(17.00 hodin)
(pokračuje Miloslav Janulík)

Rád slyším, že teď jim můžu říct: Dobře, budete-li se tomu věnovat, samozřejmě ne všechno se dá zaplatit penězi, protože ten čas, který nestrávíte s rodinou, už nikdy nevrátíte, ale prostě to je daň za to, že jsme si vybrali povolání, které jsme si vybrali, a prostě tak to je. Ale mě ta odpověď uspokojila. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě s reakcí pan ministr, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Ještě jednou děkuji, vaším prostřednictvím, paní předsedající, za tu interpelaci. Tady je potřeba si uvědomit ještě variantu B. Varianta B jsou směnné provozy, třísměnné provozy. Teď budu mluvit ze své dlouholeté zkušenosti náměstka Fakultní nemocnice Brno, kdy jsme na pracovištích, kde to jenom trošičku bylo možné, nezavedli sice plný třísměnný provoz, ale zavedli jsme nějaké varianty třísměnného provozu a začali jsme daleko víc pracovat s tím, že někteří lékaři v těch velkých nemocnicích mají současně úvazek u nemocnice a úvazek u lékařské fakulty. Umožňovali jsme jim tím pádem - a umožňujeme to a za to je potřeba poděkovat - aby po noční směně měli volno. To si myslím, že je potřeba. Doba, kdy, vaším prostřednictvím, paní předsedající, my dva jsme začínali a kdy jsme v pátek ráno přišli do práce a v pondělí odpoledne po víkendové službě odcházeli ve čtyři hodiny domů, abychom další den v úterý přišli, ta doba je pryč a je dobře, že je pryč.

Na druhé straně je potřeba opravdu zajistit kvalitní třísměnný provoz, je potřeba zajistit kvalitní péči o pacienty a ta u některých výkonů a u nějakých oblastí medicíny nejde udělat jinak, než že se zkoncentruje, pokud je potřeba ji zajistit, 7/24, že se zkoncentruje do omezené skupiny zdravotníků, nejenom lékařů, ale i nelékařů. Tam pak to často vede k tomu, že jsou potřeba využívat ty řekněme služby, příslužby a přesčasové hodiny.

Na druhé straně vidím obrovský prostor v zavedení telemedicíny, která by mohla v mnoha směrech pomoci, a považuji to za jednu ze svých základních priorit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a jenom poznamenám, že členové vlády nemusí oslovovat mým prostřednictvím ostatní poslance.

Přistupujeme nyní k interpelaci pana poslance Karla Raise a připraví se paní poslankyně Ivana Mádlová. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Karel Rais: Děkuji, paní místopředsedkyně. Přeji všem dobrý den. Už to zní trochu jako klišé, že naše školství rozvíjí hlavně slabé stránky a ty silné tak nějak nechává ležet bokem s tím, že prostě si nějak poradí samy, a bohužel je to stále ale pravda. Na jednu stranu do programu inkluze byly a jsou investovány miliardy korun, což je ve většině případů naprosto v pořádku, to není nic proti, tato interpelace není proti inkluzi ani v nejmenším, ale na druhou stranu mi vadí určité přehlížení práce učitelů s talenty. Rozvoj schopností a dovedností talentované mládeže se mnohokráte vrátí v jejich budoucí praxi. Nebudu kolem toho dlouho povídat, mám pár dotazů, které se týkají práce s talenty od Ministerstva školství.

V prvé řadě, jak Ministerstvo školství chce pracovat s talentovanou mládeží nebo pracuje s talentovanou mládeží na všech stupních vzdělávání, zejména na základní a střední škole? Jedním z důvodů je absence této položky ve vaší prezentaci priorit - teď se obracím na pana nového ministra školství - nebo alespoň jsem to tam nenašel.

Za druhé, podporuje Ministerstvo školství i jiné talenty než ty, které studují na gymnáziích se sportovní přípravou? Tam jsou finance orientovány zejména do mezd trenérů a pedagogů. Pokud ano, kdybyste byl tak laskav a nějak nám je konkrétně uvedl?

Za třetí, navážete na dřívější práci takzvaného Centra pro talentovanou mládež při Johns Hopkins University - to jsou léta 2014, ministr Chládek a podobně - kdy v podstatě tady evidentně vznikla centra pro talentovanou mládež? Když to velmi zjednoduším, pokud tady byla podpora té nadace, tak to fungovalo. (Předsedající: Už uplynul čas.) Promiňte, děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Bude příležitost ještě pro doplňující dotaz. Prosím, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, začnu trochu obecněji. Priority, které jsem představoval na první tiskové konferenci, mohly být nepočetné a mířily k zásadním systémovým změnám, které bych chtěl diskutovat. To samozřejmě neznamená, že se nebudu věnovat celé řadě dalších věcí, které považuji za důležité. Já se vlastně se svým ctihodným kolegou a přítelem shoduji v názoru, že občas naše strategické dokumenty v oblasti školství trochu ponechávají stranou otázky kvality. Já jsem si četl zvídavě v minulosti Strategii 2030+, která je obecně přijímána jako dobrý dokument a východisko vzdělávací politiky, ale když projedete ten text ve vyhledávači, zjistíte, že slovo kvalita se v něm vyskytuje pětkrát, a to vždycky pouze v kontextu nějakého praktického počínání, typu kvalita nějakého specifického typu aktivity, ale vlastně celá ta strategie vůbec nemíří jako k cíli k nějaké kvalitě systému a kvalitě podpory kvality v systému. To možná je jedno z témat, které bych chtěl otevřít v souvislosti s aktualizací strategických dokumentů Ministerstva školství.

Ale teď konkrétně k téhleté věci. Samozřejmě mám podklady připravené od svých spolupracovníků a pronikám postupně při přípravě rozpočtu do jeho struktury. Ministerstvo školství vyhlašuje program, který je nazván Podpora nadaných žáků základních a středních škol pro rok 2023. Celková alokace té výzvy je 18 milionů korun, což je o 3 miliony více než v minulých letech, ale můžeme samozřejmě debatovat o tom, jestli je to dost. Žadateli jsou různé typy vzdělávacích institucí včetně vysokých škol. Obsahem aktivit, které jsou podporovány, jsou činnosti žáků a studentů, které přesahují rámec příslušného vzdělávacího stupně, kde ty děti jsou. Bylo podáno 68 projektů za 30 milionů. Samozřejmě byla uspokojena jenom část poptávky, ale dosah té intervence by měl být překvapivě široký, vlastně skoro 11 000 nadaných žáků.

Kromě toho podporuje Ministerstvo školství i v tomto roce výzvy na podporu soutěží, které vlastně jsou jednou z cest podpory talentu našich žáků a studentů. Tam jsou žadateli právnické osoby, které jsou školské, nebo jsou to školská zařízení přímo v rejstříku a některé nestátní neziskové organizace a veřejné a soukromé vysoké školy. Tam bylo podáno 150 žádostí a podpořeno bylo 128 projektů za 70 milionů korun. V rámci soutěží se zúčastní až tři čtvrtě milionu žáků. Samozřejmě že vůči tomu počtu jsou ty prostředky poměrně skromné.

Jsem připraven samozřejmě usilovat o systematickou podporu takových aktivit. Myslím si, že je namístě ale připomenout, že celou řadu podobných aktivit podporují také například naše kraje. Alespoň naše zkušenost z Jihomoravského kraje je v tomto směru historicky pozitivní a veřejné samosprávy mají poměrně široký prostor podporovat tyhle aktivity.

Já jenom slibuji, že se budu snažit do toho zase vnést trochu řádu, byť dobře víme, že v době hledání rozpočtové rovnováhy každá desítka milionů v rozpočtu kteréhokoliv ministerstva je něco, o co se svede kompetice různých případných aktivit, které jsou bohulibé a velmi těžko budeme rozhodovat, která je důležitější a která méně. Ale tak to prostě je. Já jsem připraven se té role zhostit.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji velmi. Doplňující otázka pana poslance? (Ano.) Prosím.

 

Poslanec Karel Rais: Spíš mám pár poznámek. Jednak si myslím, že by stálo za to, spolupracovat s institucemi typu Menza a podobně, které jsou orientované tady na tyto studenty. Jednak jste mi potvrdil, že proti těm miliardám v inkluzi nic nemám - to je prostě dnes potřeba, tam je to užitečné - jednak těch 18 milionů se mi jeví jako relativně malé číslo. Na druhou stranu chápu, že jestliže byla poptávka 30 milionů, tak se pohybujeme v malých částkách, čili to je škoda směrem k těm školám. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP