(11.10 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)

Jádro je a bude jedním z pilířů české energetiky a právě zajištění konce palivového cyklu je jedním z předpokladů využívání jaderné energetiky. Zde má stát výjimečnou odpovědnost, respektive my všichni bychom měli mít odpovědný přístup a podpořit tímto proces přípravy hlubinného úložiště a bezpečné zajištění radioaktivního odpadu s ohledem na naše budoucí generace. Chtěl bych vás tímto požádat o podporu tohoto materiálu jak na dnešním jednání, tak i v rámci dalšího legislativního projednávání ve výborech Poslanecké sněmovny, i ve druhém a třetím čtení. Je to náš společný úkol a odpovědnost této vlády i vlád budoucích. Proto bych chtěl požádat opozici o věcný přístup a nabídl spolupráci, ostatně právě z návrhu mého předchůdce jsme vycházeli a doplnili jej. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také srdečně děkuji a nyní poprosím, aby se slova ujala paní zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Michaela Opltová. Prosím.

 

Poslankyně Michaela Opltová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych i já vám představila vládní návrh zákona o řízeních souvisejících s hlubinným úložištěm radioaktivního odpadu. Jedná se o sněmovní tisk 367. Po rozsáhlém slovu pana ministra dovolte, abych i já řekla pár slov.

Tento zákon upravuje některé zvláštní postupy při přípravě, výstavbě a pro provozování hlubinných úložišť radioaktivního odpadu způsobem, jakým v nich (?) zjišťování respektování zájmu obcí, které (kterým?) náleží příspěvek z jaderného účtu podle atomového zákona, zvláštní právní úpravy problematiky hlubinných úložišť a naprosto nezbytná zejména kvůli dlouhodobému charakteru hlubinného úložiště a potřebu (potřebě?) zapojení dotčených obcí a veřejnosti do souvisejících procesů. Záměrem návrhu zákona není reformulovat předmětná ustanovení do nového právního předpisu či vymýšlet nová řízení, ale upravit pouze nezbytné odchylky, které je vzhledem ke specifičnosti povolování úložiště nutné upravit odlišně od obecné právní úpravy. Důležité je také zajištění dostatečné míry zapojení obcí a přijetím zákona lze očekávat pozitivní dopady související s posílením veřejné kontroly v důsledku šíření zapojení obcí a veřejnosti do jednotlivých řízení směřujících k umístění hlubinného úložiště, respektive povolení jeho provozování.

Návrh definuje proces, jakým se musí řídit Správa úložišť jaderného odpadu (správně Správa úložišť radioaktivních odpadů), Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo životního prostředí a obce. Návrh dále definuje, jak mohou obce vyjádřit svůj názor na úložiště. Zároveň ukládá všem subjektům, jak mají informovat veřejnost. Celý proces se zároveň řídí platným horním zákonem, zákonem o zásazích do zemské kůry a atomovým zákonem. Řídí se také směrnicemi Evropské unie o účasti veřejnosti na návrzích zákonů, které mají vliv na životní prostředí.

Ráda bych ještě avizovala, že s koaličními kolegy připravujeme pozměňovací návrh. Jedná se o úpravu zákona ve prospěch obcí, který budeme dále načítat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pěkně děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které jsou přihlášeni následující poslanci: jako první paní poslankyně Iveta Štefanová, poté se připraví se svým příspěvkem paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslankyně Iveta Štefanová: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, ráda bych se zde vyjádřila k předloženému návrhu. Tento návrh ve své podstatě je pozitivní, zákon o hlubinných úložištích jaderného odpadu potřebujeme. Pokud chceme vést energetiku cestou jádra, pak se samozřejmě musíme zabývat otázkou nakládání s jaderným odpadem a tady nám mnoho možností nezbývá. Možnosti máme ve finále dvě: je to další zpracování odpadu anebo jeho uložení. Dosavadní možnosti zpracování pro nás jsou v tuto chvíli nedosažitelné, takže zabývat se uložením odpadu je pro nás ve finále jedinou možností.

Co nám tento návrh přináší? Vlastně se zabývá hlavně zapojením obcí do celého procesu řízení, výběru lokalit, výstavby, přípravy výstavby a tak dál. To je věc jednoznačně nutná. Je naprosto nemyslitelné, že by dotčené obce nadále zůstaly pouze v roli jakéhosi diváka a nebyly přímými účastníky řízení, tedy aktivními účastníky s možností se vyjádřit a mít nárok na podání připomínek. Takový záměr rozhodně vítám. Tady je ale potřeba se zamyslet nad mírou zapojení. V návrhu se vyjádření dotčené obce bere jako jeden z podkladů v rozhodovacím procesu, to je dobře. Otázka je, jestli je to dostatečné, jestli by dotčená obec neměla mít takzvané právo veta? Tady nebudu souhlasit s panem ministrem, že by to v našich podmínkách nebylo možné, jestli by tam neměla být podmínka nutného souhlasu nebo aspoň podmínka toho, že veškeré připomínky by měly být vypořádány. Já bych rozhodně preferovala nutný souhlas, aby to aktivní zapojení dotčené obce do řízení nebylo jenom formální a ve finále se prakticky nelišilo pouze od přihlížení.

To nás samozřejmě přivede k otázce, jak docílit toho souhlasu. Tady mi také chybí otázka kompenzace obcím. Nejenom že se obcím musí kompenzovat veškeré náklady a obtíže spojené s výběrem lokality, průzkumem, posléze se samotnou realizací, ale jednoznačně tam musí být bonus nejenom finanční, velkorysý finanční bonus, ale také ve formě různých výhod, respektive dotčené obci se musí přítomnost hlubinného úložiště ve finále vyplatit, a ne být pro ni újmou, a tato otázka je tam podle mě řešena nedostatečně.

Co tam dál vnímám jako problematické, je otázka nutnosti projednání a souhlasu Parlamentu, kde je tam trochu ošemetně určena lhůta na projednání a po uplynutí té lhůty se věc bere jako projednaná. To bych považovala za nepřijatelné. Pojďme se buď bavit o tom, že prodloužíme tu lhůtu nebo ji určíme tak, aby byla prostě dostatečná, anebo tam určit tu podmínku jako nepřekročitelnou, to znamená, že musí být projednáno a musí být odsouhlaseno Parlamentem. Tady tu variantu bych preferovala já.

Takže vítám záměr zákona, ale v této podobě ho vnímám jako nedostatečný, a jsou tam části, které by bylo podle mě ještě potřeba upravit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji vám, paní poslankyně. Dále tedy vystoupí paní poslankyně Berenika Peštová a připraví se pan poslanec Richard Brabec. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Nebudu opakovat to, co už tady řekl pan ministr. V každém případě kvituji to, že navrhovaný zákon předpokládá zvýšení náročnosti v průběhu správního řízení. Dobře jste identifikovali, že dotčené obce v některých řízení doteď neměly možnost se účastnit, a vy jim tu možnost právě tímto dáváte, to znamená, že budou moct využívat procedurálních práv jako podávání návrhů nebo opravných prostředků, což říkám, kvituji, a říkám, nebudu opakovat to, co už jste řekl, protože ve své podstatě s tím souhlasím. Byla jsem na ministerstvu dlouho, takže vím, čím jste si asi museli projít, protože jakmile máte šest obcí, najít shodu je velice komplikované.

Ale co mě zaráží, nebo respektive na co bych se vás chtěla zeptat, a týká se to jaderného úložiště, jsem zaregistrovala teď v dubnu. Na vládě jste měli materiál pro informaci vlády, nenašla jsem k tomu žádné usnesení, nebo zda vláda schválila, nebo neschválila. Byla to informace o zakázce SÚRAO a určitě mi k tomu něco řeknete, protože si myslím, že je to k danému tématu. Jedná se o zakázku, plnění, nebo je to veřejná zakázka, jejíž cílem je účast na zkušebním provozu prvního hlubinného úložiště na světě ve Finsku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP