(17.00 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)
Je mně to líto, já se za tu komplikaci omlouvám, ale nejsme schopni dneska u takto sofistikované záležitosti vzít lidi z trhu práce nebo z jiného úřadu i v rámci rezortů a dát je na tuto agendu výpočtu důchodu, protože prostě ty lidi nejsme schopni na toto zaškolit v řádu několika málo týdnů, tady je opravdu nutnost mít velkou zkušenost a praxi při tom stanovování těchto výpočtů. To je ten důvod, proč to neumím ani z měsíce na měsíc, kdybych tam poslal lidi třeba z mého ministerstva, že bych to byl schopen jednorázově rychle navýšit a vyřešit problém třeba během dvou, tří týdnů, to takto jednoduché prostě není. Ale víme, pracujeme na tom, děláme všechno pro to, abychom to co nejrychleji zvládli a dostali zpátky do zákonných lhůt. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Zeptám se, zda je zájem o doplňující dotaz? Je tomu tak. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji, pane ministře, že to takhle vnímáte, a že tedy tu situaci řešíte. Ale jenom bych chtěla doplnit tedy tu otázku, protože já už jsem tady zmínila skupinu seniorů, kteří skutečně nemají nějakou rezervu finanční a dostanou se do této situace, jestli tedy konkrétně pro tyto lidi, když se obrátí na Českou správu, protože to jsem tedy nezaznamenala ve vaší odpovědi, se jím dostane tedy nějaké rady, protože oni asi opravdu jako jiné řešení nemají, anebo jestli je Česká správa třeba schopna tohohle člověka tedy nějakým způsobem jakoby upřednostnit, nebo jak tohleto konkrétně funguje. A pak jak jste hovořil o té digitalizaci a tom, že ještě stále se tedy ručně zpracovává spousta věcí, tak jenom jak vypadá teď výhled nějaké změny v podstatě programů a podobně, protože to si pamatuji ještě z té éry, kdy jsem byla na MPSV. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Zeptám se, zda je zájem o doplňující odpověď? Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já jsem to v tom prvním vystoupení říkal, že umíme do určité míry prioritizovat ty, kteří buďto osobně, když jsou na OSSZ, nebo když přes infolinku nebo elektronickou komunikaci opravdu jsou v situaci, kdy jejich jiné zdroje jsou vyčerpány a opravdu jsou odkázáni už na to, aby dokázali mít důchod už s výplatou a byl jim vyplácen, tak tyto žadatele umíme do určité míry prioritně odbavit. I na mne tito lidé se třeba v minulé komunikaci obracejí a děláme toto, takže tady se snažíme flexibilně toto zohlednit. A vím, že spoustu lidí také mi řeklo dokonce i v osobním jednání: Ano, my jsme si požádali, jste vůči nám po zákonné lhůtě, chápeme to, ale my nejsme ti, kteří by teď to urgentně potřebovali.
A pokud jde o otázku IT, máme ambici i v této věci výrazně softwarově se posunout kupředu. Teď se snažíme také i jednat s kolegy z Ministerstva vnitra a z nově vzniklé Digitální agentury, abychom dokázali mít na to finanční prostředky buď z Národního plánu obnovy, nebo i v rámci případné zvažované půjčky, protože tato softwarová změna už je poměrně významně investičně náročná, ale chceme ji udělat. Chci ještě teď v tom výhledu k tomu přistoupit, začít tyto kroky dělat a ideálně to i dokázat do konce volebního období, dostat do daleko více digitalizované podoby, ty výměry, valorizace a podobně. Trošku je tady ještě určitá komplikace, která se vztahuje také i k digitalizaci dřívějších dat, to znamená, mít ta data, protože my jdeme historicky před rok 1990 a některá prostě digitalizovaná nejsou. Takže nebude to tak jednoduché, že bychom byli schopni říct, že třeba za rok a půl, za dva stoprocentně ten proces dostaneme do digitálu. Takhle jednoduché to není, protože nemáme všechna vstupní data digitalizovaná, ale děláme na tom.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a další v pořadí je pan poslanec Wenzl, který interpeluje paní ministryni Černochovou. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo. Vážená nepřítomná paní ministryně, od loňského roku probíhají v režimu vláda-vláda, to jest Česká republika versus Švédsko, jednání ve věci nákupu 210 kusů bojových vozidel pěchoty pro Armádu ČR. V této souvislosti bych se chtěl vás, paní ministryně, zeptat na následující:
Za prvé, zda Ministerstvo obrany obdrželo nabídku, která se liší od původního zadání v technické specifikaci a ceně od potenciálního švédského dodavatele.
Druhá otázka: zda stále platí, že v případě úspěšných jednání bude uzavřena smlouva na dodání 210 kusů této techniky za částku zhruba 52 miliard korun v původně zadané specifikaci se švédským dodavatelem.
Za třetí, zda v případě úspěšných jednání s dodavatelem ze Švédska a uzavření smluvního vztahu budou smluvními stranami Česká republika a Švédsko, či zda tam bude někdo i další.
Za čtvrté, zda podpisem smlouvy v případě změněných podmínek si je vědomo Ministerstvo obrany rizika právního napadení celé akvizice.
V nedávné době byla v otevřených zdrojích zveřejněna informace o tom, že na Ministerstvo obrany měla být doručena nabídka ze strany potenciálního dodavatele s tím, že v nabídce jsou odchylky od požadavků, které byly zadány ze strany Ministerstva obrany a byli s nimi seznámeni tehdy všichni tři původní zájemci o tuto akvizici, například technická specifikace nebo cena. Podmínky tehdy byly akceptovány pouze jedním zájemcem z původních tří. Jednou z podmínek pro uzavření smlouvy je, že bude ze strany potenciálního dodavatele dodržen počet, specifikace a cena předmětné techniky tak, jak bylo původně stanoveno. Děkuji vám za odpovědi.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Paní ministryně Černochová je omluvena a bude vám řádně odpovězeno do 30 dnů. Dalším v pořadí je paní poslankyně Lesenská, která interpeluje pana ministra Jurečku. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane ministře, zástupci vlády, kolegyně, kolegové, před časem jsme se tady s panem ministrem bavili o systemizaci v rámci úřadu práce. Ptala jsem se na systemizaci k 1. 4. letošního roku a přála jsem panu ministrovi, aby pomohl, a posílil některá území, která mají problém. Takže dneska už víme, protože 1. 4. bylo, že systemizace se týkala de facto generálního ředitelství a v rámci ní generální ředitelství zřizuje oddělení zaměstnanecké spokojenosti a firemní kultury, odbor zřízení pobočkové sítě, oddělení procesní podpory pobočkové sítě, oddělení školení aplikačních změn, oddělení fyzické bezpečnosti, oddělení distančních kanálů, oddělení digitálních kanálů a oddělení klientské spokojenosti a výzkumu, odbor klientských služeb, oddělení specializované pracoviště. Je ve hvězdách, co bude náplň činností těchto útvarů a dokdy mají přinést zlepšení, a čeho vlastně. Dále zcela chybí analýza, jakými odborníky mají být tyto nové útvary obsazeny, v jakém časovém horizontu a kdy vlastně mají efektivně začít fungovat. Mně naopak přijde zcela jasné, s jakými personálními problémy se potýká část území a dlouhodobě hlavně hlavní město Praha. Není kde zkoumat zaměstnaneckou spokojenost podle mého, když chybí zaměstnanci, a kde zkoumat klientskou spokojenost, pokud chybějící zaměstnanci nevyřídí žádosti ke spokojenosti klientů.
Mohl byste mi, pane ministře, zdůvodnit, proč zrovna tedy generální ředitelství a tyto útvary?
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. A nyní má slovo pan ministr. Pane ministře, prosím.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, vážená paní poslankyně Lesenská, já samozřejmě na vaši interpelaci se budu snažit teď strukturovaně odpovědět a začnu od toho, co jste říkala v závěru. Já si myslím, že každá organizace podobného charakteru jako Úřad práce, která pracuje se statisíci nebo miliony klientů, tak pokud chce zlepšovat svoji činnost, musí být schopna měřit spokojenost svých klientů, ze kterých dokáže z těchto dat zlepšovat své služby, vidět, jakým způsobem klienti a ve kterých okamžicích případně nebyli spokojeni s vyřízením své agendy.
To jsme zavedli v závěru loňského roku, budeme s tím v pravidelných cyklech pokračovat, děláme to ve vlastní režii, vlastními silami, neoutsourcujeme tady tuto záležitost, děláme to velmi efektivně. To stejné je obvykle u takovýchto organizací, že to dělají i na vlastním týmu vlastních zaměstnanců, kde také sledují spokojenost zaměstnaneckou, aby byli schopni (nesrozumitelné) tyto organizace podněty ke zlepšení vnitřního pracovního prostředí. Ano, je tady dlouhodobý problém, který řešíme, a myslím si, že poslední týdny ukazují, že ho řešíme velmi dobře, a já se těším na některé z příštích jednání sociálního výboru k tématu Úřadu práce, protože budeme schopni opravdu jasně prokázat, že od února, kdy nastoupil pan pověřený ředitel Trpkoš, opravdu dochází k výraznému zlepšení odbavování našich klientů. A jak jsem řekl, a to platí, že v příštích týdnech se dostaneme do situace, kdy budeme vyřizovat v zákonných lhůtách, blížíme se k tomuto stavu. Dokázali jsme z Prahy agendu z přetížených poboček rozložit do území České republiky. Situace se opravdu výrazně zlepšuje a myslím si, že to opravdu i klienti Úřadu práce, ti, kteří potřebují své peníze dostat včas, to začínají pociťovat. ***