(14.50 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
Musím tedy říci, že skutečně ten systém tak, jak byl nastaven - protože ten systém byl spuštěn v podstatě ve 12.00, ale vlastně první žádost přišla až zhruba 14 minut nebo 15 minut po spuštění, což u tohoto monitorovacího systému není úplně normální, protože jestli si všichni vzpomenete, už jsme to tady jednou řešili, že prostě se samozřejmě ty projekty, když jsou všechna ta kritéria dopředu známa... Zažili jsme to v minulém volebním období, kdy jste nás velmi kritizovali za takzvanou klikačku, asi si na to všichni vzpomenete. Byli jsme opravdu terčem velmi tvrdé kritiky. Nicméně my jsme si tu kritiku vzali k srdci a musím říci, že všechny projekty, které tenkrát v rámci toho Reactu byly postiženy klikačkou, to znamená, že ty projekty se řadily v řádech minut po otevření výzvy, tak jsme je všechny podpořili, všechny. My jsme tenkrát v té výzvě měli alokaci zhruba 11 miliard korun a sešlo se projektů za 19 miliard. Všechny projekty, které byly po formální stránce v pořádku, jsme jako vláda podpořili. Ještě že jsme to udělali i za cenu přezávazkování Integrovaného regionálního operačního programu, protože dneska se ukazuje, že bude problém České republiky s dočerpáním programového období 2014 až 2020.
Když se podíváme na tu výzvu, o které já aktuálně mluvím, která už je tedy z nového programového období 2021 až 2027, tam musím říci, že Ministerstvo pro místní rozvoj má k dispozici na základní školy zhruba 7,4 miliardy korun, z toho na Individuální projekty 3,2 miliardy korun, na projekty pod takzvanými Integrovanými teritoriálními investicemi - znáte to pod zkratkou ITI - 2,8 miliardy korun, na venkov, takzvaný Komunitní rozvoj venkova, 1,4 miliardy.
Protože jsem tady vznesla mnoho dotazů i na pana ministra ohledně základních škol, jak bylo například ošetřeno to, že projekty, které podávaly žádost v té výzvě na základní školy, nepodávaly jen bianko šeky, to znamená, že by teprve řídící orgány dovyzvaly žadatele, aby doplnili všechny žádosti, protože první projekty byly, jak už jsem říkala, podány 19 minut po otevření výzvy, což už samo o sobě hovoří o tom, že mohl být problém s tím systémem jako takovým. V podstatě poslední projekt, který byl úspěšný, byl 20 minut poté, ale těch projektů je podáno zhruba za 6,3 miliardy korun. To znamená, v té výzvě pan ministr dal 1,8 miliardy plus státní rozpočet asi 300 milionů, to znamená kolem 2 miliard.
Já se ptám, když vy jste sami kritizovali tu klikačku - protože to nic jiného není - proč neumožníte všem projektům, které byly úspěšně podané, aby to starostové zrealizovali? Musíme si uvědomit, že jsou to investiční projekty, které tady můžu číst, celkové způsobilé výdaje se pohybují kolem 50 milionů korun. To znamená, to opravdu nejsou projekty, které mohou čekat někde v šuplíku. Starostové potřebují vědět, zda ty projekty mohou soutěžit, nebo ne.
Jsme na začátku programového období. Znovu říkám, i my jsme přezávazkovali Integrovaný regionální operační program o velké peníze, aby mohly být podpořeny všechny projekty v oblasti zdravotnictví. Nyní se ukazuje, že se současná vláda nepoučila z těch chyb. Znovu jede klikačku, jsou předloženy projekty za 6,3 miliardy korun. Já se ptám, zda budou také dofinancovány všechny a zda se už konečně poučíme z toho, že ty takzvané klikačky skutečně neodráží kvalitu projektů.
Mě například velmi zaráží v tom seznamu, když jsem viděla, jaké se sešly projekty, že jsou tam projekty, které si mohou města podat v rámci takzvaného ITI. To znamená, oni jsou jak v individuálních projektech, tak i v částce na integrované teritoriální investice, ale toto by přece takto být nemělo. Integrované teritoriální investice jsou konkrétní finanční obálky pro konkrétní města a města si měla říct svoje priority, třeba i základní školy. Ale jak je možné, že tato města ještě čerpají z takzvaných individuálních projektů, kde žádá zbytek republiky, který žádnou finanční obálku nemá? Takto bych tady mohla klást ty otazníky pořád a pořád.
Takže bych chtěla znova vyzvat pana ministra, aby se k tomu nějakým způsobem vláda postavila čelem, samozřejmě ve spolupráci s panem ministrem financí, buď tedy aby v podstatě tím, že v té alokaci nebo v celé prioritní ose má 7,4 miliardy, aby garantoval, že všechny úspěšné projekty budou dofinancovány, nebo aby na začátku programového období se nebáli toho kroku. Ráda jim předám všechny dokumenty, které jsme měli s tehdejší paní ministryní financí Schillerovou, aby věděli, že lze přezávazkovat Integrovaný regionální operační program. O to méně je potřeba strachu, když jsme teprve v roce 2023 a to čerpání je do roku 2027 plus tři, to znamená, až do roku 2030. Dneska čelíme tomu, že období 2014 až 2020 nebude dočerpáno. Tím pádem opravdu není důvod k žádným obavám, přezávazkování o zhruba 4,3 miliardy skutečně není žádná velká částka, ale všem starostům v České republice by to velmi pomohlo. Myslím si, že i naší vzdělávací infrastruktuře by to pomohlo, protože skutečně rozšiřování učeben o důležité věci, jako je například jazyková znalost nebo přírodní vědy, matematicko-fyzikální učebny a tak dále a tak dále, jsou ku prospěchu vzdělávání našich dětí. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců hnutí ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní se s přednostním právem ještě přihlásil pan ministr Bartoš, následovat by měl pan poslanec Okleštěk. Prosím, máte slovo, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Mně nedá jenom krátce nezareagovat. Já bych byl nerad, abychom se v projednávání Sněmovny dostávali do dvou proudů, které řeší jednu a tu samou věc, neboť tímto směrem mířila i interpelace paní místopředsedkyně Sněmovny Kláry Dostálové, leč úvod té interpelace byl poněkud delší a nám se vlastně nepodařilo dobrat k tomu konci, kde bych mohl odpovědět na všechny dotazy, které souvisí jak s financováním výstavby infrastruktury, zejména týkající se základních škol, v těch výzvách 111, 112 IROPu pro rok 2021 až 2027, tak i k povaze řešení toho systému.
Jenom v krátkosti - nebudu teď reagovat na ty části systémové podpory, vypisování a jestli 19 minut je standardní doba pro nahrání jedné žádosti. My jsme po té zkušenosti s převisem omezili spoustu řekněme neblahých aktivit, například podávání prázdných přihlášek, které tam potom ten žadatel doplnil, a další. Já jsem i jasně řekl, že v žádném dalším IROP programu, byť ty parametry byly nastavovány již dříve, tuto již takzvanou klikačku nepřipustím.
Jenom k meritu věci. Řada těch programů, které ministerstvo skrze kohezní fondy a konkrétně IROP dělá, nejsou gesční ve smyslu nastavení parametrů čerpání. Tedy pokud jsou parametry z území nastaveny příliš řekněme v uvozovkách velkoryse nebo nepředejde nějaká předfiltrace, například z MŠMT, tak v podstatě - a my jsme před tím varovali - do toho režimu pouštíme více projektů, než v danou chvíli jsou ty peníze vyhrazené v IROPu.
Já bych se teď zaměřil jenom v krátkosti na asi pět bodů, jak postupujeme dále. Jsem tedy přesvědčen, že Ministerstvo pro místní rozvoj není ve své podstatě garančním rezortem pro budování školské infrastruktury, byť řadou svých titulů tomu může napomoci, ať už jsou to výzvy IROPu pro technické učebny, které někdy mají i charakter, třeba že se díky tomu zvýší kapacita toho zařízení, ale je to jakýsi kohezní program pro dorovnávání disparit, nikoliv plošný program pro výstavbu infrastruktury škol v obcích a městech.
Přesto se snažíme v otázce přezávazkování prioritní osy toho čtvrtého programu o 5 % z alokace roku 2027. Nejsou to žádné závratné peníze, kam teď se koukáme, zatím je to 204 milionů pro výzvu číslo 111 pro méně rozvinuté regiony a 114 milionů pro výzvu 112 - přechodové regiony. ***