(10.50 hodin)
Poslanec Roman Bělor: Děkuji, paní předsedající. Pane ministře, dámy a pánové, já chci jenom vrátit tu debatu trošku na nějakou racionální bázi. Ty kraje, o kterých hovoříme, Karlovarský a Ústecký, určitě si zaslouží komplexní pohled. To, o čem tady vedeme ten politický ping-pong, je jenom část toho problému. Nesmíme zapomínat na to, že vlastně politiku vůči těmto krajům nezvládly ani československé vlády, ani české vlády po roce 1993, prakticky všechny. Takže já bych se přimlouval za to, abychom na ty kraje - a já Karlovarský kraj, ač jsem Pražan, znám velmi dobře, abychom k tomu přistupovali komplexně a nevytrhávali pouze jednu věc a nezapomněli na to, že to je komplexní problematika.
My jsme se nedávno na podvýboru pro evropské fondy a přeshraniční spolupráci právě s paní místopředsedkyní Dostálovou shodli na tom, že je potřeba tyto věci řešit systematicky a dlouhodobě. A je škoda, že tady ztrácíme čas vytržením jedné věci a nedíváme se na ty věci komplexně. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji za dodržení času a nyní je přihlášená s faktickou poznámkou paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Já pouze krátce na pana poslance, který teď vystoupil, prostřednictvím paní předsedající. Ten zákon, který předkládá pan ministr průmyslu a obchodu, podstatou je, že se z toho vyndává výjimka pro ty tři strukturálně postižené kraje. Oni dneska, pokud k nim chtěl přijít nějaký investor, nemusel splňovat takové podmínky jako do těch ostatních krajů, takže to je podstatou toho zákona.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Nyní už nikoho neeviduji s faktickou poznámkou. Mám tu přednostní práva. První pan místopředseda Skopeček, ale pana místopředsedu v sále nevidím, a jako druhý je přihlášen pan ministr Síkela. Pane ministře, prosím.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Já jednak strašně děkuji za to upřesnění, že nemusím oslovovat poslance prostřednictvím, já jsem se o to téma zajímal před několika měsíci, četl jsem na to takové dlouhé pojednání, nebyl jsem z toho moudrý a říkal jsem si, že lepší je vždycky pozdravit dvakrát nebo se obléci trochu lépe, že to nadělá méně společenské škody, ale teď jsem rád, že v tom mám jasno. Velmi podobnou debatu jsem zaznamenal ve Francii, o tom jsem si dlouho četl, jestli se ministryně, tedy ženy, mají oslovovat madam la ministre nebo madam le ministre, také v tom nemají úplně jasno a byla to taková obdobná debata. Ale s tímto problémem jsem konfrontován daleko méně.
Pokud se jedná, a chci se omluvit panu poslanci Skopečkovi, panu místopředsedovi Skopečkovi, za to označení euroskepticista. Já jsem trošičku generalizoval, on samozřejmě jako ekonomický expert našeho koaličního partnera často vystupuje v médiích, a takže jsem tak nějak z těch jeho výstupů prostě dospěl k tomuto názoru. Je pravda, že s ním souhlasím, že čím méně byrokracie, čím více volného trhu a čím méně dotací a pobídek - protože já je považuji do určité míry za doping ve sportu - tak tím lépe. Já jenom tím, tou novelou zákona, chci reagovat na ekonomickou realitu a chci reagovat prostě na to, že pokud tento nástroj využívají okolní státy a využívají ho i Spojené státy, tak pokud my ho nebudeme využívat, budeme znevýhodněni.
Pokud se jedná o žádost o vyjádření z mé strany k možnosti nějakého dopracování toho zákona, já tam důvod ani prostor nevidím. My jsme si s tím zákonem dali dost práce. Zákon prošel připomínkovým řízením, připomínky byly vypořádány, prošel vládou, prošel jednomyslně. To znamená, že já trvám na předloženém návrhu v té podobě tak, jak jsem ho předložil.
A pokud se jedná o dotaz pana poslance Krále: u vás je zajímavé, pane poslanče, že vy jste ten, kdo zejména v loňském roce hodně křičel po dotacích, zejména pro teplárenství, a já, pokud se týká zdrojů, těch dotací, samozřejmě v rámci veřejné podpory bude možné čerpat na některé věci prostředky z unijních peněz, ale samozřejmě ty investiční pobídky jsou primárně konstruovány tak, že se jedná o pobídku formou daňové úlevy v rámci daní, které budou splatné v budoucnu. To znamená, tam ten primární zdroj je celkový kumulovaný výnos a daňový příjem pro Českou republiku, který je ale krácen. Pokud tam budou komponenty, které bude potřeba vyplatit up front, tedy dopředu, samozřejmě to budeme řešit případ od případu podle toho, jaké budeme mít k dispozici prostředky. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a s faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Mračková Vildumetzová, připraví se pan poslanec Král. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane ministře, za vaši otevřenost, ale určitě mě nepotěšila. Řekl jste: prostor ani důvod nevidím. Prakticky jste řekl: strukturálně postižené kraje, kraje, které jsou dneska nejchudší, mají nejhorší HDP, které by potřebovaly nejvíc pomoci, mě vlastně nezajímají. Jsem sama zvědavá, co na to bude říkat i pan prezident České republiky Petr Pavel, který jasně říká, že tyhle tři kraje potřebují pomoc, a právě návrhem tohoto zákona vy říkáte úplně pravý opak. Z tohoto důvodu si k návrhu, který jsem dala na přepracování, dovolím dát návrh na zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a nyní je s faktickou poznámkou přihlášen pan poslanec Král. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Václav Král: Já jsem o teplárenství záměrně včera ani dnes nechtěl mluvit. Ono se to spíš hodí k bodu 71, respektive 83. Nicméně když jste tady zmínil, pane ministře - ano, je to pravda. A proč? Protože pokud pokřivujete trh nějakými regulacemi a jeden obor je diskriminován oproti jiným, tak logicky to musíte něčím vyrovnat. A myslím, že je tedy fér, aby tady konečně zazněla jedna věc, která možná v médiích - a i díky nebo kvůli Ministerstvu průmyslu a obchodu - zazněla, že teplárenství dostalo pobídky na úrovni - a teď já skutečně nevím to číslo, ono to různé, jedny články hovoří o 7 miliardách, další články hovoří o 17 miliardách - realita je taková, že teplárenství nedostalo nic. A možná se tím někdo jako nerad chlubí, ale je to prostě tak.
A proto se ptám, a teď naprosto bez emocí, z jakých peněz půjdou ty investiční pobídky? Budou započítávány do národních zdrojů, které chceme v rámci konsolidačního balíčku rušit, anebo to půjde z evropských investičních peněz?
Pokud se bavíme o teplárenství, tam ano, dostáváme peníze z Modernizačního fondu a dalších fondů, děkujeme za to, ale je to tak správně, protože klademe velké nároky na dekarbonizaci a podobně toho oboru. Ale řekněme jedním dechem také to, že ten obor ty peníze odvádí do státního rozpočtu prostřednictvím nákupu emisních povolenek. Tak musíme vždycky ten příběh říkat celý. Takže teplárenství nedostalo, co se týká provozních dotací, v rámci slíbených nebo lépe řečeno v médiích uváděných 7 nebo 17 miliard nic, ano? Dostáváme investiční dotace, děkujeme za ně, ale my si je platíme jako obor na rozdíl od decentrálních zdrojů (Čas, pane poslanče.) prostřednictvím emisních povolenek, které jsou předmětem spekulací (Prosím, čas.) na finančních trzích. Omlouvám se, děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A nyní s přednostním právem pan ministr. Prosím.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Dvě krátké reakce. Paní poslankyně Vildumetzová, prosím vás, nevkládejte mi do úst věci, které jsem neřekl. Je to vaše interpretace. Chápu, že na interpretaci některých ekonomických témat nemáte dostatečnou kvalifikaci, tak to prosím nedělejte. Já jsem tady jasně řekl, že pro nás jsou investice zejména do těch dvou nejvíce postižených regionů klíčové, a to, že vy tomu nerozumíte a že si to interpretujete jinak, je váš problém. To, že vy celé řadě věcí nerozumíte, o tom svědčí váš výrok, že proč jsme nedali tu gigafactory k vám a dali jsme ji do Plzně. I moje osmiletá dcera už dnes ví, že k tomu, aby se uzavřela nějaká dohoda, jsou potřeba dvě strany, nestačí na to jenom jedna. Říká se tomu právnicky řádný projev vůle stran. ***