(13.20 hodin)
(pokračuje Matěj Ondřej Havel)
A to, že učitelé ve školách chybí, to je prostě fakt. Je to, v tom máte pravdu, jsou v tom určité lokální disproporce, jsou v tom i určité aprobační disproporce, ale ta hlavní náplast, která míří na nedostatek učitelů, je právě garance těch 130 %.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a vracíme se do rozpravy, do které je přihlášen pan poslanec Kettner jako zatím poslední.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, já se nebudu pouštět do žádných větších akcí, vše už bylo řečeno. Svůj projev zkrátím, protože spoustu věcí už je zbytečné, aby se tady opakovaly, řekla je kolegyně Berkovcová a já s ní v mnoha ohledech souhlasím. A ani se nechci pouštět zase do nějakých hlubších diskusí. Berte to prosím jenom jako takové stručné shrnutí našeho pohledu na věc a rozhodne samozřejmě hlasování.
Zákon jako takový určitě přináší nějaká pozitiva, ale i negativa, a já jenom shrnu, vypíchnu ta negativa, proč nebudeme moci takto předložený návrh předložit (podpořit?), pokud nebudou přijaty některé pozměňovací návrhy a naopak některé přijaty nebudou.
První věc, která nám trošičku vadí, je § 9a, právě to umožnění učit nepedagogům. Ty důvody už jsem opakovaně sděloval. Za nás je to deprofesionalizace tohoto povolání. Trošičku tady neustále se mluví o odbornících z praxe. Já mám ale tady jednu takovou jakoby výtku: Jak zajistíme tu praxi? Ten zákon o tom nijak nehovoří, jenom že prostě může učit člověk s nepedagogickým vzděláním, který si dělá to minimum. Co když to bude čerstvý absolvent nepedagogické fakulty, který prostě nemůže najít zaměstnání, tak si řekne, že se do toho školství vrtne? Není tam nijak zaručeno, jak se to bude zjišťovat, jak dlouhá ta praxe musí být a vůbec ji nemusí ani nijak dokládat. Takže tam to trošičku je na vodě. Dále jsem slyšel, že už vlastně došlo ke shodě, pokud vím, proti tomu paragrafu se vyjádřilo čtrnáct největších školských organizací a nejsem si vědom, že by některá z těchto organizací ty námitky stáhla.
Pak je ten nešťastný pozměňovací návrh, o tom už se také několikrát mluvilo. Znovu zopakuji, musím ty vychovatele z dětských domovů, kdy opravdu jsou na ně velké nároky, a nebudou bráni v potaz, takže tam taky. Proti tomuto se opět vyjádřilo třináct zase největších školských organizací. Zase opět si nejsem vědom, že by některá z těchto organizací tu svoji námitku stáhla. Ono vůbec takové ty garance tam příliš nejsou, nebyl předložen žádný konkrétní výpočet financí k této garanci, takže je to všechno tak trochu na vodě. Vychází to, že když vezmeme ten původní návrh a ten s pozměňovacím návrhem, tak to vychází přibližně na učitele asi o nějaké 4 000 korun měsíčně méně.
A poslední taková trošičku výtka, ale zároveň pochvala jako klad, ale zároveň, že by se to mohlo řešit jinak, a to jsou ty uvádějící a provázející učitel a tak dále. Samozřejmě jsem rád, že to nějakým způsobem bude řešeno, ukotveno, jak už jsem říkal ale několikrát, nemyslím si, že je úplně šťastné řešení to řešit zákonem jako takovým. Za mě mnohem pružnější, rychlejší i do budoucna v případě nějakých změn by bylo lepší tyto pozice řešit jednotně formou vyhlášky a nevyčleňovat pouze některé do zákona.
Na závěr bych jenom ještě zdůvodnil hlasování tak, jak bude klub SPD hlasovat. Chtěl bych se ještě zmínit o hlasování, kde se bude hlasovat v bloku, to znamená, pozměňovací návrhy A1 až A23. S drtivou většinou těch pozměňovacích návrhů v tomto bloku souhlasíme, bohužel je tam několik málo bodů, s kterými nesouhlasíme, z tohoto důvodu ten blok jako celek nebudeme moci podpořit a zdržíme se. A zrovna tak říkám, pokud nebudou přijaty ty pozměňovací návrhy, které budou řešit ty za nás ne úplně šťastné věci, zákon jako celek nebudeme moci podpořit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče. Vaše vystoupení vyvolalo jednu faktickou poznámku pana předsedy Výborného. Prosím, pane předsedo, vaše dvě minuty.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji. Pane místopředsedo, pane ministře, kolegyně, kolegové jenom velmi stručně, dvě poznámky, vaším prostřednictvím, k panu kolegovi Kettnerovi. Tak jednak, co už větší zárukou může být, než když je něco v zákoně, to je přece to nejvyšší. Možná bychom ještě mohli vést disputaci, jestli to nemá být ústava, ale to víme, že je trochu nesmyslná úvaha. Takže když je něco v zákoně, je to jasnou zárukou.
Druhá poznámka: opravdu opusťme tu mantru, která je tady neustále opakována, ohledně odborníků z praxe nebo nějaké deprofesionalizace školství. Skutečně tomu tak není, dokonce v tom zákoně dneska bude jasně definováno, že ten odborník z praxe musí mít magisterské vzdělání v oboru příbuzném předmětu, který bude vyučovat, a všichni, kteří jsme někdy působili ve školách, moc dobře víme, že to, že má někdo pedagogické vzdělání, opravdu není zárukou toho, že je kvalitní učitel. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy, a pokud se někdo do rozpravy nehlásí, tak rozpravu končím.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatele nebo zpravodaje? Není tomu tak.
Nejprve budeme hlasovat o návrhu na opakování druhého čtení. Tento návrh zazněl od pana poslance Raise, který ho podal 19. dubna, návrh na opakování druhého čtení. Já jsem mezitím zagongoval, tak věřím, že je nás v sále dostatek. A já tedy zahájím hlasování...
A ne, ano, eviduji žádost odhlášení, tak vás ještě nejprve odhlásím a poprosím vás, abyste se všichni přihlásili svými identifikačními kartami opětovně. Tak, počet poslanců se ustálil.
Jenom zopakuji, že nejprve budeme hlasovat nyní o návrhu na opakování druhého čtení, který přednesl 19. dubna pan poslanec Rais.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 170, bylo přihlášeno 129 poslanců, pro hlasovalo 55, proti 72. Návrh nebyl přijat.
Přikročíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích. Poprosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňující návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Tak, pane zpravodaji, prosím.
Poslanec Pavel Klíma: Děkuji za zvuk a za slovo, pane předsedající. Dovolte mi, abych vás tedy seznámil s procedurou. Návrh na zamítnutí návrhu zákona nebyl podán, a proto tedy mi dovolte, abych přečetl proceduru. ***