(9.30 hodin)
(pokračuje Vladimír Zlínský)

Občané, kteří mají brannou povinnost, by mohli požádat o předurčení pro doplnění ozbrojených sil a na to navazující povinnost vykonat cvičení na základě mimořádného opatření vlády mimo stav ohrožení státu nebo válečný stav na základě rizik ohrožení státu. Otázka zní: Jaká je definice těchto rizik? Mimořádné opatření vlády se předpokládá vydat za zhoršující se bezpečnostní situace, která nedosahuje intenzity stavu ohrožení státu nebo válečného stavu, avšak je nutné zvýšit intenzitu přípravy státu a jeho občanů na tyto stavy. Ptám se: Není trochu pozdě začít s výcvikem osob, které vyslyší výzvy k předurčení a které ve velké většině nebudou mít žádné vojenské zkušenosti, až v případě nejasně definovaného mimořádného opatření vlády? Kolik času budou mít předurčené osoby na patřičný výcvik, než budou odeslány do oblastí bojové činnosti, a kdo je bude cvičit? Dále je velkou neznámou, kolik občanů vyslyší tuto výzvu vlády, respektive Ministerstva obrany, aby o institut předurčení požádali. Je známa nějaká predikce? I z toho důvodu, že každý rok ukončí brannou povinnost několik desítek tisíc aspoň částečně vycvičených osob z důvodu dovršení věku 60 let.

Není možným řešením koncept teritoriální obrany, kdy občané daného teritoria se budou dobrovolně podílet na jeho obraně? Tento koncept může být komplementární jak s profesionální armádou, tak aktivními armádními zálohami a i s institutem předurčení. (Hluk v sále.) Tento koncept teritoriální obrany by mohl být založen na těchto principech - zdůrazňuji, základní princip by byla dobrovolnost. Dalším principem by byla přiměřená časová náročnost, kdy pro většinu potenciálních zájemců je nepřijatelný šestitýdenní základní výcvik.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vás přeruším, pane poslanče, a prosím všechny v sále, aby se ztišili. Děkuji.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Děkuji. Vrátím se tedy zpátky k té základní myšlence, že je důležitá přiměřená časová náročnost, kdy pro většinu potenciálních zájemců o vojenský výcvik je nepřijatelný šestitýdenní základní výcvik mimo jejich rodinné a pracovní povinnosti. Dále jsou to adekvátní fyzické nároky bez nutnosti splnit stejné fyzické požadavky, jako musí splnit profesionální voják. Důraz by měl být kladen na schopnosti plnit úkoly pod přiměřenou psychickou i fyzickou zátěží, ale odpovídající předpokládanému užití příslušníků teritoriální obrany, tedy ochranu kritické infrastruktury a objektů důležitých pro obranu státu, zásahy při přírodních katastrofách a krizových situacích. Dále je samozřejmě velmi důležitá i motivace, což může být dostatečně atraktivní výcvik, přiměřená finanční, a zejména materiální podpora a zavedení různých specializačních kurzů. Dále, co je ohromně důležité, je návaznost na bydliště. Je třeba u těchto lidí a zájemců preferovat nasazení v místě, ke kterému má dobrovolník vazbu v podobě rodiny, přátel, majetku, osobních preferencí či tradicí, a je důležité, aby získal nějakou záruku teritoriální působnosti v případě jeho zájmu.

Navrhované řešení by mohlo přivést k aktivní přípravě na obranu státu již nyní tisíce zájemců ochotných se podílet na obraně svého teritoria, ke kterému mají patřičné rodinné, národní či jiné citové nebo ekonomické vazby, aniž by jim hrozilo povinné převelení mimo teritorium, které by se uvolili bránit před nepřítelem či napadením. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, a váš příspěvek vyvolal faktickou poznámku. Prosím pana poslance Růžičku. Máte slovo.

 

Poslanec Pavel Růžička: Vážená paní ministryně, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já bych jenom v rychlosti, nechci to zdržovat, protože naše hnutí tuto novelu branných zákonů podpoří, ale prostě musím reagovat, protože já na rozdíl od pana poslance Kotena a pana poslance Zlínského jsem byl asi úplně na jiném výboru pro obranu, než oni tady mluví. Já bych chtěl vyzdvihnout to, že Ministerstvo obrany s námi jako s opozicí o těchto zákonech hovořilo, dokonce nám schválilo pozměňovací návrhy, kde předpokládám, že i na plénu Sněmovny tyto pozměňovací návrhy budou přijaty.

K panu poslanci Kotenovi - operační nasazení. Operační nasazení zůstává úplně stejné, jako je doposud, takže tam k žádné změně nedošlo, a tím pozměňovacím návrhem se to vrací do stavu, který byl nebo který je v současné době, takže já bych lidi na vašem místě nestrašil, protože neříkáte pravdu.

K vystoupení pana poslance Zlínského - dobrovolné předurčení. Já v tom vůbec nic špatného nevidím. Když byl Svazarm, každý se mohl dobrovolně přihlásit a vstoupit do Svazarmu. Tady Ministerstvo obrany dává možnost dobrovolně vstoupit anebo dobrovolně se přihlásit k tomu, že chci být předurčen na nějaké úkoly v rámci Ministerstva obrany. Nebudu komentovat, u nás přírodní katastrofy nejsou, jmenuje se to mimořádná událost.

Je to soubor legislativních zákonů, které se týkají Ministerstva obrany, takže buďme přesní i ve vyjadřování. A ještě bych chtěl ocenit, že dojde k zpřístupnění informačních systémů obyvatelstvu, protože včera na jednání k válečným veteránům se ukázalo, že se bude moct dohledat i databáze válečných veteránů, a za to bych chtěl Ministerstvu obrany poděkovat.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Krejza.

 

Poslanec Karel Krejza: Vážené kolegyně, kolegové, musím říct, že mě nepřekvapuje postoj kolegů z SPD, vidíme to dlouhodobě. Sice si myslíme, že hájí naše národní zájmy, ale mně to tak nepřijde. A jenom drobné porovnání: Finsko, které se stalo členem NATO a má 5,5 milionu obyvatel, je schopné postavit armádu 280 000 mužů a žen. K tomuto bychom se rádi dostali i prostřednictvím - asi ne k tak velkému počtu, ale samozřejmě k navýšení počtu, který bychom byli schopni postavit i touto novelou, třeba o branném zákonu. Takže to samozřejmě vidíme rádi a i já osobně jsem rád, že kolegové z opozice a bývalý ministr obrany se k tomu postavili velmi, velmi pozitivně, a já budu rád, když to hladce schválíme v tomhle duchu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a prosím s faktickou poznámkou pana poslance Vladimíra Zlínského. Máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Já se tady mírně tedy ohradím. Já jsem úplně nekritizoval to předurčení. Pokud to bude dobrovolné, tak proti tomu nic nemám. Klidně ať se tam lidi hlásí, zájemci. Spíše jsem tady vyjádřil pochyby, kolik těch lidí se tam přihlásí, jaká bude motivace k tomu, aby se tam přihlásilo dostatečné množství lidí, abychom naplnili požadavky na dostatečný počet osob, které budou bránit náš stát, a navrhl jsem nějaké jiné řešení, o kterém si myslím, že by mohlo ty počty zásadním způsobem navýšit. Takže z mého pohledu bych se mírně proti tomu ohradil, že bych to předurčení nějakým zásadním způsobem odsuzoval. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Vzhledem k tomu, že se už nikdo nehlásí ani s faktickou, ani do rozpravy, tak rozpravu končím.

Táži se ještě paní ministryně, jestli má zájem? Nemá zájem. Pan zpravodaj? Rovněž ne.

Já jsem zagongoval mezitím a přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Prosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, a poté aby přednášel jednotlivé návrhy před hlasováním a sdělil stanovisko. Máte slovo.

 

Poslanec Jan Hofmann: Já vám děkuji za slovo. Nejprve bychom měli schválit proceduru o hlasování. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP