Tak už jenom na tomhle ukazujeme, že nám vlastně v té legislativě chybí částečná úprava, a ta sdílená zóna právě přináší jeden z návrhů, který to může řešit.

Pak bych chtěl ještě reagovat na to, že rozhodně nevyřešíme neznalost zákonů, k tomu opravdu zřizujeme například BESIP, který na tomto pracuje. A já souhlasím s paní poslankyní Ožanovou, prostřednictvím paní předsedající, že cyklisti by neměli být na chodnících, nemají tam jezdit, dneska to už máme nařízené. A opravdu to tady nevyřešíme. Je potřeba tu osvětu tady dál šířit a vysvětlovat to nekonečně, jak se mají cyklisti chovat, aby nedocházelo ke střetům s pěšími.

A poslední věc k těm přilbám. Já bych opravdu jenom chtěl říct, že my bychom byli po Finsku druhou zemí v EU, která by to zavedla. Byli bychom poměrně výjimkou. A já mám za to, že opravdu bychom zde neměli lidem nařizovat: vy byste tady měli mít přilbu. Koneckonců pásy v tom -

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Čas. Pane zpravodaji, zvolil jste faktickou...

 

Poslanec Ondřej Lochman: Tak možná se přihlásím ještě jednou, nevyšlo to.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Prosím. Děkuji za dodržení času. A máme tady tři omluvy, které v mezičase došly - pan poslanec Roman Bělor od 15 hodin z pracovních důvodů se omlouvá, pan poslanec Jiří Hájek od 16 hodin taktéž z pracovních důvodů a paní poslankyně Ivana Mádlová od 15 do 18 hodin se omlouvá z pracovních důvodů.

A nyní vnímám, že tedy ještě chcete s jednou faktickou reagovat. Je to nestandardní, ale prosím.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, já to jenom dokončím. Jenom jsem chtěl říci, já chápu tu obavu o cyklisty a o ty, kde dojde k úmrtím, bohužel, na těch kolech. Je to samozřejmě 37 z těch, kteří bohužel se stali obětí jízdy na kole nebo nešťastného pádu, tedy 37 opravdu jen z tohoto výčtu. Chtěl bych říct, že tady opravdu je to na odpovědnosti každého. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP