(10.00 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
Otevírám další bod, bod číslo
108.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb.,
o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů
(zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu
hospodářské soutěže, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 283/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele předseda vlády pan Petr Fiala a zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Jan Bauer. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 283/3, který byl doručen dne 4. dubna 2023. Garanční výbor se tímto návrhem zákona nezabýval, neboť tak rozhodla Poslanecká sněmovna ve druhém čtení.
Táži se pana navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Je tomu tak, pane předsedo, máte slovo. Prosím.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, velmi stručně. Cílem návrhu zákona je posílení postavení vnitrostátních orgánů ochrany hospodářské soutěže, zajištění řádné hospodářské soutěže a zavedení účinných pravidel týkajících se vzájemné pomoci v rámci Evropské sítě pro hospodářskou soutěž. A to, co je důležité, návrhem zákona dochází k implementaci směrnice, u níž už uplynula implementační lhůta. Implementační lhůta uplynula 4. února 2021. V souladu se zákonem o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv je tedy nabytí účinnosti zákona navrhováno na 15. den, který následuje po dni vyhlášení, a to z toho důvodu - a vracím se k té předcházející debatě - že zde existuje naléhavý obecný zájem spočívající v nutnosti zamezení či zmírnění škod, které vyplývají z nesplnění implementační lhůty směrnice. Připomínám, implementační lhůta uplynula 4. února 2021.
Garanční výbor - to byl hospodářský výbor - návrh zákona projednal a doporučil Poslanecké sněmovně návrh zákona schválit ve znění jím schválených pozměňovacích návrhů.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, pane předsedo. Já otevírám rozpravu. Zeptám se, zda má zájem pan zpravodaj? Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Jan Bauer: Vážená paní místopředsedkyně, milé dámy a pánové, dovolte mi, abych v souladu s jednacím řádem načetl tři krátké legislativně technické úpravy. Za prvé, v části druhé čl. III v dosavadním bodu 8 se za slovo "se" vkládají slova "za slovem ,předseda‘". Odůvodnění je v tom dotčeném novelizačním bodě a jedná se dodržování důsledného užívání zavedené legislativní zkratky pojmu úřad. Druhá legislativně technická je následující: v pozměňovacím návrhu A bod 4 se pod slova "záznamy telekomunikačního provozu" vkládá čárka. Odůvodnění: Jedná se o doplnění dalších položek do stávajícího výčtu. A konečně za třetí v pozměňovacím návrhu A bod 5 se v navrhovaném znění § 21ga, v úvodní části ustanovení slovo "opatřených" nahrazuje slovem "opatřené". Opět je to spíše technicistní zpestření tohoto návrhu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a dále do rozpravy je přihlášena paní poslankyně Ožanová. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane premiére, já bych se krátce vyjádřila k návrhu tohoto zákona. Jak již říkal pan premiér, návrh vychází z potřeby plnění závazků vyplývajících z členství v Evropské unii. Posiluje postavení orgánů pro hospodářskou soutěž tak, aby mohly účinněji prosazovat pravidla, a je také o zajištění řádného fungování vnitřního trhu.
Také si dovolím znovu zdůraznit, co již tady bylo řečeno, že vůči České republice ze strany Evropské komise již probíhá infringementové řízení, neboť Česká republika svou povinnost implementovat příslušnou směrnici do českého právního řádu do 4. 2. 2021 nesplnila. Právě na to navazuje již zmiňované uvedení zákona do praxe, kdy se nestandardně navrhuje, aby účinnost tohoto zákona byla 15. dnem následujícím po dni vyhlášení, právě proto, abychom co nejdříve splnili svou povinnost. Já se nebudu zaměřovat na to, co je obsahem implementace. Pouze si dovolím jen zopakovat věci, které se netýkají čistě implementace.
Jedná se o problematiku narovnání, možnost orgánů veřejné správy navrhovat závazky ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže, možnost ochrany identity podatele, společná a nerozdílná odpovědnost za uhrazení uložené pokuty, dopustí-li se téhož přestupku více osob, které tvoří jednoho soutěžitele, zpřístupnění informací obsažených ve spise orgánům činným v trestním řízení, úpravu přestupků a rozšíření programu shovívavosti na vertikální dohody.
Hospodářskému výboru byly předloženy dva pozměňovací návrhy, a to návrh pana zpravodaje Jana Bauera, který dopřesňuje odkazy na předpisy Evropské unie a zpřesňuje okruh deliktního jednání postižitelného trestem v zákazu plnění. V navržené úpravě je výslovně zpracováno i s kategorií plnění v podobě veřejných služeb k přepravě cestujících, jelikož předmětem plnění nepředstavuje zadání veřejné zakázky ve smyslu zákona o zadávání veřejných zakázek. Současně má ovšem toto plnění přímou návaznost na prostředky alokované z veřejných rozpočtů. Oproti stávajícímu stavu se jeví vysoce žádoucím zpřesnění plnění financovaných veřejných zdrojů, na něž bude uložený zákaz skutečně dopadat. Navržená úprava směřuje k tomu, aby trest v podobě zákazu plnění reálně postihoval širší množinu plnění, než jsou hrazena prostřednictvím veřejných rozpočtů, avšak obsahuje výjimku reflektující situace, při nichž je dán důležitý veřejný zájem na tom, aby se uložený zákaz splnění neuplatnil. Velmi logickým se jeví rozšíření zákazu výkonu jiné placené funkce či jakékoliv jiné výdělečné činnosti s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti vědecké, pedagogické, literární, publicistické a umělecké, stanovené nyní pouze pro předsedu a také na místopředsedy. Návrh je veden snahou o posílení nezávislosti nejenom předsedy, ale také místopředsedů úřadu. Za mě je to opravdu velmi logické, protože místopředsedové zastupují předsedu, tak by měla být stejná práva i povinnosti.
Potom byl dán ještě jeden pozměňovací návrh, a to paní poslankyně Decroix a pana poslance Bendy, který doplňuje výčet vyloučených částí s nahlížením do spisu o záznamy telekomunikačního provozu, údaje o telekomunikačním provozu a záznamy pořízené při sledování věcí. Kolegové, uvádím to jenom proto, protože to je důležitá změna, a domnívám se, že bychom si jí měli připomenout před samotným hlasováním. Nově navrhovaná úprava totiž umožňuje úřadu využít pro účely dokazování ve věci šetření těch nejvýznamnějších protisoutěžních jednání záznamy, to znamená záznamy telekomunikačního provozu, údaje o telekomunikačním provozu a záznamy pořízené při sledování osob a věcí, které již byly opatřené orgánem činným v trestním řízení. K původnímu přechodnému ustanovení se doplňuje pravidlo o možnostech využití opatřených záznamů tak, že v řízení zahájených po nabytí účinnosti tohoto zákona lze použít záznamy, které byly opatřeny v trestním řízení až v době po nabytí účinnosti tohoto zákona.
Novela sama o sobě nevyvolává potřebu navýšení pracovních míst, což je velmi výhodné.
A jinak, kolegové, kolegyně, za mě aby ta účinnost byla co nejdřív. Děkuju navrhovateli zákona, protože přece jenom tady v tom bychom měli být jednotní a napomáhat co nejdříve implementaci předpisů Evropské unie. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Zeptám se, zda někdo další má zájem o vystoupení v rozpravě? Nikoho nevidím, rozpravu tedy končím.
Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.
Přikročíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích a prosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Zagonguji pro kolegy a poprosím pana zpravodaje. Prosím. ***